Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
|
Geschreven door |
Royal Club |
Geplaatst op |
2-3-2009 21:01 |
Categorie |
Carburateur |
deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.
Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.
onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren
Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.
Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.
Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.
Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.
Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:
Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.
Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.
Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!
Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.
Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.
Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.
Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.
De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.
Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.
Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.
Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.
Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:
Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)
Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.
Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.
Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier
Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)
En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:
Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.
Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.
Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)
Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.
Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.
Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.
Aanvullingen zie ik ook graag
aanvulling nr1.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.
Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.
Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.
De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.
Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.
Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.
staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.
Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg
Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.
Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.
|
Pagina 1 van 8
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
mtx-motard |
3-3-2009 21:06 |
Posts: 14947 |
danke wol
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
TECstar |
3-3-2009 21:35 |
Posts: 4664 |
pff wat een werk :P
maar waar zit die gasnaald clip op een keihin of is deze faq daar niet voor bedoelt?
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
jimbob |
3-3-2009 21:38 |
Posts: 635 |
Aan je gasnaald, die weer door je gasschuif heensteekt.
|
|
|
|
Voetentje |
3-3-2009 21:41 |
Posts: 2356 |
Mooie FAQ!
|
|
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse |
|
Royal Club |
3-3-2009 21:42 |
Posts: 60390 |
ik hoop dat men dit ook eerst zal lezen en begrijpen voor dat ze gaan vragen
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
bulteman |
3-3-2009 21:45 |
Posts: 1956 |
zekers handige FAQ waar veel beginners vragen op door kunnen worden verwezen
|
|
Als het regent in September, valt kerst in December. |
|
antonhonda |
3-3-2009 21:57 |
Posts: 3616 |
goeie faq
|
|
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud |
|
Thijz |
3-3-2009 22:18 |
Posts: 1176 |
ja mooie faq
|
|
Al is een scooter nog zo duur,'t mooiste is ie op het kampvuur ! |
|
Henk-88 |
3-3-2009 22:20 |
Posts: 26703 |
Maar wat voor sproeier moet ik nou
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Royal Club |
3-3-2009 22:21 |
|
Henk-88 |
3-3-2009 22:22 |
Posts: 26703 |
Owja, dat heeft ik weer
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Royal Club |
4-3-2009 0:59 |
Posts: 60390 |
ik ben nu aan het neuzen naar gasnaalden voor een Keihin pwk 28mm dslide, maar ik denk dat ik dat maar achterwege laat. ben zelf nog aan het uitknobellen wat wat is.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
popiv |
7-3-2009 11:37 |
Posts: 593 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
iMocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.
m'n brommer stottert nog als een malle voor de powerband maar in de powerband trekt ie goed (in 3e en 4e, hoger ben ik nog niet geweest). Moet ik nou eerst weer groter totdat hij in de powerband stottert en dan weer terug?
btw. mooie faq
|
|
Smoking can reveal hidden lasertraps |
|
Royal Club |
7-3-2009 11:38 |
Posts: 60390 |
als jij zeker bent dat ie boven in niet te arm loopt kan je rustig je naald omlaag trappen
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
antonhonda |
7-3-2009 11:45 |
Posts: 3616 |
zal die niet heel zeker weten denk ik
zou beter eerst groter proberen als die dan nog slechter gaat dan pas kleiner !
|
|
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud |
|
BIET |
7-3-2009 11:45 |
Posts: 22355 |
Netjes KG
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
popiv |
7-3-2009 12:01 |
|
popiv |
7-3-2009 12:41 |
Posts: 593 |
hmm onderin loopt hij nu wel redelijk maar tussen 5 en 6k (powerband begint vlak daarna...)
stottert hij nog redelijk erg. Heb mn gasnaald op het 1 na hoogste clipje staan.
moet ik nou dan voor een kleinere sproeier gaan?
Dit bericht is gewijzigd door popiv op 7-3-2009 om 12:43 uur.
|
|
Smoking can reveal hidden lasertraps |
|
Royal Club |
7-3-2009 12:47 |
Posts: 60390 |
ja.
verdomme. als het zo doorgaat herhaal ik de hele faq:p
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 7-3-2009 om 12:47 uur.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
popiv |
7-3-2009 12:58 |
Posts: 593 |
ja nja ik wil t toch maar even zeker weten omdat ik niet weet of hij bovenin te arm zou lopen
|
|
Smoking can reveal hidden lasertraps |
|
TimoFuria |
9-3-2009 16:23 |
Posts: 183 |
mijn brommer start stationair 5000 toeren en gaat dan na 15sec pas terug naar 2000, waar ligt dat aan ?
|
|
|
|
- Han - |
9-3-2009 16:26 |
Posts: 9667 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TimoFuria
mijn brommer start stationair 5000 toeren en gaat dan na 15sec pas terug naar 2000, waar ligt dat aan ?
valse lucht of een gaskabel die wat blijft hangen
|
|
<10.000 posts |
|
Royal Club |
9-3-2009 16:26 |
Posts: 60390 |
koud blok
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
TimoFuria |
9-3-2009 16:28 |
Posts: 183 |
heeft het niks met afstellen te maken?
|
|
|
|
Royal Club |
9-3-2009 16:29 |
Posts: 60390 |
ik denk het niet, mijn brommer loopt alsie koud is ook 4500rpm stationair.als je even wacht valtie langzaam terug
alstie stationair maar gewoon rond de 2000 draait is het goed
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 9-3-2009 om 16:33 uur.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 8
|
|