Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 274 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Honda CDI handmatig ontgrenzen
Geschreven door christianos
Geplaatst op 8-9-2005 20:39
Categorie Electronisch

Werking (Honda) CDI:

De mensen van Honda brommers hebben rare manieren bedacht om een scooter te laten voldoen aan de toegestane constructiesnelheid van 45km/h. Het opvoeren is wat lastiger dan bij vaak voorkomende scooters in Nederland. Deze hebben geen begrensd CDI-unit.
De CDI (levert stroompulsen aan je bougie) is begrenst. De onsteking van je brommer zit op een grondplaat en is naar voren of naar achter te verstellen (zo is dus het tijdstip van de ontsteking een klein beetje te verstellen). Vanaf deze sensor loopt aan draad (signaaldraad genoemd) naar de CDI, de signalen worden omgezet in stroomstootjes waarbij de bougie gaat vonken. Op een standaard Honda CDI zit een begrenzer in de vorm van een condensatortje. Dit dingetje houdt elektrische lading vast, hij laad steeds op en ontlaad weer. Dit verstoort het signaal dat binnenkomt, het wordt iets trager en zwakker. Hoe hoger het signaal (toerental) hoe groter dit effect. Bij een hoog toerental wordt het signaal dermate vertraagd en verzwakt dat de ontsteking ook te laat en te zwak is. Hierdoor vindt er een slechte verbranding van het benzine mengsel plaats, wat leidt tot vermogens verlies, en indirect dus ook tot snelheidsverlies.



Ontgrenzen van je (Honda) CDI:

Je kan natuurlijk een Malossi CDI kopen om van de begrensde CDI-unit af te zijn, maar helaas zijn deze vrij prijzig. Het is mogelijk (voor Honda CDI's althans) om deze te ontgrenzen. Dat wordt nu uitgelegd, maar let op, ScootXtreme.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele schades die voortkomen uit deze instructies. Hoeveel vermogen (en indirect snelheid) je hiermee wint is moeilijk te zeggen, iedere scooter is anders. Het meeste effect bereik je wanneer je de andere begrenzers op de scooter verwijderd hebt omdat deze begrenzer actief is bij hogere toerentallen, die je uiteraard krijgt door het verwijderen van de overige begrenzers (zie het opvoerschema hiervoor).


We gaan nu de begrenzer verwijderen. Demonteer je CDI-unit (zie foto hierboven) en snij hem open bij de witte stekker. Dit open snijden kun je met een mes doen, maar pas op dat je niet de printplaat beschadigd die erin zit. Ga dus erg voorzichtig te werk! Zoek nu naar een condensator C11. Het gaat om een SMD-condensator zit. Een SMD-condensator is een hele kleine condensator (dus niet zo'n rond blauw ding), maar een heel klein blokje van ca 2 bij 3 mm groot. Dit is de condensator die als begrenzer werkt, deze moet je voorzichtig wegkrabben met een mesje. Let goed op dat je niet iets anders wegkrabt per ongeluk.
Nu moet je de CDI-unit weer monteren op je brommer, het is belangrijk dat je hem goed waterdicht hebt gemaakt, bv. met tape. De brommer heeft nu iets meer vermogen.





Voor de duidelijkheid, deze faq komt zo van www.scooterextreme.nl af.
dit werkt in principe ook bij je schakelbrommer, ik had een vriend en die heeft het gedaan en die zei dat het beter reed.
Heb het artikel wel aangepast aan brommer namen enzo...

Bron: www.scootxtreme.nl

Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

-rik- 3-11-2005 22:11 Print reply
Posts: 186
k heb heel da ding opengesloopt is wellis waar wel naar de klote maar ik denk dat ik nu wel weet welke het is maar ik weet dit niet zeker er stond c1 bij en was blauw met een plastic omhulsel, als dit hem is is het mogelijk om hem zonder te beschadigen te verwijderen
denk ik
 
Joostvdw 3-11-2005 22:13 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlackIce4
nope
zijn te zwak je krijgt dus een mini vonkje.


scooter bobine erop, 12v systeem, klaar

weet niet of dat dat het nou waard is, maar het kan wel :P

 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
richard3 5-11-2005 23:56 Print reply

Posts: 5198
ik ga er binnen kort ff 1 halen en zal dan ook ff kijken of ik het kan vinden
let you know

 
op naar de grote brommers
Ariej 6-11-2005 1:13 Print reply

Posts: 3685
dit is wel goeie shit, heb er nog 1 liggen, morgen maar ff proberen
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Ariej 6-11-2005 19:36 Print reply

Posts: 3685
handige faq hoor, bij shindenger werkt het iig niet, printplaat met een brok plastic eromheen gegoten

niet aan te raden
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Hier_ben_ik - Administrator 14-11-2005 14:25 Print reply

Posts: 8499
Volgensmij gaat dit bij de cdi's van MT(X), MB(X), NSR, etc niet werken, omdat het idd volgegoten zit met irritant hard spul..
 
Members zijn vervelend :-|
jww 14-11-2005 15:15 Print reply

Posts: 1779
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
Volgensmij gaat dit bij de cdi's van MT(X), MB(X), NSR, etc niet werken, omdat het idd volgegoten zit met irritant hard spul..

Zoveel mensen hebben toch geen mt(x) die 11500 toeren maakt. koop gewoon een mps-300
edit: beetje verkeerd gequote

Dit bericht is gewijzigd door jww op 14-11-2005 om 15:15 uur.
 
Dus...
Hier_ben_ik - Administrator 15-11-2005 11:29 Print reply

Posts: 8499
Die van mij deed dat wel en zo geweldig duur/interessant was de setup ook niet echt, gewoon kwestie van zorgen dat hij genoeg lucht krijgt (mtx probleem..) goed afstellen en goede cdi.

Heb goede ervaringen met MPS300 maar ook met NSR cdi's alleen zijn die weer een beetje schaars
 
Members zijn vervelend :-|
christianos 15-11-2005 11:37 Print reply

Posts: 20444
ik heb dit laatst gedaan, je moet gewoon dat irritante harde spul weg krabben en zo weini mogelijk beschadigen, ging wel goed, hij deed het i.i.g nog, zit alleen te w8en op de setup die het toerental haalt..
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
theripper 18-11-2005 15:52 Print reply
Posts: 11
het kan helemaal niet die CDI onbegrendzen dan allemaal gelul ik heb het zelf ook al eerder willen doen maar die printplaat zit gegoten in een soort hars jullie moeten het lekker zelf weten maar ik waarschuw je alvast ik heb daar ook al een CDI voor vernageld
 
MT70-nolimit 22-11-2005 20:50 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

Heb goede ervaringen met MPS300 maar ook met NSR cdi's alleen zijn die weer een beetje schaars


hoe bedoel je nsr cdi's schaars? of heb je het over een bepaald type nsr cdi wat hetzelfde effect heeft als een MPS-300 cdi. Want als dat het zelfde is kan ik ook wel een NSR cdi van de plank pakken.
 
gaat lang goed
bereheer 22-11-2005 20:52 Print reply

Posts: 1901
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: theripper
het kan helemaal niet die CDI onbegrendzen dan allemaal gelul ik heb het zelf ook al eerder willen doen maar die printplaat zit gegoten in een soort hars jullie moeten het lekker zelf weten maar ik waarschuw je alvast ik heb daar ook al een CDI voor vernageld



idd dit lukt echt voor geen meter, dat spul is kei hard en 't zit gewoon gegoten als een klomp, ik snap ook niet hoe de faqmaker ooit zo'n mooie schone printplaat te voorschijn heeft kunnen toveren
 
bloaze manne, meej diene woage!
Kawamaniak 25-11-2005 11:37 Print reply

Posts: 13
Weet iemand of je een CDI van een Honda in een Kawasaki AR-50 gaat, want ik zou voor de rest egt niet weten of er een andere cdi in kan, en of die uberhaupt begrensd is in een Kawa....
 
F*ck scooters, schakels rule!!!!
the ghansman 3-12-2005 18:06 Print reply

Posts: 227
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
[...]



idd dit lukt echt voor geen meter, dat spul is kei hard en 't zit gewoon gegoten als een klomp, ik snap ook niet hoe de faqmaker ooit zo'n mooie schone printplaat te voorschijn heeft kunnen toveren


Ik weet niet hoe ie hem idd zo schoon heeft gemaakt maar ik heb ook ooi een MT CDI-tje losgepeutert, een tip om die harde rotzooi weg te krijgen is branden met een gas brandertje (en ja doe voorzigtich anders fikt alle plastic weg). De warmte zorgt er namelijk voor dat de hars heel brokkelig en korrelig word, dan kan je het zo wegkrabben. Dit kan misschien de oplossing zijn om de printplaat bloot te leggen. Mist je niet de hele printplaat hebt weggefikt natuurlijk. Ik heb het dus ook een keer geprobeert maar toen ging ik iet te fanatiek met de gasbrander en was de CDI toch kapot gegaan, maar doe je dit een beetje voorzichtig dan kan het best.
 
Altijd druk met heelveel niks
De Schout 4-12-2005 14:22 Print reply
Posts: 5305
als je een cdi hebt die is ingegoten met een soort rubberachtige zooi ipv dat heel harde spul dan is ie wel open te krijgen met verfafbijt en heel veel geduld en gepriegel.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Harm 4-12-2005 14:24 Print reply

Posts: 3032
Met een gloeiend heet mes kan misschien ook wel
 
http://www.durtikkers.tk
HayeSM 4-12-2005 20:28 Print reply

Posts: 3052
jongesn ik heb het gedaan met een honda cdi (honda sfx)

van een vriend van mij

cdi was helemaal massief als het ware.. allemaal troep erin..
aan de anderekant van de witte stekker open gemaakt met een standeymes
dan voorzichtig doorbeunen, kom je vanzelf op goede plek.
werkte perfect.. alles standaart aan die scoot.. liep eerst 45 (begrenst op die cdi dus) en daarna 65

zit er nu nog aan te denken om ff begrenzertje erin te fixen.. gewoon draadjes solderen.. en weer zo'n dinkey ertusse met een schakelaartje of relais
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
diedvdijk 20-12-2005 15:05 Print reply
Posts: 2
dus mensen als ik het ook goed begrijp op een honda mtx 80 met een mps 300 cdi unit heeft het geen zin

mvg died

wil je me het antwoord ook even mailen

mvg diedvdijk@hetnet.nl
 
christianos 20-12-2005 15:09 Print reply

Posts: 20444
zoals ik al zei

neej dat heeft geen zin
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
BlackIce4 20-12-2005 15:11 Print reply

Posts: 3654
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kawamaniak
Weet iemand of je een CDI van een Honda in een Kawasaki AR-50 gaat, want ik zou voor de rest egt niet weten of er een andere cdi in kan, en of die uberhaupt begrensd is in een Kawa....

hijs niet begresnt(die va neen ar) en een cdi van een mt kan wel maar een ar is wel 12v en een mt 6v dusuh. maar het werkt verder wel goed(zelf geprobeerdt)
 
scooterkiller 29-1-2006 12:33 Print reply

Posts: 2987
Hmmmm zo maar is even kijken wat voor cdi units ik heb liggen

 
BIERTJUH!!!!!!!!
scooterkiller 30-1-2006 0:38 Print reply

Posts: 2987
oke ik heb dus hier in mijn hand een Shindengen CI-05 0.5 292 CDI unit met rode aansluiting voor de stekker, is deze begrenst of niet?
 
BIERTJUH!!!!!!!!
mb-gek 30-1-2006 0:39 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
oke ik heb dus hier in mijn hand een Shindengen CI-05 0.5 292 CDI unit met rode aansluiting voor de stekker, is deze begrenst of niet?

das gewoon zon ori honda ding?
die zou begrenst moeten zijn

het probleem is dat dat ding volgegoten zit met troep die je der eht niet lekker af kunt krijgen

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
scooterkiller 30-1-2006 0:42 Print reply

Posts: 2987
komt van een MBX af en eerder in dit topic zijden ze dat die niet begrenst zijn

 
BIERTJUH!!!!!!!!
daanmtx 30-1-2006 0:43 Print reply

Posts: 3759
weet iemand of de cdi van een mtxsh ook vol met dat harsspulzooi zit?
 
Honda VFR400R

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved