Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 889 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Puch cilinder op je tomos bouwen
Geschreven door PraatPaal
Geplaatst op 30-10-2005 16:50
Categorie Motor gerelateerd

Zoals velen wel weten, komen de bevestegingen en de slag van puchjes overeen met die van een Tomos, netals die van een kreidler/zudapp met die van een puch en dus ook tomos, maar deze FAQ gaat over een niet membraam puch cilnder op je tomos:

Een puch cilinder op je tomos zetten is een eitje.
Alleen je blijft met een probleem zitten, namelijk het spruitstuk.

Als je een orgineel spruistuk van puch gebruikt, heb je een spruistuk met een hoek van 90 graden, waardoor je het spruitstuk alleen maar "verkeerd om" kan monteren. Anders steekt je spruitstuk zo dicht op je blok dat er geen carberateur meer bij kan.
De enige optie is dus het andersom monteren van het spruitstuk.

Maar dan komt je spruistuk te hoog en past er geen carberateur meer onder je frame, en sommige carberateurs werken niet over een bepaalde hoek omdat de vlotter dan niet goed hangt. Dus dit gaat niet werken.

Nadat de cilinder een tijd op me kamer gelegen heeft en niemand hem wilde kopen, en ik mijnbormmertje moest laten lopen omdat milan zondag naar mij toe komt om de meeting spot (zie meeting forum ) te bekijken. Toen heb ik een 2 bouts spruitstuk vaneen ei cilinder gepakt en ben ik het een en ander gaan tekenen en meten.

Deze FAQ staat dus in hoe ik erachter ben gekomen dat het zeker paste voordat ik in min enige 2 bouts spruitstuk ging slijpen.

Dan nu wat jullie moeten doen om je spruitstuk aan te passen :

1.Neem een dremel of ander slijptuig en gebruik een slijpschijfje:



2.Klem dan het spruitstuk zo tussen de bankschroef of workmate:


3.In deze hoek ga je slijpen:


4Eerst een "snee" erin en dan afwerken maar:


5.Mooi afgewerkt:


LET OP! het materiaal van het sprusituk is erg zacht , mijn dremelging er doorheen als een mes doorde boter, MAAR HET SPRUISTUK WORD ERG HEET!


6.Het spruistuk past met alleen boutjes niet goed. Kijk maar:



7.Maar met M7 ringetjes wel:


8.Op de foto zie je een pakking dat is deze, een aangepaste puch pakking:
[img]http://www.brommer-forum.nl/faq/171/8.jpg

Het spruistuk is nu dus passend:



Hier ook mijn (nieuwe K-star) 70cc puch cilinderkop:


En mijn 70cc zuiger, met 36 pen12 pistonpen en een tomos/puch/derbi/honda naaldlager


Dan nu alles moteren op je tomos, dat gaat zoals normaal met een tomos cilinder, alleen werkte bij mj 1 cilinderbout tegen bij het moteren van de cilinderkop.

1.Zuiger erop:


2.Dan de cilinder over de zuiger heen schuiven:


3.Hier de cilinderkop en carberateur er ook op, let erop dat je carberateur iets hogerkomt als normaal:


Vanaf hier is de faq van HellRacer_89 gebruikt!

Ik behandel nu het aanpassen vd uitlaat. Mijn proma gp heb ik zo aangepast, dat deze op een puch cil aangesloten kan worden die op een tomos zit.

Ori maten:
24mm dik, 35 cm lang.
mijn maten:
28mm dik en 29 cm lang.
Hierdoor is de uitlaat hoogtoeriger geworden, maar een stuk beter.

Ik heb als eerst de originele bocht eraf geslepen, precies voor de diffuser begint. Vervolgens heb ik de diffuser zo uitgeslepen dat er een 28mm bocht in past.

De bocht is simpel te maken, je gaat naar een sanitairwinkel en koopt 2 X 1 meter 28mm cv-buis. Vraag of ze het buigen voor je, eentje met een bocht van 90 graden, en eentje met een bocht van 35 graden. Slijp ze thuis zo opmaat dat alles vloeiend verloopt, dat werkt het beste.

De flens was een ori proma gp flens, die heb ik vd bocht afgeslepen en opgefreest naar 28mm.

Als je nou zelf niet kan lassen, bel een metaalbedrijf of ze het voor je willen lassen. Het zijn 3 lassen en je betaalt er niet veel voor. LET OP: het moet wel TIG gelast worden. Het kostte mij 10 euro.

Foto



Spruitstuk

De inlaat van een puch ligt normaal ook horizontaal, en op de tomos komt die dus onder een hoek van +- 45 graden te liggen.

Ik heb de linker koelrib eraf gehaald, zodat ik een ander spruitstuk kon monteren. Hier is qua koeling niet veel van te merken. Vervolgens heb ik een ori spruitstuk van een minarelli horizontaal motor aangepast, de maten afgetekend en weer bewerkt met de ijzerzaag.





gebruik een inschuif carb, bijv een 19mm dellorto phbg en afstellen maar.

Ik reed met overtoeren 80km per uur, schakelde bij de 30km per uur. Gas geven was wheelie.
Je kunt met goeie afstelling makkelijk 90 hiermee halen!

succes, ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Jozeff - Forum en Sales Moderator 18-10-2007 15:44 Print reply

Posts: 10835
waarom moet het tig gelast worden?
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
benellifan 18-10-2007 18:31 Print reply
Posts: 1553
idd een goede migmag lasser kan aan de binnenkant hetzelfde resultaat geven
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
mtx-motard 18-10-2007 18:35 Print reply

Posts: 14947
waarom puch op tomos?

koelvinnen staan verkeerd, en naja puch is niet echt snel.

 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Ariej 18-10-2007 19:01 Print reply

Posts: 3685
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
waarom puch op tomos?

koelvinnen staan verkeerd, en naja puch is niet echt snel.




meer keuze aan cilinders.. en je word er nog eens mee doodgegooid ook.

ik heb ook een puch cil+kop op mijn tomos (70 athena). rijd prima. heb alleen zelf een nieuw schetsplaatje gemaakt en er een tuutje op gelast. en daar een rubber slang op die over mijn carburateur gaat (inschuif, 16/17mm bing met verstelbare sproeier)

goeie faq trouwens

Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 18-10-2007 om 19:01 uur.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Vuile Beunkoe 18-10-2007 23:17 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: benellifan
idd een goede migmag lasser kan aan de binnenkant hetzelfde resultaat geven


Omdat TIG preciezer en netter is? En kwa prijs hoef je het niet te laten...

mtx motard... Kijk jij wel eens met je ogen? Koelvinnen staan dezelfde richting op hoor ?

en idd, voor puch zijn meer en betere cilinders verkrijgbaar, en aangezien ze uitwisselbaar zijn met een kleine aanpassing is dit een goed alternatief voor een airsal ofzo.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
henk43 19-10-2007 17:18 Print reply

Posts: 916
mig gaat veel sneller, doe ik ook altijd, als hem maar niet te zwaar zet
 
Nobody said it was easy
Vuile Beunkoe 19-10-2007 17:22 Print reply

Posts: 6114
Goed ik verwacht dus niet dat gemiddelde bak en braaier hier @ BF 1mm dunwandige pijp netjes kan lassen .
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
BrommertJacco 28-9-2008 18:48 Print reply

Posts: 2328
kan een puch cillinder ook bijv. op m'n vespa piaggio Si?
 
Modderfokker
Joel_koningslust 28-9-2008 18:52 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BrommertJacco
kan een puch cillinder ook bijv. op m'n vespa piaggio Si?



met heeeeeel veel aanpassen wel ja, maar niet zo makkelijk als hier is gezegd

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
BrommertJacco 28-9-2008 18:58 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



met heeeeeel veel aanpassen wel ja, maar niet zo makkelijk als hier is gezegd


lkkr laten zitten dus
 
Modderfokker
Joel_koningslust 28-9-2008 19:05 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BrommertJacco
[...]

lkkr laten zitten dus


lijkt me wel het beste ja
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
BrommertJacco 28-9-2008 19:07 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


lijkt me wel het beste ja

XD haha
 
Modderfokker
ErikVerkade 4-9-2009 19:35 Print reply

Posts: 980
omdat de voor puch effe wat meer keuze heb naar cilinders
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
waarom puch op tomos?

koelvinnen staan verkeerd, en naja puch is niet echt snel.



 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
Tombrom 4-9-2009 20:17 Print reply

Posts: 15925
waarom reageren op een bericht van 2 jaar oud?
 
njtuining 13-7-2011 9:56 Print reply

Posts: 181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vuile Beunkoe
Goed ik verwacht dus niet dat gemiddelde bak en braaier hier @ BF 1mm dunwandige pijp netjes kan lassen .

ik kan zelfs blik lassen 0,5mm met mig en tig, nee maar gwn tig laten doen of zelf
 
bro123 13-7-2011 12:05 Print reply

Posts: 901
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
waarom reageren op een bericht van 2 jaar oud?


 
they`re expensive, useless, inefficient, wasteful, dirty and noisy. but boy do we love them.

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved