Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 843 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Elektronisch begrenzen Suzuki TSX
Geschreven door Floris-tsx
Geplaatst op 17-1-2011 18:05
Categorie Motor gerelateerd

Heb zelf heel lang gezocht naar een manier om de TSX te begrenzen, omdat de bekende begrenzers (euro etc.) niet werken op deze brommer. Denk ook dat er genoeg TSX-rijders zijn op BF en daarbuiten die wat kunnen hebben aan dit artikel.

Hier een manier om de tsx (of andere brommers/scooters) elektronisch te begrenzen:

Nodig:

  • Elektriciteitsdraad (bij voorkeur 0.75)
  • Niet al te opvallende aan-uit schakelaar
  • Stekkertje met gat erin/(andere) mogelijkheid tot het aansluiten op massa
  • Soldeerbout en tin
  • Elco van waarde naar keuze



Koop bij de betere elektronicazaak een elektrolytische condensator. Ook wel elco genoemd. Dit zijn een soort mini-penlites met twee stokkies eraan. Een korte (-) en een lange (+).

Wat de bedoeling van dit ding is om de verbinding tussen je grondplaat en bobine te verstoren, waardoor je brommer minder hard gaat lopen.

Je kunt de elco's in verschillende waarden kopen. Deze waarde heet microfarad. Die gaan van 1.1 tot waardes die je niet nodig gaat hebben. Ze kosten zo rond de 60 eurocent per stuk, dus wat dat betreft is het een goedkope begrenzer. Voor de 80cc zou ik een 2.2 en 3.3 kopen. Dat zijn al flinke begrenzers.

Voor de rest heb je nog een schakelaar nodig die niet al te veel opvalt; goed weg te werken is. Ook nog een stekkertje om een kabel aan massa te kunnen leggen en een aanhangstekker. Dat is zo'n ding waarbij je de bijkomende draad naast de hoofddraad legt in een soort klein mesje, dat samenknijp en dat ze dan op die manier verbonden zijn.
Je kunt van de hoofddraad ook een stuk isolatie afsnijden (ergens halverwege), daar tin op gooien en de bijkomende kabel er gewoon op solderen en later met tape isoleren. Er zijn talloze mogelijkheden, maar dat weet je zelf ook wel.

Uit de 50cc tsx ontsteking komt ��n draad die je voor de begrenzer inbouwen nodig hebt. Die is rood-zwart. (die noemen we voor het gemak 'A') Gaat direct door naar je primaire wikkeling van je bobine. Daaraan maak je nu een draad (B) op bovengenoemde manier. Isoleer dit. Nu maak je aan B de pluspool (langste stokkie) van de elco. De - van de elco maak je aan je schakelaar. Het enige open contact van je schakelaar verbind je meteen draad (c) die je naar massa legt.
Je schakelt nu dus een verstoring in door de kring compleet te maken met die stoorzender. Het is dus ook van belang dat je een aan-uit schakelaar hebt en geen pulsschakelaar. Dan werkt je begrenzer niet zoals het hoort.

Dit hele zooitje werk je een beetje mooi weg. Nu heb je gewoon een eurobegrenzer

Het effect wat dit heeft is verschillend. Ik heb geen ervaring met 80cc, maar ik heb een 2.2 op mijn 50snel en gianelli (= 70km/u). Met begrenzer erop rij ik ong. 40. Je zult dus een beetje moeten experimenteren.

Zal je max een euro of 4-5 kosten

Niet te lang met de soldeerbout tegen de elco. Hij kan hierdoor kapot gaan en dan als startonderbreker gaan fungeren.

Succes!

Schemaatje:


Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

ikkejw 24-1-2011 23:18 Print reply

Posts: 9886
bestond deze faq niet al?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Floris-tsx 24-1-2011 23:19 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
bestond deze faq niet al?


Kwam ik ook pas later achter. Blijkbaar toch goedgekeurd. En deze is misschien iets duidelijker?
 
Iedereen kan professioneel worden
Paul de Salmiakbal 24-1-2011 23:29 Print reply

Posts: 5285
Ook mogelijk op ontsteking met contactpunten of niet?
 
Floris-tsx 24-1-2011 23:38 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Ook mogelijk op ontsteking met contactpunten of niet?


Lijkt me wel. Als je de kabel uit de contactpunten pakt. Probeer het eens zou ik zeggen. Geef het veel kans..
 
Iedereen kan professioneel worden
_3s_ 24-1-2011 23:48 Print reply

Posts: 899
Waarom heeft deze FAQ opeens geen naam meer

Edit, nu weer wel

Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 24-1-2011 om 23:48 uur.
 
Jeuj TSW erbij! =D
Floris-tsx 24-1-2011 23:49 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: _3s_
Waarom heeft deze FAQ opeens geen naam meer

Edit, nu weer wel

Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 24-1-2011 om 23:48 uur.


Weut ik ook nie
 
Iedereen kan professioneel worden
StineZ 26-1-2011 14:53 Print reply
Posts: 571
Hij heeft geen naam nu hoor, wel nice maar wat is er anders aan een TSX dan bijvoorbeeld een dt50mx? qua ontsteking oid

EDIT:Nu weer wel huh

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 26-1-2011 om 14:54 uur.
 
Turbokit
Floris-tsx 1-2-2011 19:36 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hackomatic
Hij heeft geen naam nu hoor, wel nice maar wat is er anders aan een TSX dan bijvoorbeeld een dt50mx? qua ontsteking oid

EDIT:Nu weer wel huh

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 26-1-2011 om 14:54 uur.


Weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met TSX ontstekingen. Denk dat bij je dt50mx (contactpunten ? zie bovenstaand en vraag Paul of hij inmiddels iets geprobeerd heeft)
ook moet lukken.
Dan moet je de draad uit je contactpunt pakken wss.
 
Iedereen kan professioneel worden
mxbeunking 7-4-2011 21:23 Print reply

Posts: 2305
maak je zo je ontsteking in je blok niet kapot dan ofzo????
een storing veroorzaken heb ik geen goeie ervaaringen mee
 
Draaiwerk nodig? = PB
Floris-tsx 7-4-2011 21:24 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: piet van der voort
maak je zo je ontsteking in je blok niet kapot dan ofzo????
een storing veroorzaken heb ik geen goeie ervaaringen mee


dan moet je het niet doen.

ik ben empirisch ingesteld namelijk.
 
Iedereen kan professioneel worden
mxbeunking 7-4-2011 21:26 Print reply

Posts: 2305
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


dan moet je het niet doen.

ik ben empirisch ingesteld namelijk.



empirisch
 
Draaiwerk nodig? = PB
Floris-tsx 7-4-2011 21:27 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: piet van der voort
[...]



empirisch


dingen doen waarvan je uit ervaring weet dat ze lukken. n
 
Iedereen kan professioneel worden
Aprilia RX 50 2003 7-5-2011 18:12 Print reply

Posts: 6717
wat behaal je ong als toerenverschil? ik wil zo'n 3000 rpm lager
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Floris-tsx 17-5-2011 0:37 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
wat behaal je ong als toerenverschil? ik wil zo'n 3000 rpm lager


normaal loopt mijne het mooist bij zo'n 8krpm.

met die begrenzer kom ik tot de 4-5k
 
Iedereen kan professioneel worden
Custompuch 28-9-2011 22:26 Print reply

Posts: 290
Een eurobegrenzer werkt gewoon op een tsx.

ik heb een orginele tsx ontsteking, dus ook met de bobine en cdi in 1.

voor mensen die meer willen weten, pb maar.
 
Floris-tsx 28-9-2011 22:30 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Custompuch
Een eurobegrenzer werkt gewoon op een tsx.

ik heb een orginele tsx ontsteking, dus ook met de bobine en cdi in 1.

voor mensen die meer willen weten, pb maar.



Op de site van eurobegrenzer staat van niet. en dit is een stukkie goedkoper

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 28-9-2011 om 22:31 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden
ikkejw 29-9-2011 1:04 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]



Op de site van eurobegrenzer staat van niet. en dit is een stukkie goedkoper

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 28-9-2011 om 22:31 uur.



eurobegrenzer is ook gewoon een elco + schakelaar en een stukje krimpkous eromheen... met 1000% winstmarge
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-9-2011 1:24 Print reply

Posts: 9841
makkelijk is ook als je gewoon de rood/zwarte draad bij je stuur pakt, die gebruikt wordt om te onderbreken. Iets herinnert me dat ie daar ergens makkelijk af te tappen is. Of het komt omdat ik mijn elco IN mn stuurbuis had zitten en de schakelaar aan het eind onder mijn handvat.

Fucking geniaal, maar dat ga ik jullie niet vertellen.

 
Too cool for school!
Custompuch 29-9-2011 13:12 Print reply

Posts: 290
idd, op de site staat van niet, ik ben nu de 2e klant die het wel is gelukt

gwn 1 kabel naar je zwart rode cdi draad, en 1 naar je massa, klaar.
 
roelvvv 20-3-2014 13:57 Print reply
Posts: 52
Valt dit niet erg op bij de rollerbank dan? Ik hoorde er eentje die trok snoeihard op naar 45 en daar bleef die in zijn 5 bij hangen..
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved