Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 911 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Basis elektra
Geschreven door koekie
Geplaatst op 5-3-2009 18:00
Categorie Electronisch

Voor de mensen die dit handig vinden om bijvoorbeeld een storing aan de brommer op te lossen. De meest voorkomende (kortsluiting, zekering doorgesmolten, accu-laad-problemen) heb ik kort toegelicht.

Het is zo simpel mogelijk uitgelegd, dus iedereen zou dit moeten snappen.

Om te beginnen heb ik even wat standaard dingen in een schema'tje gezet, die wellicht van pas kunnen komen.



Iets in serie meten doe je door het te meten object (bijvoorbeeld het Amperage wat je brommer uit je accu trekt) in serie te zetten met de meter. Dit houd in dat bijvoorbeeld de pluspool van de accu loshaalt, ene kant van de meter tegen de accu houd, en de andere kant hou je op de plus-kabel, die van de pool afkomt. Nu staat je meter tussen de stroomkring, zodat de stroom (ampere) door de meter heen loopt.


Parallel meten doe je zoals je normaalgesproken je accu zou meten. Je zet een meetsnoer op de Pluspool, en 1 op de Minpool (massa). De waarde is (mits de meter goed staat ingesteld), af te lezen op het display.

Kortsluiting opzoeken

Om bijvoorbeeld een kortsluiting op te zoeken, moet je de meter op Weerstand zetten (Ohm). Zodra je de meter op Ohm's hebt ingesteld, kun staat er zeer waarschijnlijk OL of 1 in beeld. OL betekend OverLoad, wat simpelweg inhoud dat de weestand die je meet, oneindig is. Net als een 1. Zodra je de meetpennen tegen elkaar aanhoud, zul je zien dat de meter op nagenoeg 0 staat. Dit betekent dat er geen weerstand is tussen de 2 meetpennen, wat dus ook klopt.

Als je vermoed dat er ergens een draad uit je draadboom tegen je frame aan ligt, kun je de weerstand tussen de betreffende draad, en de massa meten. Dus, 1 meetpen tegen de draad, en 1 tegen de massa(Minpool) van je brommer. Mocht er daadwerkelijk een kortsluiting zijn, zie je dat er op het display een waarde staat. Deze waarde moet ten aller tijde OL of 1 zijn, mits je een massakabel meet. Wijkt deze waarde af, dan heb je dus een kortsluiting, en weet je waar je die moet zoeken!


Accu laad niet op

Wanneer je accu leeg is, en niet meer bijlaad, zal er waarschijnlijk een probleem zijn met je ontsteking/zekering die op je accu aangesloten zit. De spanning die op je accu staat, om hem op te laden, kun je simpel meten door je brommer te starten, en beide accupolen van de accu af te halen. Wanneer je de meter op Volts hebt ingesteld, kun je de meetpennen tegen de polen van de brommer houden. Hier zou tussen de 11 en 14 volt op moeten staan. Is dit niet het geval, meet dan bij de spanningsregelaar, op de draad van de ontsteking. Hier zal een stuk meer dan 12V op staan ( verschilt per brommer.

Staat dit hier niet op, kun je om te beginnen al je zekeringen nakijken. Als deze goed zijn, moet je de Plusdraad vanaf je accu, tot aan de spanningsregelaar doormeten. Dit doe je uiteraard in Ohms. zolang de waarde geen OL of 1 is, is het goed. Nu doe je het zelfde vanaf je ontsteking naar de spanningsregelaar.Deze waarde mag ook geen OL of 1 zijn. Als je hier wel spanning op hebt, is je spanningsregelaar stuk. Als je hier ook niets meet, is je stroomspoel stuk.

Algemeen

Dit bovenstaande princiepe werkt voor vrijwel alles waar spanning op zou moeten staan. Als er bijv. een lampje is uitgevallen, die niet stuk is, kun je dus de draden doormeten naar je schakelaar, en van je schakelaar naar je draadboom/accu/zekering etc. Zo kun je alles uitsluiten.


Uitleg Multimeter

Multimeters zijn bijna niet meer weg te denken uit iedere werkplaats, maar daarom is het wel even handig als je weet hoe je hem bedient, en wat de basis dingen betekenen.




Je ziet bij elke keuze-optie in het klein een andere eenheid staan. Dit zijn de eenheden die je kunt gebruiken na het drukken op de gele knop. Hieronder staan die opties schuingedrukt

1: Volt (wisselspanning) Hertz
2: Volt (gelijkspanning) Hertz
3: Milivolt (gelijkspanning, voor hele kleine spanningen)
4: Ohm Farad
5: Doormeten met piepfunctie stroomrichting
6: Miliampere (voor hele kleine stroompjes) Hertz
7: Ampere Hertz
8: Meet-aansluiting voor stromen TOT 400mA
9: Meet-aansluiting voor stromen TOT 10A
10: Meet-aansluiting voor volt, ohm's en spanningsrichting
11: Meet-aansluiting Commen (min/neutraal/massa/aarde)




Voor vragen die niet meer onder "basis" vallen, kun je altijd hier terecht voor meer uitleg o.i.d.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

TECstar 5-4-2009 0:04 Print reply

Posts: 4664
leuke faq
goede uitleg
denk dat veel mensen er wel wat aan hebben (vooral het laatste stuk)

maar tog ook...als je 1x oplet bij natuurkunde krijg je ook wel deze info mee
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Tombrom 5-4-2009 0:07 Print reply

Posts: 15925
niet iedereen heeft nsk1
 
RS2Racer91 16-4-2009 19:19 Print reply

Posts: 1540
voor vragen en berekeningen kun je ook bij mij terecht, maar kan niet garanderen dat je meteen antwoord hebt
 
nielskempen 26-4-2009 10:36 Print reply

Posts: 469
p=watt kan je ook meten met een watt meter
 
rik hulkenberg 26-4-2009 10:45 Print reply

Posts: 10029
goede faq
alleen denk dat bijna niemand zo'n multimeter heeft
kan wel een beschijving maken van zo'n simpel model
 
Schuurman 26-4-2009 11:43 Print reply

Posts: 659
Quote:
Mocht er daadwerkelijk een kortsluiting zijn, zie je dat er op het display een waarde staat. Deze waarde moet ten aller tijde OL of 1 zijn, mits je een massakabel meet. Wijkt deze waarde af, dan heb je dus een kortsluiting, en weet je waar je die moet zoeken!


dit klopt ook niet helemaal. want bijvoorbeeld alle draden van je verlichting zijn door de lampjes met de massa verbonden. dus bij alle draden die iets met de verlichting te maken hebben, zul je zien dat er een waarde op het display komt.


Dit bericht is gewijzigd door koekie op 27-6-2009 om 16:04 uur.
 
koekie - Administrator 27-6-2009 16:05 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
[...]


dit klopt ook niet helemaal. want bijvoorbeeld alle draden van je verlichting zijn door de lampjes met de massa verbonden. dus bij alle draden die iets met de verlichting te maken hebben, zul je zien dat er een waarde op het display komt.


Dit bericht is gewijzigd door koekie op 27-6-2009 om 16:04 uur.




Je moet de draden ook TOT de lamp doormeten he, niet DOOR de lamp

 
Haaks de hoek om!
Vehikel 27-6-2009 16:50 Print reply

Posts: 2903
Mhaa.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, je kan alsnog parallel over een lampje heenmeten en alsnog een waarde meten. De andere kant van het lampje zit waarschijnlijk aan massa.
Kzou als er niet minder dan een paar ohm weergegeven wordt, dit ook niet als een kortsluiting beschouwen.

Mijn multimeter was maar 7 euro, je kan er alles mee, kzou daar niet op bezuinigen als jezelf je brommer wilt repareren.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
koekie - Administrator 27-6-2009 21:40 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Mhaa.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, je kan alsnog parallel over een lampje heenmeten en alsnog een waarde meten. De andere kant van het lampje zit waarschijnlijk aan massa.
Kzou als er niet minder dan een paar ohm weergegeven wordt, dit ook niet als een kortsluiting beschouwen.

Mijn multimeter was maar 7 euro, je kan er alles mee, kzou daar niet op bezuinigen als jezelf je brommer wilt repareren.


Als je 1 draad doormeet, van het begin, tot het eind ( dus in dit geval van een stekker tot je lampje), kun je toch nooit een weerstand van je lampje meten?
 
Haaks de hoek om!
Vehikel 27-6-2009 21:47 Print reply

Posts: 2903
Maar dan meet je geen kortsluiting, maar of de verbinding er nog is. Als je wilt meten of een draad kortsluiting maakt met het frame, dus je zet een meetpen tegen het frame, de ander tegen de draad, is de kans groot dat er géén 1 of OL staat, maar de weerstandswaarde van een lampje, of de lichtspoel.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
banus19 30-6-2009 17:26 Print reply

Posts: 425
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
maar tog ook...als je 1x oplet bij natuurkunde krijg je ook wel deze info mee



ik kreeg een hele multimeter mee!!
 
Honda's are like: Rawr

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved