Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 679 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Zelf Anodiseren
Geschreven door farmer tuning
Geplaatst op 14-4-2008 15:59
Categorie Algemeen

Ik ben er achter gekomen dat zelf anodiseren zeer makkelijk kan.

Waarschuwing: bij deze methode om aluminium te anodiseren wordt zwavelzuur gebruikt(H2SO4). Dit is een zeer gevaarlijk product.

-Draag steeds een veiligheidsbril.
-Er ontstaat warmte als zwavelzuur met water gemengd word.


Altijd onder voortdurend roeren geconcentreerd zwavelzuur met water mengen.
Nooit water bij geconcentreerd zwavelzuur gieten.

-Zwavelzuur reageert sterk op hout, katoenen kleding, enzovoort. Als het zuur in aanraking komt met deze materialen kunnen giftige waterstofsulfidegassen vrijkomen.

-Maak nooit gebruik van een metalen container. Gebruik een Pyrex of
plastieken container om de oplossing te maken. Gewoon glas zou door de warmte die ontwikkeld wordt kunnen breken zodat het zuur in het rond zou spatten.

Aluminium anodiseren is een proces in twee stappen:
1- Een zwavelzuur bad waarin het te anodiseren onderdeel word geplaatst en waardoor een elektrische stroom gestuurd wordt.

-Het deel dat moet geanodiseerd worden is de ANODE, (de plus-aansluiting).

-Een loden plaat is de KATHODE, (de min-aansluiting).

2- Een bad om water in te koken om de geanodiseerde laag af te sluiten. Hierin kan een kleurstof toegevoegd worden om het onderdeel te kleuren.



Voorbereidingen

-Schuur het te anodiseren onderdeel om krassen en beschadigingen te verwijderen, eerst met grof (±100) en daarna met fijn (±400) watervast schuurpapier. Let er wel op dat bij de laatste fijne schuurlaag de richting van de schuurstrepen allen dezelfde richting uitgaan. Deze schuurstrepen blijven na anodisatie zichtbaar en het is mooi als deze allen dezelfde richting uitgaan.

-Maak het onderdeel proper met een schurende reiniger (b.v. Vim) juist voor deze in het anodisatiebad gaan.

-Vermijdt aanraking met de handen na deze reiniging omdat vingerafdrukken na anodisatie nog altijd zichtbaar kunnen zijn op het werkstuk.




Zwavelzuurbad

-De gewichtsverhouding zwavelzuur-water moet ongeveer 15% bedragen. Dit geeft een specifiek soortelijk gewicht van 1,102 bij 20°C. De mengverhouding is niet kritisch, alles tussen 10 en 20% is goed. Het is beter om gedistilleerd water te gebruiken om het zwavelzuur te verdunnen. Leidingwater kan allerlei stoffen bevatten die met het zwavelzuur de vreemdste verbindingen kunnen aangaan en de kwaliteit van het eindproduct negatief kunnen beïnvloeden.

-Men kan ± 3 m² aluminium anodiseren met 10 liter verdund zwavelzuur.

-Een glazen (pyrex) of stevig plastieken bad kan gebruikt worden als anodizeringstoestel. Nooit een metalen bad gebruiken.

-Wanneer het te anodiseren onderdeel in het klaargemaakte zwavelzuur bad gedompeld wordt moet men de aansluitingsdraden dusdanig ondersteunen dat het onderdelen de zijkant van het bad niet kan raken daar deze plaats onvoldoende geanodiseerd zou worden.

-Tussen de anodiserings sessies moet men het zwavelzuur in een goed afgesloten plastieken of glazen fles of container bewaren om te beletten dat er water verdampt en de mengverhouding van het mengsel veranderd.




Elektrisch

-De benodigde elektrische stroom is afhankelijk van de grote van het te anodiseren onderdeel. Een goede richtwaarde is 10.000 Amp. per minuut per m².

-Hoelang een voorwerp in het anodiseringsbad moet blijven kan uit de hierboven gegeven waarden berekend worden. Als u 5 Amp. ter beschikking hebt en is het te anodiseren onderdeel is 10 cm op 10 cm, dit is 0,01 m² dan bedraagt de anodiseringstijd 20 min.

-Bij de berekening van de oppervlakte moet men goed rekening houden met alle vlakken die het zwavelzuur raken, binnenkanten, buitenkanten, gaten, enzovoort.

-Een 12 V batterijlader is goed bruikbaar om kleine onderdelen te anodiseren. Grotere onderdelen kan men ook anodiseren als men niet gehaast is.

-Afvlakking of regeling van de stroom is niet nodig.

-Een loden plaat als kathode is goed bruikbaar en deze zal zelf niet al te veel oxideren.

-Koperdraden mogen het zwavelzuurbad niet raken.

-Maak de loden plaat van de kathode lang genoeg zodat de elektrische aansluiting buiten het zwavelzuurbad kan gebeuren.

-Aan het te anodiseren onderdeel maakt men met een aluminium bout een aluminium
strip vast en brengt deze buiten het zwavelzuurbad zodat ook hier de elektrische aansluiting kan gebeuren.

-Een goede verbinding tussen het te anodiseren onderdeel en de aluminium strip is zeer belangrijk. Schuur de beide delen goed en bevestig dan met een aluminium bout en moer deze twee delen aan elkaar.

-Het punt waar de aluminium strip aan het onderdeel wordt bevestigd zal niet mee geanodiseerd worden. Kies dus een plaats die niet zichtbaar is op het afgewerkt onderdeel.

-Als het onderdeel is geanodiseerd zal de elektrische stroom door het bad langzaam afnemen. Daalt de stroom plots dan is er waarschijnlijk een slecht contact aan de elektrische aansluiting.




Verzegel- en kleurbad

-Als men verder niets doet aan de bescherming van het aluminium onderdeel zal dit nog oxideren. De oxidelaag moet nu nog verzegeld en eventueel gekleurd worden.

-Het geanodiseerd onderdeel niet meer aanraken. Het aanrakingsoppervlak kan daar niet meer verzegelen of kleuren. Neem het onderdeel uit het zwavelzuurbad bij de aansluitdraden en spoel het goed af onder stromend koud water.

-Als u het onderdeel niet wil kleuren kook het dan nu in gedestilleerd water gedurende ±30 minuten. Het onderdeel zal dan de natuurlijke grijze kleur van aluminium hebben.
Om het onderdeel te kleuren heb ik met goed resultaat DYLON nr 8 EBONY BLACK gebruikt. Dit zijn van die kleine potjes kleurstof die gebruikt worden om stoffen te kleuren. Deze kleur geeft een mooie zwarte anodisatielaag.
Allerlei andere kleuren zijn eveneens te bekomen.
Om het onderdeel te kleuren lost u eerst de kleurstof op in koud water, leg dan het onderdeel hierin (hoe langer hoe donkerder de kleur) breng dit mengsel aan de kook. Als u het onderdeel in kokende vloeistof dompelt zal de verzegeling al beginnen zonder dat de kleurstof efficiënt opgenomen wordt. Het eindresultaat zal dan gevlekt zal zijn.
Na het koken de ketel laten afkoelen en zodra u het onderdeel kan vasthouden spoelt u de overtollige kleurstof af met koud water.
Het onderdeel tijdens het koken op pootjes zetten om alle kanten mooi egaal te kleuren.






Nota's

-De verschillende aluminium legeringen verschillen in de kwaliteit van de annodisatie.
Aluminium: -1000 = goed en helder.
-2000 = zwak.
-3000 = goed, geelbruine kleur.
-5000 = excellent, licht, helder.
-6000 = excellent.
-7000 = middelmatig tot slecht.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 9-2-2009 19:02 Print reply

Posts: 14999
het werkt iig niet zo geweldig als het beschreven word, aangezien de meeste alu's toch wel legeringen zijn zéker op een brommer.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
gerwin88 9-2-2009 19:05 Print reply

Posts: 5197
heb je ook wat foto's erbij?
wel leuke faq als het werkt iig
 
VW rider for live
rubbert 9-2-2009 19:10 Print reply

Posts: 8825
weet iemand misschien watvoor dingen wel goed te anodiseren zijn? een achterbrug van drd bijvoorbeeld?
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Joel_koningslust 9-2-2009 19:10 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gerwin88
heb je ook wat foto's erbij?
wel leuke faq als het werkt iig



ik kan je iig zeggen dat het vrij precies komt

een vriend van me heeft het toen ook geprobeerd. die heeft ongeveer 4 weken ongeveer elke avond zitten beunen om de kleur eens goed te krijgen
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 9-2-2009 19:12 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
weet iemand misschien watvoor dingen wel goed te anodiseren zijn? een achterbrug van drd bijvoorbeeld?

achterbrugje moet wel te doen zijn, maar bijvoorbeeld remklauwen o.i.d. werkt niet
m.a.w. Gietaluminium gaat meestal niet. Zijn n.l. vaker legeringen.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-2-2009 om 19:14 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Sypie_Honda 9-2-2009 19:14 Print reply

Posts: 13830
erg leuke faq!

maar het werkt natuurlijk niet op gegoten delen, zoals carters, remklauwen ed.

het werk alleen op gextrudeerde delen. zoals balken in frame's, balken in achterbruggen, velgen enz enz.

zoiets is erg leuk om te proberen als je bijvoorbeeld een remklauw adaptor hebt gemaakt.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
honda_freak 9-2-2009 19:22 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

achterbrugje moet wel te doen zijn, maar bijvoorbeeld remklauwen o.i.d. werkt niet
m.a.w. Gietaluminium gaat meestal niet. Zijn n.l. vaker legeringen.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-2-2009 om 19:14 uur.


dr staat onderaan een lijst met welke series het meestal wel/niet goed zou moeten gaan
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Derbi-Olaf 9-2-2009 19:27 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


dr staat onderaan een lijst met welke series het meestal wel/niet goed zou moeten gaan

als ik jou "aluminium" geef, kan jij mij dan zo zeggen :"Oh, dit is "-2000"" ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
honda_freak 9-2-2009 19:35 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

als ik jou "aluminium" geef, kan jij mij dan zo zeggen :"Oh, dit is "-2000"" ?


Nee, ik kan je ook gelijk vertellen welke variant van de "2" serie het is..



Die serie kom je trouwens amper nog tegen, wordt grotendeels vervangen door de 7000 serie, omdat deze wat minder bevattelijk is voor metaalmoeheid.. En is voornamelijk in de luchtvaart gebruikt, dus hoe groot acht jij de kans dat je dat in je brommer tegenkomt?

Dikke kans dat het gewoon een legering uit de 6000 serie is.

Anders kun je altijd nog treksterkte checken, als je hier de middelen niet voor hebt (wat begrijpelijk is) heb je ook nog de mogelijkheid van een proefstukje, tis net verven
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Coole 10-8-2009 21:13 Print reply

Posts: 423
Hoe komen jullie eigenlijk aan zwavelzuur?
 
Bovenstaand bericht is mede mogelijk gemaakt door jou
Tombrom 10-8-2009 21:36 Print reply

Posts: 15925
kopen
 
Coole 10-8-2009 21:41 Print reply

Posts: 423
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
kopen


hahaha, wat ben je grappig vandaag zeg. Je moet jezelf nu wel heel stoer voelen
 
Bovenstaand bericht is mede mogelijk gemaakt door jou
Tombrom 10-8-2009 21:42 Print reply

Posts: 15925
misschien stel jij gewoon je vraag verkeerd
 
stephan777 10-8-2009 21:42 Print reply

Posts: 7259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coole
[...]


hahaha, wat ben je grappig vandaag zeg. Je moet jezelf nu wel heel stoer voelen



Tom is gewoon de bom
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-8-2009 21:45 Print reply

Posts: 17929
uitgespeeld?

mooi dan ga maar een fatsoenlijk antwoord geven

en coole, stel je vraag goed

stephan, loop niet tof te doen, want dat ben je gewoonweg niet
 
mtx_owned 10-8-2009 21:45 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coole
Hoe komen jullie eigenlijk aan zwavelzuur?


uit een (oude) accu bijvoorbeeld, zwavelzuur is namelijk accuzuur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
4takker 10-8-2009 21:57 Print reply

Posts: 2395
zijn er ook foto's van het resultaat en van de handelingen?

 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Royal Club 10-8-2009 21:59 Print reply

Posts: 60390
voor zover ik me herinner had ie geen foto's gemaakt..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Coole 10-8-2009 23:25 Print reply

Posts: 423
Jullie kunnen vast wel bedenken dat ik me niet afvroeg of jullie het leenden of kochten, maar WAAR jullie het kochten of vandaan haalden...
mtx_owned bedankt

Dit bericht is gewijzigd door Coole op 10-8-2009 om 23:27 uur.
 
Bovenstaand bericht is mede mogelijk gemaakt door jou
rubbert 11-8-2009 0:13 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


uit een (oude) accu bijvoorbeeld, zwavelzuur is namelijk accuzuur.



ik denk niet dat dat echt verstandig is, want denk niet dat er puur zwavelzuur uit een (oude) accu komt, vast ook wel wat lood deeltjes oid. en denk niet dat je dat erbij wilt hebben, want kan je rare dingen van krijgen

via school is er meestal wel aan te komen (scheikunde leraar vragen, en goed uitleggen wat je ermee van plan bent, misschien wil hij je zelfs nog wel helpen)

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 11-8-2009 om 0:16 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Rens 11-8-2009 0:28 Print reply

Posts: 6863
vroegah kookte ik gewoon alu onderdelen in een pannetje met water en soda, werd ook mooi zwart. (als het van te voren goed schoon was dan)
het onderste deel dus

Dit bericht is gewijzigd door Rens op 11-8-2009 om 0:36 uur.
 
achter de maan is alles beter
Gerard1793 11-8-2009 7:24 Print reply

Posts: 4006
Werd dat niet broos dan?
Owfok 100 graden

Dit bericht is gewijzigd door Gerard1793 op 11-8-2009 om 7:24 uur.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved