Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 601 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
Geschreven door Royal Club
Geplaatst op 2-3-2009 21:01
Categorie Carburateur

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.


Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren



Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.



Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!





Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.




Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.




Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)




En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag

aanvulling nr1.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.

Pagina 5 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Royal Club 20-10-2009 22:30 Print reply

Posts: 60390

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Joel_koningslust 20-10-2009 22:33 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
ik heb een minarelli am6 blok, alle ori. alleen leo v6 uitlaat.
rond welke sproeiermaat zou er in mijn 16mm dell moeten?



ligt eraan welke kleur je brommer is en wat je voor banden hebt. dus vermeld dat er ook ff bij
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
TECstar 21-10-2009 0:37 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
ik heb een minarelli am6 blok, alle ori. alleen leo v6 uitlaat.
rond welke sproeiermaat zou er in mijn 16mm dell moeten?


mijn del computer doet het op sproeier 230v
zou rond die richting zoeken

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 21-10-2009 om 0:38 uur.
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 21-10-2009 0:45 Print reply

Posts: 13700
Rond de 80-90 kan die wel hebben denk ik.


De volgende die offtopic reageert blijft maar even weg, wordt gewoon een serieuze vraag gesteld.
 
Joel_koningslust 21-10-2009 0:52 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Rond de 80-90 kan die wel hebben denk ik.


De volgende die offtopic reageert blijft maar even weg, wordt gewoon een serieuze vraag gesteld.


t is mischien wel een serieuze vraag. maar een serieus antwoord bestaat gewoon niet
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 21-10-2009 0:57 Print reply

Posts: 13700
Je kan hem altijd in de richting wijzen.
 
Malaguti RST 21-10-2009 2:02 Print reply

Posts: 1668
dit is idd wel goeie how to voor mensen die nieuw zijn.
 
[[-]] (()) [[\]] [[)) //-\\
ChielTZR 21-11-2009 19:24 Print reply

Posts: 6016

Bij deze dan:

Setup TZR

Ori cilinder
Ori carb (sproeier 116 dacht ik, gasnaald op zijn laagst)
Ori ontsteking
Metrakit RK Carbon uitlaat

Probleem is dat hij stottert voor powerband, dus een te rijk mengsel.
normaal gesproken een kleinere sproeier, maar ik wil niet dat hij te arm gaat lopen IN de powerband zelf.

wat kan ik hieraan doen?

Mvg Chiel




Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 21-11-2009 om 19:25 uur.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Royal Club 21-11-2009 19:35 Print reply

Posts: 60390
heb je je naald al eens op het midden gehad? hoe staat je gasnaald?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ChielTZR 21-11-2009 19:36 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
heb je je naald al eens op het midden gehad? hoe staat je gasnaald?



mijn gasnaald staat op zijn laagst, dus clipje het hoogste.(zoals jij aangeeft in deze faq)

naald stond eerst ori, maar toen stotterde hij ook voor de powerband.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Royal Club 21-11-2009 19:47 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]



mijn gasnaald staat op zijn laagst, dus clipje het hoogste.(zoals jij aangeeft in deze faq)

naald stond eerst ori, maar toen stotterde hij ook voor de powerband.


edit: en wat is ori?

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 21-11-2009 om 19:47 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ChielTZR 21-11-2009 19:50 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


edit: en wat is ori?

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 21-11-2009 om 19:47 uur.


Hmmn.. jaa eigenlijk ook niet op gelet, in het midden volgens mij.
maar met clipje in het midden ipv bovenaan zou hij toch meer moeten stotteren VOOR de powerband?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Maup 16-2-2010 18:15 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Wijziging door: Royal Club
deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soort gelijken.


Soortgelijken is een woord heah

Verder mooie faq, heb hem al diverse malen goed kunnen gebruiken.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 16-2-2010 18:17 Print reply

Posts: 60390

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Paul de Salmiakbal 10-4-2010 23:32 Print reply

Posts: 5285
Mooi gemaakt dit, heb er m'n brommer goed mee af kunnen stellen
Sproeier 62 erin, naald 1tje laten zakken en hij reed heerlijk
 
XDr4g0nX 11-4-2010 0:17 Print reply

Posts: 3526
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
Mooi gemaakt dit, heb er m'n brommer goed mee af kunnen stellen
Sproeier 62 erin, naald 1tje laten zakken en hij reed heerlijk

Reed?

Mooie FAQ btw. Mijn NSR er goed mee af kunnen stellen
 
Signature: [==||========] 20% complete
Paul de Salmiakbal 11-4-2010 0:33 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: XDr4g0nX
[...]

Reed?

Mooie FAQ btw. Mijn NSR er goed mee af kunnen stellen

Ja, vanmiddag. Geen idee hoe ie morgen zal lopen, hoop hetzelfde
Nee, hij rijd nu gewoon lekker en heeft ook geen dip meer als je na een bocht gas geeft
 
dark-DRD 26-5-2010 18:04 Print reply

Posts: 217
haha :P deze howto al op minstens 5 fora tegengekomen
 
Royal Club 26-5-2010 18:05 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dark-DRD
haha :P deze howto al op minstens 5 fora tegengekomen


ow, waar staatie nog meer dan, naar mijn weten alleen op brommerforum, apriliaforum en op scooterfreaks.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Makrolon 26-5-2010 18:34 Print reply

Posts: 6733
KTM 525 EXC Supermoto
popiv 27-5-2010 2:00 Print reply

Posts: 593
is er toevallig ook een soort van verband tussen sproeiermaat en carburateurgrootte?

want ik hoor iedereen het hebben over 70cc's met sproeier 100 en een 17,mm terwijl de mijn pas fatsoenlijk loopt (ja dat deed hij wel eens een tijdje terug ) met een 70cc met sproeier 60/70 en een 21mm
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
puch dexter 13-6-2010 2:28 Print reply

Posts: 3011
hey,

als ik ongeveer in het middeltoerengebied in mn 3/4 ofzo rij en ik geef gas bij, dan voel ik dat mn brommer beter rijd/harde optrekt als ik 3/4 gas geef ipv volgas. (geen stotteren, maar een soort van klein beetje inhouden)

Dus ik denk, grotere hoofdsproeier

Maar als ik in zijn 1 wegtrek dan stottert hij in de hoge toeren (volgas) Dus dat betekend dan toch een kleinere sproeier


EN, als ik dan het gas dichtdoe, dan slaat hij gelijk af. Bv als ik moet afremmen ofzo. Dan bwoooaaaappt hij een beetje zegmaar. En moet ik heel de tijd wat gas bijgeven om hem aan te houden.

Dat ook als hij stationair loopt.
Luchtschroef is helemaal dicht.


Ik heb een senda met 24mm stage 6 en 80cc mhr. Ori luchtfilter, wat groter gemaakt zegmaar. Sproeier 122



Ik hoop dat iemand me kan helpen

Greetz
 
jelle_buys 8-7-2010 16:09 Print reply
Posts: 52
ik ben mijn brommer aan het afstellen maar nu heb ik een probleem met de tekst hierboven
hij stotter heel hard voor de powerband en daardoor komt hij niet in zijn powerband.
de bougie zijn kleur is zwart .
ik heb een andere uitlaat gestoke daarom moest ik hem afstellen
mvg jelle
 
Royal Club 8-7-2010 16:10 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jelle_buys
ik ben mijn brommer aan het afstellen maar nu heb ik een probleem met de tekst hierboven
hij stotter heel hard voor de powerband en daardoor komt hij niet in zijn powerband.
de bougie zijn kleur is zwart .
ik heb een andere uitlaat gestoke daarom moest ik hem afstellen
mvg jelle


ja leuk. alles wat je moet weten staat in de tekst

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 8-7-2010 om 16:10 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
jelle_buys 8-7-2010 16:14 Print reply
Posts: 52
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


ja leuk. alles wat je moet weten staat in de tekst

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 8-7-2010 om 16:10 uur.


jh oke maar wat moet ik dn doen een kleinere sproeier steken of wat ?
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved