Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
Geschreven door Royal Club
Geplaatst op 2-3-2009 21:01
Categorie Carburateur

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.


Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren



Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.



Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!





Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.




Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.




Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)




En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag

aanvulling nr1.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.

Pagina 6 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Royal Club 8-7-2010 16:25 Print reply

Posts: 60390
ga lezen idioot. ik heb die lap tekst toch niet voor niets zitten tikken.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Gary - Forum en Gallery Moderator 8-7-2010 16:28 Print reply

Posts: 12846
Kan ook aardiger Keiji.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Gerard1793 5-8-2010 23:07 Print reply

Posts: 4006
Wat wordt er precies bedoelt met één slag van de luchtschroef, 180 graden of 360 graden?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Royal Club 5-8-2010 23:13 Print reply

Posts: 60390
360
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
smefke 12-8-2010 15:07 Print reply
Posts: 507
hallo,
ik heb de hele faq gelezen.
maar ik vraag me nog steeds af hoe je weet wanneer je brommer te arm loopt.
mvg, sef janssen
 
BenjaminDG 24-8-2010 22:12 Print reply

Posts: 4605
Bouzie kleur
 
Vlaanderen vrij!
grasmaaier89 24-8-2010 22:13 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: smefke
hallo,
ik heb de hele faq gelezen.
maar ik vraag me nog steeds af hoe je weet wanneer je brommer te arm loopt.
mvg, sef janssen



terugvallen in toeren als je volgas geeft onderin zn toeren.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Royal Club 24-8-2010 22:15 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Bouzie kleur


houd je onzin bij je.

een bougie verkleurt lang niet zo snel dat t meteen eraan te zien is dat 'ie te arm loopt

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 24-8-2010 om 22:22 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
muffler 25-8-2010 20:57 Print reply
Posts: 1
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimoFuria
mijn brommer start stationair 5000 toeren en gaat dan na 15sec pas terug naar 2000, waar ligt dat aan ?


 
kenny77 17-11-2010 20:09 Print reply

Posts: 29286
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.
 
Royal Club 17-11-2010 20:15 Print reply

Posts: 60390
gaat ff in de startpost
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 17-11-2010 20:17 Print reply

Posts: 29286
Woei.
 
Royal Club 17-11-2010 20:19 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: muffler
[...]




koud blok.

of is het altijd zo?

zo ja staat je luchtschroef tever open.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Robin_V_ 17-11-2010 21:55 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


koud blok.

of is het altijd zo?

zo ja staat je luchtschroef tever open.

Ik heb dit ook aan de hand,maar als ik men luchtschroef meer indraai blijft ie niet draaien stationair(stationairschroef volledig uitgedraaid) Moet ik dan een grotere stationairsproeier?
Grtz

 
Gerard1793 17-11-2010 21:56 Print reply

Posts: 4006
Stationairschroef moet je juist IN draaien
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Royal Club 17-11-2010 21:57 Print reply

Posts: 60390
draai je stationair wat in dan :/
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Robin_V_ 17-11-2010 22:00 Print reply
Posts: 11
Juist ja,even iets omgewissels.
Het is namelijk zo hij blijft rond de 4000 toeren stationair lopen.
Maar als ik dan even met men koppeling speel(wat loslaten),dan zakt hij in toeren en draait mooi 15OO toeren.
Het probleem is alsk ik men lcuhtschroef wat indraai,blijft hij niet meer op die 4000toeren hangen,en zakt hij mooi in toeren. Maar valt dan stationair uit(met de stationair volledig uitgedraait). Standaart bij een nsr is toch 1,5 slag open hé?
grtz
 
Royal Club 17-11-2010 22:07 Print reply

Posts: 60390
DRAAI DIE STATIONAIR IN DAN
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Paul de Salmiakbal 17-11-2010 22:09 Print reply

Posts: 5285
De stationairschroef is simpelweg een schroefje met een puntje eraan die je gaschuif een beetje omhoog tilt. Dus als je hem in draait, gaat je gasschuif wat meer omhoog, en loopt ie wat harder stationair.
Ten minste, dat is bij Bing carburateurs zo.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 17-11-2010 om 22:10 uur.
 
Robin_V_ 17-11-2010 22:12 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
DRAAI DIE STATIONAIR IN DAN

Ok,maar is het dan normaal als ik even men koppeling loslaat dat die zoveel in toeren daalt?
Heb niet echt ervaring met afstellen en heb je uitleg gelezen,sorry voor de vragen die voor jou mss vanzelfsprekend zijn.
Alvast bedankt voor de uitleg
 
Royal Club 17-11-2010 22:13 Print reply

Posts: 60390
ja, want dan grijpt je koppeling immers aan..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
shirioko 17-11-2010 22:15 Print reply

Posts: 2273
dat is normaal, want dan belast je je motor en zak je in toerental, moet je weer compenseren door gas bij te geven als je wegrijdt
als hij te hoog stationair loopt, moet je je stationairschroef uitdraaien, totdat hij netjes 1500 toeren draait
 
Robin_V_ 17-11-2010 22:18 Print reply
Posts: 11
Ok bedankt alvast allemaal
Heel wat wijzer geworden nu;D.

 
MaXi-PuCh 17-11-2010 22:38 Print reply

Posts: 1531
Welke schroef is de luchtschroef bij zon mikuni die externe sproeiers heeft?
Ik dacht onder die rand waar je het luchtfilter op monteert, klopt dat?
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk
shirioko 17-11-2010 22:39 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Welke schroef is de luchtschroef bij zon mikuni die externe sproeiers heeft?
Ik dacht onder die rand waar je het luchtfilter op monteert, klopt dat?

de kleine schroef die schuin omlaag er in steekt is je luchtschroef en de grote schroef die recht er in steekt ter hoogte van je gasschuif is je stationairschroef
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 6 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved