Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 605 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
Geschreven door Royal Club
Geplaatst op 2-3-2009 21:01
Categorie Carburateur

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.


Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren



Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.



Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!





Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.




Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.




Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)




En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag

aanvulling nr1.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.

Pagina 4 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

harmor 11-5-2009 13:40 Print reply

Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stephan777
[...]


Dat hij warm is dat is normaal.

Maakt je carb iis schoon misschien zit er een vuiltje in want hij heeft voor de rest altijd goed gereden?



Ja heeft het altijd goed gedaan, heb voor de lente keertje van sproeier 84 naar 82 gegaan, en deed het weer perfect. alleen gister begon het in een keer
Ik zal hem eens schoonmaken en checken
 
stephan777 11-5-2009 13:49 Print reply

Posts: 7259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: harmor
[...]


Ja heeft het altijd goed gedaan, heb voor de lente keertje van sproeier 84 naar 82 gegaan, en deed het weer perfect. alleen gister begon het in een keer
Ik zal hem eens schoonmaken en checken


we horen het nog wel!

 
harmor 11-5-2009 16:15 Print reply

Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stephan777
[...]


we horen het nog wel!



Zoo is weer gefixt, wat bleek, was de veer die in mn gasschuif zit gebroken, dus was ie nog maar half zo lang. Nu rijdt ie weer perfect. Dus bedankt voor de tip van carb schoonmaken, anders had k t nooit gezien
 
stephan777 11-5-2009 16:18 Print reply

Posts: 7259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: harmor
[...]


Zoo is weer gefixt, wat bleek, was de veer die in mn gasschuif zit gebroken, dus was ie nog maar half zo lang. Nu rijdt ie weer perfect. Dus bedankt voor de tip van carb schoonmaken, anders had k t nooit gezien



np
 
harmor 13-5-2009 17:34 Print reply

Posts: 125
Okee, het probleem was dus opgelost..
voor even dan maar..
nou net weer precies hetzelfde, had km of 30 gereden, moest stoppen bij stoplicht, rijd aan, paar keer stotteren en dood.
Carb heb k dus al schoon gemaakt, en lijkt me stug dat die veer weer gebroken is. Maar wat kan het dan wel zijn?
Ja kan nu niet bij mn brommer, die staat nog bij de sportschool. Komt vanavond pas terug. Maar iemand een idee, ikke iig niet meer

Edit: Ik hoorde net van een maat dat het ook wel eens aan de bougie kon liggen, kan da kloppen? hij had het over een hogere hittegraad. Ik heb er nu nog de originele bougie in zitten, maar waar moet ik dan aan denken??


Dit bericht is gewijzigd door harmor op 13-5-2009 om 18:02 uur.
 
Jorik92 15-6-2009 16:54 Print reply
Posts: 217
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: harmor
Okee, het probleem was dus opgelost..
voor even dan maar..
nou net weer precies hetzelfde, had km of 30 gereden, moest stoppen bij stoplicht, rijd aan, paar keer stotteren en dood.
Carb heb k dus al schoon gemaakt, en lijkt me stug dat die veer weer gebroken is. Maar wat kan het dan wel zijn?
Ja kan nu niet bij mn brommer, die staat nog bij de sportschool. Komt vanavond pas terug. Maar iemand een idee, ikke iig niet meer

Edit: Ik hoorde net van een maat dat het ook wel eens aan de bougie kon liggen, kan da kloppen? hij had het over een hogere hittegraad. Ik heb er nu nog de originele bougie in zitten, maar waar moet ik dan aan denken??


Dit bericht is gewijzigd door harmor op 13-5-2009 om 18:02 uur.


Als je brommer goed heeft gereden met deze bougie, voornamelijk met deze hittegraad, dan zou het imo niet aan de hittegraad van de bougie kunnen liggen.. Neemt niet weg dat het met de bougie te maken heeft, misschien is hij gewoon gaar, keertje chekken hoe hij eruit ziet kan geen kwaad
 
jimbob 26-6-2009 14:20 Print reply

Posts: 635
Ik snap niet wat je nou precies met dat plaatje bedoelt, bovenaan staat 'stand van gashendel' met allerlei mogelijke standen van je gashendel en dan zet je eronder 'een schema om te kijken wat je moet afstellen als het bij een bepaalde toerengebied niet loopt'.
 
Henk-88 26-6-2009 14:41 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
ik, kenny of iemand anders?

ik me namelijk niks van herinneren.



Ik kan me er wel iets van herinneren maar jouw post en mijn reactie daarop staan niet in deze faq dus waar wel?

Mijn aanvulling/quote in de faq is zo niet bijster veel waard.

Keiji leg uit?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Niek de Wildt 27-6-2009 20:18 Print reply
Posts: 7168
je afbeeldinkje van de relatie "gasschuif stand" tot wat je moet afstellen is niet helemaal compleet.
Deze is duidelijker:



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 20:18 uur.
 
cnorretje 27-6-2009 20:29 Print reply

Posts: 851
en wat is de vertaling van het plaatje? bijv wat is het verschil tussen needle jet en jet needle?
 
Niek de Wildt 27-6-2009 20:39 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cnorretje
en wat is de vertaling van het plaatje? bijv wat is het verschil tussen needle jet en jet needle?


de naald sproeier ---> is een spoeier

en de sproeier naald ---> is een naald

logica...
 
Royal Club 27-6-2009 20:40 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
je afbeeldinkje van de relatie "gasschuif stand" tot wat je moet afstellen is niet helemaal compleet.
Deze is duidelijker:

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 20:18 uur.


jij bent de eerste die ik erover hoor zeur
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maup 27-6-2009 20:42 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


jij bent de eerste die ik erover hoor zeur


mwa, helemaal duidelijk vond ik het ook niet hoor. Er staat ook gashendel, klopt dit of moet dit gasschuif zijn?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Niek de Wildt 27-6-2009 20:43 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


jij bent de eerste die ik erover hoor zeur


Omdat de meeste mensen hier niet eens verder gaan dan het verwisselen van een sproeiertje misschien...

EDIT:
Zeuren zou ik het overigens ook niet noemen, we doen de dingen toch graag zo goed mogelijk?

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 20:44 uur.
 
Royal Club 27-6-2009 20:48 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maup
[...]


mwa, helemaal duidelijk vond ik het ook niet hoor. Er staat ook gashendel, klopt dit of moet dit gasschuif zijn?


nou, ik ga er vanuit dat als jou gashendel stand helemaal open, dat ook zo bij je gasschuif is

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Omdat de meeste mensen hier niet eens verder gaan dan het verwisselen van een sproeiertje misschien...


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-6-2009 om 20:44 uur.


klopt. maar dan maakt het toch helemaal niks uit.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
rimi 27-7-2009 20:51 Print reply

Posts: 163
vraagje, ik heb maar 1 schroef in mn carb..
 
Zo, weer een post erbij =)
Royal Club 27-7-2009 20:51 Print reply

Posts: 60390
dan is dat je stationairschroef en kan ik je helaas niet helpen. ondingen
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
rimi 27-7-2009 20:53 Print reply

Posts: 163
en mijn gasnaald kun je ook niet verstellen..
 
Zo, weer een post erbij =)
rimi 27-7-2009 20:53 Print reply

Posts: 163
hmm ok jij had bob tog geholpen met zijn brommer?
 
Zo, weer een post erbij =)
Royal Club 27-7-2009 20:54 Print reply

Posts: 60390
edit je post, en nee. dat had adrien grootste gedeelte van de tijd gedaan.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
rimi 27-7-2009 20:55 Print reply

Posts: 163
o ok.
 
Zo, weer een post erbij =)
RubenMTX 27-8-2009 17:22 Print reply

Posts: 558
Er staat als ie zo erg stottert dat ie helemaal niet bovenin toeren kan komen, dan moet je een kleinere sproeier monteren. Maar ik ben begonnen met 150, toen 140-130-120-110-100-90, en ik kom nergens boven de.. ongeveer 6000 toeren uit. Bij 110 en lager kan ik zelfs niet meer dan half gas geven.

Setup trouwens:
Originele 80cc MBX cilinder
Originele 80cc MTX uitlaat
26mm Keihin carburateur
Originele luchtfilter
(twv: 14-45)

Dit bericht is gewijzigd door RubenMTX op 27-8-2009 om 17:25 uur.
 
jeroentjen13 8-9-2009 11:59 Print reply
Posts: 850
kan iemand mij het nut of de werking van de tekening uitleggen? snap het niet precies met die pijltjes en ruiten die erop staan

edit: of is het gewoon, als je volgas heeft en hij draait niet goed dat je naar je hoofdsproeier moet kijken en als hij op half gas niet goed draait, dat je naar je gasnaald moet kijken?

Dit bericht is gewijzigd door jeroentjen13 op 8-9-2009 om 12:00 uur.
 
stevoo 8-9-2009 12:05 Print reply

Posts: 689
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
kan iemand mij het nut of de werking van de tekening uitleggen? snap het niet precies met die pijltjes en ruiten die erop staan

edit: of is het gewoon, als je volgas heeft en hij draait niet goed dat je naar je hoofdsproeier moet kijken en als hij op half gas niet goed draait, dat je naar je gasnaald moet kijken?

Dit bericht is gewijzigd door jeroentjen13 op 8-9-2009 om 12:00 uur.



JA!
 
MembraaNN beunhaas!!
Arjan 2-Stroke 20-10-2009 22:06 Print reply

Posts: 595
ik heb een minarelli am6 blok, alle ori. alleen leo v6 uitlaat.
rond welke sproeiermaat zou er in mijn 16mm dell moeten?
 
Trekhaak FM 106.0MHz

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved