Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 155 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Kleppen stellen
Geschreven door Vehikel
Geplaatst op 20-2-2008 20:53
Categorie Motor gerelateerd

Kleppen stellen is helemaal niet zo moeilijk, het is prima zelf te doen. In deze FAQ laat ik zien hoe je je kleppen moet stellen. Het kleppenstel principe is praktisch bij elke 4takt motor hetzelfde, alleen de afstand wil nog wel eens varïeren. In deze FAQ neem ik een Cb50 als voorbeeld, dit lijkt heel veel op de liggende blokjes van Honda (Ss50, Cd50 etc.).

Waarom moeten de kleppen speling hebben?

Voordat we gaan beginnen, is het verstandig om te begrijpen wàt we nou aan het doen zijn en waarom de kleppen nou eigenlijk speling moeten hebben.

De kleppen worden door tuimelaars* open gedrukt op het moment dat er gassen naar binnen- of naar buiten moeten.
Op het moment dat er compressie opgebouwd moet worden, is het van groot belang dat je verbrandingskamer volledig luchtdicht is. Als je in de compressiestand geen speling tussen je klep en de tuimelaar hebt, betekent dat natuurlijk dat tuimelaar nog in aanraking is met de klep, dus dat betekent automatisch dat de klep niet voor de volle 100% sluit.
Dus daarom heeft de ontwerper gezegt, dat er een kleine speling tussen moet zitten, zodat de kleppen bij bedrijfstemperatuur nog goed sluiten.

*Een tuimelaar is een hefboom met het draai punt in het midden, 1 kant wordt door de nok van de nokas omhoog gedrukt, waardoor 'ie aan de andere kant een klep open duwt, zie de afbeelding verderop.

Hoe weet ik wanneer het tijd is om kleppen te stellen?

Als je de kleppen hoort tikken. De tikfrequentie is gelijk aan het toerental. Of wanneer de brommer sist, ploft, knalt, iets in die trant. Moeilijk starten, of vermogensverlies kan ook heel goed een gevolg van de kleppen, niet altijd vanwege van de verlopen klepspeling, het zou ook nog kunnen dat de kleppen verbrand zijn, of weer eens ingeschuurd moeten worden. Maar kleppen stellen kan natuurlijk nooit kwaad.

Heb ik bijzondere gereedschappen nodig?

Aan een setje steeksleutels en een voelermaatsetje (met stappen van 0,05mm) heb je genoeg.

Het kleppenstellen

1.) Demonteer de boel zodanig dat je de kleppen en de tuimelaars in het zicht hebt, bij de liggende Honda 4taktjes zijn dat die doppen op de boven- en onderkant van de kop.
Bij de Cb50 is het de deksel boven op de cilinderkop (kan er gewoon zonder problemen af, je blok kan gewoon blijven zitten).

2.) Nu is het de bedoeling dat je de motor naar zijn compressiestand draait, dat kan alsvolgt:
- Draai het vliegwiel naar 'top' (bdp), beweeg het vliegwiel een beetje heen en weer, de kleppen mogen daar niet op reageren, doen ze dat wel, draai dan het vliegwiel 360 graden verder. De nokken staan nu van de tuimelaars af.

3.) Nu kan het stellen beginnen, maar voor dat we doen, eerst ff naar deze afbeelding kijken:

Zie waar het voelermaatje tussen zit, hierin moeten we een speling toveren van 0,05mm (5 hondertste), dat is ongeveer net zo dik als een velletje papier. (die op de afbeelding is véélste dik, om een duidelijk voorbeeld te kunnen geven.)

4.) De speling stel je in door aan het boutje te draaien, maar deze zit geborgt, dus eerst moet de borgmoer een slag losgedraait worden.
Het makkelijkst vind ik: het boutje een slagje naar buiten draaien (zodat het voelermaatje er ruim tussen kan), voelermaatje ertussen stekken, boutje aandraaien totdat hij het voelermaatje raakt. Dan met een tang het boutje vast houden en de borgmoer weer aandraaien.

Maar let op: het voelermaatje moet nog wel een beetje beweginsvrijheid hebben en mag dus niet te strak zitten.
Bij een te strakke klepspeling verbranden geheid je kleppen! Liever te ruim dan te strak.

5.) Doe dit ook bij de andere klep.

6.) Draai nog ff een paar keer aan het vliegwiel, en check of de speling nog steeds 0,05mm is (Geldt bij Honda 50cc voor zowel inlaat- als uitlaatklep). Let wel op dat je weer in de compressiestand zit.

Let wel: Per type 4-takt blok gelden er (mogelijk) andere waarden voor in-en uitlaatklep en zijn er wellicht andere gereedschappen nodig. Raadpleeg daarom altijd documentatie van het type blok alvorens je begint

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

KaWaReZ 11-3-2008 21:29 Print reply

Posts: 20579
Aanvulling:

Motorfietsen hebben meestal andere manieren van kleppen stellen, afhankelijk van het type.
(shims enz).


 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
allbrezz 13-4-2008 13:41 Print reply

Posts: 493
wel mooie FAQ
zal vast nog wel veel meer info moeten komen voor allerlij types enzo

 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Vehikel 24-4-2008 22:33 Print reply

Posts: 2903
Thx voor het plaatsen
De faq is voornamelijk bedoelt voor de oude Honda's en aanverwanten. Ik heb verder geen ervaring met moderne 4takt scooters, maar naar mijn weten gaat het bij praktisch (iig de meeste) alle brommers volgens dit principe (ook zelfs bij de meeste auto's, maar dan moet je rekening houden dat niet alle zuigers gelijk lopen). Maar zoals er nu met mooie letters onder aan de faq staat, altijd de documentatie/werkplaatshandboek raadplegen voor de desbetreffende waardes
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Sypie_Honda 24-4-2008 22:40 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
Aanvulling:

Motorfietsen hebben meestal andere manieren van kleppen stellen, afhankelijk van het type.
(shims enz).




idd met die shims stellen is klote

motoren met DOHC hebben vaak shims (stoterbussen dus)

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 24-4-2008 om 22:40 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Vehikel 1-6-2008 14:11 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
[...]


idd met die shims stellen is klote

motoren met DOHC hebben vaak shims (stoterbussen dus)

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 24-4-2008 om 22:40 uur.

Die komen bij brommers gelukkig niet zo vaak voor :P Ik denk dat je met deze faq de meeste brommers wel kunt stellen.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Ice Ap rs50 20-10-2008 14:42 Print reply

Posts: 7149
vreemd dat de inlaat en uitlaatklep dezelfde speling moeten hebben, normaal moet de inlaatklep minder speling hebben dan je uitlaatklep dacht ik. maja het kan natuurlijk altijd kloppen

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 20-10-2008 om 14:42 uur.
 
GTI - GTD - BMW
RM-sm 20-10-2008 15:40 Print reply

Posts: 3908
officiel

inlaat 0.05
uitlaat 0.08



maar 0.05 voor in en uitlaat maak niet zo gek veel uit als je standaard rijd.

 
Over steer is when the passengers are scared, under steer is when the driver is scared
Vehikel 20-10-2008 22:06 Print reply

Posts: 2903
Ja klopt, heel officieel moet de uitlaatklepspeling iets wijder, ivm met het uitzetten (uitlaatklep wordt heter), maar bij een 50 cc'tje is 0,05mm prima.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Frysk 5-11-2008 19:43 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ja klopt, heel officieel moet de uitlaatklepspeling iets wijder, ivm met het uitzetten (uitlaatklep wordt heter), maar bij een 50 cc'tje is 0,05mm prima.


als je toch bezig bent met een voelermaat, doe het dan ook direkt goed
 
giggitybyte
Vehikel 6-11-2008 15:09 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


als je toch bezig bent met een voelermaat, doe het dan ook direkt goed

Tja, als je er een 0,07 erbij hebt zitten zou k die wel gebruiken idd.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved