Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 619 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Vliegwiel demonteren
Geschreven door Timofzo
Geplaatst op 24-2-2007 23:31
Categorie Motor gerelateerd

FAQ Vliegwiel losmaken/eraf halen:

Stap 1, je vliegwiel los maken.
Er zijn meerdere manieren om je vliegwiel los te maken;

1: Met bougie stop


Deze draai je in je bougie gat.
Als je dan aan je vliegwiel draad, stop de bougie-stop de zuiger, zodat je het vliegwiel los kunt draaien.
Vastzetten is het zelfde, maar dan de andere kan op

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.




2: Beun stijl
Je zoekt een stang(ijzer) die precies lang/dun/sterk genoeg is om het vliegwiel tegen te houden.
Als je dat hebt gevonden dan zet je de stang op de grond, en in een opening van het vliegwiel. (Zet hem niet de diep, want dan heb je kan dat je je spoelen enzo beschadigt!!)




Dan kun je hem gewoon los draaien.(Soms is het wel nodig om je brommer vast te houden, want als ie goed vast zit kun je je brommer omhoog 'draaien')
Vastzetten; hetzelfde als losmaken, alleen dan andersom.

3: Beun stijl 2
Je pakt een spanband, zet deze strak om je vliegwiel. De andere kant zet je vast aan je frame. Zodat het vliegwiel niet kan draaien. Nu kun je hem los en vast draaien.



Alleen vind ik dat niet zo’n goede/fijne manier, want het werkt niet echt goed. Hij kan snel “slippen”(het vliegwiel draait gewoon met de moer mee.)

4:Luchtsleutel


Je kunt gewoon je passende dop aanklikken, en de moer er rustig af draaien. Pas wel op met de montage, dat je hem niet te strak vastdraait, want dan verpruts je het schroefdraad van je krukas.

Stap 2, je vliegwiel eraf trekken.

Je vliegwiel zit vast aan je krukas, en die loopt taps toe. Waardoor je vliegwiel vast kom te zitten.



Dus als je je vliegwiel vastdraait, komt ie steeds vaster te zitten. Daarom krijg je hem er 'moeilijk' af.
Er zijn om je vliegwiel eraf te halen ook meerdere manieren.


1: Met Vliegwieltrekker


Dus die draai je in je vliegwiel, zelfde plek waar je moer vandaan komt. De soort vliegwiel trekker verschilt per brommer. Maar het princiepe is hetzelfde. Je draait hem in je vliegwiel, en dan draai je de bout naar binnen. De buitenkant blijft in het vliegwiel, en de bout gaat naar binnen, en PLOP je vliegwiel is eraf.

2: Met (beun) Poelietrekker



Deze zet je op je vliegwiel, met het zwarte gedeelte (middenstuk) op je krukas. En de 2 andere “haakjes” doe je achter je vliegwiel openeningen



Wel weer oppassen dat je ze niet te diep doet, want dan kun je je spoelen enzo beschadigen!!!
En dan gewoon draaien, kost meestal wat kracht, omdat je geen sleutel als hefboom hebt. Maar uiteindgelijk gaat ie ook gewoon los.



Voor commentaar/tips/toevoegingen, gewoon even zeggen!




Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mtx-motard 20-12-2007 18:36 Print reply

Posts: 14947
ik doe gewoon schroefendraaier tussen de ontsteking in. ipv een stang etc in de grond.

werkt perfect icm een vliegwieltrekker. deze er HELEMAAL opdraaien.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Barrel 20-12-2007 18:38 Print reply

Posts: 493
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: benellifan
zuigerstop van nylon of ptfe maken

Dit bericht is gewijzigd door benellifan op 20-12-2007 om 18:35 uur.


maakt weinig uit, gaat om principe van de zuigerstop, je krijgt spanning op je drijfstang en krukas.
 
Maar dat is mijn mening...
John Huijben 20-12-2007 18:38 Print reply

Posts: 2433
met n goede boutentol wel hoor
die slaat tegen de moer aan waardoor ie loskomt.
ik ben nog geeneen vliegwiel tegengekomen die ik niet zo loskreeg.

je moet trouwens wel n dop hebben die erbij past, doppen uit n doppenset hebben 12 kanten, doppen van n boutentol of luchtsleutel hebben 6 kanten, zodat je de moer of boutkoppen niet rond draait.

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
antonhonda 20-12-2007 18:39 Print reply

Posts: 3616
kunt ook aan het vliegwiel trekken of wrikken en dan met de hamer of het schoefdraad rammen dan wil het ook los maar is wel beun
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
john deere powerrr 20-12-2007 18:39 Print reply
Posts: 1211
ik stak gewoon schoervendraaier in gat van vliegwiel en die bleef op een gegeven moment ergen agter hangen en losgedraaid geen probleem gehad. en vastdraaien precies hetzelfde
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
mtx-motard 20-12-2007 18:40 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
met n goede boutentol wel hoor
die slaat tegen de moer aan waardoor ie loskomt.
ik ben nog geeneen vliegwiel tegengekomen die ik niet zo loskreeg.

je moet trouwens wel n dop hebben die erbij past, doppen uit n doppenset hebben 12 kanten, doppen van n boutentol of luchtsleutel hebben 6 kanten, zodat je de moer of boutkoppen niet rond draait.




die met 12 kanten drukken niet tegen de 6 hoeken van een moer maar in het midden tussen de hoeken.

en soms heb je ook doppen die teveel ''vlees'' hebben zodat ze net niet tussen een vliegwiel passen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
oenoehoofd 20-12-2007 18:47 Print reply

Posts: 17851
Waarom staat er;

2: Met (beun) Poelietrekker

Ik snap niet wat daar beun aan is?
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 20-12-2007 18:55 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: oenoehoofd
Waarom staat er;

2: Met (beun) Poelietrekker

Ik snap niet wat daar beun aan is?



je kunt je spoelen raken, en je kruktap beschadigen
 
oenoehoofd 20-12-2007 18:59 Print reply

Posts: 17851
Vind ik vrij onzin, want er zit een punt aan die je in de inkeping doet op de krukas.
En als je beetje nadenkt snap je zelf ook dat je die dingen niet onder de spoelen moet schuiven.
Het is maar net hoe je ermee omgaat.
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 20-12-2007 19:00 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: oenoehoofd
Vind ik vrij onzin, want er zit een punt aan die je in de inkeping doet op de krukas.
En als je beetje nadenkt snap je zelf ook dat je die dingen niet onder de spoelen moet schuiven.
Het is maar net hoe je ermee omgaat.


die punt wil nogal eens niet overheen komen met je kruktap, waardoor draad flink kan beschadigen, maar zoals je zegt, als je beetje verstand hebt gaat t wel goed

 
Derbi-Olaf 20-12-2007 19:22 Print reply

Posts: 14999
De poulietrekker werkt niet altyd.
Op die manier heb ik mijn trekker krom getroken(en dat was geen goedkoop speelgoed)
Dus een beetje mee oppassen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Bartoethale 19-2-2008 15:31 Print reply

Posts: 59
Ik haal meestal de bout vant vliegwiel op een andere manier eraf... Ik zorg eerst dat ik wat beschermmateriaal om het vliegiel doe, bijv. een oude fietsenband en daarna zet ik er een lijmklem op. Je kan er evt een plaatje (in de vorm van het vliegwiel) tussen zette dan heb je wat meer grip. En dan lijmklem goed stevig vastdraaien en dan vasthouden. Zorg wel dat alles rech zit! Een dopsleutel met een grote arm erop zetten. Dan één keer goed slaan en hij is los. Het werkt perfect bij mijn MB. Maar je moet t wel goed dan anders krijg je over krassen op je vliegwiel, dus kijk uit!

grs Bart
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 19-2-2008 15:34 Print reply

Posts: 10835
vind ik met een slijptolsleutel toch beter, beschadig je ook niks mee.

en poulietrekker kan ook niet altijd.
vooral bij aluminium vliegwiel heb je kans dat je er happen uit trekt en dan is hij er nog niet af....
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
boerke 1-5-2008 15:29 Print reply

Posts: 261
heej, ik heb op en beun manier de moer eraf gedraaid, maar het vliegwiel zit knetter vast vanwege het magnetische effect. helaas is de brom boer niet open en kan ik geen vliegwieltrekker halen... is er een manier om die zelf een te beunen? het betreft een am6 vliegwiel
 
Tombrom 1-5-2008 15:32 Print reply

Posts: 15925
ff rondje rijden zonder moer is die ook los
 
boerke 1-5-2008 15:36 Print reply

Posts: 261
ja maar dat lijkt me ook nogal beun (a) en het blok licht op hem moment deels uit elkaar omdat ik het aan het reviseren ben daarom moet de onsteking er dus ook af.
 
Tombrom 1-5-2008 15:41 Print reply

Posts: 15925
had 2 metalen plaatjes met een hoek erin achter vlegwiel gezet aan elkaar geklemt en aantal klappen opgegeven

was die ook los
 
zijstandaard 9-11-2008 15:52 Print reply

Posts: 1117
dit vond ik op de site bij josdijkman:
http://www.josdijkma...od&productId=608

is voor scooters maar kun je mischien ook voor brommer gebruiken

Dit bericht is gewijzigd door zijstandaard op 9-11-2008 om 15:55 uur.
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
senn 16-5-2009 7:57 Print reply
Posts: 192
welke vliegwieltrekker kan ik gebruiken om de ontsteking van mijn honda mt los te halen?
 
gerwin88 16-5-2009 9:54 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: senn
welke vliegwieltrekker kan ik gebruiken om de ontsteking van mijn honda mt los te halen?


gewoon honda vliegwieltrekker halen bij de brommerboer.
kost je iets van ¤5 ofzo.
 
VW rider for live

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved