Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 605 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Lassen van materialen
Geschreven door Hondalover19
Geplaatst op 10-5-2005 1:21
Categorie Algemeen

Sommigen mensen onder jullie zijn wel eens aan het lassen aan hun brom, snor, shakel of scoot dus is het mss. handig als er een faq is hoe je welke materialen kan lassen en met wat. Dus daarom dat ik deze FAQ heb gemaakt.

Besproken wordt:

  • Aluminium
  • Gietijzer
  • Staal
  • Zamac


    Aluminium (Al)

    Toepassing: Cilinderkoppen , cilinders ect

    Meestal zijn dit legeringen van aluminium (Almg3 enzo?)
    Lasproces hiervoor is Tig , Mig , aluminium Electrode of plasma lassen.
    ALTIJD er voor zorgen dat je het te lassen oppervlakte goed zuiver maakt. Aluminium is heel gevoelig voor vuiligheden. Hierbij kan je poreuze lassen krijgen. Je kan ook natuurlijk als je een goede TIG post hebt deze instellen op meer zuiverende werking als penetrerende werking.

    Voor de toevoegmaterialen pak ik ongeveer dezelfde diameter als de elektrode van de TIG electrode. Normaal gesproken moet men zo dik mogelijk toevoegmateriaal nemen om de kans op waterstof in je las te verkleinen. (Ook weer niet t? dik).

    Scheuren:
    Deze moet men voorkomen door zo weinig mogelijk warmte in het stuk te brengen, Vooral bij cilinderkoppen en cilinders omdat deze worden gegoten in 1 stuk. De kans is daardoor groter op warmtescheuren of koudscheuren. Als je een stuk gelast hebt NOOIT afkoelen door in water te stoppen ofzo, hierdoor krijg je lamelaire scheuren. Bij het slijpen van aluminium nooit een slijpschijf gebruiken waarmee je ervoren staal hebt geslepen, hierdoor komen er staaldeeltjes in het aluminium en hierdoor krijg je potentiaal verschillen in het aluminium waardoor dit kan scheuren.

    Gietijzer

    Soorten gietijzer:
  • Nodulair gietijzer: Goed lasbaar , hoge rek en goede treksterkte.
  • Wit gietijzer en geoxydeerd gietijzer zijn onlasbaar
  • Grijs gietzijer: is redelijk lasbaar
  • Smeedbaar gietijzer is goed lasbaar.

    Gietijzer is meestal slecht lasbaar , soms zelfs onlasbaar.

    Wegens de grote verschillen die er in gietijzer bestaan , kunnen we aangaande het lassen alleen enkele algemene richtlijnen vooropstellen :

  • Altijd eerst de oxydehuid verwijderen
  • Het werkstuk altijd olie- en vetvrij maken( indien mogelijk kan men het stuk uitkokenom de olie te verdampen )
  • Wanneer men scheuren wil herstellen, moet men die eerst met kleine gaatjes afboren om verder scheuren te vermijden.(Dit word meestal toegepast bij dikke stukken )


    Methoden voor het lassen van gietijzer:
  • Warm lassen van gietijzer
  • Halfwarm lassen van gietijzer
  • Koud lassen van gietijzer

    Omdat het meeste koud lassen word toegepast ga ik niet uitbreiden over halfwarm en warm lassen.

    Koud lassen van gietijzer:
    Dit word het meeste toegepast , men moet ervoor zorgen dat men zo weinig mogelijk warmte inbrengt dmv het leggen van korte dunne lassnoeren. De lengte van de snoeren is 3 a 4 cm (ligt er ook aan hoeveel ruimte je hebt om te lassen). Men last met weinig stroom en met een dunne elektrode.

    Elektroden voor het lassen van gietijzer:

    Zuiver Ni ? electroden:
    Deze zijn geschikt voor het lassen van grijs gietijzer en het verbinden daarvan met gewoon staal. Voor dikke stukken worden ze niet gebruikt. Ze zijn duurder dan basische elektroden of 50/50 Fe ? Ni Elektroden.

    50/50 ijzer ? nikkelelectroden (50/50 Fe-Ni):
    Deze zijn beter dan de zuiver Ni ? electroden.Ze hebben daarboven een betere treksterkte, een hogere taaiheid en zijn goedkoper. Daarom worden ze het meest gebruikt.Ze zijn wel iets minder goed lasbaar, maar ze zijn geschikt voor alle gietijzer soorten.

    De monelektroden:
    Deze zijn geschikt voor de meeste gietijzersoorten.Ze zijn samengesteld uit een Cu / Ni - legering in een verhouding van 70/30. Ze zijn goed lasbaar, maar zeer duur.

    Staal (Fe)

    Meestal wordt hiervoor het halfautomatisch lassen voor gebruikt (Mig-Mag)Of het Tig Lassen of Gassmeltlassen (autogeen lassen , vlam lassen ect).
    Voor het lassen van uitlaten met dunne diktes zoals 1 mm, 0.8 mm, enz zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan het TIG lassen. Omdat je hiermee veel fijnere lassen kunt leggen, met veel minder warmteinbreng. Bij gebrek hieraan kan je natuurlijk ook het autogeenlassen gebruiken alleen vind ik dat je hier nogal veel warmte inbrengt en krijg je veel verkleuring van het materiaal.

    Voor het lassen van uitlaten wordt meestal in de lengterichting gewoon dichtgesmolten (zonder toevoegmaterialen). Rondom de buis wordt bij het autogeenlassen messing als toevoegmateriaal gebruikt omdat dit rapper smelt dan gewoon staal en dus makkelijker is om dunne plaat/buis te lassen.
    Bij het TIG lassen zou ik bij een plaat van 0.8 - 1mm toevoegdraad nemen van 0.8mm omdat je nogal rap de plaat wegsmelt.

    De stroomsterkte kan je ongeveer met de algemene regel instellen: Per 1 mm plaatdikte 40 Ampere, maar dat moet je zelf zien. Het hangt er ook vanaf of je een oude of nieuwe laspost hebt.

    Voor gewoon stalen onderdelen te lassen kan je zelf kiezen welk lasproces je neemt :
  • Voor het fijne werk en een goede lasser >>TIG ( Ps : dit is het vernieuwde proces van autogeenlassen )
  • Voor het snelle en goed werk en redelijk goede lasser: Mig ?Mag
  • Voor het gewoon werk en beginners: Elektrode
  • Voor de mensen van de oude hand of bij gebrek aan andere posten: Autogeenlassen.


    Zamac

    Zamac is een legering van zink en aluminium.
    Er is veel kwaliteitsverschil bij dit materiaal, dit hangt onder andere af van de samenstelling,
    de hoeveelheid schroot die wordt gebruikt en de kwaliteit van het gieten. Bij Zamac onderdelen komt veelal putcorrosie voor, dit komt door het potentiaalverschil tussen het basismateriaal (Zamac) en de afwerklaag (koper - nikkel - chroom).

    In de praktijk komt het hier op neer dat de Zamac gaat corroderen onder de chroomlaag en deze hierdoor omhoog duwt. Zamac wordt veel gebruikt bij cilinders, cilinderkoppen, carters, enz. omdat dit goedkoper is dan zuiver aluminium. Waar sommige denken dat ze een aluminium cilinderkop hebben is dit merendeels een Zamac cilinderkop.
    Zamac is redelijk goed lasbaar. Het wordt hetzelfde gelast als aluminium. Met een Tig, Mig of aluminium electrode. Alleen kan je bij Zamac veel meer en sneller fouten in je lassen krijgen gasinsluitingen enzovoort. Dit vanwege het kwaliteitsverschil in het materiaal zelf en door het potentiaal verschil.

    Tot slot
    Over het algemeen heb ik het gehouden bij de materialen die het meeste voorkomen bij shakels, scooters, snor enz. Als er nog fouten ergens instaan let me know of vragen ofzo .
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Frysk 6-9-2005 15:59 Print reply

    Posts: 34928
    zeer handige faq dit zal de nodige topics voorkomen
     
    giggitybyte
    mcdronkz 6-9-2005 15:59 Print reply

    Posts: 32777
    ziet er goed uit, zo ff lezen

    keep up the good work !
     
    jackmasterTZR 6-9-2005 16:14 Print reply

    Posts: 3062
    zeer goede faq, alleen is mig mag niet eerder voor beginners en elekrode voor wat gevorderen.

    ( ligt trouwens wel aan het apparaat, want als je echt een dure elektrode apparaat neemt is dat ook verrekes makkelijk).


     
    [RRT] Lost-P 6-9-2005 16:19 Print reply
    Posts: 4578
    goede faq
     
    Chille Tune shit dan
    Jekko 6-9-2005 16:38 Print reply

    Posts: 827
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: jackmasterTZR
    zeer goede faq, alleen is mig mag niet eerder voor beginners en elekrode voor wat gevorderen.

    ( ligt trouwens wel aan het apparaat, want als je echt een dure elektrode apparaat neemt is dat ook verrekes makkelijk).




    electrode voor gevorderen?

    electrode is echt het makkelijkste lassen dat er is voor beginners.

     
    Waiting for the wor`s to come
    arrier 9-9-2005 19:04 Print reply
    Posts: 2221
    ik dacht dat aluminium alleen maar met tig gelast kon worden, omdat aluminium alleen maar met gelijkstroom gelast kan worden.
    ik heb trouwens nog nooit van aluminium electrode gehoort
     
    Jozeff - Forum en Sales Moderator 9-9-2005 19:08 Print reply

    Posts: 10835
    electrode is het moeilijkste van alles vind ik. alleen heeft op een of andere manier iedere hobbyboer dat omdat het goedkoop is ofzo.

    als ik moest beginnen zou ik zo'n klein mig apparaatje kopen, best betaalbaar en goed te doen voor een beginner.


    edit: en alluminium electroden bestaan volgen mij niet

    Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 9-9-2005 om 19:11 uur.
     
    Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
    Frysk 9-9-2005 19:24 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
    electrode is het moeilijkste van alles vind ik. alleen heeft op een of andere manier iedere hobbyboer dat omdat het goedkoop is ofzo.

    als ik moest beginnen zou ik zo'n klein mig apparaatje kopen, best betaalbaar en goed te doen voor een beginner.


    edit: en alluminium electroden bestaan volgen mij niet

    Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 9-9-2005 om 19:11 uur.

    jawel
     
    giggitybyte
    bartos 9-9-2005 19:29 Print reply

    Posts: 1372
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
    electrode is het moeilijkste van alles vind ik. alleen heeft op een of andere manier iedere hobbyboer dat omdat het goedkoop is ofzo.

    als ik moest beginnen zou ik zo'n klein mig apparaatje kopen, best betaalbaar en goed te doen voor een beginner.


    edit: en alluminium electroden bestaan volgen mij niet

    Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 9-9-2005 om 19:11 uur.


    als je gaat beginnen kan je beter een tig aparaat koppen omdat je hier me makkelijker meerdere materiaalen kan lassen je heb allen ander toevoeg materiaal nodig.

    En nog een tip voor mensen die alu gaan lassen aan hun brommer maak het niet allen schoon me ontvetter of zo maar schuur (jawel schuur) er ook een stuk af omdat alu nog al makkelijk dingen in zich trekt zeg maar.

     
    Jozeff - Forum en Sales Moderator 12-9-2005 22:59 Print reply

    Posts: 10835
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: bartos
    [...]


    als je gaat beginnen kan je beter een tig aparaat koppen omdat je hier me makkelijker meerdere materiaalen kan lassen je heb allen ander toevoeg materiaal nodig.

    En nog een tip voor mensen die alu gaan lassen aan hun brommer maak het niet allen schoon me ontvetter of zo maar schuur (jawel schuur) er ook een stuk af omdat alu nog al makkelijk dingen in zich trekt zeg maar.




    ik had het wel over betaalbare lasapparaten
     
    Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
    mblover 12-9-2005 23:30 Print reply

    Posts: 5391
    Misschien kan je ook nog wat aanvullen over het afstellen van een MIG apparaat of is dat te verschillend?

    Ik zit hier ook al enige tijd mee te kl*ten en volgens mij is dat het probleem waarom het lassen bij mij k*t gaat.

    edit: En wat meer over hoe je je las-pistool (of hoe dat ook heet) goed vast moet houden enzo?

    Dit bericht is gewijzigd door mblover op 12-9-2005 om 23:31 uur.
     
    -Tom- 15-9-2005 18:45 Print reply

    Posts: 4150
    Eerder over het afstellen van je mig/mag apparaat enzo.
    En wanneer je voor welke lasmethode moet gebruiken.
     
    FTS Member
    Sjoerd. 15-9-2005 18:47 Print reply

    Posts: 2607
    Hmmm ik zou mig mag niet zo snel gebruiken denk ik..

    Heb lascursus, ga me niet vragen hoe alles heet enzo

    Praktische vragen kan wel :P


    edit: Wel mooie FAQ~!

    Dit bericht is gewijzigd door AR50Gast op 15-9-2005 om 18:48 uur.
     
    4wieler 10-10-2005 23:00 Print reply

    Posts: 109
    netjes alleen je moet wel wat ervaring hebben vink om het ook zo te doen als het beschreven staat
     
    Ork, Ork, Ork, Soep Eten Doe Je Met Een...?
    KaWaReZ 10-10-2005 23:03 Print reply

    Posts: 20579
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: 2wieler
    netjes alleen je moet wel wat ervaring hebben vink om het ook zo te doen als het beschreven staat


    ok... 1datum, 2 waar slaat die vrij loze opmerking op? ist iig niet waard om de faq te kicken eh ?
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Neonlampje 29-10-2005 17:29 Print reply

    Posts: 14825
    let wel op dat je een AC tig apparaat nodig hebt voor aluminium lassen

    RVS staat er niet tussen?
     
    Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 29-10-2005 17:37 Print reply

    Posts: 17929
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: bartos
    [...]


    als je gaat beginnen kan je beter een tig aparaat koppen omdat je hier me makkelijker meerdere materiaalen kan lassen je heb allen ander toevoeg materiaal nodig.

    En nog een tip voor mensen die alu gaan lassen aan hun brommer maak het niet allen schoon me ontvetter of zo maar schuur (jawel schuur) er ook een stuk af omdat alu nog al makkelijk dingen in zich trekt zeg maar.



    alu kun je ook met mig lassen, gewoon andere draad erin en ander gas

    tig is een van de moeilijkste methoden, moet je vooral als beginner kopen ja

    elketrode kun je het stevigste mee lassen omdat je lasdraad het dikste is

     
    Hondalover19 31-10-2005 1:28 Print reply

    Posts: 1255
    lang geleden dat ik hier nog geweest ben maar bedankt voor de goeie reacties .@ neonlampje als je staal kan tiggen kan je ook rvs tiggen is juist zelfde maar staat er idd niet bij .@2wieler enige ervaring?ik ben lasser van beroep dus ervaring genoeg denk ik zo. @ moderator bedankt om de faq aan te vullen met foto's
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!
    Hondalover19 31-10-2005 1:40 Print reply

    Posts: 1255
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mblover
    Misschien kan je ook nog wat aanvullen over het afstellen van een MIG apparaat of is dat te verschillend?

    Ik zit hier ook al enige tijd mee te kl*ten en volgens mij is dat het probleem waarom het lassen bij mij k*t gaat.

    edit: En wat meer over hoe je je las-pistool (of hoe dat ook heet) goed vast moet houden enzo?

    Dit bericht is gewijzigd door mblover op 12-9-2005 om 23:31 uur.



    Je laspistool moet je al stekend lassen dus van rechts naar links en dan moet je in die richting je pistool onder een hoek houden van 70?
    en in de diagonale richting dat hangt er vanaf welke las je legt , meestal je vlamboog dus waar je draad afsmelt dat punt moet je in het midden van je las houden of waar je wilt lassen dus. Afstelling dat is gewoon ervaring en luisteren als je last moet dat zoemen gelijk een bij .Niet prut... prut... prut dat is te weinig draad en ook niet tak tak tak tak tak dat is teveel draad , gewoon bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz dus .Maar dat is heel verschillend de afstelling als je bv van boven naar onder last moet je redelijk laag gaan met je stroom en draad , als je van onder naar boven wilt lassen moet je nog lager gaan met je stroom , maar dat is al voor gevorderden...

    Btw voor de richting is er ook een regel zoveel te rechter dat je je pistool houd bv 90? zoveel meer dat je je las opdikt en zoveel te minder inbranding heb je.Zoveel te schuiner je je pistool houdt zoveel te dunner je las en inbranding ook minder .
    Stekend lassen is diepe inbranding en normale las , slepend lassen (zoals bij electrode) gaat ook bij mig mag lassen alleen dat je dan een dikkere las krijg met minder inbranding.

    Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 31-10-2005 om 1:49 uur.
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!
    Hondalover19 31-10-2005 1:42 Print reply

    Posts: 1255
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arrier
    ik dacht dat aluminium alleen maar met tig gelast kon worden, omdat aluminium alleen maar met gelijkstroom gelast kan worden.
    ik heb trouwens nog nooit van aluminium electrode gehoort


    Voor aluminium lassen heb je juist geen gelijkstroom nodig maar wisselstroom .Waarom?Omdat je bij aluminium door een oxidehuid moet geraken en deze word door de wisselende werking van de wisselstroom doorbroken .Gelijkstroom tiggen is alleen voor ijzer en rvs.
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!
    Hondalover19 31-10-2005 1:46 Print reply

    Posts: 1255
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: bartos
    [...]


    als je gaat beginnen kan je beter een tig aparaat koppen omdat je hier me makkelijker meerdere materiaalen kan lassen je heb allen ander toevoeg materiaal nodig.

    En nog een tip voor mensen die alu gaan lassen aan hun brommer maak het niet allen schoon me ontvetter of zo maar schuur (jawel schuur) er ook een stuk af omdat alu nog al makkelijk dingen in zich trekt zeg maar.



    Dat is juist wat je zegt ja je kan er ook op voorhand eens over gaan met de slijpschijf ofzo maar dat moet niet noodzakelijk .Omdat je bij het alu lassen toch door die oxidehuid heen gaat
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!
    hondadriver_chris 31-10-2005 9:36 Print reply

    Posts: 1042
    en trek je CDI eraf als je aan je brommer gaat lassen!

    Of was dat al gezegt?
     
    iemand nog honda onderdelen nodig?? inbox me heb heel veel liggen!!
    Hondalover19 31-10-2005 22:50 Print reply

    Posts: 1255
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: hondadriver_chris
    en trek je CDI eraf als je aan je brommer gaat lassen!

    Of was dat al gezegt?



    nog niet vermeld nee ma wel goed dat je het zegt ja batterij loskoppelen enzo
     
    Honda The Power Of My Wet Dreams !!
    roy gsm 23-12-2005 13:20 Print reply
    Posts: 319
    ff een vraag he.. wat is er aan de hans als mijn elektroden aan hetstaal blijven plakken? staal is schoon en vet vrij..
     
    Suzuki tsx 23-12-2005 13:23 Print reply

    Posts: 617
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: roy gsm
    ff een vraag he.. wat is er aan de hans als mijn elektroden aan hetstaal blijven plakken? staal is schoon en vet vrij..



    dan moet je even met je electrode langs het staal 'wrijven' zeg maar
    en als hij dan een beetje begint dan kan je goed lassen
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved