Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 684 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Honda CDI handmatig ontgrenzen
Geschreven door christianos
Geplaatst op 8-9-2005 20:39
Categorie Electronisch

Werking (Honda) CDI:

De mensen van Honda brommers hebben rare manieren bedacht om een scooter te laten voldoen aan de toegestane constructiesnelheid van 45km/h. Het opvoeren is wat lastiger dan bij vaak voorkomende scooters in Nederland. Deze hebben geen begrensd CDI-unit.
De CDI (levert stroompulsen aan je bougie) is begrenst. De onsteking van je brommer zit op een grondplaat en is naar voren of naar achter te verstellen (zo is dus het tijdstip van de ontsteking een klein beetje te verstellen). Vanaf deze sensor loopt aan draad (signaaldraad genoemd) naar de CDI, de signalen worden omgezet in stroomstootjes waarbij de bougie gaat vonken. Op een standaard Honda CDI zit een begrenzer in de vorm van een condensatortje. Dit dingetje houdt elektrische lading vast, hij laad steeds op en ontlaad weer. Dit verstoort het signaal dat binnenkomt, het wordt iets trager en zwakker. Hoe hoger het signaal (toerental) hoe groter dit effect. Bij een hoog toerental wordt het signaal dermate vertraagd en verzwakt dat de ontsteking ook te laat en te zwak is. Hierdoor vindt er een slechte verbranding van het benzine mengsel plaats, wat leidt tot vermogens verlies, en indirect dus ook tot snelheidsverlies.



Ontgrenzen van je (Honda) CDI:

Je kan natuurlijk een Malossi CDI kopen om van de begrensde CDI-unit af te zijn, maar helaas zijn deze vrij prijzig. Het is mogelijk (voor Honda CDI's althans) om deze te ontgrenzen. Dat wordt nu uitgelegd, maar let op, ScootXtreme.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele schades die voortkomen uit deze instructies. Hoeveel vermogen (en indirect snelheid) je hiermee wint is moeilijk te zeggen, iedere scooter is anders. Het meeste effect bereik je wanneer je de andere begrenzers op de scooter verwijderd hebt omdat deze begrenzer actief is bij hogere toerentallen, die je uiteraard krijgt door het verwijderen van de overige begrenzers (zie het opvoerschema hiervoor).


We gaan nu de begrenzer verwijderen. Demonteer je CDI-unit (zie foto hierboven) en snij hem open bij de witte stekker. Dit open snijden kun je met een mes doen, maar pas op dat je niet de printplaat beschadigd die erin zit. Ga dus erg voorzichtig te werk! Zoek nu naar een condensator C11. Het gaat om een SMD-condensator zit. Een SMD-condensator is een hele kleine condensator (dus niet zo'n rond blauw ding), maar een heel klein blokje van ca 2 bij 3 mm groot. Dit is de condensator die als begrenzer werkt, deze moet je voorzichtig wegkrabben met een mesje. Let goed op dat je niet iets anders wegkrabt per ongeluk.
Nu moet je de CDI-unit weer monteren op je brommer, het is belangrijk dat je hem goed waterdicht hebt gemaakt, bv. met tape. De brommer heeft nu iets meer vermogen.





Voor de duidelijkheid, deze faq komt zo van www.scooterextreme.nl af.
dit werkt in principe ook bij je schakelbrommer, ik had een vriend en die heeft het gedaan en die zei dat het beter reed.
Heb het artikel wel aangepast aan brommer namen enzo...

Bron: www.scootxtreme.nl

Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mb-gek 30-1-2006 0:44 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
komt van een MBX af en eerder in dit topic zijden ze dat die niet begrenst zijn


naja het is moeilijk om bij het contactje te komen
zou zeggen probeer het en je weet het

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
scooterkiller 30-1-2006 0:45 Print reply

Posts: 2987
hoogst waarschijnlijk van wel
 
BIERTJUH!!!!!!!!
scooterkiller 30-1-2006 0:45 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

naja het is moeilijk om bij het contactje te komen
zou zeggen probeer het en je weet het



Ik ben er mee bezig op dit moment
 
BIERTJUH!!!!!!!!
daanmtx 30-1-2006 0:47 Print reply

Posts: 3759
is de cdi van een mtx sh 50 ook volgegoten met die rommel?
 
Honda VFR400R
mb-gek 30-1-2006 0:47 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
[...]


Ik ben er mee bezig op dit moment

succes
is een heel eind graven
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
scooterkiller 30-1-2006 0:51 Print reply

Posts: 2987
ik merk het
 
BIERTJUH!!!!!!!!
scooterkiller 30-1-2006 0:58 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
is de cdi van een mtx sh 50 ook volgegoten met die rommel?


Ja waarschijnlijk wel

 
BIERTJUH!!!!!!!!
scooterkiller 30-1-2006 1:30 Print reply

Posts: 2987
Oke op mijn CDI zit die dus niet waar die zou moeten zitten (begrenzing) volgens het plaatje dus ik kap ermee, genoeg gepeuterd voor vandaag
 
BIERTJUH!!!!!!!!
mb-gek 30-1-2006 1:31 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
Oke op mijn CDI zit die dus niet waar die zou moeten zitten (begrenzing) volgens het plaatje dus ik kap ermee, genoeg gepeuterd voor vandaag

snel gedaan :P

vaag dat chris het wel is gelukt dan

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
scooterkiller 30-1-2006 1:41 Print reply

Posts: 2987
Waarschijnlijk heeft hij een ander type cdi
 
BIERTJUH!!!!!!!!
AlexV 6-2-2006 18:59 Print reply

Posts: 75
Is het niet mogelijk om de cdi aan de "onderkant" los te slijpen zodat je meteen de onderkant van de printplaat ziet.. en daar dan de C11 weghaalt..?

en zijn de cdi's van Denshigiken en Oki/Shindengen begrensd?

Dit bericht is gewijzigd door AlexV op 6-2-2006 om 18:59 uur.
 
Vinnie-89 6-2-2006 19:14 Print reply

Posts: 1870
Is een Honda NSR cdi begrenst?
Mijne komt net tot iets over 11.000 rpm (waar de dip zou moeten zitten?)

Dit bericht is gewijzigd door Nero op 6-2-2006 om 20:14 uur.
 
Neonlampje 28-2-2006 12:28 Print reply

Posts: 14825
Allemaal leuk en aardig deze faq, maar een honda cdi zit niet inmekaar als beschreven staat hier!

Een honda cdi bevat alleen analoge componenten, geen smd's en dus ook geen TTL-logica..
De enige manier waarop ik zou denken een honda cdi te 'ontgrenzen' (wat dus niet het geval is, aangezien er alleen 1 bepaalde frequentie is (bij 8k rpm) waarop er een bepaalde verstoring plaats vindt) is waarschijnlijk om de 15nF condensator weg te halen... Maar hier kun je hem ook mee verneuken
Een honda cdi heeft overiggens ook niet echt een curve.
 
BSTS 27-3-2006 23:19 Print reply

Posts: 4241
waarom zou ik mijn cdi ontgrensen als die standaard al gemaakt is voor 16.000 toeren????

daar is die toch op getest???

mijn ,mt5 maakt op teller maar 12.000 maar wat word mijn brommer er beter op??
trek kracht topsnelheid??
 
sprintjah
bikkeltje 27-3-2006 23:22 Print reply

Posts: 2380
kheb dit ook een keer geporbeerd alleen toen was dat ding kapot duss vind et niet egt werken. Want honda cdi is anders
 
vanwalsum 25-6-2006 22:44 Print reply

Posts: 692
Mijn nsrretje maakt op het moment ook max 12000 toeren. maar heb meer het idee dat dit komt omdat mijn carb gewoon niet meer benzine door voeren kan. Dus is het wel zeker dat cditjes begrensd zijn. Of is dit alleen gekomen bij de latere modellen van honda scooters.

mijn cdi is dus origineel, welke mogelijkheden heb ik op het gebied van cditjes. Om het dus wat meer toeren te geven. In neutraal draait ie trouwens wel veel meer 13 a 14k haalt ie dan zonder problemen.

 
ralph 15-7-2006 16:52 Print reply

Posts: 52
ja moi mijn nsr is volgens mij wel op de cdi begrenst
11.000 echt kut heb ook cdi losgehaalt (alleen het achterkantje met een dremel wil perfect) maar van nsr ziet er heelanders uit dan op afbeelding
 
MarcelT 3-12-2006 14:44 Print reply
Posts: 14
Dit erg nuttig geweest, alleen een beetje omslachtig om de CDI open te maken zoals op de afbeelding. Ik heb alleen het puntje van het hoekje weggezaagd, op de printplaat de verbinding tussen stekker en de beruchte condensator verwijderd en aan de stekker en condensator een draad gesoldeerd welke weer verbonden is aan een schakelaar om de begrensing aan en uit te zetten. Moet zeggen werkt goed.

P.S. Bij de eerste poging mislukte het op de manier om alle vulsel te verwijderen en ging de CDI stuk.
 
honda fryslan 19-12-2006 19:19 Print reply

Posts: 1914
zo'n cdi zit idd volgegoten.. koop gewoon een snelle cdi..

ps ik heb er nog een paar liggen dus inbox me maar als je er 1 nodig hebt

Dit bericht is gewijzigd door honda fryslan op 19-12-2006 om 19:22 uur.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
- Han - 19-12-2006 19:21 Print reply

Posts: 9667
de honda cdi die ze heir beschrijven zijn de scooter cdi's, dus honda sfx enzo
 
<10.000 posts
John Huijben 19-12-2006 19:36 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BSTS
waarom zou ik mijn cdi ontgrensen als die standaard al gemaakt is voor 16.000 toeren????

daar is die toch op getest???

mijn ,mt5 maakt op teller maar 12.000 maar wat word mijn brommer er beter op??
trek kracht topsnelheid??


een mt ontsteking kan echt geen 16k aan hoor...
meine begon te poffen bij de 14
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
stoeptegel 24-2-2007 20:47 Print reply

Posts: 3085
Op me mb8 setup met dalijk gianelli uitlaatje.Heeft het dan enig nut om je cdi te vervangen voor snelle.
Bij de 7 k had ie toch een dip,had ik ergens gelezen?
 
80 cc ownatsj
Cross lover 26-10-2007 20:21 Print reply

Posts: 210
De REDEN dat er van dat HARS zit in de honda cross CDI-units,
is omdat wanneer je gaat crossen (duh) je veel meer schokken
krijgt die de print van de CDI belasten. Dan gaan de contactpuntjes slijten en is op een gegeven moment je CDI naar de klote. Door er hars in te gieten is de slijtage minder en gaan de contactpunten véééél minder snel naar de klote.

Tot zo ver het HARS verhaal
 
667 neighbour of the beast. Even the bravest warrior can be killed by a keen archer with a single arrow
Frysk 5-2-2008 17:37 Print reply

Posts: 34928
hmm
Ik lees net op Racingsm.org dat ze ook een CDI ontgrenst hebben...
Nu zit er een foto bij.
maar die is dus helemaal bovenaan opengemaakt ipv onderaan


 
giggitybyte
jeroentjen13 4-10-2008 12:56 Print reply
Posts: 850
kan je dit ook toepassen bij een yamaha dt?(oud model) over yamaha cdi ontgrenzen vind ik namelijk nix
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved