Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 285 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Honda CDI handmatig ontgrenzen
Geschreven door christianos
Geplaatst op 8-9-2005 20:39
Categorie Electronisch

Werking (Honda) CDI:

De mensen van Honda brommers hebben rare manieren bedacht om een scooter te laten voldoen aan de toegestane constructiesnelheid van 45km/h. Het opvoeren is wat lastiger dan bij vaak voorkomende scooters in Nederland. Deze hebben geen begrensd CDI-unit.
De CDI (levert stroompulsen aan je bougie) is begrenst. De onsteking van je brommer zit op een grondplaat en is naar voren of naar achter te verstellen (zo is dus het tijdstip van de ontsteking een klein beetje te verstellen). Vanaf deze sensor loopt aan draad (signaaldraad genoemd) naar de CDI, de signalen worden omgezet in stroomstootjes waarbij de bougie gaat vonken. Op een standaard Honda CDI zit een begrenzer in de vorm van een condensatortje. Dit dingetje houdt elektrische lading vast, hij laad steeds op en ontlaad weer. Dit verstoort het signaal dat binnenkomt, het wordt iets trager en zwakker. Hoe hoger het signaal (toerental) hoe groter dit effect. Bij een hoog toerental wordt het signaal dermate vertraagd en verzwakt dat de ontsteking ook te laat en te zwak is. Hierdoor vindt er een slechte verbranding van het benzine mengsel plaats, wat leidt tot vermogens verlies, en indirect dus ook tot snelheidsverlies.



Ontgrenzen van je (Honda) CDI:

Je kan natuurlijk een Malossi CDI kopen om van de begrensde CDI-unit af te zijn, maar helaas zijn deze vrij prijzig. Het is mogelijk (voor Honda CDI's althans) om deze te ontgrenzen. Dat wordt nu uitgelegd, maar let op, ScootXtreme.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele schades die voortkomen uit deze instructies. Hoeveel vermogen (en indirect snelheid) je hiermee wint is moeilijk te zeggen, iedere scooter is anders. Het meeste effect bereik je wanneer je de andere begrenzers op de scooter verwijderd hebt omdat deze begrenzer actief is bij hogere toerentallen, die je uiteraard krijgt door het verwijderen van de overige begrenzers (zie het opvoerschema hiervoor).


We gaan nu de begrenzer verwijderen. Demonteer je CDI-unit (zie foto hierboven) en snij hem open bij de witte stekker. Dit open snijden kun je met een mes doen, maar pas op dat je niet de printplaat beschadigd die erin zit. Ga dus erg voorzichtig te werk! Zoek nu naar een condensator C11. Het gaat om een SMD-condensator zit. Een SMD-condensator is een hele kleine condensator (dus niet zo'n rond blauw ding), maar een heel klein blokje van ca 2 bij 3 mm groot. Dit is de condensator die als begrenzer werkt, deze moet je voorzichtig wegkrabben met een mesje. Let goed op dat je niet iets anders wegkrabt per ongeluk.
Nu moet je de CDI-unit weer monteren op je brommer, het is belangrijk dat je hem goed waterdicht hebt gemaakt, bv. met tape. De brommer heeft nu iets meer vermogen.





Voor de duidelijkheid, deze faq komt zo van www.scooterextreme.nl af.
dit werkt in principe ook bij je schakelbrommer, ik had een vriend en die heeft het gedaan en die zei dat het beter reed.
Heb het artikel wel aangepast aan brommer namen enzo...

Bron: www.scootxtreme.nl

Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Joostvdw 27-9-2005 21:24 Print reply

Posts: 4789
aangezien je deze fag ergens anders vandaan hebt, heeft het zeker ook geen nut om diepgaande vragen erover te stellen hier?
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Hier_ben_ik - Administrator 27-9-2005 21:27 Print reply

Posts: 8499
Waarom niet?

Stel je vraag, er zitten genoeg slimme mensen op BF.
 
Members zijn vervelend :-|
Joostvdw 27-9-2005 21:32 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
Waarom niet?

Stel je vraag, er zitten genoeg slimme mensen op BF.


oke, wat jij wil :P

er zit nu op m'n vespa pk50 een originele cdi, zelfde als er op hedendaagse piaggio scooters zit, aangezien die voor veel toeren zijn gemaakt en mijn vespa absoluut niet (topvermogen bij 7k)

vroeg ik me dus af of deze faq dat "gedrag" zou kunnen veranderen.
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Pitre 27-9-2005 21:38 Print reply

Posts: 4066
dit staat ook al een hele tijd op madass forum

edit:
http://www.12forum.n...mp;tID=103&fID=7

Dit bericht is gewijzigd door Pitre.. op 27-9-2005 om 21:40 uur.
 
Ja en?
Splendid 27-9-2005 21:39 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pitre..
dit staat ook al een hele tijd op madass forum


dus?..
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Pitre 27-9-2005 21:40 Print reply

Posts: 4066
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Splendid
[...]


dus?..


nix.. kzeg 't alleen maar
 
Ja en?
KaWaReZ 27-9-2005 21:41 Print reply

Posts: 20573
Pitre klep dicht.

Joost, wat wil je precies weten, of je cdi begrensd is?
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Joostvdw 27-9-2005 21:43 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
Pitre klep dicht.

Joost, wat wil je precies weten, of je cdi begrensd is?


ja en of deze mod zegmaar alleen maar nut heeft bij bijvoorbeeld 9k ofzo, want dan hoef ik het niet te veranderen

maar stel dat ik iets kan verbouwen in zo'n cdi dat ik een andere curve onderin lager in toeren heb ofzo, dat zou relax zijn
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
mb-gek 27-9-2005 21:44 Print reply

Posts: 10385
ik dacht dit oook laatst ff te doen met een cdi die ik heb liggen zit er gewoon ongelovenlijk troep in die je amper weg kun halen
dus niet alleen die printplaat maar ook nog een zooi rotzooidie overal aan vast zit
de huls moet je er al af breken slijpen

beter kun je gewoon een andre cdi kopen want voor je dat condensatortje gevonden heb heb je een grote kans dat je een contact heb beschadigd
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
MT5-honda_pwnz 27-9-2005 21:55 Print reply

Posts: 1595
SND condensator SMD dus
 
jww 27-9-2005 22:04 Print reply

Posts: 1779
Ik wil hem wel ontgrenzen, maar ik wil eerst meer reacties, mensen die het ook hebbne gedaan, en helpt het alleen voor meer toeren, maak nu al 10k en denk dat mijn cil. niet veel meer kan hebben.
 
Dus...
christianos 28-9-2005 11:44 Print reply

Posts: 20444
dit werkt in principe tegen de ori honda begrenzing, die on steking dip zit op 11.500 rpm.

let dus op: je rkijgt er geen betere curve door

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 28-9-2005 om 11:44 uur.
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
Frysk 28-9-2005 12:06 Print reply

Posts: 34926
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
dit werkt in principe tegen de ori honda begrenzing, die on steking dip zit op 11.500 rpm.

let dus op: je rkijgt er geen betere curve door

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 28-9-2005 om 11:44 uur.

met andere woorden ? wat word je er dan beter van ?
 
giggitybyte
KaWaReZ 28-9-2005 17:06 Print reply

Posts: 20573
dip weggewerkt mss? wat meer toeren ?

(andere topics) lezen is ook een vak...
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
buldogo2 28-9-2005 17:14 Print reply

Posts: 2101
Dit verhaal gaad dus niet op voor de honda mtx-sh iig, want die cdi's zijn helemaal dicht gegoten, heb het wel geprobeert maar is nagenoeg onmogelijk, tenzij je presies op de goede plek een gaatje zou booren waardoor je de smd condensator dorboord, dus nagenoeg onmogelijk.
 
Born to ride
mtx freak 28-9-2005 17:57 Print reply

Posts: 2711
als ik die cdi van mijn mtx-ot ontgrens gaat hij van max 10500 tog naar 11500 of is dat alleen bij die mps 1000-cdi?

of heette dat nou een mps-300 cdi

Dit bericht is gewijzigd door mtx freak op 28-9-2005 om 18:01 uur.
 
wildboy-michael 28-9-2005 18:07 Print reply

Posts: 986
mischien werkt het wel.mishcien niet.
WIE WEET DIT??en kan het nix beschadigen ofzo?niet dat straks alles doorfikt ofzo.
maar heeft het zin??mischien dat ik het dan ook wel eens probeer.
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
mtx freak 28-9-2005 18:09 Print reply

Posts: 2711
ja ik probeer het dan maar gewoon en ik zal wel posten hoe het resultaat is
 
tsxj oran 28-9-2005 18:13 Print reply

Posts: 6498
het heeft dus geen nut je cdi te ongtgrenzen als je met je brommer toch niet aan de 11500 toeren komt??
 
oud
christianos 29-9-2005 13:41 Print reply

Posts: 20444
ik ga het binnenkort ff doen?
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
NS R 29-9-2005 13:48 Print reply
Posts: 37
jah eey uul heb um al losgezaagd maareh gaat nie werke he die faq is voor scooters en nie voor de HONDA cdi's die op mt mtx nsr mb mbx enz zitte tis dat jt weet.
 
bartos 2-11-2005 17:00 Print reply

Posts: 1372
cdi's zijn het zelfde allen anders gefrabiceerd zo als at mtx sh is vol gegooten. binnen werk is gelijk soms allen de lokatie anders.
 
Honda_driver 2-11-2005 17:07 Print reply

Posts: 1574
Om dat cdi open te krijgen moet je m mollen. Ik heb er nou een die helemaal naar de klote is. Niet aan te raden dus...
 
Joostvdw 2-11-2005 17:07 Print reply

Posts: 4789
dus je zou een honda scooter cdi kunne opmaken, ontgrenzen en op je MT'tje zetten
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
BlackIce4 2-11-2005 17:20 Print reply

Posts: 3654
nope
zijn te zwak je krijgt dus een mini vonkje.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved