Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 92 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
Geschreven door Royal Club
Geplaatst op 2-3-2009 21:01
Categorie Carburateur

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.


Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren



Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.



Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!





Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.




Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.




Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)




En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag

aanvulling nr1.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.

Pagina 8 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

JB1 6-5-2011 12:28 Print reply

Posts: 14819
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
Als de ketting nieuw is, moet je de ketting hoogstwaarschijnlijk ook inkorten. Dus een zware kettingpons is wel nodig.


Valt wel mee, een fietsponsje werkt ook prima.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
MeMeBot 6-5-2011 12:58 Print reply
Posts: 251
daar komt bij dat ik een verstevigde ketting heb aangeschaft.
Ik neem aan dat die nog een stuk stugger zijn.
Maar dit moet wel goed komen, ik heb er het hele weekend de tijd voor straks
 
What makes you think it's the way you think it is?
Royal Club 6-5-2011 15:43 Print reply

Posts: 60385
ketting- carburateur..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
mini89 6-5-2011 18:13 Print reply

Posts: 487
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Ja die is voor de Keihin's prima.
Voor groter zul je toch een andere moeten zoeken, of mengsmering gaan tanken..



er waren vroeger losse kabeltjes als je groter ging
nu moet je ff klooien en de buitenkabel korter maken

 
rensss 6-5-2011 18:28 Print reply

Posts: 1108
Complimenten voor de maker Ik heb er zeker wat aan. Komt precies gelegen. Maar wat denken jullie is een 110 sproeier uit een 15mm mikuni, voor een 60cc setup te hoog? Want hij start wel maar ik moet gas bij blijven geven wil die blijven lopen. En ik heb al van alles geprobeerd met de luchtschroef en de gasnaald. De gasnaald sluit ook goed en komt goed los.
Maar ik vindt dat m'n bougie nu toch al wel een nette kleur heeft, en ik ben bang dat wanneer ik een aantal maten kleiner ga dat het dan gevolgen gaat hebben. Wie kan me tips adviezen geven?
 
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast?
MeMeBot 9-5-2011 11:50 Print reply
Posts: 251
Als je gas geeft, blijft ie dan pruttelen (4takten) en kom je amper vooruit, en gaat dit gepaard met veel rook?
Dan is het aannemelijk dat je een maatje kleiner sproeier moet monteren.
Als ie gewoon netjes loopt als je gas geeft, dien je als ik het goed begrijp simpelweg je carburateur goed af te stellen dmv stationair/lucht schroef.
Heb je wel een goed luchtfilter erop zitten ook? Anders is aftellen vaak erg lastig.
 
What makes you think it's the way you think it is?
MeMeBot 9-5-2011 11:52 Print reply
Posts: 251
en dan gelijk mijn eigen vraag erachter aan..
Als mijn brommah warm is, loopt ie prima, blijft netjes stationair lopen, en trekt em lekker snel door.
Maar als ie koud is en ik start em...
Dan begint ie ondanks dat ik mijn choke helemaal uit trek keihard in toeren te lopen voor een paar sec, waarna hij weer zakt naar nagenoeg stationair toerental.
Waar zou dit door kunnen komen??
Want zoals ik al zei, als ie lekker warm is loopt ie echt prima.
 
What makes you think it's the way you think it is?
RikDT50MX - Nieuws Poster 17-7-2011 15:20 Print reply

Posts: 1558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rensss
Complimenten voor de maker Ik heb er zeker wat aan. Komt precies gelegen. Maar wat denken jullie is een 110 sproeier uit een 15mm mikuni, voor een 60cc setup te hoog? Want hij start wel maar ik moet gas bij blijven geven wil die blijven lopen. En ik heb al van alles geprobeerd met de luchtschroef en de gasnaald. De gasnaald sluit ook goed en komt goed los.
Maar ik vindt dat m'n bougie nu toch al wel een nette kleur heeft, en ik ben bang dat wanneer ik een aantal maten kleiner ga dat het dan gevolgen gaat hebben. Wie kan me tips adviezen geven?

ik heb 102 in een 16 mikuni en een 60cc 2wi imitatie met ori uitlaat. lijkt mij wat groot.
 
I Can Play With Madness
Frysk 22-11-2011 20:19 Print reply

Posts: 34898
ff voor sommigen die niet precies weten hoe een carb werkt :



kwam het plaatje tegen, wel makkelijk

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 22-11-2011 om 20:20 uur.
 
giggitybyte
dani riswijk 11-7-2012 1:51 Print reply
Posts: 19
hoi,
mijn brommer(mh furia) stottert in de 1 en 2 en in de neutraal, ene x wel andere x niet maar vmiddag was et zo erg dak niet eens uit de 1 en 2 weg kwam en hij uitviel, normaal loopt hij wel stationair en soms een beetje hoog toerig, vmiddag ging hij zelfs even niet aan. volgensmij is hij toen verzopen, maar wat kan ik er aan doen om te zorgen dat hij weer mooi weg trekt in de 1 en de 2? btw soms als hij stottert en hij wil wel ff meewerken gaat ie eerst in de 1 stotteren, dan pakt ie em door, en dan is er in de 2 ook nix aan de hand, maar moet ik wel aardig snel doorschakelen want anders gaat ie weer stotteren

Dit bericht is gewijzigd door dani riswijk op 11-7-2012 om 1:52 uur.
 
PRO TUNING 11-7-2012 10:06 Print reply
Posts: 3939
Graag uitleg over verschil kwaliteit en kwantiteits stelschroef en de afstellings verschil tussen een primair en secundair type carburateur

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 10:06 uur.
 
BenjaminDG 11-7-2012 12:01 Print reply

Posts: 4605
Leg jij dat dan maar uit als je toch van die termen gaat toepassen op dit forum

Ik zelf heb nog niet gehoord van een primair en een secundair type

Wel zijn er voor 4takt al 2 gangbare types.

Constant Vacuüm (vlinderklep gestuurd via de gashendel en gasschuif is gestuurd via de onderdruk van het motorblok) en vlakschuif/rondschuif (gasschuif gestuurd via gashendel.


 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 11-7-2012 13:06 Print reply

Posts: 60385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Graag uitleg over verschil kwaliteit en kwantiteits stelschroef en de afstellings verschil tussen een primair en secundair type carburateur

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 10:06 uur.


donder op, je zit overal maar interessant te doen met de kennis die je zogenaamd hebt en als er eens om uitleg gevraagd wordt ben je weer stil. hypocriete eikel
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
PRO TUNING 11-7-2012 13:33 Print reply
Posts: 3939
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


donder op, je zit overal maar interessant te doen met de kennis die je zogenaamd hebt en als er eens om uitleg gevraagd wordt ben je weer stil. hypocriete eikel



Ik stel hier wat vragen, maar jij weet het antwoord dus blijkbaar niet misschien iemand anders.

Overigens maak je wel gebruik van mijn kennis door een quote van mij te gebruiken.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 13:33 uur.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 13:35 uur.
 
Royal Club 11-7-2012 13:37 Print reply

Posts: 60385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Ik stel hier wat vragen, maar jij weet het antwoord dus blijkbaar niet misschien iemand anders.

Overigens maak je wel gebruik van mijn kennis door een quote van mij te gebruiken.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 13:33 uur.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 11-7-2012 om 13:35 uur.


Is ook voor het eerst dat je je eens bruikbaar hebt gemaakt jankerd
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
PRO TUNING 11-7-2012 13:43 Print reply
Posts: 3939
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


Is ook voor het eerst dat je je eens bruikbaar hebt gemaakt jankerd


Wanneer leer je eens normaal te comuniceren inplaats van iedereen af te zeiken en te doen of je ergens verstand van hebt.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 11-7-2012 13:47 Print reply

Posts: 12846
Lief doen in de discussies.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-7-2012 13:53 Print reply

Posts: 6689
En nu iedereen terug on topic.
@pro-tuning : op die manier gesteld, brengt die vraag niets nuttigs bij. Misschien ben jij bezig met een project. Post dan een projectpagina. Ik ben benieuwd over welk merk en type carb je het hebt, waar hij op komt, en wat het oplevert qua prestaties ? Maar maak er dan een project, gallerij o.d. van. En als dat teveel werk is, fotootje in je profiel.

Zo
 
Rust in pieces
vossn 31-10-2013 23:10 Print reply
Posts: 8
hele mooie faq! bedankt!
 
Roderick102 24-10-2016 12:39 Print reply
Posts: 5
Ik heb geprobeerd mn brommer af te stellen volgens dit faq maar ik kom er niet echt uit de brommer loopt stationair goed maar zodra ik ga rijden en ik kom in de 3de/4de versnelling kom ik niet meer boven de 7000 toeren uit en de topsnelheid is op dit moment maar 45 km/uur en het lijkt dat er geen power meer in zit terwijl die voor t afstellen 55/60 reed iemand een idee wat ik verkeerd kan hebben gedaan?
 
PRO TUNING 28-10-2016 14:58 Print reply
Posts: 3939
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Roderick102
Ik heb geprobeerd mn brommer af te stellen volgens dit faq maar ik kom er niet echt uit de brommer loopt stationair goed maar zodra ik ga rijden en ik kom in de 3de/4de versnelling kom ik niet meer boven de 7000 toeren uit en de topsnelheid is op dit moment maar 45 km/uur en het lijkt dat er geen power meer in zit terwijl die voor t afstellen 55/60 reed iemand een idee wat ik verkeerd kan hebben gedaan?


Wat voor brommer - carburateur - bezetting etc. hebben we het ?
 
sjoerd456 7-2-2017 19:29 Print reply

Posts: 274
Gdumme is deze fantastische faq offline gehaald?
Heeft iemand dit nog opgeslagen of wil Royal Club hem misschien in een pm sturen?
 
koekie - Administrator 8-2-2017 9:45 Print reply

Posts: 12583
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjoerd456
Gdumme is deze fantastische faq offline gehaald?
Heeft iemand dit nog opgeslagen of wil Royal Club hem misschien in een pm sturen?


Hij staat weer online. Geen idee waarom hij weg was
 
Haaks de hoek om!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 8 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved