Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1086 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Waterpomp op Honda MT5
Geschreven door koen-z
Geplaatst op 18-4-2005 13:08
Categorie Motor gerelateerd

In dit artikel beschrijf ik hoe je een Minarelli waterpomp op je Honda MT5 (met Zeta cilinder) kunt bouwen.

Ik geef hier een beetje richtlijnen hoe jij het zou kunnen doen want zo moeilijk is het niet en het komt nie op de 10e millimeter aan.

Benodigdheden:
  • Een kompleet minarelli waterpomp huis (dus ook die grote ronde kap)
  • Gereedschap als een vreesje, boortjes en dergelijke
  • Een paar m6 tapeindes (stuk of 6 van ongeveer 8 cm.)
  • Een paar m6 moertjes.
  • Een een stukje benzine slang ofzo (iets dat van rubber is en om de boutjes kan)


    Werkwijze:
    We gaan eerst de pomp onder handen nemen, het is de bedoeling dat het hart van de pomp eraf gaat want de rest heb je niet meer nodig. Dat hart slijp je er eerst grofweg uit, zodat je de tapeindes van het pompje niet raakt. Daarna kan je dat altijd nog bijwerken wat jij wil.


    Als je dat gedaan hebt gaan we het midden van het vliegwielkapje zoeken zodat je een gat kan maken. Dat doe je door bij voorbeeld twee tapeindjes in die gaatjes van je vliegwiel te doen. Vervolgens daar een beetje vet of iets dergelijks op smeren zodat je later 2 puntjes in je Honda kap kan zien.

    Dan zoek je het midden van die puntjes en daar komt je asje. Boor daar een gaatje net zo dik al je asje

    Kijk daarna of het pompje al aardig wil passen.

    Dan haal je de boutjes uit de pomp die op de hoeken zitten, als die tapeind niet doorloopt, moet je hem voorzichtig doorboren vanaf de andere kant. Het is de bedoeling dat die m6 tapeindes daar in moeten zodat je ze vast kan zetten op de kap. Daar moet je ook gaatjes voor
    boren uiteraard. Gewoon aan beide kanten vast zetten met moertjes.

    Dus dan heb je die 3 tapeindes in je Honda-kap, daarna doe je daarboven nog 3 moertjes die je gebruikt om hem in hoogte te stellen. Vervolgens de pomp erop doen, en weer 3 moertjes
    erop.



    Nu draai je hem om, en doe je dat plastic ronde ding met gaatjes op dat asje (dat is voor je aandrijving). Als je mazzel hebt komen de tapeindes in je vliegwiel aardig over een met de gaatjes van het aandrijf plaatje. Anders moet je die zelf boren en tappen.
    De tapeindens in je vliegwiel drijven het aandrijfplaatje aan. Daar heb ik zelf rubbertje op zitten, je kan ze ook
    helemaal glad maken (schroefdraad weg) zodat het niet slijt.

    Vervolgens ga je de pomp een beetje in hoogte stellen, zorg dat alles goed vast zit. Als het goed is pompt het dan
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 24-7-2005 17:45 Print reply

    Posts: 17929
    je pomp draait nu de verkeerde kant op en dus werkt je systeempje voor geen meter?
     
    MT70-nolimit 25-7-2005 17:26 Print reply

    Posts: 4322
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TSX freak
    je pomp draait nu de verkeerde kant op en dus werkt je systeempje voor geen meter?


    ja dat zou je wel zeggen, maar het is volgens mij maakt dat bij een centrifugaalpomp niet zoveel uit als ie andersom draait.
     
    gaat lang goed
    Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 25-7-2005 17:44 Print reply

    Posts: 17929
    dat maakt net alles uit:S

    akls die andersom draait werkt die totaal niet meer:P
     
    mbrulezzz 25-7-2005 17:45 Print reply

    Posts: 2084
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
    [...]


    ja dat zou je wel zeggen, maar het is volgens mij maakt dat bij een centrifugaalpomp niet zoveel uit als ie andersom draait.


    en zon systeem kan een pompje op je vliegwiel goed late draaien?
    een vliegwioel gaat bij een beetje mb minstens 10K...

    of zijn die pompe daar op gebouwd? en zit een waterpomp altijsd 1 op 1 aan de krukas?

     
    MB racing
    vinnie 25-7-2005 17:47 Print reply

    Posts: 3505
    ja die zijn daar op gebouwd.. een scooter draait meer toere dan je mbtje hoor
     
    nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
    Kietel Tuning 25-7-2005 17:48 Print reply

    Posts: 863
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mbrulezzz
    [...]


    en zon systeem kan een pompje op je vliegwiel goed late draaien?
    een vliegwioel gaat bij een beetje mb minstens 10K...

    of zijn die pompe daar op gebouwd? en zit een waterpomp altijsd 1 op 1 aan de krukas?




    Bij de meeste wel die ik ken.
     
    Schrabbekerke 25-7-2005 17:48 Print reply

    Posts: 1812
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: vinnie
    ja die zijn daar op gebouwd.. een scooter draait meer toere dan je mbtje hoor


    Dat ligt eraan..
     
    Kampersjaak 25-7-2005 17:49 Print reply

    Posts: 12285
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Schrabbekerke
    [...]


    Dat ligt eraan..


    continue meer toeren dan
     
    oderint dum metuant
    vinnie 25-7-2005 17:49 Print reply

    Posts: 3505
    Een gemiddeld 2takt scootertje zoals waar die pomp vanaf komt (minarelli LC dus) draait echt wel meer dan die 10K die je MB draait

    scooters zijn hoogtoeriger en zitte door de vario de hele tijd op het ideale toerental (bijna de hele tijd dan...)

    Dit bericht is gewijzigd door vinnie op 25-7-2005 om 17:50 uur.
     
    nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
    MT70-nolimit 25-7-2005 17:50 Print reply

    Posts: 4322
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: TSX freak
    dat maakt net alles uit:S

    als die andersom draait werkt die totaal niet meer:P


    jeah sure misschien als de schoepen aan de schijf in een andere richting staan maar als deze gewoon recht lopen dan maakt het geen ene moer uit
     
    gaat lang goed
    Schrabbekerke 25-7-2005 17:51 Print reply

    Posts: 1812
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: vinnie
    Een gemiddeld 2takt scootertje zoals waar die pomp vanaf komt (minarelli LC dus) draait echt wel meer dan die 10K die je MB draait

    scooters zijn hoogtoeriger en zitte door de vario de hele tijd op het ideale toerental (bijna de hele tijd dan...)

    Dit bericht is gewijzigd door vinnie op 25-7-2005 om 17:50 uur.


    Tja, ideale toerental is in de powerband bij een scooter, bij een mb'tje kan je nog wel wat meer toeren buiten de powerband maken.
     
    Kampersjaak 25-7-2005 17:51 Print reply

    Posts: 12285
    @mt70 nolimiet

    dan ligt het er toch aan welke richting hij pompt, naar de cil toe of er vanaf

    Dit bericht is gewijzigd door Kampersjaak op 25-7-2005 om 17:51 uur.
     
    oderint dum metuant
    vinnie 25-7-2005 17:53 Print reply

    Posts: 3505
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Schrabbekerke
    [...]


    Tja, ideale toerental is in de powerband bij een scooter, bij een mb'tje kan je nog wel wat meer toeren buiten de powerband maken.

    in ze vrij ja...
    met je mb kom je niet ver buiten je powerband hoor, vind je brommer niet lekker en schakel je toch.. en sommige scooters draaie makkelijk 14K ofzo.. en 1,2,3 redt je geen 14K ECHTE op je mb (op je teller misschien wel..)
     
    nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
    MT70-nolimit 25-7-2005 17:55 Print reply

    Posts: 4322
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
    @mt70 nolimiet

    dan ligt het er toch aan welke richting hij pompt, naar de cil toe of er vanaf

    Dit bericht is gewijzigd door Kampersjaak op 25-7-2005 om 17:51 uur.


    nee want een centrifugaal pomp trekt, hoe hij ook draait, altijd aan vanaf de voorkant en slaat het water naar de buitenkant toe vandaar centrifugaalpomp

    En als het geval zich dat toch voor doet, door de stand van de schoepen ofzo, dan zet je toch gewoon je slangen om...

    Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 25-7-2005 om 17:56 uur.
     
    gaat lang goed
    MTX-speed 25-7-2005 17:56 Print reply

    Posts: 1229
    10000 toeren is wel een beetje heel veel als je weet dat de gemiddelde pomp tussen de 1500 en 2000 toeren draait. Nadeel van een te hoge snelheid is dat er dan een soort vacuum ontstaat en er dus geen water meer verplaatst wordt.
    Bovendien moet een waaierpomp voor de optimale WEL de goede kant opdraaien.


    Nu is mijn vraag:
    Zijn er watergekoelde cilinders voor MT5 dan?
    Ja ik weet dat er van die grote vierkante 70-Zeta's bestaan maar deze hebben geen waterpomp nodig aangezien deze werke door middel van convectie (warmte stijgt op en gaat dus via de cilinderpet naar de bovenkant van de radiateur waar deze afkoelt en zo vanzelf naar beneden zakt waar het in de onderkant van de cilinder komt waar het weer opgewarmt wordt.

    Dan heb ik nog een off-topic-vraagje:
    Zit er eigenlijk een thermostaat in?
    Mij lijkt van niet aangezien wanneer de motor koud is, er toch geen koelwater kan gaan stromen, maar klopt dit?


    edit: Misschien een goede tip: - zorg ervoor dat er geen vouwen in je koelwaterslangen zitten

    Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 25-7-2005 om 17:57 uur.

    edit 2: Tip 2: Zorg er ook voor dat je koelslangen niet tegen de uitlaat komen.

    Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 25-7-2005 om 18:00 uur.
     
    Schrabbekerke 25-7-2005 17:57 Print reply

    Posts: 1812
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: vinnie
    [...]

    in ze vrij ja...
    met je mb kom je niet ver buiten je powerband hoor, vind je brommer niet lekker en schakel je toch.. en sommige scooters draaie makkelijk 14K ofzo.. en 1,2,3 redt je geen 14K ECHTE op je mb (op je teller misschien wel..)


    Tja, maarja die scooters zijn ook wel zwaar opgevoerd en rijden ook echt wel met een binnenrotor..

    Kortom we hebben beide gelijk ok?


     
    Schrabbekerke 25-7-2005 17:58 Print reply

    Posts: 1812
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
    10000 toeren is wel een beetje heel veel als je weet dat de gemiddelde pomp tussen de 1500 en 2000 toeren draait. Nadeel van een te hoge snelheid is dat er dan een soort vacuum ontstaat en er dus geen water meer verplaatst wordt.
    Bovendien moet een waaierpomp voor de optimale WEL de goede kant opdraaien.


    Nu is mijn vraag:
    Zijn er watergekoelde cilinders voor MT5 dan?
    Ja ik weet dat er van die grote vierkante 70-Zeta's bestaan maar deze hebben geen waterpomp nodig aangezien deze werke door middel van convectie (warmte stijgt op en gaat dus via de cilinderpet naar de bovenkant van de radiateur waar deze afkoelt en zo vanzelf naar beneden zakt waar het in de onderkant van de cilinder komt waar het weer opgewarmt wordt.

    Dan heb ik nog een off-topic-vraagje:
    Zit er eigenlijk een thermostaat in?
    Mij lijkt van niet aangezien wanneer de motor koud is, er toch geen koelwater kan gaan stromen, maar klopt dit?


    edit: Misschien een goede tip: - zorg ervoor dat er geen vouwen in je koelwaterslangen zitten

    Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 25-7-2005 om 17:57 uur.


    Vaak werkt dit systeem niet zo heel goed en wordt er een pomp tussen gezet..
     
    MT70-nolimit 25-7-2005 18:00 Print reply

    Posts: 4322
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed

    Zit er eigenlijk een thermostaat in?
    Mij lijkt van niet aangezien wanneer de motor koud is, er toch geen koelwater kan gaan stromen, maar klopt dit?

    Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 25-7-2005 om 17:57 uur.


    Zo'n klep moet je er met 70cc gelijk uit slopen, een 70cc cilinder heeft vrij dunne wandjes die dus vrij rap op temperatuur zijn.
     
    gaat lang goed
    mulder 25-3-2006 15:58 Print reply

    Posts: 13701
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
    10000 toeren is wel een beetje heel veel als je weet dat de gemiddelde pomp tussen de 1500 en 2000 toeren draait. Nadeel van een te hoge snelheid is dat er dan een soort vacuum ontstaat en er dus geen water meer verplaatst wordt.
    Bovendien moet een waaierpomp voor de optimale WEL de goede kant opdraaien.


    Deze zouden snel wamrlopen als er geen waterpomp bij geplaatst werd.

     
    dapptuninglimburg 30-5-2006 10:56 Print reply

    Posts: 215
    zoals ik die knik in die koelslangen zie denk ik idd niet dat hij optimaal koelt
     
    gezocht: sproeier 95 zeskant
    Almer 30-5-2006 11:04 Print reply

    Posts: 3325
    Hmm ik ken iemand die had een LC Zeta op zn Mb zonder pomp, die werkte met warmtewisseling, dus warme vloeistof stijgt naar rad toe, wordt afgekoeld en komt weer onder in de cilinder doordat et zakt...
    Werkte perfect, dus waarom dat gekut met een pomp?
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    Pol de MT5 Crosser 31-7-2006 22:31 Print reply

    Posts: 2892
    Nou ik heb ook een zeta en je merkt wel dat hij erg snel slijt................ik had eerst een lucht gekoelde en zon watergekoelde wordt wel erg warm met autorotatie zegmaar.
    Met een pomp gaat het wat sneller en koel hij beter dus je cilinder slijt ook minder. Mijn chroomwand van me lc zeta gaat veel sneller als van mijn vroegere luchtgekoelde zeta cilinder.
     
    http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
    HersenSpinsel 31-7-2006 22:43 Print reply

    Posts: 2984
    dan sluit je toch een elektrische waterpomp aan...
     
    HPT www.derbi-club.com!
    MotoCrossIpkiss[stan] 31-7-2006 22:48 Print reply

    Posts: 7744
    lol, megabeunstyle...

    het id is leuk, daar is ook alles mee gezegt
     
    hoi
    Frysk 31-7-2006 22:49 Print reply

    Posts: 34928
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: HersenSpinsel
    dan sluit je toch een elektrische waterpomp aan...




    is never nooit betrouwbaar
     
    giggitybyte

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved