Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 600 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koelsysteem ontluchten
Geschreven door Tim-gpr99
Geplaatst op 28-3-2010 10:59
Categorie Motor gerelateerd

Ik wil even kort een beeld geven van hoe ik mijn brommers ontlucht.

In het voorbeeld ga ik uit van een Derbi GPR /Senda. Ik behandel de meest uitgebreide manier. De theorieen over ontluchten verschillen namelijk per persoon, maar dit is mijn manier.

Allereerst ga ik er van uit dat je geen lekke koppakking, kapotte waterpomp of lekkages hebt, want dan lukt het ontluchten natuurlijk nooit.

Na het terugmonteren van je cilinder, alle slangen erop doen en vastzetten. Vervolgens je kvstank vullen, je brommer starten met dop van de kvstank open, en even laten lopen totdat hij warm is.

Hierdoor wordt de koelvloeistof rondgepompt en gaat je thermostaat evt open.

Dan neem je de slang van je waterpomp naar de radiateur en die knik je heen en weer of je knijpt flink erin (jouw keuze) , dit even blijven doen tot er geen luchtbellen meer uit je kvstank komen.

Als het goed is zul je het kvs niveau zien zakken. Dan moet je uiteraard je kvs tot de helft van je tankje bijvullen.

Dan doe je hetzelfde (knikken en knijpen) bij de slang bovenop je cilinder, totdat je geen ECHTE luchtbellen meer omhoog ziet komen in je kvstank. (Als je druk en snel knijpt dan komen er steeds kleine plonsjes kvs omhoog zetten door het drukverschil, dus raak daar niet mee in de war!)

Dan je onderste slang van waterpomp naar radiateur nog even voor de zekerheid inknijpen en dan is hij ontlucht zodra er genoeg kvs in is gegaan en er geen bellen meer te zien zijn bij het knijpen.

Naderhand indien nodig nog even kvs bijvullen maar niet voorbij het merkteken op de helft van je tankje.

Ohja, en het liefste nieuwe koelvloeistof gebruiken natuurlijk!

Als er onduidelijkheden zijn hoor ik het wel en ik kan nog wel een keer fotos maken als ik mn zijkappen eraf heb.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

jeroenzulu 1-4-2010 19:54 Print reply
Posts: 354
is het erg als het niveau erboven staat dan? en wat zijn de gevolgen?
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 1-4-2010 20:02 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroenzulu
is het erg als het niveau erboven staat dan? en wat zijn de gevolgen?



dan kotst die t uit, kan geen kwaad
 
jeroenzulu 1-4-2010 20:11 Print reply
Posts: 354
ow ik merkte er weinig van hij zet nog steeds vol
 
larsschenkel 14-4-2010 17:34 Print reply

Posts: 56
klopt heb mijne tot de nok aan toe vol en blijft vol zitten.
 
jeroenzulu 27-4-2010 22:28 Print reply
Posts: 354
zit er bij derbi dop op de radiateur want bij zulu wel dan gaat er slang van pomp naar onderkant radiateur en van bovenkant radiateur naar de cilinder zolang ik de radiateur volhoud is er toch niks aan de hand?
 
korre 5-9-2010 12:03 Print reply
Posts: 89
deed overlaatst koelvloeistof in mijn senda. en onderaan mijn brommer drupte het erweer uit. het kwam uit een klein gaatje naast het waterpompje..
wat is dat gaatje en hoe moet dat dicht? of moet het niet dicht?
mvg korneel
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved