Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1087 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Roest omzetten in metaal
Geschreven door ikkejw
Geplaatst op 6-11-2005 17:03
Categorie Algemeen

Roest verwijderen
Je kunt natuurlijk gewoon een staalborstel en wat schuurpapier pakken om roest te verwijderen. Of als je echt hardnekkig roest kun je zwaar geschut gebruiken, bijvoorbeeld een zand/gritstraler. Je kunt ook een duur roestoplosmiddel kopen om er vanaf te zijn.
Maar deze methodes halen de roest eraf, en meestal ook delen van het metaal. Flink doorgeroeste voorwerpen kun je dus eigenlijk niet meer restaureren... of toch wel?
Met gewoon wat huis-, tuin- en keukenspullen kun je roest omzeten in metaal door middel van electrolyse.

Wat heb je nodig?
  • een accu-oplader van minimaal 6 volt
  • een plastic bak
  • 4 stalen plaatjes of roosters die aan de zijkanten van de plastic bak passen (puur staal, dus NIET verzinkt of gegalvaniseerd!)
  • koperdraad of ijzerdraad om de platen te verbinden
  • schoonmaak-soda
  • water
  • staalborstel
  • fijn schuurpapier (tussen de P180 en P400)
  • haardroger
  • en natuurlijk een verroest metalen voorwerp

    Optioneel:
  • schuurmachine
  • WD-40
  • Duct-Tape


    Electrolytisch ontroesten
    Electrolytisch ontroesten is niet nieuw. Het wordt al jarenlang gedaan door bijvoorbeeld archeologen en hobbyisten.
    In deze FAQ laat ik zien hoe ik het luchtfilter van mijn Bernard-Moteurs W.19 A ontroest.



    Wat je moet weten
  • Metalen als zink, koper, tin en brons kun je niet reinigen met electrolysatie omdat roest op dit soort metalen niet wordt veroorzaakt door oxidatie.
  • Niet alle roest word omgezet, de roest die niet wordt omgezet wordt losgemaakt zodat die makkelijk te verwijderen is.
  • Voer dit niet binnen uit! Bij de reactie komen waterstof en zuurstof vrij en dit is bij elkaar een explosief (en niet al te gezond om in te ademen) mengsel! Voorkom dus vonken of vuur in de buurt van het proces.
  • Als het voorwerp geverfd is, gaat de verf er bijna zeker af.


    Stap 1
    Plaats de stalen plaatjes in de bak. Als je geen klemmetjes gebruikt om de platen met elkaar te verbinden zul je er eerst gaatjes in moeten boren om het draad in vast te zetten.
    Als ze niet blijven zitten kun je ze vastplakken met duct-tape.
    Verbind daarna de platen met elkaar zodat ze allemaal stroom kunnen krijgen. Maak aan 1 plaatje een extra draad om op de acculader aan te sluiten.

    Stap 2
    Vul de bak met koud water. Je kunt dit het beste liter voor liter doen. Doe je dit niet, meet dan de bak op en bereken hoeveel liter erin zit.
    Pak nu een kop warm water en doe hier de soda in. De hoeveelheid hangt er vanaf hoe erg het voorwerp verroest is. Dit zit tussen de 1 theelepel per 3 liter tot 1 eetlepel per liter. Wacht tot de soda helemaal is opgelost en meng dan het warme water door het koude water.



    Stap 3
    Sluit de stalen plaatjes aan op de +pool (rood) van de acculader en het verroeste voorwerp op de -pool (zwart). WISSEL DIT NIET OM! Anders worden de platen ontroest en het verroeste voorwerp kun je weggooien. Wacht tot het water helemaal wit is en plaats het voorwerp in het water.
    Zet de acculader aan en kijk op het metertje. Hij moet ongeveer tussen het 0 en het midden in zitten. Staat het metertje op het hoogst dan maakt hij kortsluiting (het voorwerp raakt de platen aan). Als je zeker weet dat er geen kortsluiting is maar het metertje staat wel op het hoogst, zet de lader dan op een lager voltage (als dat kan).
    Staat het metertje op 0, dan heb je de draden niet goed aangesloten.



    Stap 4
    Wacht. Dit kan verschillen van 1 tot 4 dagen, afhankelijk van de grootte van het te reinigen voorwerp, het voltage, en de hoeveelheid soda. Als de reactie klaar is zal het metertje waarschijnlijk iets hoger zijn dan normaal.



    Stap 5
    Haal het voorwerp eruit en maak het schoon in water (niet het soda-water, dat is nu een alkalinemengsel!). Neem de haardroger en maak alles goed droog. Je merkt nu waarschijnlijk wel dat het al een stuk schoner is en dat je de overgebleven roest er bijna met je handen af kunt halen. Pak de staalborstel en het schuurpapier (of schuurmachine) en schuur de laatste roest eraf. Als laatste kun je ook nog wat WD-40 er overheen spuiten om verdere roest te voorkomen.





    08-04-2006:
    ff een snel paint-ideetje over hoe je een benzinetank vanbinnen zou kunnen schoonmaken:
  • Pagina 1 van 4
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Frysk 13-11-2005 13:53 Print reply

    Posts: 34928
    Eindelijk is ie online

    btw bij dat onderste plaatje kon je eerst niet eens zien wat daar stond

    Dit bericht is gewijzigd door speeder op 13-11-2005 om 13:55 uur.
     
    giggitybyte
    THOMASJEUHHH 13-11-2005 13:57 Print reply

    Posts: 4159
    handig ma mij te riskant
     
    bwoaahhppp,,..
    Frysk 13-11-2005 13:58 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: honda mt driver
    handig ma mij te riskant

    riskant ist niet
    nou ja zit wel risico aan maar ik en ikkejw doen het al een aardig tijdje met deze onderdelen en het valt opzich allemaal wel mee ik denk dat ik morge me stuur ook ff naar jan willem breng
     
    giggitybyte
    Sypie_Honda 13-11-2005 14:08 Print reply

    Posts: 13830
    mooie faq ga ik ook eens proberen.

    maar vreet dat niet focking veel stroom?
     
    wat niet kan is nog niet uitgevonden.
    Remco RS 13-11-2005 14:14 Print reply

    Posts: 11463
    nee is lage spanning volgens mij, je zet er niet lomp veel op
     
    Frysk 13-11-2005 18:59 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
    nee is lage spanning volgens mij, je zet er niet lomp veel op

    vreet niet veel stroom nee
     
    giggitybyte
    Frysk 30-11-2005 18:39 Print reply

    Posts: 34928
    je hebt nu nieuw water + soda gebruikt
    maar is die uitlaat beetje mooi ?

    foto's
     
    giggitybyte
    Almer 3-1-2006 22:00 Print reply

    Posts: 3325
    wat een achterlijke faq... je kan geen roest omzetten in metaal

    Roesten is een chemische reactie van zuurstof en metaal... Chemische reacties kan je niet omdraaien... 1 van de eerste dingen die je leert bij scheikunde

    Zou het zelfde zijn als wanneer je een stuk hout verbrand en even: simsalabim: en je hebt je hout weer terug
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    pee 3-1-2006 22:04 Print reply

    Posts: 648
    is het niet zo omdat je bij het verbranden van hout een gas ontstaat, dus vervlogen is? en hout is geen element, ijzer wel. als ijzer roest komt er geen gas vrij is het niet?
    nu ben ik zeker geen kei in scheikunde maar ik heb hier meer van gehoord.


    Dit bericht is gewijzigd door pee op 3-1-2006 om 22:06 uur.
     
    Yamaha R1
    Almer 3-1-2006 22:06 Print reply

    Posts: 3325
    weet je wat het is? Het klinkt wel heel interesant... maar de waarde is: bij 1 cm roest vergaat 1 mm ijzer... dus als jij een laag hebt van eeh halve cm roest.. dan is er 1 mm ijzer vergaan, en met deze manier laat ie gewoon de roest "losweken" zegmaar... je krijgt het metaal der echt niet mee terug!

    en archeologen gebruiken deze methode omdat ze niet met staalborstels en slijpschijven op die ouwe meuk om kunnen rossen

    Dit bericht is gewijzigd door Almer op 3-1-2006 om 22:07 uur.
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    NSR-krul 3-1-2006 22:07 Print reply

    Posts: 2981
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Almer
    weet je wat het is? Het klinkt wel heel interesant... maar de waarde is: bij 1 cm roest vergaat 1 mm ijzer... dus als jij een laag hebt van eeh halve cm roest.. dan is er 1 mm ijzer vergaan, en met deze manier laat ie gewoon de roest "losweken" zegmaar... je krijgt het metaal der echt niet mee terug!

    hou je nu maar weer stil met je gare mt
     
    me myself and I 3-1-2006 22:07 Print reply

    Posts: 2222
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Almer
    wat een achterlijke faq... je kan geen roest omzetten in metaal

    Roesten is een chemische reactie van zuurstof en metaal... Chemische reacties kan je niet omdraaien... 1 van de eerste dingen die je leert bij scheikunde

    Zou het zelfde zijn als wanneer je een stuk hout verbrand en even: simsalabim: en je hebt je hout weer terug


    nee oke de topic titel klopt dan niet helemaal maar voor de rest gaat het toch over roest verwijderen
     
    ... Boe!
    Frysk 3-1-2006 22:08 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Almer
    weet je wat het is? Het klinkt wel heel interesant... maar de waarde is: bij 1 cm roest vergaat 1 mm ijzer... dus als jij een laag hebt van eeh halve cm roest.. dan is er 1 mm ijzer vergaan, en met deze manier laat ie gewoon de roest "losweken" zegmaar... je krijgt het metaal der echt niet mee terug!

    en archeologen gebruiken deze methode omdat ze niet met staalborstels en slijpschijven op die ouwe meuk om kunnen rossen

    Dit bericht is gewijzigd door Almer op 3-1-2006 om 22:07 uur.


    het haalt losse stukken roest los
    en hardnekkige roest word omgezet
    ja ik was er zelf bij
     
    giggitybyte
    pee 3-1-2006 22:09 Print reply

    Posts: 648
    http://www.vwlimburg...ials/s_roest_weg.htm

    naja hier staat wat duidelijkheid. weer wat geleerd....
     
    Yamaha R1
    KaWaReZ 3-1-2006 22:16 Print reply

    Posts: 20582
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: NSR-krul
    [...]

    hou je nu maar weer stil met je gare mt


    hmm..

    ohja, *klik*
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Frysk 4-1-2006 21:02 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
    [...]


    hmm..

    ohja, *klik*



    notition

     
    giggitybyte
    Unknown_123 4-1-2006 21:06 Print reply

    Posts: 260
    word wel lekker duur :P
    en ik zou de lader wel een beetje uit de buurt houden ivm vonken

    Dit bericht is gewijzigd door klaas fokke op 4-1-2006 om 21:08 uur.
     
    Almer 4-1-2006 21:11 Print reply

    Posts: 3325
    daarom zei speeder ook (ergens) ik ga straks nog even naar die en die (die joker met zn berardmotor) om wat te ontroesten

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: klaas fokke
    word wel lekker duur :P
    en ik zou de lader wel een beetje uit de buurt houden ivm vonken

    Dit bericht is gewijzigd door klaas fokke op 4-1-2006 om 21:08 uur.


     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    Frysk 4-1-2006 21:13 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Almer
    daarom zei speeder ook (ergens) ik ga straks nog even naar die en die (die joker met zn berardmotor) om wat te ontroesten

    [...]



    hij heeft de uitlaat van zijn bernard moteurs ook ontroest
    ding was op sommige plekken bijna doorgeroest
    nu is het steviger en mooier
     
    giggitybyte
    Unknown_123 4-1-2006 21:14 Print reply

    Posts: 260
    is er ook niet van dat spul in een potje dat roest omzet ?? heb ik toevallig bij ons es op de werkbank gezien
     
    bobje 4-1-2006 21:18 Print reply

    Posts: 2955
    ja maar daar gaat de roest niet mee weg, wordt het alleen vieszwart en onverwijderbaar.
     
    Sooner or later it's lager time
    Unknown_123 4-1-2006 21:19 Print reply

    Posts: 260
    nee stond op zet roest om in dit en dit metaal
     
    Kietel Tuning 4-1-2006 21:19 Print reply

    Posts: 863
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: klaas fokke
    is er ook niet van dat spul in een potje dat roest omzet ?? heb ik toevallig bij ons es op de werkbank gezien


    ja bestaat ook is gewoon Roestomvormer.
     
    Unknown_123 4-1-2006 21:20 Print reply

    Posts: 260
    is dat niet makkelijker ?? :P ik weet niet wat dat spul kost maar jah

    Dit bericht is gewijzigd door klaas fokke op 4-1-2006 om 21:20 uur.
     
    Kietel Tuning 4-1-2006 21:22 Print reply

    Posts: 863
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: klaas fokke
    is dat niet makkelijker ?? :P ik weet niet wat dat spul kost maar jah



    is misschien makkelijker maar hier mee krijg je gewoon de ijzer kleur terug is soms wel mooi. met dat spul krijgt je zo'n vieze kleur zoals bobje al zegt. Dan moet je dat ding weer spuiten.

    Dit bericht is gewijzigd door Kietel Tuning op 4-1-2006 om 21:23 uur.
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 4
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved