Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 27 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Je brommer wassen en poetsen
Geschreven door Matthijs-CB50
Geplaatst op 20-8-2009 17:52
Categorie Algemeen

Hallo iedereen,

Deze how-to heb ik voor het Honda 4-takt forum geschreven, maar veel van de andere brommers zullen dit ook wel kunnen gebruiken.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!


Ik heb deze How-to geschreven omdat ik het idee heb dat er erg veel onduidelijkheid is op het gebied van poetsen. Want hoe was je bijvoorbeeld je brommer? Kan je wel een hogedrukspuit gebruiken?
Hoe maak je je banden weer mooi zwart? En kan je ook wat aan die doffe cylinder doen?

Ik heb een uitgebreide handleiding gemaakt zodat jij je brommer weer mooi kunt oppoetsen.
Ik heb de volgende hoofdstukken:

- Wassen
- Poetsen van de gelakte onderdelen
- Poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
- Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
- Het schoonmaken en onderhouden van je banden
- Je cylinder optisch restaureren.

Ik wil hierbij zeggen dat het mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.

Ik gebruik veel middelen die jullie waarschijnlijk niet in huis hebben. Deze kan je bijvoorbeeld op internet bestellen. Ik werk niet voor de bedrijven van de producten die ik promoot, ik ben door veel proberen er achter gekomen dat deze middelen goed en snel werken.

Veel lees en poets plezier!

Je brommer wassen
Je brommer wassen is de belangrijkste stap. Met het wassen haal je de meeste vervuiling weg.
Voor het wassen heb je een aantal dingen nodig:
- Shampoo
- Water
- Emmer
- Diverse kwasten
- Een washandschoen
- Een droogdoek

Dit zijn de borstels die ik heb:



Dit is de washandschoen. Hij is gemaakt van schaapswol, dit is heel veilig voor je lak. Het krast niet en neemt vuil goed op. Een spons is not done. Het vuil blijft namelijk op de oppervlakte van je spons liggen, en vervolgens kras je dit over het gehele oppervlakte heen. Dit veroorzaakt uiteraard hele (fijne) krasjes.
Als je zo'n washandschoen niet hebt, kan je ook een microvezel doek gebruiken. Dit werkt wat minder handig, maar is nog 10 keer beter dan een spons.


Een goede shampoo is ook belangrijk.
De shampoo die ik gebruik werkt goed om veel vuil weg te krijgen, maar als je brommer eenmaal gepoetst is, is hij ook mild tegen de beschermende lagen die je hebt aangebracht. Shampoos van bijvoorbeeld Valma zijn alleen maar ontvettend en verwijderen deze lagen dus weer.
Ik gebruik de Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner, hiervan gooi ik 3 dopjes in de emmer.


Hier zie je een indicatie van hoe vies de brommer is.





De brommer is erg vuil, vooral in kleine hoekjes waar het vuil zich makkelijker opstapelt. Het is tijd om de brommer nat te spuiten. Het ergste vuil spuit je er van af, en een natte ondergrond is belangrijk tijdens het wassen. Gebruik een gewone tuinslang met spuit. Geen hogedrukspuit. Het water komt hier met veel te veel kracht uit, en bovendien is het slecht voor onderdelen als lagers.





Tijd om te beginnen met wassen! Het is belangrijk om systematisch te werken. Ik begin bijvoorbeeld met het lakwerk:




Daarna doe ik het metaal:





En dan de kleine kiertjes en hoekjes:




De brommer is nu gewassen.


Tijd om hem af te spuiten. De brommer is nu nat, maar wel schoon:



Natuurlijk moet hij gedroogd worden. Dit kan je het best doen met een microvezel doek. De doek die ik gebruik is extra groot en is er zacht. Zo voorkom je krasjes.


En voilá, je brommer is gewassen!


Het poetsen van de gelakte onderdelen

Nu je brommer is gewassen, kun je hem poetsen. Poetsen is belangrijk om je lak te onderhouden. Van een goed poetsmiddel wordt je lak weer glad en waterafstotend. Tevens moeten krasjes worden verwijderd zodat je lak weer glimt als in de fabriek.

Ik gebruik Autoglym Super Resin Polish. Dit is een AIO-product.
Dit staat voor All-in-one. Dit houdt in dat het polijst en beschermt in een stap. Er zit dus een polijstend middel in wat krasjes verwijderd, en een wax. Deze wax beschermt de lak tegen weersinvloeden zoals regen en zoute lucht.

Autoglym Super Resin Polish is in mijn ogen het beste poetsmiddel ter wereld. Ik heb met wel 25 middelen gewerkt, maar dit product springt er echt ver bovenuit door zijn gebruiksgemak en resultaten.

Ik breng de poets aan met een schuimpad. Deze is van Autoglym, en blijft makkelijk aan je hand zitten. Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen. Je kunt ook met een oud t-shirt poetsen, maar zorg er dan voor dat deze écht schoon is!

De 'pad' blijft goed aan je hand zitten:


Dit is genoeg om je hele tank mee te doen:


Goed inpoetsen in cirkelvormige en rechte bewegingen (afwisselend), zorg dat je alles goed inpoetst.

Er verschijnt een lichte waas op de lak. Tijd om het uit te poetsen! Ik doe dit met een microvezel doek, omdat dit zacht is voor de lak en zo beperk je de kans op krasjes.

De Super Resin Polish laat een geweldige glans achter:





Je kunt je lakwerk het best elke maand even poetsen. Dit is zo gebeurd. Ik kan het lakwerk in 10 minuten poetsen. Tevens blijf je de lak zo goed beschermen!




Het poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen

Vooral op oude brommers zit veel glimmend metaal. Dit kan dof worden en dat is zonde. Je kunt het vaak nog makkelijk oppoetsen met een goede metaalpoets!

Ik gebruik Meguiar's NXT All Metal Polysh. De naam zegt het al, een poetsmiddel voor alle metalen. Je kunt dit op chroom, aluminium, nikkel, en ga zo maar door gebruiken. Het werkt echt geweldig.

Dit middel laat ook een beschermende laag achter, om roestvorming en oxidatie weer tegen te gaan!

Ik breng het aan met een microvezeldoek die ik om mijn vingers wikkel.



Dan goed inpoetsen:






Je ziet dat de doek zwart wordt. Dit is metaalresidu, en soms vuil. Schrik hier niet van. Als dit niet gebeurt, dan onmiddelijk stoppen met poetsen! Dan is het metaal gelakt en de metaalpoets is veel te grof voor lak.



Je kunt het ook op het glas van je spiegels gebruiken.


Nu moet je het even laten drogen, ongeveer 10 minuten. Nu kan je het uitpoetsen met het liefst een microvezeldoek:



Resultaat:





Je chroom is nu weer prachtig mooi, en bescherm tegen water en bijvoorbeeld pekel! Herhaal deze stap regelmatig om het resultaat te behouden.





Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat

Je zult merken dat je buddyseat wat grijzig wordt na verloop van tijd. Ook kan het water door laten waardoor het sponzig wordt.
Omdat je vaak op je buddyseat zit, zit hier ook erg veel vuil op. Ook de buddyseat is belangrijk om te onderhouden!

Je moet beginnen met het schoonmaken van het vinyl (of leer). Dit doe ik met een allesreiniger speciaal voor de autoschoonmaak industrie ontwikkeld. Heb je dit niet in huis, dan kan je wat allesreiniger van je moeder lenen (zoals Ajax). Ik kan niet garanderen of dit werkt!




Ik spuit wat van de allesreiniger op de buddy:


Met een nagelborsteltje met zachte haren borstel ik HEEL voorzichtig het vinyl schoon, in ronddraaiende bewegingen:




Daarna wrijf je het droog met een doek.
Nu is het tijd om het vinyl of leer te voeden met een speciaal product. Ik gebruik Meguiar's Motorcycle Leather Cleaner & Conditioner.
Dit product is speciaal ontwikkeld voor zowel leren als vinylen buddyseats. Het beschermt het weer en brengt de originele kleur terug.
Misschien valt het je op dat het ook cleaner heet. Deze cleaner is echter mild en als je buddy dus nog nooit echt schoongemaakt is kan je het beter eerst met allesreiniger schoonmaken.



Gebruik niet te veel in 1 keer. Een klein beetje voldoet prima!
Alles goed aanbrengen over de gehele buddy seat.


Ik heb een helft afgeplakt om goed te zien wat het doet. Rechts is behandeld, links niet:


Je moet dit middel een kwartiertje laten intrekken, en dan wrijf je het schoon met een oude doek. De eerste dag is je buddyseat wat glad, maar dit zal snel minder worden!



Het schoonmaken en onderhouden van je banden

Diepzwarte banden staan naar mijn inzien mooi en trekken ook de aandacht. Door dit detail zal je brommer enorm opknappen.
LET OP: Ik heb het hier alleen over de wanden van de band! DUS NIET OVER HET LOOPVLAK.

Als eerst moet je de banden goed schoonmaken. De bandenzwart hecht beter op schone banden. Ik maak de banden altijd schoon met Dasty, een huis tuin en keuken ontvetter wat je bij de Wibra kunt kopen. Ik spuit een beetje op de microvezeldoek en wrijf het over de band heen.
LET OP: ALLEEN OVER DE WANDEN. NIET OVER HET LOOPVLAK.




Er komt erg veel vuil van de banden:



Een schoon resultaat:




Nu is het tijd voor de bandenzwart. Breng dit alleen aan op de wanden! Dit spul is vettig en je kunt dus al raden dat dit niet goed werkt op het loopvlak van de banden! WEES DUS ZEER VOORZICHTIG met het aanbrengen van de bandenzwart.

Ik gebruik Meguiar's Endurance Tyre Gel.

Deze bandenzwart blijft lang zitten en geeft een mooi resultaat. Een beetje op de doek en zeer voorzichtig aanbrengen!

Resultaat:


Wil je een wat mattere afwerking, dan moet je na een half uurtje de banden nog even nawrijven.





Je cylinder optisch restaureren

Je cylinder is van kaal metaal. Dit heeft de neiging om te oxideren. Hierdoor wordt de cylinder mat, wat vaak niet mooi is. Veel denken dat stralen dan ook de enige optie is om de cylinder weer mooi te krijgen.

Dit is niet waar! Er is een middel op de markt wat dit geweldig kan opknappen. In mijn geval is de cylinder 75% opgeknapt!
Voor:





Met Race Glaze Alubright Deoxidiser heb ik de oxidatie op het metaal verwijderd. Ik heb het ingewerkt met diverse borstels:






Na de Alubright:






Daarna in de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer gezet om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf!


Met als eindresultaat:





Het eindresultaat!

Al het harde werk wordt beloond door een mooi resultaat. Een brommer die eruit springt, een brommer die glimt in de zon en bovendien brengt een schone brommer meer op!








Veel van de bovenstaande artikelen zijn te verkrijgen op
www.carclean.nl of www.lekocar.nl


Ik wens jullie veel poetsplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!


groeten,

Matthijs

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Niek de Wildt 27-8-2009 1:55 Print reply

Posts: 7168
Tip:
Wax on! Wax off...
 
Opmaat cilinder/kop/uitlaat berekening nodig? niekdewildt@hotmail.com
Gerard1793 31-8-2009 19:41 Print reply

Posts: 3986
Mooie, duidelijke Faq met veel plaatjes, topfaq
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
ChielTZR 31-8-2009 19:47 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Tip:
Wax on! Wax off...


enige uitleg ?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
BIET 31-8-2009 19:47 Print reply

Posts: 22355
Je maakt er een hele ceremonie van. Ik zeg altijd maar zo, gewoon hard rijden dan ziet niemand dat ie vies is .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Gerard1793 31-8-2009 19:57 Print reply

Posts: 3986
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
Je maakt er een hele ceremonie van. Ik zeg altijd maar zo, gewoon hard rijden dan ziet niemand dat ie vies is .


 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
mtx-motard 31-8-2009 20:38 Print reply

Posts: 14946
gewoon altijd je brommer buiten laten staan, dan poetst de regen hem wel.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
k--k 31-8-2009 20:59 Print reply

Posts: 292
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
gewoon altijd je brommer buiten laten staan, dan poetst de regen hem wel.



ja
 
brulaap 28-11-2009 13:30 Print reply
Posts: 213
Zeker wel een mooie FAQ
 
Ik lul ook maar wat :e +1 zoekskills xD
jeroenzulu 13-12-2009 22:40 Print reply
Posts: 354
zal met dit weer geen nut hebben
 
koekie - Administrator 13-12-2009 22:42 Print reply

Posts: 12564
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroenzulu
zal met dit weer geen nut hebben


Kan wel degelijk nut hebben. Verder kick je met geen enkele toevoeging, een faq, wat dus niet de bedoeling is.
 
Haaks de hoek om!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 13-12-2009 23:05 Print reply

Posts: 13694
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroenzulu
zal met dit weer geen nut hebben


Was maar geen pekel van je alu/chroom delen.
 
rubbert 14-12-2009 0:11 Print reply

Posts: 8822
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Tip:
Wax on! Wax off...



kan je gelijk karate leren


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


enige uitleg ?



had je maar karate kid moeten kijken

http://www.youtube.com/watch?v=3PycZtfns_U
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Johann 14-12-2009 9:53 Print reply

Posts: 1254
Is een erg goede FAQ. Veel mensen spreken dit tegen, maar het is erg belangrijk om s'winters je brommer goed schoon te houden. Dus iedere week je brommer afspoelen en in de autowas zetten, anders doet het pekel wel zijn werk
 
Makrolon 14-12-2009 10:01 Print reply

Posts: 6733
Gewoon aan het begin van de winter brommer goed schoonmaken en volledig in vaseline/blanke tectyl zetten. Dan de hele winter niets aan je brommer doen en na de winter een dagje besteden om alle troep weer van je brommer af te wassen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Johann 14-12-2009 10:04 Print reply

Posts: 1254
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Gewoon aan het begin van de winter brommer goed schoonmaken en volledig in vaseline/blanke tectyl zetten. Dan de hele winter niets aan je brommer doen en na de winter een dagje besteden om alle troep weer van je brommer af te wassen.


Dat is zeker geen slecht idee. Of doe als mij, brommer in de schuur met een zeiltje erover en da de winter tevoorschijn toveren
 
Makrolon 14-12-2009 10:06 Print reply

Posts: 6733
Kan ook ja, maar sommige mensen hebben hun brommer gewoon nodig in de winter.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Johann 14-12-2009 10:18 Print reply

Posts: 1254
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Kan ook ja, maar sommige mensen hebben hun brommer gewoon nodig in de winter.


Gelijk heb je, ik deed toen ik me brommer nog nodig had mijn frame ook altijd in de vaseline, zo'n spuitbus gebruikte ik en een doek om het uit te wrijven.
 
gulduded 7-4-2010 23:14 Print reply

Posts: 372
Mooie Faq

Je cilinder is schitterend geworden! Ik ga dat spul ook halen, mijn cilinder ziet er ook niet meer uit. Is het alleen te koop op internet of ook gewoon bij brommerboer, praxix, gamma enz?


 
konterbonker 8-4-2010 9:43 Print reply
Posts: 460
Leuke FAQ,

Goede uitleg & erg leuk je plaatjes.

Maar nu rust mij nog 1 vraag..

Wanneer kom je mijn brommer poetsen ?
 
DarkSoul 18-1-2011 17:28 Print reply

Posts: 311
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



kan je gelijk karate leren


[...]



had je maar karate kid moeten kijken

http://www.youtube.com/watch?v=3PycZtfns_U



Ja of 'From Paris With Love'
 
Yesterday is yesterday. If we try to recapture it, we will only lose tomorrow.
koekie - Administrator 18-1-2011 17:29 Print reply

Posts: 12564
Maar ff on-faq?
 
Haaks de hoek om!
jr customs 18-1-2011 17:58 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gulduded
Mooie Faq

Je cilinder is schitterend geworden! Ik ga dat spul ook halen, mijn cilinder ziet er ook niet meer uit. Is het alleen te koop op internet of ook gewoon bij brommerboer, praxix, gamma enz?




Alleen op internet te krijgen en duur!!!!! je hebt namelijk 3 verschillende middelen nodig.
 
Crossmonster 15-5-2011 20:44 Print reply

Posts: 41
erg mooie faq, heel gedetailleerd

alleen moet ik dit echt allemaal 2 keer in de week gaan doen na een rondje flink crossen met mijn crosser ?

ps. ik stond wel ff te kijken van die cilinder before and after, dat spul moet ik ook hebben
 
het duurt nog wel even voordat er iets goeds uit dat communistische rot land china komt!
zx7r 15-5-2011 20:53 Print reply

Posts: 3868
Als je alleen nog even voor een extra emmer zorgt om je washandschoen in uit te spoelen, dan is de kans op krassen al weer wat minder.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2013 - All rights reserved