Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 60 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Vliegwiel demonteren
Geschreven door Timofzo
Geplaatst op 24-2-2007 23:31
Categorie Motor gerelateerd

FAQ Vliegwiel losmaken/eraf halen:

Stap 1, je vliegwiel los maken.
Er zijn meerdere manieren om je vliegwiel los te maken;

1: Met bougie stop


Deze draai je in je bougie gat.
Als je dan aan je vliegwiel draad, stop de bougie-stop de zuiger, zodat je het vliegwiel los kunt draaien.
Vastzetten is het zelfde, maar dan de andere kan op

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.




2: Beun stijl
Je zoekt een stang(ijzer) die precies lang/dun/sterk genoeg is om het vliegwiel tegen te houden.
Als je dat hebt gevonden dan zet je de stang op de grond, en in een opening van het vliegwiel. (Zet hem niet de diep, want dan heb je kan dat je je spoelen enzo beschadigt!!)




Dan kun je hem gewoon los draaien.(Soms is het wel nodig om je brommer vast te houden, want als ie goed vast zit kun je je brommer omhoog 'draaien')
Vastzetten; hetzelfde als losmaken, alleen dan andersom.

3: Beun stijl 2
Je pakt een spanband, zet deze strak om je vliegwiel. De andere kant zet je vast aan je frame. Zodat het vliegwiel niet kan draaien. Nu kun je hem los en vast draaien.



Alleen vind ik dat niet zo’n goede/fijne manier, want het werkt niet echt goed. Hij kan snel “slippen”(het vliegwiel draait gewoon met de moer mee.)

4:Luchtsleutel


Je kunt gewoon je passende dop aanklikken, en de moer er rustig af draaien. Pas wel op met de montage, dat je hem niet te strak vastdraait, want dan verpruts je het schroefdraad van je krukas.

Stap 2, je vliegwiel eraf trekken.

Je vliegwiel zit vast aan je krukas, en die loopt taps toe. Waardoor je vliegwiel vast kom te zitten.



Dus als je je vliegwiel vastdraait, komt ie steeds vaster te zitten. Daarom krijg je hem er 'moeilijk' af.
Er zijn om je vliegwiel eraf te halen ook meerdere manieren.


1: Met Vliegwieltrekker


Dus die draai je in je vliegwiel, zelfde plek waar je moer vandaan komt. De soort vliegwiel trekker verschilt per brommer. Maar het princiepe is hetzelfde. Je draait hem in je vliegwiel, en dan draai je de bout naar binnen. De buitenkant blijft in het vliegwiel, en de bout gaat naar binnen, en PLOP je vliegwiel is eraf.

2: Met (beun) Poelietrekker



Deze zet je op je vliegwiel, met het zwarte gedeelte (middenstuk) op je krukas. En de 2 andere “haakjes” doe je achter je vliegwiel openeningen



Wel weer oppassen dat je ze niet te diep doet, want dan kun je je spoelen enzo beschadigen!!!
En dan gewoon draaien, kost meestal wat kracht, omdat je geen sleutel als hefboom hebt. Maar uiteindgelijk gaat ie ook gewoon los.



Voor commentaar/tips/toevoegingen, gewoon even zeggen!




Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

christianos 18-10-2007 15:20 Print reply

Posts: 20443
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
Viertakt 18-10-2007 15:23 Print reply

Posts: 3139
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.


Zover ik weet, is alles behalve die vliegwieltrekker/poulietrekker nogal slecht.
 
Viertakt uber alles.
koekie - Administrator 18-10-2007 15:24 Print reply

Posts: 12564
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.


Thnx chris, ik heb het even toegevoegd
 
Haaks de hoek om!
Jozeff - Forum en Sales Moderator 18-10-2007 15:41 Print reply

Posts: 10827
als je nu voor het blokkeren van je vliegwiel een slijptolsleutel gebruikt.

werkt perfect zonder beschadiging en vind ik absoluut niet beun
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-10-2007 16:03 Print reply

Posts: 17822
ow, ik zag net nog geen luchttol staan, maar nu opeens wel:S
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
koekie - Administrator 18-10-2007 16:05 Print reply

Posts: 12564
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ow, ik zag net nog geen luchttol staan, maar nu opeens wel:S


aaach caspartje toch.. Bedankt voor de suggestie 'luchtsleutel' !

 
Haaks de hoek om!
Rients W 19-10-2007 16:05 Print reply

Posts: 14
met een voorhamer en een sokeltang wil alles wel los
 
allbrezz 19-10-2007 16:09 Print reply

Posts: 493
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rients W
met een voorhamer en een sokeltang wil alles wel los


haha ja ik heb ook nog wel een foto waarop een los geslepen vlieg wie te zien is ... lekker beunen met de slijptol

owja voor de mensen die het willen weten ..?

een poulietrekken van een honda mt mtx ed. kunnen ook op een yamaha aeroxmaar dan past hij ijgelijk 0,5 mm niet dus moet je een goed schone poulie hebben en een drup je olie dan kan het

 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Teunis 19-10-2007 17:10 Print reply

Posts: 1073
nog een beun manier

neem een oliefilter sleutel en draai de moer los.

nu een paar groot schroeven draaiers aan de randen zetten om m los te wrikken en spanning op te zetten en vervolgens slaan met een rubber hamer duurt ff maar dan komt ie wel los.

ik doe zelf tegenwoordig(vandaag nog gedaan).
oliefilter sleuter om vliegwiel en dan moer los. en vervolgesn met vliegwieltrekker m losmaken
 
5MB5 19-10-2007 17:14 Print reply
Posts: 878
als extra info voor de starters: vliegwieltrekker heeft linkse schroefdraad, moet je er dus linksom in draaien.

daarnaast is de vliegwieltrekker op de foto verkeerd om in elkaar gezet

nu mijn vraag: wat voor trekker gebruik je voor een binnenrotor?
 
DT-Dude89 19-10-2007 17:45 Print reply
Posts: 223
bij hpi vliegwielen zijn er 2 m6 draad in getapt.


 
Sypie_Honda 19-10-2007 22:29 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: allbrezz
[...]


haha ja ik heb ook nog wel een foto waarop een los geslepen vlieg wie te zien is ... lekker beunen met de slijptol

owja voor de mensen die het willen weten ..?

een poulietrekken van een honda mt mtx ed. kunnen ook op een yamaha aeroxmaar dan past hij ijgelijk 0,5 mm niet dus moet je een goed schone poulie hebben en een drup je olie dan kan het



het past wel, maar eigenlijk toch ook niet.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
ikkejw 20-10-2007 2:11 Print reply

Posts: 9886
ik heb laatst ook een vliegwiel geprobeerd los te halen met een poelie trekker, hamer, breekijzer (koevoet) en dat soort beun materiaal


hele carter afgebroken, krukashelften los gegaan, vliegwiel zowat binnenstebuiten omgeflapt en helemaal krom getrokken

alles ging stuk maar het vliegwiel bleef precies op z'n plek
 
Preserve nature - Always wear a helmet
koekie - Administrator 20-10-2007 8:35 Print reply

Posts: 12564
had je deze faq maar moeten lezen
 
Haaks de hoek om!
Eat My Dust 20-10-2007 9:38 Print reply

Posts: 2562
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
ik heb laatst ook een vliegwiel geprobeerd los te halen met een poelie trekker, hamer, breekijzer (koevoet) en dat soort beun materiaal


hele carter afgebroken, krukashelften los gegaan, vliegwiel zowat binnenstebuiten omgeflapt en helemaal krom getrokken

alles ging stuk maar het vliegwiel bleef precies op z'n plek

fucking kw00t
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
-Tom- 20-10-2007 19:29 Print reply

Posts: 4150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nils024
als extra info voor de starters: vliegwieltrekker heeft linkse schroefdraad, moet je er dus linksom in draaien.

daarnaast is de vliegwieltrekker op de foto verkeerd om in elkaar gezet

nu mijn vraag: wat voor trekker gebruik je voor een binnenrotor?

3-klauw poelietrekker.
Verder weet ik nog wel een manier om je vliegwielmoer los te draaien, ook een beun, maar werkt goed.
Pak een stevige schroevendraaier, duw deze door zo'n gleuf van het vliegwiel, en laat deze achter een spoel of de grondplaat haken. Nu kan je de boel ook losdraaien.

Wat ook werkt (tenminste, bij een Yamaha FS1 of DT) is een blokkeersleutel van een slijptol pakken. Daar zitten 2 van die pinnetjes op. Deze kan je ook in 1 gleuf steken van het vliegwiel, en zo het vliegwiel tegen houden met je hand.


Het vliegwiel eraf halen zonder poelietrekker kan ook op een andere beun manier. Pak een lange stevige schroevendraaier, haak deze vast achter een spoel of de grondplaat, en duw de schroevendraaier van je af (naar de brommer toe). De rand van je vliegwiel gaat als een soort van hefboom werken, je zet je vliegwiel nu onder spanning. Nu kan je met een kunststof hamer op het vliegwiel tikken. Je laat je vliegwiel dan schrikken, en vaak plopt hij dan ook los.
 
FTS Member
Red-dragon 21-10-2007 21:05 Print reply

Posts: 1486
Als de moer eraf is met 2 hamers? Kan alleen als het vliegwiel vergenoeg uit het carter komt bij bijv. een Puchje
 
Fly like an Eagle...
Mopar 25-10-2007 18:08 Print reply
Posts: 4772
Of je zet de brommer gewoon in zijn 1, laat iemand anders ff op de achterem trappen, of blokkeer de achterrem gewoon ff door hem strak aan te draaien, en dan je vliegwiel eraf halen.

edit : Werkt dus alleen bij een fatsoenlijk schakelbrommertje, dus een puch zal het niet helpen (tenzij je dus ook het koppelingetje inknijpt)

( als het blok nog onder de brommer hangt, 9/10x wel.. )



Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 25-10-2007 om 18:09 uur.
 
harryhouthakker 25-11-2007 17:53 Print reply

Posts: 270
jah ik had me vliegwiel eraf gehaald met beun style
dus ik wou hem er weer op zetten en vast draaien aleen de moer ging er niet meer op omdat ik het schroefdraad had beschadigd
toen moets ik eer een stuk schroefdraad eraf slijpen

geen aanrader
 
tis zo.. en niet anders !
Suzuki-SLK Rijder 25-11-2007 17:58 Print reply

Posts: 3167
Ik gebruik gewoon een ordinaire dop als bougiestop
 
Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.
harryhouthakker 25-11-2007 18:05 Print reply

Posts: 270
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Suzuki-SLK Rijder
Ik gebruik gewoon een ordinaire dop als bougiestop


huh bougistop ?

 
tis zo.. en niet anders !
kees2501 20-12-2007 18:27 Print reply

Posts: 522
nog iets voor mense die geen zuigerstop hebbe(doe ut zelf ook altijd) :

stuk stevig touw ( niet met van die pluisjes enzo) gewoon zoon startkoortje van grasmaaier ofzo... in bougiegat duwe als zuiger onderin staat... (niet helemaal erin)
als je dan zuiger naar bove draad klemt ie op gegeve moment...

moer los draaie en dan zuiger weer iets terug touwtje eruit trekke aan het stuk dat je er niet heb ingepropt en dan kan je zuigertje weer draaie...


weet niet cker maar denk ook dat het beter is voor je zuiger dan zoon harde zuigerstop...
 
John Huijben 20-12-2007 18:33 Print reply

Posts: 2433
hoe moeilijk kan het zijn om een vliegwielmoer los te draaien
ik pak altijd gewoon de boutentol, (elektrische luchtsleutel zegmaar, die ramt niet zo hard).
vliegwiel met de hand vasthouden, en dan slaat ie m zo los.

bougiestops zouden verboden moeten worden
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
benellifan 20-12-2007 18:34 Print reply
Posts: 1553
zuigerstop van nylon of ptfe maken

Dit bericht is gewijzigd door benellifan op 20-12-2007 om 18:35 uur.
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
kees2501 20-12-2007 18:35 Print reply

Posts: 522
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
hoe moeilijk kan het zijn om een vliegwielmoer los te draaien
ik pak altijd gewoon de boutentol, (elektrische luchtsleutel zegmaar, die ramt niet zo hard).
vliegwiel met de hand vasthouden, en dan slaat ie m zo los.

bougiestops zouden verboden moeten worden



niet iedereen heeft duur gereedschap

ik heb wel luchtsleutel dus heb ook nie zoon ding nodig maar als ik ff snel iets moet losmaken is dat tog wel handig... en met hand een vliegwiel vasthoude die echt stevig is aangedraait lukt je nie hoor...
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2013 - All rights reserved