Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1070 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Uitlaat ontkolen (uitbranden)
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 29-12-01 18:51
Categorie Uitlaat systeem

Als je een oude uitlaat hebt met veel koolaanslag erin, kan je dat er gedeeltelijk uitbranden op de volgende manier:
Leg je uitlaat op de grond, giet er een scheutje brandstof in (benzinze of terpentine ofzo), aan de kant waar je hem op de cilinder monteerd. Zorg ervoor dat het er niet uit kan lopen.
Nu steek je het aan (kijkt uit voor je vingers! ) zodat het gewoon rustig brand.
Ok, nu komt het leuke stukje: je steekt een compressor in de andere kant van de uitlaat en je blaast heel zacht. Je moet nu steeds harder blazen, totdat de vlam ineens naar binnen slaat. Op het moment dat de vlam naar binnen slaat laat je de compressor volop blazen. Nu ben je hem dus echt aan het uitbranden, er zal een dikke vieze rookwolk uit de uitlaat komen.

Let op: dit moet je niet in je eentje doen en je moet erg voorzichtig zijn (ik sta niet voor de gevolgen in) let vooral op dat als je gaat blazen met de compressor, dat de uitlaat niet op je gericht staat, want er kunnen wel eens brandende benzine- of gloeiende koolspetters uitvliegen.

Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Woeter 29-12-01 Print reply

Posts: 2832
Ik weet niet je door deze methode echt veel kool kwijt raakt, maar het is vooral erg leuk om te doen
 
Nick - Administrator 29-12-01 Print reply

Posts: 4967
Hahah
alternatieve manier om oud en nieuw te vieren, als je geen vuurwerk hebt

[This message is edited by Nick on 6-2-02 11:12]
 
Rens 31-12-01 Print reply

Posts: 6863
Je kan beter spiritus bgebruiken omdat bij het verbranden van terpetinen of benzine best wel veel zwarte zooi vrijkomt en dan je uitlaat niet heel veel schoner wordt
 
achter de maan is alles beter
Woeter 31-12-01 Print reply

Posts: 2832
Ja ik zei toch BRANDSTOF (benzine of terpentine OFZO) dus niet dat je dat per se moet gebruiken
 
Neonlampje 2-1-02 Print reply

Posts: 14825
dat had ik vorig jaar bij oud en nieuw gedaan, paar rotjes erin Werkte perfect...
alleen met de flashing demon ging het wat kutter, die kreeg ik dur nie tmeer uit
 
Steve_ZHC 9-1-02 Print reply

Posts: 2716
ik heb op de site van een kerel met een 110 NSR (zipper ofsow?) de volgende samenvatting (ik weet het adres niet meer helaas...)
Quote:
je uitlaat volgieten met terpentine, nachtje laten staan, volgende dag terpentine weg laten lopen, 100ml benzine in de demperkant gieten, brandende stok o.i.d. erbij, get outha tha way, en bang!! weg terpentine, wat rest is een brandschone uitlaat, want als je de terpentine (3liter, dus weet waar je aan begint,) eruit laat lopen komen er allemaal zwarte klonten en andere zwarte rommel uitlopen, dus ook niet op je eigen oprit doen ofsow...


[This message is edited by Nick on 10-1-02 20:59]
 
B3AST 16-1-02 Print reply
Posts: 2469
Hmmm dat lijkt me een beetje een gekut nogal

maarehm, die manier van wouter werkt wel volgens mij, dan kun je het beste als je dat een paar keer herhaalt hebt even zo'n rubberen moker pakken die ze gebruiken bij straatstenen leggen. Daarmee tik je op de uitlaat (niet zo hard dat je hem kapot rost, maar wel stevig) zo valt de kool los, en als het goed is kun je nu een hele zooi er zo uit schudden
 
- insane in the brain -
dutchviggen 5-6-2002 Print reply
Posts: 241
benzine met een handje grind erin. goed schudden/ laten weken/weer schudde en dan ff met de hogedruk spuit alles eruit spuiten, werkt ook wel.
 
[URL[t]]http://www.radiobergeijk.nl[/t]radiobergeijk[/URL]
SIWWN 6-6-2002 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Originally posted by: dutchViggen? saab

benzine met een handje grind erin. goed schudden/ laten weken/weer schudde en dan ff met de hogedruk spuit alles eruit spuiten, werkt ook wel.


Waarschijnlijk ook met remmen reiniger maar dat is vrij duur om effe je uitlaatje te ontkolen
 
barry 6-6-2002 Print reply

Posts: 7387
ik doe het altijd met de gasbrander
 
He?
leek 7-6-2002 Print reply
Posts: 73
Een tijdje terug had iemand toch een krantenberichtje gepost van een jongen die compleet verbrand was op deze manier?

Kijk dus erg goed uit, en leg even de benodigde dingen klaar voor het geval het fout gaat. Het is niet leuk om de rest van je leven met een gesmolten neus ofzo rond te lopen... :n
 
Nick - Administrator 9-6-2002 Print reply

Posts: 4967
Ja maar in datzelfde topic over dat bericht stond ook een link naar deze pagina.
Dus we waren er al van op de hoogte meneer Leek.
Eneh btw: denk dat de meesten hier ook wel beseffen dat het riskant is
 
leek 9-6-2002 Print reply
Posts: 73
Quote:
Originally posted by: Nick?

Ja maar in datzelfde topic over dat bericht stond ook een link naar deze pagina.
Dus we waren er al van op de hoogte meneer Leek.
Eneh btw: denk dat de meesten hier ook wel beseffen dat het riskant is


Sorry hoor meneer Huysmans
 
riktsx 15-11-02 Print reply
Posts: 156
je kunt ook heel simpel een oude tellerkabel of de buitenkant ervan strippen en die uiteindes klem je in de boormachine enzo kun je de uitlaatkant van de cilinder ook mooi ontkolen
 
-Einde van dit bericht-
PlaceR 17-11-02 Print reply
Posts: 1588
ik doe het altijd ietsie anders anders


manier1: methanol (zeer brandbare zooi) erin paar seconden laten dampen en vanaf afstand zippo ernaastgooien BOOOOOOOOOOOM maar wel mooi schoon

manier2: aanstekergas erin spuiten en 1 kant dichtmaken. echt veel erinspuiten en dan ook met een zippo aangooien. weer booom en alles mooi schoon


even uitkloppen en klaar


 
robert 21-7-2003 14:55 Print reply

Posts: 900
Deze faq heb ik ooit gemaakt op het puchforum

Quote:

Ontkolen is wel handig, na een aantal kilometers gereden te hebben, ik weet niet hoeveel maar 1000 km ofzo, krijg je steeds meer een dikke zwarte aanslag in je bocht en demper en middenstuk, dan werkt de uitlaat gewoon minder en daar gaan je rijprestaties van achteruit.

Je doet het zo:
haal je uitlaat eraf, haal je demper eraf, of je wol eruit, doe een prop papier aan de uiteinde erin, giet bij het mondstuk een scheut benzine erin, mag best wat wezen, doe aan die kant ook een prop erin, ga flink schudden en pas daarop bij je kleren ofzo, haal een prop eruit en laat de benzine eruit lopen. Doe opniew een flinke scheut benzine erin en weer een prop om af te sluiten, ff schudden, de uitlaat op de grond neer leggen, de proppen eruit halen, en dan aan steken, en laat het zolang mogelijk branden, de vlam gaat vaak lopen, dus als je ff geen vlam ziet dan komt hij er aan de andere kant weer uit. Als hij toch uit is gewoon opnieuw aansteken netzolang totdat hij niet meer aangaat.

Laat hem afkoelen, doe dan nieuwe proppen erin met bezine en schud hem nog een keer goed en laat die zooi er maar uitlopen. Nu issie als goed klaar. De rommel die eruit loopt zal er uitzien als een zwarte vette brij. En pas op met vuur! het is heet enzo je kan ej eraan branden. En oja doe dit niet binnen, mocht er wat gebeuren is dat op eigen risico uiteraard. Dus gewoon buiten op de straat of in de tuin doen.


 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Marinus 3-10-2003 0:10 Print reply
Posts: 102
ik heb wel is met terpetine erin en dan vlammetje erbij gedaan.
was beetje onvoorzichtig en toen had ik me gezicht zwart
 
gonzales 15-12-2003 22:11 Print reply

Posts: 1319
ik zette autogeen lastoestel erop .sloot ene kant af en stak het gas aan .dit werkte goed langs de andere kant brande der mooi een blauwe vlam . na tijdje komt je uitlaat helemaal gloeiend rood . als hij dan niet ontkoolt is weet ik het ook niet meer .
 
burn your rubber not your soul
Apriliars105 7-4-2004 19:58 Print reply

Posts: 6111
Ik heb het een keer gedaan bij ene puch-uitlaat, daar heb ik het zo gedaan:

uitlaat en demper eraf
heel klein beetje spiritus erin... half uurtje wachten even schudden
met een goede flinke gasbrander (van een toenmalinge vriend) er een vlam doorheen jagen, blijven doen totdat de uitlaat witheet is, en dan is ie vrij schoon... (niet in je hand houden tijdens het verhitten he )
 
As finishing touch, God created the Dutch
snowboarderke 25-7-2004 23:51 Print reply

Posts: 2193
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Apriliars105

Ik heb het een keer gedaan bij ene puch-uitlaat, daar heb ik het zo gedaan:

uitlaat en demper eraf
heel klein beetje spiritus erin... half uurtje wachten even schudden
met een goede flinke gasbrander (van een toenmalinge vriend) er een vlam doorheen jagen, blijven doen totdat de uitlaat witheet is, en dan is ie vrij schoon... (niet in je hand houden tijdens het verhitten he )


Kan je ook je uitlaat ontkolen zonder je uitlaat in brand te steken want mag dat niet van mijn ouders. Mag alleen als het echt niet anders kan maar doe het liever toch op een andere manier.
 
Ook lid worden van de Belgium gangster club, inbox mij dan
Kampersjaak 25-7-2004 23:53 Print reply

Posts: 12285
je kan een berg schroefjes pakken er in gooien en heel lang schudden.
 
oderint dum metuant
snowboarderke 26-7-2004 0:02 Print reply

Posts: 2193
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak

je kan een berg schroefjes pakken er in gooien en heel lang schudden.

kan je er geen speciaal spul inspuiten zodat alles los weekt?
 
Ook lid worden van de Belgium gangster club, inbox mij dan
Kampersjaak 26-7-2004 0:03 Print reply

Posts: 12285
tja
je kan er terpetine in gooien en een dag wachten en dan pas met schroefjes gaan spelen.

weet ik veel probeer wat.
 
oderint dum metuant
Aard 26-7-2004 0:24 Print reply

Posts: 710
bus remmenreiniger erop loslaten
 
snowboarderke 26-7-2004 16:16 Print reply

Posts: 2193
zal mijn knalpot open mogen slijpen in die bocht. Daar zat nog een demper in blijkbaar en nu zit er een schroef in vast en die krijg ik er niet meer uit dus zal dan ook onmiddelijk de demper er kunnen uit halen samen met mijn schroefjes
 
Ook lid worden van de Belgium gangster club, inbox mij dan

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved