Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 98 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Bougiekleur en sproeiermaat
Geschreven door BenjaminDG
Geplaatst op 19-8-2010 20:42
Categorie Carburateur

Sproeier

Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine. Dit is nodig als er een grotere snelheid mee gehaald moet worden omdat je bijvoorbeeld een snellere uitlaat hebt.

Gevolgen van een verkeerde maat
Er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet weten:

  • Een te kleine sproeier kan leiden tot een slechte smering en koeling waardoor warmlopers en zelfs vastlopers kunnen ontstaan.
  • Een te kleine sproeier kan ervoor zorgen dat je brommer erg inhoudt gedurende het optrekken.
  • Een te grote sproeier kan je merken aan het stotteren tijdens het optrekken (dit kan overigens ook veroorzaakt worden door of te weinig benzine of iets dergelijks).
  • Een te grote sproeier kan ervoor zorgen dat dede brommer verzuipt bij het gasgeven.

De juiste maat kiezen
Omdat een te kleine sproeier kan leiden tot een vastloper is het veel gevaarlijker om een te kleine sproeier te hebben. Daarom is het verstandig om te beginnen bij een vrij grote sproeier. Op deze manier vind je het makkelijkst de juiste sproeier:

- Ga eerst een stukje rijden (om ervoor te zorgen dat je bougie warm wordt)
- Zet je brommer terwijl je nog volgas rijdt uit.
- Haal de bougie eruit (let op dat het heet kan zijn)
- Bekijk de kleur van de bougiekop (de kant van het vonkje).

Wanneer de bougiekop wit is, dan is de sproeier te klein. Als de bougiekop zwart is, dan is de sproeier te groot. Pas wanneer het een 'koffie-met-melk-bruine' kleur heeft (zie eerste plaatje) is de sproeier goed.




Let op: Heb je een standaard brommer met een snelle uitlaat en de bougie slaat wit aan terwijl je een zeer grote sproeier hebt (maatje 130 o.i.d.)? Dan heeft het benzinemengsel te veel lucht en moet je de luchttoevoer beperken door aan de luchtschroef te draaien.

Lucht Toevoer

Doel
De luchttoevoer stel je in met een luchtschroef die op je carburateur zit. Als je iets hebt veranderd aan je brommer kan je ervoor kiezen om deze opnieuw af te stellen, om de motor perfect te laten lopen. Als je de luchttoevoer goed hebt afgesteld krijgt de motor een mengsel met een optimale hoeveelheid lucht, waardoor je brommer geen rare geluiden maakt en het optimale vermogen heeft.

Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De luchtschroef is de schroef waarbij het stationair toerental het minst verandert.

Afstellen
Zo stel je de luchttoevoer goed af:
1. Draai de luchtschroef eerst helemaal dicht, en draai hem vervolgens 1,5 slag open.
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
3. Ga nu aan de luchtschroef draaien (terwijl de motor loopt), en de stand waarbij het stationair toerental het hoogst is, is de juiste stand.
4. Stel de stationairschroef goed af

Stationair toerental

Doel
Het toerental bij stilstand zo laag mogelijk maken, zodat de motor net niet uitvalt.

Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De stationairschroef is de schroef waarbij het toerental het meest verandert.

Afstellen
1. Laat de motor warmdraaien, zodat de choke uit is
2. Draai aan de stationairschroef totdat je het laagste toerental hebt gevonden waarbij hij nooit uitvalt.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

sammb 22-8-2010 18:10 Print reply
Posts: 132
Goede FAQ alleen is afstellen d.m.v. de kleur van de bougie niet erg betrouwbaar. En dan nog een puntje van kritiek:

(QUOTE: Let op: Heb je een standaard brommer met een snelle uitlaat en de bougie slaat wit aan terwijl je een zeer grote sproeier hebt (maatje 130 o.i.d.)? Dan heeft het benzinemengsel te veel lucht en moet je de luchttoevoer beperken door aan de luchtschroef te draaien.)


Met je luchtstelschroef kun je echt niets veranderen aan de kleur van je bougie en dus aan de hoofd-afstelling van je carburateur. Die regelt namelijk alleen de lucht als je brommer stationair loopt. Gewoon een grotere sproeier dus.
 
Maup 22-8-2010 18:52 Print reply

Posts: 4353
Deel over de luchtschroef klopt idd niet helemaal.

Ook vind ik "totdat je het laagste toerental hebt gevonden waarbij hij nooit uitvalt." een beetje vaag.
Beter stel je hem af op rond en nabij de 2000 toeren. Hoe weet ik namelijk dat hij nooit uitvalt wanneer hij op dat moment blijft lopen..
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Mastery70 22-8-2010 18:55 Print reply
Posts: 101
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.


Ik weet niet of dat per carb. verschilt. Maar bij mij moet je de schroef juist in draaien om een hoger toerental te krijgen..
 
BenjaminDG 22-8-2010 19:06 Print reply

Posts: 4605
Heb dit gevonden op een andere forum, kan zijn dat er nog een paar dingen veranderd moeten worden
 
Vlaanderen vrij!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 25-12-2010 2:14 Print reply

Posts: 13697
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mastery70
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.


Ik weet niet of dat per carb. verschilt. Maar bij mij moet je de schroef juist in draaien om een hoger toerental te krijgen..


Is bij de meeste, zo draai je de gasschuif iets meer omhoog waardoor die meer lucht krijgt.

Verder valt de stationairschroef meestal te herkennen aan het feit dat er een veertje onder zit en bij de gasschuif in de buurt zit.

Verder kan het helpen door iets met je choke te spelen, als die op choke beter loopt weet je dat die te weinig brandstof krijgt.

Omgekeerd kan je ook snel een stuk tape voor aanzuigbuis of over luchtfilter plakken om zo snel te zien of dat die teveel lucht heeft.

Het is beetje een kwestie van ervaring, na tijdje ken/voel/hoor je de symptomen.

Dit bericht is gewijzigd door Trax op 25-12-2010 om 2:15 uur.
 
RobbertDT50R 24-3-2014 17:35 Print reply
Posts: 2
Hallo,
weet iemand wat voor sproeier in mijn Yamaha dt50r moet?
setup:
ori 50cc
ori 16mm carb
ori ontgrensde uitlaat
ontgrensde cdi

ik heb laatst de cdi ontgrensd en daarvoor zat er 80 in.
alvast bedankt
 
melvin_dt 10-8-2014 22:52 Print reply

Posts: 279
wat is een vrij hoog stationair toerental in de powerband of ervoor mn dt loopt echt max toeren 8500-8700

voor de lucht afstelling is dit dus wat moet ik aanhouden
 
Gerard1793 10-8-2014 23:19 Print reply

Posts: 4005
Pardon!? Stationair toerental ligt rond de 1500 rpm.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
melvin_dt 11-8-2014 1:57 Print reply

Posts: 279
Afstellen
Zo stel je de luchttoevoer goed af:
1. Draai de luchtschroef eerst helemaal dicht, en draai hem vervolgens 1,5 slag open.
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
3. Ga nu aan de luchtschroef draaien (terwijl de motor loopt), en de stand waarbij het stationair toerental het hoogst is, is de juiste stand.
4. Stel de stationairschroef goed af


qwote


vandaar hoe hoog moet het tt zijn als je aan het afstellen bent

van de lucht

 
Gerard1793 11-8-2014 9:09 Print reply

Posts: 4005
Het hoogst. Dat staat er toch?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved