Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 112 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Achterschijfrem op honda mbx wiel
Geschreven door BenjaminDG
Geplaatst op 30-5-2010 21:00
Categorie Wielen/remmen

Achterschijfrem op een honda mb/mt/mtx/mbx/nsr wiel?

Zie hier hoe je dat moet doen!

Benodigheden:

  • draaibank (cnc) met langs en dwars voeding
  • goede schuifmaat die nauwkeurig is tot 1/100 mm (liefst digitale of met meetklok)
  • gradenboog
  • kolomboormachine of freesmachine
  • een paar klemmen (sergjanten)
  • draadtapper
  • veel geduld

Inleiding:

Ik heb besloten om de bestaande voorste schijfrem pas te maken om mijn achterwiel, deze schijf word gemonteerd op een monteerplaat die in je velg past (klempassing). Deze monteerplaat word op zijn beurt door 3 lange bouten en 3 moeren verbonden met de velg, je moet dan de 3 draadstukken waar je tandwiel op gemonteerd is eruit halen.



Om je wiel te centreren en om ervoor te zorgen dan je wiel vlot kan draaien moet je een bestaande remtrommel afdraaien. Je moet wel eerst een paar stalen assen en bussen uit de remtrommel nemen alvorens je gaat draaien.

Je moet dan ook een soort van ophanging maken voor je remklauw, dit hangt af welke remklauw je neemt (honda mb remklauw in mijn geval) maar dat moeten jullie zelf zien hoe je de ophanging gaat maken.

Voorbereiding:

Eerst verwijder je de bestaande remtrommel uit je velg, deze span je in op een 3-klauwen draaibank en draai je deze af naar diameter 52 (in mijn geval, dit hangt af welke maat je neemt voor het doorgangs gat in de monteerplaat (Diameter 53 zoals je kan zien op de werktekening)).

De buitenste maat moet diameter 52 zijn, voor de rest maken de andere maten niks uit omdat deze toch niet de monteerplaat centreren t.o.v je velg, alleen diameter veranderen niet de hoogte!





Dan krijg je uiteindelijk dit.

Die rand die je op onderstaande foto zit was normaal bedoel voor een centreering die de schijf centreerde maar zoals je op de werktekening van de monteerplaat ziet wordt deze rand al voorzien op de monteerplaat, jullie zouden dan een mooie rechte rand moeten krijgen zonder een verval.



Nu dat de remtrommel klaar is moet de monteerplaat gemaakt worden.

Je spant een cilindrische blok ijzer/aluminium (liefst aluminium) in een relatief grote draaibank, ik zeg relatief groot omdat er genoeg plaats moet zijn tussen de klauwplaat en het machine bed (de hoogte), zodat je wanneer de monteerplaat ongeveer klaar is je met de bestaande velg al kunt voelen of je een klempassing zult hebben of niet. Als je je stuk gaat uitspannen en gaat voelen op velg zelf en je moet dan weer gaan draaien staat je stuk uit het center! (resultaat: stuk voor de vuilbak).

Dan draai je het blok af naar volgende maten


KLIK!



Na het draaien moet je monteerplaat nog voorzien van 6 gaten moet schroefdraaien (zie tekening hierboven), als deze gaten klaar zijn kun je de schijf al monteren.





Tip: span je wiel al eens op in een achterbrug en kijk of je wiel en schijf vlot draaien, in de center en zonder veel slag op de schijf!

Als je schijf en monteer plaat goed zijn gemonteerd kun je je wiel monteren in de achterbrug.

Daarna moet je een ophaning bedenken voor de remklauw.

Ik heb besloten om via 2 stalen plaatjes te gebruiken
Deze verbonden zijn met de remklauw enerzijds en 1 is verbonden met de ophanging van je veer en de andere heeft een gat voorzien dat opver je achteras past anderzijnds, je moet dan wel een nieuwe afstandsbus fabriceren!

Deze ophanging wordt vervangen door een stuggere type dat bestaat ui 1 geheel, mijn huidige ophanging was eigenlijk om te kijken of de achterrem zou werken.







Totaal plaatje, honda mb met 3 schijfremmen!







Update! Aangepaste steun:






Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Royal Club 31-5-2010 19:30 Print reply

Posts: 60385
mhh, heb je je creatie al op de weg getest? :+
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
rik hulkenberg 31-5-2010 19:33 Print reply

Posts: 10029
hoe die schrijf vast is gezet ziet er wel degenlijk uit.
maar hoe de remklauw bevestigd is zou ik net zoveel vertrouwen in hebben
2 ijzeren plaatjes
 
st.nyksterdriver 31-5-2010 19:33 Print reply
Posts: 3376
je moet hier trouwens geen imitatie as voor gebruiken die trek je zo krom en slijten je rem plaatjes scheef
 
R i c k 31-5-2010 19:40 Print reply

Posts: 346
remt het beter dan normale rem.
is al deze moeite het wel waart tegenover de prestaties van de ori. rem.

Ziet er wel erg gaaf uit
 
echte junks blowen 2 takt
st.nyksterdriver 31-5-2010 19:43 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: R i c k
remt het beter dan normale rem.
is al deze moeite het wel waart tegenover de prestaties van de ori. rem.

Ziet er wel erg gaaf uit

schijf remt sowieso beter dan trommel
ik vind dat mijn mb beter remt met voor rem dan mijn mtx

Dit bericht is gewijzigd door st.nyksterdriver op 31-5-2010 om 19:43 uur.
 
XDr4g0nX 31-5-2010 19:51 Print reply

Posts: 3526
Schijf remt beter dan trommel.

Mooie FAQ, ik zou bijna mijn NSR wiel om willen bouwen zodat er een schijfrem op kan

Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 31-5-2010 om 19:51 uur.
 
Signature: [==||========] 20% complete
rik hulkenberg 31-5-2010 19:54 Print reply

Posts: 10029
Een goed onderhouden trommel remt bijna net zo goed als zo'n mb schrijfrem
Maar bij al die rag mt'tjes en mb'tjes zijn die trommels gewoon slecht onderhouden.
 
BenjaminDG 31-5-2010 20:25 Print reply

Posts: 4605
Remklauw ophanging moet ik nog verbeteren want ze beweegt tijdens het remmen wat mee, dit geeft een mindere remkracht dan ik had gehoopt maar het systeem werkt.

Daarom dat als iemand dit ook wil proberen ze zelf moeten kijken naar een remophanging want ik weet niet welke remklauw/remschijf jullie gaan gebruiken, ik heb in dit geval de voorrem genomen van een honda mb.

Dus ik denk als je de remophanging verbeterd en een degelijk remklauw (2 zuigers remklauw of 1 met een groter zuigeroppervlakte) voorziet de remkracht wel degelijk hoger is dan met een gewone trommelrem
 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 31-5-2010 20:27 Print reply

Posts: 60385
1 zuiger is genoeg, ga eerst maar investeren in een staalomvlochten leiding en iets grotere rempomp

en ja, die ophanging zo fabriceren dat ie niet meegeeft.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Derbi-Olaf 31-5-2010 20:32 Print reply

Posts: 14992
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
1 zuiger is genoeg, ga eerst maar investeren in een staalomvlochten leiding en iets grotere rempomp

en ja, die ophanging zo fabriceren dat ie niet meegeeft.

fatsoenlijke remblokjes schelen ook veel bij zo'n MB'tje.

Verder is het alleen nuttig als je veel ,kort na elkaar hard moet remmen op je MB'tje (circuitgebruik).

Trommeltje van een MT/MB remt heerlijk , is enkel wat fadinggevoelig heb ik ondervonden
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 31-5-2010 20:32 Print reply

Posts: 4605
Rempomp komt van een vx800 achterrem, die heeft een remklauw met 2 zuigers. Dus de rempomp zal wel groot genoeg zijn.

Voor de ophanging ga ik proberen om dikkere platen te monteren, zien of de ophanging niet gaat meegeven.
 
Vlaanderen vrij!
Maup 31-5-2010 20:34 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Rempomp komt van een vx800 achterrem, die heeft een remklauw met 2 zuigers. Dus de rempomp zal wel groot genoeg zijn.

Voor de ophanging ga ik proberen om dikkere platen te monteren, zien of de ophanging niet gaat meegeven.

misschien kan je een adapter uit één stuk (laten) frezen. Dat zal iig minder bewegen dan twee losse stripjes.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
BenjaminDG 31-5-2010 20:37 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

misschien kan je een adapter uit één stuk (laten) frezen. Dat zal iig minder bewegen dan twee losse stripjes.


Inderdaad maar ik heb geen freesmachine tot mijn beschikking daarom dat ik eerst ga proberen om via dikke platen een degelijk ophanging te fabriceren. Wel ga ik als uiteindelijke oplossing, zoals jij zegt, een aluminium adaptor ontwerpen en maken, deze moet ik wel op school (laten) maken.
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 31-5-2010 20:38 Print reply

Posts: 14992
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Inderdaad maar ik heb geen freesmachine tot mijn beschikking daarom dat ik eerst ga proberen om via dikke platen een degelijk ophanging te fabriceren. Wel ga ik als uiteindelijke oplossing, zoals jij zegt, een aluminium adaptor ontwerpen en maken, deze moet ik wel op school (laten) maken.

iig zorgen dat je de remkrachten via een reactiestang rechtstreeks richting achterbrugas wegvoert
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 31-5-2010 20:41 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

iig zorgen dat je de remkrachten via een reactiestang rechtstreeks richting achterbrugas wegvoert


Dat is niet zo eenvoudig omdat de achterveren + band in de weg zitten om zo'n lange stang te kunnen plaatsen. ik wou eerst een bestaande reactiestang (van een suzuki vx800) aan passen maar omdat er te weinig plaats was heb ik dit even zo gelaten.
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 31-5-2010 20:44 Print reply

Posts: 14992
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Dat is niet zo eenvoudig omdat de achterveren + band in de weg zitten om zo'n lange stang te kunnen plaatsen. ik wou eerst een bestaande reactiestang (van een suzuki vx800) aan passen maar omdat er te weinig plaats was heb ik dit even zo gelaten.

met als gevolg dat als je zo te hard remt de kans groot is dat je achterbrug in 2 nakt :P

in een extreem geval dan.


Het is trouwens ook prima mogelijk om de klauw ondersteboven te monteren (alleen ff lastig met ontluchten).

Dan kan je dus zowat je originele MB reactiestang gebruiken

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-5-2010 om 20:45 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 31-5-2010 20:46 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

met als gevolg dat als je zo te hard remt de kans groot is dat je achterbrug in 2 nakt :P

in een extreem geval dan.


Inderdaad een extreem geval dan, zou al straf zijn dat de remklauw genoeg kracht heeft om een ijzeren achterbrug te kunnen breken

Olaf over de remklauw onderste boven hangen, dat zou ik ook kunnen doen maar dan moet ik een nieuw montage punt lassen omdat het orginele weg is

Dit moest weg omdat ik de rem- en schakel set van een honda ns1 heb pas gemaakt.

Ik twijfel eigenlijk ook of die ankerstang wel sterk genoeg is, deze is redelijk dun en over zo'n afstand gaat die zeker meegeven.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 31-5-2010 om 20:50 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 31-5-2010 20:58 Print reply

Posts: 14992
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Inderdaad een extreem geval dan, zou al straf zijn dat de remklauw genoeg kracht heeft om een ijzeren achterbrug te kunnen breken

Olaf over de remklauw onderste boven hangen, dat zou ik ook kunnen doen maar dan moet ik een nieuw montage punt lassen omdat het orginele weg is

Dit moest weg omdat ik de rem- en schakel set van een honda ns1 heb pas gemaakt.

Ik twijfel eigenlijk ook of die ankerstang wel sterk genoeg is, deze is redelijk dun en over zo'n afstand gaat die zeker meegeven.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 31-5-2010 om 20:50 uur.

als je hem ondersteboven hangt komen er alleen trekkrachten op de stang, geen duwkrachten. dus dan is 'ie zéker sterk genoeg

Maar het is natuurlijk jou MB, en ik wil je niet beletten lekker wat teexperimenteren :P
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 31-5-2010 21:31 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

als je hem ondersteboven hangt komen er alleen trekkrachten op de stang, geen duwkrachten. dus dan is 'ie zéker sterk genoeg

Maar het is natuurlijk jou MB, en ik wil je niet beletten lekker wat teexperimenteren :P


Door te experimenteren leert men, op zo'n honda mb van 30 jaar oud die niet veel waard is geeft dat niet

Dit is eigenlik ook een prestige project omdat ik een achterschijfrem wil zonder gewoon een andere wiel te monteren.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 31-5-2010 om 21:32 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 31-5-2010 21:40 Print reply

Posts: 17893
gewoon een plaat van 5mm dik maken en die aan de vulbus van je achteras vastlassen, en dan een gleidebus over de originele pin waar je trommel ook op zat
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
BenjaminDG 31-5-2010 21:43 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
gewoon een plaat van 5mm dik maken en die aan de vulbus van je achteras vastlassen, en dan een gleidebus over de originele pin waar je trommel ook op zat


Die plaatjes zijn al 5 mm dik, als je die eene vast last op de as heeft die dan minder kans om mee te geven?

Ik heb dat eene plaatje nu geklemt tussen de achterbrug en de afstandsbus van de achteras.

Over die geleidebus snap ik niet goed, welke pin bedoel je?
 
Vlaanderen vrij!
Maup 31-5-2010 21:53 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Door te experimenteren leert men, op zo'n honda mb van 30 jaar oud die niet veel waard is geeft dat niet

Dit is eigenlik ook een prestige project omdat ik een achterschijfrem wil zonder gewoon een andere wiel te monteren.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 31-5-2010 om 21:32 uur.

Als dit een experimenteer project is, en het nog niet veilig werkt, dan had je er imo beter een project van kunnen maken ipv een faq. Dit is toch geen Frequently Asked Question?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Saknet 31-5-2010 21:56 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

met als gevolg dat als je zo te hard remt de kans groot is dat je achterbrug in 2 nakt :P

in een extreem geval dan.


dat kan nooit man die beide ophangingpunten zitten veelte dicht bij mekaar. hefboom effect is zo veelste minimaal (relatief gezien aan jouw geschetste doom scenario).

Wat mij problematischer lijkt is dat het niet 1 geheel is.
Hierdoor kan je voorste plaatje (die bij de achterveer) bovenaan verder naar voren komen.

Waardoor alle krachten tijdens remmen op dat achterste plaatje trekken aan het stukje ijzer tussen de klauw en het schroefje.

Daar zit het gevaar (kortweg dus uitlubberen van ophanging) en die achterbrug nakt zo in geen 300 jaar doormidden tenzij je dat door laat roesten.


Quote:

Inderdaad een extreem geval dan, zou al straf zijn dat de remklauw genoeg kracht heeft om een ijzeren achterbrug te kunnen breken

Kan prima. fiets achterbrug erin. hele grote schijf dus maximaal hefboom (centrifugaal) effect.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 31-5-2010 om 22:04 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
BenjaminDG 1-6-2010 17:50 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Als dit een experimenteer project is, en het nog niet veilig werkt, dan had je er imo beter een project van kunnen maken ipv een faq. Dit is toch geen Frequently Asked Question?


Wie zegt dat het niet veilig werkt

De remkracht is gewoon nog niet voldoende omdat de ophanging tijdens het remmen meegeeft, dit ga ik oplossen door de ophanging uit 1 geheel te maken. Foto's van de nieuwe ophanging zal ik naar joost (koekie) sturen zodat hij die hier kan neerzetten.

Dit is pas een onveilig 'experiment', een mono-shock op een honda mb frame.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/139

Is ook een FAQ artikel.
 
Vlaanderen vrij!
R i c k 1-6-2010 18:18 Print reply

Posts: 346
is het mis. iets voor een hobby sprinter.
moet goed remmen.
 
echte junks blowen 2 takt

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved