Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 851 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Hoe werkt de verlichting op je (honda) brommer?
Geschreven door Nick
Geplaatst op 28-12-01 22:36
Categorie Electronisch

Ik beschrijf hier de elektronica op een MT. Dat is uiteraard ook van toepassing op een MB, en waarschijnlijk in grote lijnen ook voor een MTX, NSR en MBX.

De elektriciteit benodigd voor het laten branden van je licht, het vullen van je accu en alle andere zaken die stoom nodig hebben op je brommer, is afkomstig uit je motorblok.
Daar zit je lichtspoel die door de draaiing van je vliegwiel (en krukas) elektriciteit opwekt (dmv inductie, net als een dynamo op je fiets). Nu komen er twee draden uit je blok die belangrijk zijn voor de licht elektriciteit en de elektriciteit die naar je accu (en knipperlichten, neutraallamp en claxon etc) gaan.
De gele draad is de draad die nodig is voor de verlichting.
De witte draad is de draad die nodig is voor het laden van de accu (+toebehoren, zie boven).
De lampen op je brommer werken standaard dus via de gele draad uit je blok. Deze draad wordt NIET gelijkgericht. Dat is wel het geval bij de elektriciteit afkomstig 'uit' de witte draad.
Nu moet ik onderscheidt gaan maken tussen de MT n.t. (nieuw type) en o.t. (oud type).
Het n.t. heeft namelijk een blokje met koelribben en aansluitingen voor vier draden. Hieronder zie je hoe je deze vier draden moet aansluiten als je het blokje met de koelribben naar boven houdt:

[ groen] [ geel]
[ rood ] [ wit ]


Dit blokje zorgt dat de elektriciteit van de witte draad wordt gelijkgericht en gestabiliseerd (op 6V gebracht, zodat je accu niet gaat 'klappen' (dat doet ie wanneer ie teveel spanning krijgt)). Tevens zorgt het ervoor dat de elektriciteit van de gele draad wordt gestabiliseerd (maar dus niet gelijkgericht!). De groene draad zorgt hier voor de aarde (en is dus verbonden met de massa, verderop in je draadboom).
De rode draad bevat nu de gelijkgerichte, gestabiliseerde elektriciteit afkomstig van de witte draad.
Deze draad loopt naar je accu (en fungeert daar dus als laadstroom) en naar je contactslot.
Dat laatste is gedaan om te voorkomen dat je stoom kan trekken uit je accu als je contactslot op 'uit' staat.
Eenmaal langs je contactslot is de draad zwart geworden.
Conclusie: de zwarte draden op je brommer zijn hoofdzakelijk draden die 6V gelijkstroom uit je accu bevatten. Dat is mooi om te weten, want dan kun je daarop dingen als claxon en knipperlichten aansluiten.

Dit verhaal gaat ook op voor een o.t. MT, maar met het verschil in de gelijkrichter. Hier is het namelijk niet ??n blokje, maar is het ??n gelijkrichter (een apparaatje met twee contactjes haaks op elkaar, met een witte (uit je blok) en een rode (de gelijkgerichtte) draad). En er is een stabilisator. Dat is een metalen ding dat best opvalt tussen alle plastieken dingetjes op je brommer. Ik heb zelf een n.t. MT dus ik weet niet zo 1,2,3 wat voor kleur draden daarheen lopen.
(zie voor afbeeldingen onderaan deze faq)

De verlichting krijgt zijn elektriciteit van de gele draad. Waarom niet van diezelfde accu draad dan? Waarschijnlijk is dit omdat de gelijkrichter niet genoeg vermogen (lees Amp?res) kan leveren om je verlichting (van ongeveer 50 Watt) te laten werken. Als je namelijk je verlichting daar rechtstreeks op aansluit, is mijn ervaring, brandt je licht heel zwak.
Op dit moment ben ik bezig me verlichting zo te schakelen dat ik via me schakelaars kan kiezen of ik licht wil via de gele draad (voor als me brommer gewoon loopt) of via de accu (voor als de motor niet draait).

Draadbomen:
Honda MB Klik hier
Honda MT Klik hier
Honda NSR Klik hier
Suzuki TSX Klik hier

Afbeeldingen:

gelijkrichter nieuw model MT/MB


gelijkrichter oud model MT/MB

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

ids_ 6-2-02 Print reply
Posts: 423
h? de server is gefixt , want ik wil graag plaatjuz zien
 
Een snelle Brommer is niet opgevoerd, hij is verbeterd!!
Nick - Administrator 6-2-02 Print reply

Posts: 4967
De server is niet gefixt, en de plaatjes zijn (al een hele tijd geleden) verwijderd.
 
ids_ 6-2-02 Print reply
Posts: 423
minder kun je mischien voor mij di plaatjes er op zetten of ff via msn sturen
 
Een snelle Brommer is niet opgevoerd, hij is verbeterd!!
Nick - Administrator 6-2-02 Print reply

Posts: 4967
Nee het probleem is dat die plaatjes OP die server stonden, en dus zijn verwijderd.
Ik heb die plaatjes zelf nooit gehad, anders had ik ze allang ergens geupload.
Het ging om de volgende bestanden:
4614.jpg (van Barry)
4638.jpg (van MBBBBBB)
4644.jpg (van MBBBBBB)
4666.jpg (van MBBBBBB)

Waren plaatjes van gelijkrichter en knipperlicht relais enzo.
Misschien dat 1 van deze mensen dat plaatje nog heeft en kan uploaden, of naar mij sturen? Dan zet ik het er wel in.
 
Blukaap 6-2-02 Print reply

Posts: 10006
Op 50cc.nl staan de volgende
http://www.50cc.nl/plaatjes-onderd/1811.jpg (spanningsregelaar)
http://www.50cc.nl/plaatjes-onderd/2296.jpg (knipper relais)
 
Bastila is lief
MBBBBBB 17-2-02 Print reply
Posts: 2340
Blukmeester: dat zijn precies de zelfde dingen alleen imi/nieuw uitgevoerd, zelfde werking...

En Nick, ik heb die plaatjes niet meer, maar zal ze zo wel weer ffies in scannen dan,....
 
Nick - Administrator 17-2-02 Print reply

Posts: 4967
Ja is goed, 2 plaatjes heb ik al zelf gemaakt (zie artikel zelf, hierboven). Weet niet of je nog andere plaatjes die hiermee te maken hebben hebt/kan scannen?

[This message is edited by Nick on 17-2-02 18:44]
 
Saknet 19-7-2002 Print reply

Posts: 10355
hartstikke leuk maar op welk draadje moet ik mijn weerstand aansluiten?
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Zoetahmeerdah [Marcel] 14-11-02 Print reply

Posts: 5996
de roze.
 
ik haat mensen
NSR RULEZZ 20-4-2003 15:16 Print reply

Posts: 4934
is het schema van een nsr hetzelfde als die van een mbx? dus 100% hetzelfde?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
thax 20-4-2003 15:30 Print reply
Posts: 218
er komt bij mij een rode, blauwe en een zwarte draad uit de achterlamp, waar sluit ik deze op aan bij een tsx?
 
sub-atomic particals disappearing into the realm of nothing
CrossMaster 20-4-2003 15:33 Print reply
Posts: 729
bij mij blijft er steeds 3v op me achterlicht staan? is dit me remlicht die blijft hangen ofzo? hij is verder wel goed aangeslote
 
guus van driel 10-6-2003 17:48 Print reply
Posts: 846
dus als ik het kan volgen zijn groen en geel de wissel spannings draden die vanuit je blok komen

en rood en wit dus + en -

die naar via je contactslot naar je lampen gaan
en naar je accu


toch??

Dit bericht is ge-edit door guus van driel op 10-6-2003 18:00
 
NSR RULEZZ 17-6-2003 0:42 Print reply

Posts: 4934
NICK!!! in dit topic zeg jij: http://www.brommerforum.nl/showtopic/5992
dat je een faq maak van hoe jeje precies je licht via je accu kan laten lopen en hoe je dat doet met een schakelaartje ertussen zodat overdag je licht opgeladen word en dat je snachts er mee kan rijden via de accu enzo

hoe doe je dat?? en komt die faq nog of moet dat in deze staan??

en ja ik heb gezocht
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
NSR RULEZZ 19-6-2003 19:32 Print reply

Posts: 4934
mijn verlichting werkt ook niet!
als hij stationair loop heb ik op de zwarte en roode draden 7/8v en als ik gas geef wel 20v wat is er dan mis???
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Doctre 28-6-2003 16:05 Print reply
Posts: 396
ik heb op het achter licht ong 3v dus overdag niet eens zichtbaar en snachts lijkt et een rood vlekje zo zwak wat is at probleem dan?

 
Saknet 21-7-2003 15:29 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Als je namelijk je verlichting daar rechtstreeks op aansluit, is mijn ervaring, brandt je licht heel zwak.


nouw ik sloot gele draad van lichtschakelaar op de zwarte draad aan omdat er van gele draad die van me kabelboom kwam geen stroom af komt (!?!?) maar alles brande binnen 10 sec door.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Joostvdw 17-12-2003 17:54 Print reply

Posts: 4789
de gele draad uit je blok gaat dus eerst in dat koelribben ding, maar waar komt ie dan zegmaar weer naar buiten (geregelde 6v voor verlichting)

niet de groene (is aarde)
niet de rode (is + van accu)
niet de witte (is + vanuit blok)



edit:ik weet het een oude FAQ maar een topic openen leek me ook niet slim......


Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 17-12-2003 17:56
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Saknet 30-6-2004 22:09 Print reply

Posts: 10355
hehe, heb nog steeds dezelfde kabelboom (n.t.) op me mb met nog steeds hetzelfde doorbrand probleem


draadje van me weerstand is roze maar ik zie nergens een roze waar die op kan, had m dus bij de gele op gedaan had ik hier ergens gelezen, maar toen werkte me hele verlichting niet meer

normaal zit er geen weerstand op een NT bedrading maar ik wou alleen maar dat doorband probleem fixen :'(

heb er zonet een 12V gelijkrichter van een mtx-ot (kan ook sh bedrading zijn geweest) opgezet, hopeljik werkt die nog wel goed

domme draadjes ook altijd word er helemaal kriegel van

kweetniet maar me verlichting werkt nu eindelijk goed

Dit bericht is ge-edit door barteld op 30-7-2004 15:41
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Joscross 30-6-2004 22:10 Print reply

Posts: 12501
Waarom fix je geen accu?
 
-niels- 25-11-2004 23:05 Print reply
Posts: 47
kijk nu heb ik een nieuwe kabelboom voor me mt (max 1 maand geleden gefabriceerd)

daar zit geen gelijkrichter of spanningsregelaar op en nu branden mijn lampjes echt constant door.

moest er zo'n spanningsregelaar (met koelribben) of een gelijkrichter tussen moeten hoe moet ik die dan aansluiten ? want er zijn niet echt xtra kabels daarvoor voorzien en om heel me kabelboom open te snijden heb ik ook gen zin in.

grtz
niels
 
mcdronkz 25-11-2004 23:32 Print reply

Posts: 32777
heb je al je kabels bij langs gekeken?

je moet hiervoor gewoon een stekkertje hebben
 
-niels- 27-11-2004 19:33 Print reply
Posts: 47
hmmm is dat zo'n langerekt blokje dat meeloopt naar mijn motorblok ? dus moet er zo'n nieuwe gelijkrichter op (dat ding met koelveren) nuja doet erniet toe, het probleem is ondertussen opgelost, er zit ergens iets op de gele draad die uit mijn motorblok komt, dat het wattage doet afnemen, werkt perfect

toch bedankt
niels
 
Saknet 9-1-2005 16:34 Print reply

Posts: 10355
ik heb nu duz een weerstand ertussen en mn verlichting brand nu goed, wel zwak, maar sterkte blijft gelijk

nu wil ik eigenlijks de volgende dingen fixen

mn remlicht (geen prob)
groot licht (geenidee hoe)
begrenzer (zat net al te sneupen in begrenzer faq)
licht als moter niet loopt
dashboardverlichting (geen prob)

maar alz ik weerstand eraf zou halen (ivm groot licht) ben ik bang dat mn verlichting weer door gaat branden :s dan gaat ie namelijk weer met het aantal toeren mee branden (terwijl hij toch echt op de gele zit en de draadjes van het blok zitten ook kleur op kleur)

er zit wel een (altijd gebruikte) accu op aangesloten, alleen of die nog opgeladen word oid weet ik ook niet maar maakt me ook nog niet uit

mn bedrading zit verder zo goed als origineel in mekaar.

kan iemand me op weg helpen (ik beetje noob met draadjes:$)

het betreft dus nt mb met zon dom stdrd universeel sf kapje

Dit bericht is ge-edit door Saknet op 9-1-2005 16:57
mijn NT gelijkrichter bleek stuk te zijn :$

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 21-4-2006 om 15:03 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
TiNo 13-5-2005 19:31 Print reply

Posts: 195
Hoe loopt de gele draad verder vanaf de spanningsregelaar? Ik heb nergens een aansluitblokje ervoor en op het bedradingsschema staat ie ook niet.. :s

Dus ik knip m'n gele draad ergens tussen blok en schakelaars door, duw de blok kant rechtsboven in de spanningsregelaar en wat doe ik dan met de gele draad naar de schakelaars?
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved