Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 856 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Zadel opnieuw bekleden
Geschreven door marjo
Geplaatst op 30-8-2008 12:21
Categorie Algemeen

Je kent het vast, je zadel is beschadigt maar het is net iets te duur om het te laten bekleden. Hier is een simpele manier om je zadel zelf te bekleden.

Benodigdheden:

  • Platte schroevendraaier
  • Puntbektang
  • Schaar
  • Hobbymesje
  • Goede alleslijm (moet stof en rubber kunnen plakken)
  • Eendjestape (Duckttape)
  • Skai (imitatieleer)
  • Een nietpistool
  • Een bak wasknijpers
  • Een haarföhn die goed warm wil worden


Eers moet je Skai gaan kopen. Dit kun je bij de leerhandel krijgen in verschillende kleuren en diktes. Let er wel op dat het leer wat je koopt 2 kanten op te rekken is. Het is ook altijd handig dat het leer een beetje stroef is zodat je niet van je brommer af glijd. Aan het leer ben je ongeveer 6 of 7 euro per zadel kwijt.


Demonteer je oude zadel. Je zult zien dat het oude skai vastzit met nietjes. gebruik de schroevendraaier om ze eruit te halen (en evt. tang).



Aan de zijkant van het zadel zitten ook nog 2 schroeven die er ook vanaf moeten.

Heb je het oude skai eraf, let dan even op het schuim:

* het moet een lichte kleur hebben, geen donkere vlekken want dan is er waarschijnlijk regenwater in gaan zitten en is het schuim gaan rotten.

* het moet nog stevig zijn, dus het moet ver met je hand in te drukken zijn, en vrij snel weer in zijn eigen vorm terug komen.

* het moet niet korrelen als je met een platte hand over het schuim wrijft.

Voldoet het schuim niet meer aan een van deze punten, dan is het aan vervanging toe. Hiervoor moet je naar een specialist gaan. Het is met een broodmes en een stuk ruw schuurpapier goed in de juiste vorm te krijgen.


Om ongeveer de goede grootte stof af te meten kun je prima het oude skai van je zadel gebruiken. Leg dit op het materiaal en knip hier heel ruim omheen (houd rekening met de omslag tot aan onder je zadel en je moet dan ook nog genoeg stof hebben om het enkele malen dubbel te kunnen vouwen).

Tape vervolgens de nieuwe stof aan de boven- en onderkant vast maar houd rekening met de holling die aan de voorzijde van het zadel zit (het opstaande gedeelte tegen je tank), span het dus niet helemaal strak. Ik heb dit opgelost door er gewoon een schoen onder de uitsparing te leggen en daarna de beide kanten vast te tapen.

Hierna kun je iets beter zien wat de vorm van het nieuwe materiaal moet worden en kun kun je alvast beginnen met overtollig materiaal te verwijderen (houd een goede 5cm omslag over).


Nu is het tijd het nieuwe skai te spannen.
Veel zadels hebben een enorm moeilijke vorm die erg moeilijk te spannen is. Helemaal niet al heb je een dik stuk skai dat maar een kant op rekt. De achterkant van het zadel is een vrij makkelijke vorm, dus dit doen we als laatste.

Maak het skai goed vast aan de voorkant van het zadel met zoveel wasknijpers als er maar op die rand te proppen zijn, en trek daarna de stof strak over de ophoging in het zadel en zet dit vast met wasknijpers.

Rood = Voorkant, Groen = Ophoging zadel



Stook het skai nu goed warm (of laat je assistente het warm stoken) tussen de voorkant en de ophoging, voornamelijk aan de zijkanten want dit moet nu gaan rekken (en hoe warmer skai is, hoe beter het op te rekken is).

Trek nu het materiaal aan in de richting van de hoeken om zo de stof iets strakker te krijgen in de inham maar probeer het NIET in een keer helemaal perfect te krijgen tenzij je heel soepel skai hebt, want anders is dat onbegonnen werk.

Dan kun je het vastzetten met wasknijpers en het geheel met wasknijpers en al even een half uurtje laten rusten boven de verwarming. Als het voor je gevoel lang genoeg heeft gerust kun je de wasknijpers weer van de hoeken afhalen en terwijl je het materiaal weer wat extra warm stookt met de föhn weer ietsje verder oprekken.

Herhaal dit proces van spannen onder hoge temp / vastzetten en laten rusten net zo lang tot je tevreden bent met de vorm van het materiaal.

zo moet het er dan ongeveer uit zien:






Niet nu de stof vast met nietjes. Het is verstandig om het skai dubbel te vouwen, zodat je door 2 lagen heen niet.


Het enige dat er nu nog moet gebeuren is gaten maken voor het slot en de 2 boutjes!

Als het skai over het zadel gespannen is en het slot is gemonteerd dan kun je door een beetje te duwen op de plek waar het slot achter het skai zit vrij snel zien waar het ronde gat moet komen.

Met de plastic slot-afdekring kun je dan vervolgens een rondje tekenen op de plek waar het gat moet komen (met een scherp voorwerp, een naald o.i.d. is perfect) en dan moet je dit rondje zo netjes mogelijk uitsnijden met een hobbymesje.

Als dit gebeurd is doe je er goed aan een goede alleslijm rond de gesneden randen te smeren (voornamelijk aan de achterzijde van het skai waar de 'stof' zit) dit om eventueel uitscheuren te voorkomen. Als dit goed is gedroogd kun je de plastic ring terugplaatsen om het slot.

De twee gaten voor de schroeven kun je op dezelfde manier maken, maar voordat je de schroeven daadwerkelijk in het zadel schroeft doe je er goed aan de plek rond de gaatjes even goed in te vetten zodat je het skai niet kapot draait wanneer je de schroeven stevig aanschroeft.


Het resultaat: (nog zonder gaten voor de schroeven en het slot)


Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mtx-motard 2-3-2009 17:13 Print reply

Posts: 14947
netjes, maar ik kon het al

en ik koop altijd een originele hoes voor het desbetreffende type. dan past hij veel beter.

Dit bericht is gewijzigd door mtx-motard op 2-3-2009 om 17:16 uur.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
X-DRD-Stunt-X 2-3-2009 17:18 Print reply

Posts: 433
Erg goed uitgelegd maatje van me doet het voor 25¤ geloof ik best wel duur nu ik dit lees


Kwoot: (of laat je assistente het warm stoken)
 
Rooiebosblanke 2-6-2011 13:57 Print reply

Posts: 221
ja nu heb ik een probleem
ik heb een nieuwe overtrek gekocht voor mijn honda mt
maar mijn probleem is dat er geen nietjes door het kunstog wil komen
ik heb allerlijk tackers en nietpistolen geprobeerd
alleen mijn tacker van me compressor komt er door maar daavoor kan ik geen kleine nietjes krijgen.

grtz
 
go that way, really fast. If something gets in your way, Turn

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved