Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 749 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Regelgeving zelfbouwbrommer
Geschreven door koekie
Geplaatst op 2-11-2009 17:39
Categorie Algemeen

Aangezien er redelijk wat broodje-aap verhalen zijn ontstaan in de loop der jaren over deze regels en kosten, heeft ikbat besloten om een e-mail te sturen naar het RDW om meer duidelijkheid te krijgen.

Hier onder vind je de kopie van de e-mail, met vrijwel alle informatie die je nodig hebt.




Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In uw e-mail vraagt u informatie over een zelfgebouwde bromfiets.

Van een zelfbouw bromfiets is sprake als de zelfdragende constructie, het frame, niet bedrijfsmatig is vervaardigd.
Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het zelf gebouwde frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame. Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is.
Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen, waarin u verklaart dat u het frame in eigen beheer heeft vervaardigd.

Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:

  • de volledige maatvoering;

  • de plaatsen van de lassen;

  • de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak;

  • een stuklijst van de gebruikte materialen;

  • de naam en het adres van de (zelf-)bouwer

Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.

Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij een RDW keuringsstation. Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet. Ook moet u de herkomst van het motorblok kunnen aantonen.

Een aantal technische eisen voor tweewielige bromfiets zijn:

  • de constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 km/uur bedragen. De controle hiervan gebeurt op een snelheidsmeetbank;

  • de geluidsproductie mag de toelatingseis van 97 dB(A) (45km/uur) of 91dB(A) (25 km/uur) niet overschrijden;

  • de remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat van onderhoud verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld;

  • de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte met een geluidssterkte van min. 93 dB(A);

  • de banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak moet profilering aanwezig zijn. Ook moeten de banden zijn voorzien van een E-keurmerk;

  • de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar is;

  • alle onderdelen van de verlichting moeten voorzien zijn van E-keurmerk en bedoeld zijn voor de functie;

  • de verlichting die tenminste aanwezig moet zijn:

  • een dimlicht aan de voorzijde, kleur wit of geel;

  • een achterlicht, kleur rood;

  • een niet driehoekige retroreflector aan de achterzijde, kleur rood;

  • een remlicht aan de achter zijde, kleur rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/uur);

  • een zijreflector aan beide zijden, kleur ambergeel;

  • kentekenplaatverlichting;

  • retroreflectoren in de voetpedalen, indien deze aanwezig zijn.



Telefonisch een keuringsafspraak maken:

Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.
Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.



Keuringsafspraak maken via internet:

U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is: http://www.rdw.nl, vervolgens kiest u: particulier, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.

Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1 werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.

Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.

De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn ¤42,00


De kosten voor een kentekenkeuring van een bromfiets bedragen:

  • Identificatie bromfiets ¤50,00
  • Tarief keuren aspecten ¤50,00
  • Voertuigbewijs ¤37,00
  • Tenaamstellingsbewijs ¤9,00
  • Kentekenplaat: dit kan verschillen per kentekenplaatfabrikant

Voor een bromfiets zijn geen kosten van BPM (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) verschuldigd.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mtx_owned 2-11-2009 18:51 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:



de volledige maatvoering;


de plaatsen van de lassen;


de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak;


een stuklijst van de gebruikte materialen;


de naam en het adres van de (zelf-)bouwer


Dat is ook een feest voor mensen die zelf een framepje willen maken met weinig construeerkennis. Zelfs met tekenprogramma is het nog wel vervelend om het gehele frame te tekenen inclusief bemating, lasaanduiding en stuklijst...


 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
koekie - Administrator 2-11-2009 18:54 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


Dat is ook een feest voor mensen die zelf een framepje willen maken met weinig construeerkennis. Zelfs met tekenprogramma is het nog wel vervelend om het gehele frame te tekenen inclusief bemating, lasaanduiding en stuklijst...





Als je nou gewoon een bestaand frame als basis neemt, en die (laat) overtekenen, hoef je alleen nog maar je framenummer eraf te slijpen, en je maakt er je eigen merk + type van..

Kijk, voor dat geld zou ik best van mijn TSX een Koekie - SuperSpaaier willen maken..
 
Haaks de hoek om!
-simon- 2-11-2009 18:56 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


Dat is ook een feest voor mensen die zelf een framepje willen maken met weinig construeerkennis. Zelfs met tekenprogramma is het nog wel vervelend om het gehele frame te tekenen inclusief bemating, lasaanduiding en stuklijst...




als je weinig contrueer kennis hebt zul je ook niet snel een famepje maken denk ik.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Niek de Wildt 2-11-2009 19:01 Print reply
Posts: 7168
Goed dat iemand het een keer heeft uitgezocht, hou ons op de hoogte van je zelfbouw brommer Ikbat.

@ Faq:

De prijs van het inslaan VIN nummer (42euro) staat een beetje krom vermeld, ik zou het neer zetten als:

De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn 42euro (al dan niet met identiteitsonderzoek)
 
koekie - Administrator 4-11-2009 16:25 Print reply

Posts: 12588
Heb het even aangepast, Thnx
 
Haaks de hoek om!
Gary - Forum en Gallery Moderator 4-11-2009 16:57 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


Dat is ook een feest voor mensen die zelf een framepje willen maken met weinig construeerkennis. Zelfs met tekenprogramma is het nog wel vervelend om het gehele frame te tekenen inclusief bemating, lasaanduiding en stuklijst...




Als je over weinig construeerkennis beschikt zal je het imo moeten laten om een frame in elkaar te zetten. Verder heb je met een beetje kennis van de programma's (die hiervoor geschikt zijn) zo een frampje getekend .
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
ErikVerkade 1-1-2010 20:56 Print reply

Posts: 980
als ik zo iets zou doen zou ik eerst het frame maken en daar de tekening van af maken dat hebben ze toch niet door
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved