Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1121 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Dell'Orto PHVA/PHBG Carburateur bevriezingsverschijnselen tegengaan
Geschreven door Orangebud
Geplaatst op 9-2-2009 9:08
Categorie Carburateur

Dell'Orto PHVA/PHBG Carburateur bevriezingsverschijnselen (Brommer valt zomaar uit of hapert)

Brommer kan vaak worden aangehouden (Rijdend) met de choke aan.

Hier het probleem waar iedereen op zit te wachten. Ik heb het nou al meermaals meegemaakt en niemand weet maar hoe het komt. Maar nu ben ik het zat en vertel ik de mensen waar het probleem ECHT zit! Vooral Derbi (Sendas) met de PHVA carburateur hebben dit probleem!

Ook Speedfights en de nieuwe Tomos modellen met de PHVA (Bij mij de Streetmate) hebben last van dit probleem.

Oorzaak

Na een tijdje rijden met je brommer bij een temperatuur van meestal -2 tot 7 graden wordt de carburateur steeds kouder (Door de koude snel stromende lucht wordt alles ver afgekoeld. De vocht in de lucht kan dan bevriezen en de leidingen verstoppen. Ik ga niet helemaal in op de carburateur bevriezing en uitleg. Omdat bij de PHVA's de choke op een apart 'kanaal' wordt bestuurd, dus met andere woorden hij heeft een aparte choke sproeier, is het probleem vaak tijdelijk op te lossen door je choke aan te gooien.

Oplossing?

De oplossing is moeilijk, zeker als je geen carburateurverwarming hebt (of de aansluiting daarvan). Het helpt OOK NIET om een gloeilampje in je luchtfilter te bouwen. Het is een fabeltje dat dit werkt, de geproduceerde 'warmte' van de gloeilamp is zo laag en kan nooit op tegen liters maar dan ook liters lucht die er per minuut door de luchtfilter gaan, en kan dit dan ook NIET tegenhouden. De gloeilamp zou zelfs amper warm worden door de koude lucht die er langs stroomt.

Wat WEL een oplossing kan zijn, is zowel de benzine als lucht te verwarmen met AL BESTAANDE hitte producerende componenten. Waar wordt de meeste hitte geproduceerd? Bij de cilinder en (begin) van de uitlaat.

Mij lijkt het meest voorhande om door middel van een flexibele buis warme lucht van de cilinder te laten vervoeren naar de luchtfilter EN richten op de carburateur. Dus je maakt een splitsing. Aan het begin van de buis kan je eventueel een efficiente ventilator (cooler) plaatsen van 12v en aansluiten op je accu o.i.d.

Verder kan je, voordat de benzine de carburateur bereikt, deze opwarmen door bijvoorbeeld een benzine reservoir te maken en dit ook te laten verwarmen door de warmte van de cilinder. Je kan ook 2 benzinefilters serieel zetten en deze achter de cilinder plaatsen of tussen de koelribben om de benzine te verwarmen, dit zou eventueel iets kunnen helpen.


Tot dusver,

Mvg, MT.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Niek de Wildt 3-3-2009 19:35 Print reply
Posts: 7168
Je maakt een paar fouten.

De "kou" die de carb ondervind is te danken aan het feit dat als een vloeistof verdampt deze warmte aan zijn omgeving ontrekt.
Van dit verschijnsel wordt dan ook gebruik gemaakt in een koelkast of airco.
Bij het vernevelen krijg je meer damp ivm het vergrote oppervlakte, en dus krijg je daar hetzelfde verschijnsel bij.

De oplossing van het opwarmen van de peut werkt dan ook niet en zijn op andere vlakken ook nog nadelig.
De oplossingen als het blazen van warme lucht tegen de carb enz werken natuurlijk, maar daarmee zeg je niks bruikbaars/bijzonder, iedereen hier zou dat direct als oplossing aandragen, je hebt pas wat handigs ontdekt als jij een makkelijke manier vind om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen.
De ideen zoals: "je moet een ventilatortje in een buis maken die de lucht tegen je carb aan blaast" zijn dus totaal niet uitgewerkt.
Verder maak je nog de suggestie om de lucht die de carb in gaat te verwarmen, dat is iets wat je al helemaal niet wilt.

Goed dat je de moeite hebt genomen om er over na te denken en er wat over te schrijven, maar hier heeft men eigenlijk niks aan, ik denk dat je toch nog even verder moet brainstormen en dan ook daadwerkelijk proberen voordat je hier zoon faq neerzet.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-3-2009 om 20:19 uur.
 
Royal Club 3-3-2009 19:52 Print reply

Posts: 60390
bij een LC brommer een ventilator tegen je radiateur plaatsen en daar overheen een dikke slang, die op je carb richten. klaar
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Matthijsar50 8-3-2009 22:29 Print reply

Posts: 1029
hm warme lucht je luchtfilter inblazen:( minder vermogen!
 
Peugeot 106 rallye ph2!
Malaguti RST 10-3-2009 17:13 Print reply

Posts: 1668
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
hm warme lucht je luchtfilter inblazen:( minder vermogen!

Dacht ik ook meteen.


Een dat idee van uit je radiateur de lucht te laten lopen gaat ook niet veel helpen als het zo koud is sommige brommers worden niet eens warm als het vriest (ja alleen spruit stuk en cilinder).
 
[[-]] (()) [[\]] [[)) //-\\
rubbert 25-5-2009 2:00 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
hm warme lucht je luchtfilter inblazen:( minder vermogen!



maar voor in de winter, heb je toch liever een klein beetje minder vermogen dan dat hij het de helft van de tijd niet doet
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Henk-88 25-5-2009 3:16 Print reply

Posts: 26703
Waarom de inlaatlucht verwarmen die daarna de carb moet gaan verwarmen?
Beter de carb verwarmen denk ik zomaar.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
antonhonda 27-6-2009 17:22 Print reply

Posts: 3616
fotos ?
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-6-2009 17:42 Print reply

Posts: 17929
gewoon je benzine verwarmen werkt goed genoeg, in tegenstelling tot wat niek zegt
 
yamahadt1986 27-6-2009 17:53 Print reply
Posts: 1713
wat ik altijd die is er aluminium beplating eromheen maken dat het dicht zit.
dan kan de warme lucht van de cilinder in dat gebied blijven en houd het mooi warm.
zo heb ik het in de winter altijd vol kunnen houden.
en met andere carberateurs heb je ook hetzelfde probleem zoals mijn carberateur org. yamaha DT50MX tekei carberateur heeft er dus ook een beetje last van en dan kan ik inderdaad gewoon met de choke verder rijden.


wat een goede vriend een keer had gedaan in de winter om dan op het land te kunnen crossen.
zijn uitlaat had die langs zijn luchtfilter toen had hij een klein gaatje in de tailpijp gemaakt van ongeveer 5mm en daar een pijpje aan gelast met een rubberen slang naar zijn luchfilter PS. orgineel honda MT luchfilter.
dus dat kan ook nog.


maar mischien heb je wat aan deze info succes er nog verder mee.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 27-6-2009 18:15 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
gewoon je benzine verwarmen werkt goed genoeg, in tegenstelling tot wat niek zegt


artikeltje voor Thijsse:

http://www.ytcn.nl/a...200707%20Benzine.pdf

en dan vooral het stukje "vapour lock"

De enigste goede oplossingen zijn:
-afschermen rijwind
-carb verwarmen dmv: warme koelvloeistof doorheen leiden, warmtesegmetje, of warme lucht tegen carb blazen (dit laatste heeft de minste voorkeur)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 18:19 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-6-2009 22:17 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


artikeltje voor Thijsse:

http://www.ytcn.nl/a...200707%20Benzine.pdf

en dan vooral het stukje "vapour lock"

De enigste goede oplossingen zijn:
-afschermen rijwind
-carb verwarmen dmv: warme koelvloeistof doorheen leiden, warmtesegmetje, of warme lucht tegen carb blazen (dit laatste heeft de minste voorkeur)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 18:19 uur.


Stukje gelezen.

ik zeg niet dat je je benzine 100 graden moet gaan maken, een graad of 10-20 is meer dan genoeg


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 27-6-2009 om 22:29 uur.
 
Leen 27-6-2009 22:20 Print reply

Posts: 26876
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


artikeltje voor Thijsse:

http://www.ytcn.nl/a...200707%20Benzine.pdf

en dan vooral het stukje "vapour lock"

De enigste goede oplossingen zijn:
-afschermen rijwind
-carb verwarmen dmv: warme koelvloeistof doorheen leiden, warmtesegmetje, of warme lucht tegen carb blazen (dit laatste heeft de minste voorkeur)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 18:19 uur.



hahaha houd je mond man

je hebt geen ene kutmoer verstand van dit onderwerp.
je bent vervelend joh, ga lekker slapen ofzo.


ik zal je trouwens even uitleggen hoe je vapour lock tegengaat.
benzine onder meer druk zetten, dan kookt het bij een hogere temperatuur.

daarom word de gasolie bij me aan boord ook altijd op minstens 7 bar gehouden voordat het de brandstofpompen in gaat.



Dit bericht is gewijzigd door Leen op 27-6-2009 om 22:29 uur.
 
Niek de Wildt 27-6-2009 22:53 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]


Stukje gelezen.

ik zeg niet dat je je benzine 100 graden moet gaan maken, een graad of 10-20 is meer dan genoeg


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 27-6-2009 om 22:29 uur.


En hoe wou je dat precies doen?

lijkt me een beetje omslachtig, de peut opwarmen die de carb opwarmt, kan je beter direct de carb verwarmen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



hahaha houd je mond man

je hebt geen ene kutmoer verstand van dit onderwerp.
je bent vervelend joh, ga lekker slapen ofzo.


ik zal je trouwens even uitleggen hoe je vapour lock tegengaat.
benzine onder meer druk zetten, dan kookt het bij een hogere temperatuur.

daarom word de gasolie bij me aan boord ook altijd op minstens 7 bar gehouden voordat het de brandstofpompen in gaat.



Dit bericht is gewijzigd door Leen op 27-6-2009 om 22:29 uur.


Ik heb het niet geschreven, en ik denk dat Frits daar geen onzin praat
maar draag jij nou als suggestie aan dat iedereen zijn brandstofsysteem onder druk zet?
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-6-2009 22:56 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


En hoe wou je dat precies doen?

lijkt me een beetje omslachtig, de peut opwarmen die de carb opwarmt, kan je beter direct de carb verwarmen.

[...]


Ik heb het niet geschreven, en ik denk dat Frits daar geen onzin praat
maar draag jij nou als suggestie aan dat iedereen zijn brandstofsysteem onder druk zet?


je gaat de carb toch ook 90 graden maken? als je geen carb met verwarming hebt is het verwarmen van de benzine meer dan genoeg, benzine leiding 1x om je koelslang heen wikkelen is mooi zat

 
Leen 27-6-2009 22:57 Print reply

Posts: 26876
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


En hoe wou je dat precies doen?

lijkt me een beetje omslachtig, de peut opwarmen die de carb opwarmt, kan je beter direct de carb verwarmen.

[...]


Ik heb het niet geschreven, en ik denk dat Frits daar geen onzin praat
maar draag jij nou als suggestie aan dat iedereen zijn brandstofsysteem onder druk zet?



nee, ik suggesteer dat als je bang bent voor vapourlock bij verwarmen van je benzine dat je het dan onder druk moet gaan zetten.

ik had op mn tomos een benzineslang van 40cm, en die had ik tussen de koelribben van mn cilinder gedrukt.
kwam er in de winter benzine uit die lekker warm was, nooit last van bevroren carb sindsdien.
daarvoor bevroor dat ding iedere 2 minuten.

wsl met een lc brommer is de slang ff 3 rondjes om een koelwaterleiding wel genoeg om het voldoende op te warmen.


en de carb direct opwarmen heeft weinig nut, of je moet met je verwarming echt IN de carb kunnen komen, daar waar het bevriest?
alu heeft nou niet echt de meest fantastische warmecoefficient, zeker gietalu niet, en laat daar nou juist je carb van gemaakt zijn.

kan je carb aan de buitekant wel lekker 30 graden zijn, binnenin kan dat ding nog ijsklonten aan het maken zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 27-6-2009 om 22:57 uur.
 
Niek de Wildt 27-6-2009 23:11 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



nee, ik suggesteer dat als je bang bent voor vapourlock bij verwarmen van je benzine dat je het dan onder druk moet gaan zetten.

ik had op mn tomos een benzineslang van 40cm, en die had ik tussen de koelribben van mn cilinder gedrukt.
kwam er in de winter benzine uit die lekker warm was, nooit last van bevroren carb sindsdien.
daarvoor bevroor dat ding iedere 2 minuten.

wsl met een lc brommer is de slang ff 3 rondjes om een koelwaterleiding wel genoeg om het voldoende op te warmen.


en de carb direct opwarmen heeft weinig nut, of je moet met je verwarming echt IN de carb kunnen komen, daar waar het bevriest?
alu heeft nou niet echt de meest fantastische warmecoefficient, zeker gietalu niet, en laat daar nou juist je carb van gemaakt zijn.

kan je carb aan de buitekant wel lekker 30 graden zijn, binnenin kan dat ding nog ijsklonten aan het maken zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 27-6-2009 om 22:57 uur.


oke, je hebt me wel een beetje overtuigd.
 
steven_tzr 23-7-2009 12:18 Print reply
Posts: 66
ik heb op men werk in de electra kasten, weleens van die kleine soort van plakjes lood lijken het wel, die dmv een weerstand geloof ik worden verwarmd, soort van inni mini kacheltje

zou je zoiets niet tegen je carb aan kunnen plakken ?
 
Oldskool Baby
2SLOW4ME 23-7-2009 12:21 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kawa-fighter
ik heb op men werk in de electra kasten, weleens van die kleine soort van plakjes lood lijken het wel, die dmv een weerstand geloof ik worden verwarmd, soort van inni mini kacheltje

zou je zoiets niet tegen je carb aan kunnen plakken ?


als het genoeg warmte produceert om je carb te verwarmen zou het misschien werken ja. probeer het eens
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved