Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 798 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: AR 50 begrenzingen enz.
Geschreven door KaWaReZ
Geplaatst op 23-9-2005 4:09
Categorie Motor gerelateerd

De Kawasaki AR50 is dan wel niet een zeer gangbaar model op de brommermarkt, doch zijn er vrij veel personen in het bezit van zo'n tweewieler.

hier wil ik graag onder de aandacht brengen wat de eventuele begrenzingen zijn en hoe van deze af te komen, dan wel het geheel aan te passen zodat er meer snelheid uit een originele ar 50 te halen valt.

Punt 1 . "Ori" kawa heeft vaak een (nep)ori uitlaat, tandwielverhouding van 13/49, originele luchtfilterbox, 14mm mikuni(97,5sproeier), verlate ontsteking, een niet optimaal functionerende cilinder en wss nog wat troep.
Dit zijn zon beetje de begrenzingen.

Door een tandje groter voor te nemen schiet je al wat op, maar dan ben je er nog niet. (tandwielverhouding van 14/46-47 wordt vaak gebruikt).

goedkoopste oplossingen zijn eigenlijk de zelfbeunoplossingen.

Overal heb je wel (wat) (speciaal) gereedschap voor nodig.

Let op
Na elke verandering van je setup zul je vaak opnieuw moeten afstellen

Om bijvoorbeeld de uitlaat te ontgrenzen zul je een slijptol en lasapparaat nodig hebben.
(Je kunt ook een Homoet uitlaat regelen, is wat hoogtoeriger, maar maakt een pleurisherrie)
(vanaf het bevestigingspunt gezien, richting de demper, de eerste lasnaad doorslijpen, conusvormige schot eruitwerken (griptang oid, verderslijpen, watdan ook), dichtlassen. (en evt zwart overspuiten zodat het niet opvalt)


Luchtfilterbox, leuk ding, maar ik heb er altijd zwaar veel gekut mee gehad om dat #$@%@* rubber op de carb te krijgen. Powerfilter dus.
Nee geen keienvanger, neem een schuimfilter. (wel insmeren met (filter)olie)

Ontsteking, zet em op zn vroegst, tkan zijn dattie wat van zn top inlevert, maar starten en wegtrekken zal beter gaan.

Cilinder: als je een beetje handig bent kun je hier wonderen mee verrichten.

1, je kunt je cilinder afwerken. (in/uitlaat polijsten, oneffenheden weghalen, enz.
(randen van je poorten kun je scherp of juist wat botter maken, eerste is gericht op prestaties, tweede op levensduur. Ik ga meestal voor levensduur)

2, je kunt lichtjes bijwerken (of alle roet verwijderen)
bijv door de uitlaatpoort een mm of 2 omhoog en aan beide kanten 2mm breder te maken.


3 je kunt stap 2 doen (mss ietsje meer in de breedte) en je inlaat vergroten.
en je kunt gaan flowen


4 je kunt het bovengenoemde doen en er evt een boostportje inboren net boven de twee inlaten. alleen dit gaan je zuigerveerslotjes waarschijnlijk niet leuk vinden. (zuigerkeuze?)

5 je kunt direct vanuit de membraanschacht gaten boren naar je eerste spoelpoorten, mm of 8-10 (ook afwerken)

(hoe verder deze stappen, hoe vergevorderder zegmaar, tis niet voor iedereen weggelegd die een dremel heeft )

Je kunt ook je kop af (laten) vlakken.
levert meer compressie.

de 14mm carburateur die erop ligt is prima, wil je groter gaan dan kun je een 18mm monteren (ar 80 heeft std een 18mm + spruit), wil je groter, zul je zelf een spruitstuk moeten maken.

tandwielverhouding moet je zorgen dat als je achtertandwiel gedeeld door voortandwiel doet, dat je NIET op een rond cijfer komt, vb 15/45 = 3. met een rond cijfer zegmaar slijt de ketting/tandwielenset sneller.

beste tandwielverhouding voor kawa: geen idee..
ik rij nu zelf met 13/43(90/90-band) en 14/50 (110/90-band), snelheid ligt op ruim 75+

ontgrensde nepori uitlaat, 14mm, powerfilter--> sproeier zoeken rond de 105, marge van 10.



de cdi van de kawasaki ar 50 is niet begrensd afaik.

toevoegingen?, khoor het wel



Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Sjoerd. 27-9-2005 20:57 Print reply

Posts: 2607
Mooie faq rez!

Wat heb ik al gedaan:

20 mm 2 bout met zelgemaakt spruit
uitlaat poort hoger en breder
demper afgeslepen, en toen tail + demper erop gemaakt
TWV 14-16 of 15-46 met 90/90 band



Owja dat demper gebeuren scheelt egt mensen!
 
KawaRob 27-9-2005 22:00 Print reply

Posts: 286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AR50Gast
Mooie faq rez!

Wat heb ik al gedaan:

20 mm 2 bout met zelgemaakt spruit
uitlaat poort hoger en breder
demper afgeslepen, en toen tail + demper erop gemaakt
TWV 14-16 of 15-46 met 90/90 band



Owja dat demper gebeuren scheelt egt mensen!


is die 20 mm niet wat te groot?
 
kawasaki-ar50 30-9-2005 20:24 Print reply
Posts: 74
wat is in de 6 eigenlijk normaal toerental voor ar50? (met 14-46)
 
Sjoerd. 13-10-2005 20:33 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KawaRob
[...]


is die 20 mm niet wat te groot?



Mwa is ie lekker fel opt gas
 
Sjoerd. 13-10-2005 20:35 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kawasaki-ar50
wat is in de 6 eigenlijk normaal toerental voor ar50? (met 14-46)



Nou, dit is voor een normale AR50 wel een mooie tandwielverhouding, ik heb 15-46 en meestal paktie dat wel op.

In princiepe moet ie vol toeren draaien in zn 6, dus ga uit van 9000?
 
jong 24-10-2005 23:56 Print reply

Posts: 1445
als je dat rubber niet om je carb krijgt moet je em ff in warm water houden

(van de luchtfilter)

Dit bericht is gewijzigd door jong op 24-10-2005 om 23:56 uur.
 
KaWaReZ 25-10-2005 0:17 Print reply

Posts: 20579
knalt er steeds weer af na een hele korte tijd

maargoed
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Sjoerd. 27-10-2005 18:48 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
knalt er steeds weer af na een hele korte tijd

maargoed




bedankt voor de tip


nu gaan me massaal luchtfilter aanzuigrubbers in warm water houden :P

Ik heb powerfiltertje, maar dan hebben we t volgende probleem:

Die kap donderd eraf omdat daar de drukknop om moet.

Oplossing:

Jat/Koop/Neem een oud filter

Zaag dat stukje eraf

Schroef et erop en klaar!

gaatje boren en tyrip staat altijd zo slordig
 
kawasaki-ar50 1-11-2005 19:43 Print reply
Posts: 74
9000 toeren redt ik van ze lang zal ze leven niet. 7000 mischien 7500 plat erop 6500 met wind tege. enig idee waar het aan ligt? heb sproeier 100(mischien nog iets klein) heb nep ori. uitlaat en ontsteking op vroegst
 
KaWaReZ 1-11-2005 20:00 Print reply

Posts: 20579
9k in welke versnelling?

cilinder bijwerken levert vaak wat hogere toeren op, lichtere twv?

ontsteking op zn vroegst(heb ik altijd)
nepori uitlaat kun je ontgrenzen.
Beste is als je deze ook meteen uitkoolt.

zoveel toeren hoeftie niet te maken, dingen gaan met gemak ruim 70 zonder al te veel (drastisch) aan te passen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Joostvdw 1-11-2005 20:24 Print reply

Posts: 4789
hoe zit dat nou met die tandwielverhouding? dat extra slijten enzo, is dat een typisch kawa verhaaltje of geld dat voor alle kettingen, want ik hoor er verder NOOOIT over
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
KawaRob 8-3-2006 19:22 Print reply

Posts: 286
kvraag me nu eigk af of die filterbox nog begrenzingen heeft?
bijvoorbeeld die "luchthapper" boven op is die doorgang niet wat aan de kleine kant of maakt dat geen een ruk uit?
 
Sjoerd. 9-3-2006 18:26 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KawaRob
kvraag me nu eigk af of die filterbox nog begrenzingen heeft?
bijvoorbeeld die "luchthapper" boven op is die doorgang niet wat aan de kleine kant of maakt dat geen een ruk uit?


Bovenste doos er gewoon afhalen.
 
KaWaReZ 9-3-2006 18:35 Print reply

Posts: 20579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
hoe zit dat nou met die tandwielverhouding? dat extra slijten enzo, is dat een typisch kawa verhaaltje of geld dat voor alle kettingen, want ik hoor er verder NOOOIT over


btje oud, maar alsnog ff replyen...

verhouding moet je tandjes achtertandwiel gedeeld door tandjes voorwiel doen.
hier mag geen geheel getal uitkomen, anders slijt et te snel aan gort
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
fluxburn3r 12-3-2006 14:11 Print reply

Posts: 256
en rez wat heb je allemaal met die kawa gedaan die ik nu in bezit heb?
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 12-3-2006 14:11 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fluxburn3r
en rez wat heb je allemaal met die kawa gedaan die ik nu in bezit heb?


kijk maar uit dat er geen kwak in de uitlaat hangt
 
Frysk 28-7-2006 0:15 Print reply

Posts: 34928
pff
over 2 weken heb ik ook een AR50
maar nu een vraagje
wat is te halen als je dit alles doet (ontgrenzen)
behalve cilinder afwerken ?
 
giggitybyte
fordrwd4ever 23-8-2006 10:02 Print reply
Posts: 107
Ik heb bij de mijne alles standaard, er zit alleen een Gianelli uilaat op.

Ik haal nu 65 km per uur(7000 toeren in z`n 6)
Tandwielverhouding is 14/49

Zou nog wel harder kunnen, want de uitlaatpoort is te klein(begint al in te houden bij 6000 toeren namelijk)

Dit bericht is gewijzigd door fordrwd4ever op 21-9-2006 om 14:10 uur.
 
Idiot outside, but why?
Kiwisaki 16-11-2006 15:16 Print reply

Posts: 90
ik heb een helemaal standaart AR50 alleen een homoet, maar als ik terugschakel naar zen vijf hoor je eerst bwaop en dan pas dat hij hem pakt,
en als hij in zen vrij staat kan hij gewoon 9000-9500 toeren maken, maar op zen top (80) komt hij niet boven de 8000 toeren uit?

waar kan dit aan liggen?
te grote sproeier?
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/24834
Matthijsar50 17-7-2007 7:35 Print reply

Posts: 1029
trouwens niet een ar50 kop af vlakken!! heb ik ook gedaan, krijg je alleen maar lekke koppakkingen, ook al weet ik cker dat hij 100% zeker dat hij recht was.
maar komt denk ik doordat een ar50 kop zoiezo niet helemaal plat is maar dat er een soort van ruimtes inzitten..


 
Peugeot 106 rallye ph2!
jimbob 1-3-2009 17:27 Print reply

Posts: 635
tandwielverhouding moet je zorgen dat als je achtertandwiel gedeeld door voortandwiel doet, dat je NIET op een rond cijfer komt, vb 15/45 = 3. met een rond cijfer zegmaar slijt de ketting/tandwielenset sneller.


Waar slaat dat op.
 
Matthijsar50 6-4-2009 17:46 Print reply

Posts: 1029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jimbob
tandwielverhouding moet je zorgen dat als je achtertandwiel gedeeld door voortandwiel doet, dat je NIET op een rond cijfer komt, vb 15/45 = 3. met een rond cijfer zegmaar slijt de ketting/tandwielenset sneller.


Waar slaat dat op.


dan komt dezelfde schakel steeds op dezelfde tanden.. slijt het harder
 
Peugeot 106 rallye ph2!
Den Heerscher 9-4-2009 15:28 Print reply

Posts: 11
leuk om te zien dat t topic toch nog leeft
dus als iemand dit nog leest, ik rij nu met n goed afgestelde ar50, standaard cilinder, ontsteking vroeg gezet (zonder grondplaat uit te vijlen) homoet uitlaatje. twv is volgens mij iets van 16 of 17 op 46. valt me meteen op dat hij heel laagtoerig is vergeleken met wat ik hier zie, powerband begint bij 6 en eindigd bij 7k toeren.
vaak trekt ie niet meer als ik opschakel naar zn 6, dat lukt alleen als ik heel langzaam in zn 5 doortrek naar 7,5k. zoiezo zijn die 9k toeren waar jullie t over hebben bij mij onhaalbaar.
ik hoor ook n vreemd "snel stuiterend gerammel" als ik voorbij 7k trek. brommer rijdt misschien 70. waar kan t aan liggen en wat kan ik er nog aan doen? denk erover om iig iets grotere carb erop te zetten...
 
kleinjan 13-8-2009 15:17 Print reply
Posts: 2
Ik heb een probleem met een carburateur en hoop dat iemand er een oplossing voor heeft. Het gaat om een mikumie 20mm opschuif.Welke ik heb zitten op een kawasaki AR50 met een 100CC cilinder. De hoofdsproeier is 120. De brommer loopt opzich prima op top, heeft een mooie koffiebruine verkleuring op de bougie. Het enige wat niet goed werkt is de gasreactie.Dit komt waarschijnlijk doordat de luchtmengselschroef geheel dicht gedraaid zit.Daar zit nu net mijn probleem, als ik de schroef ook maar iets open draai valt de brommer uit.Hierdoor kan ik het geheel dus niet goed afstellen. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen of waarom dit komt.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved