Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 948 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Waterpomp op Honda MT5
Geschreven door koen-z
Geplaatst op 18-4-2005 13:08
Categorie Motor gerelateerd

In dit artikel beschrijf ik hoe je een Minarelli waterpomp op je Honda MT5 (met Zeta cilinder) kunt bouwen.

Ik geef hier een beetje richtlijnen hoe jij het zou kunnen doen want zo moeilijk is het niet en het komt nie op de 10e millimeter aan.

Benodigdheden:
  • Een kompleet minarelli waterpomp huis (dus ook die grote ronde kap)
  • Gereedschap als een vreesje, boortjes en dergelijke
  • Een paar m6 tapeindes (stuk of 6 van ongeveer 8 cm.)
  • Een paar m6 moertjes.
  • Een een stukje benzine slang ofzo (iets dat van rubber is en om de boutjes kan)


    Werkwijze:
    We gaan eerst de pomp onder handen nemen, het is de bedoeling dat het hart van de pomp eraf gaat want de rest heb je niet meer nodig. Dat hart slijp je er eerst grofweg uit, zodat je de tapeindes van het pompje niet raakt. Daarna kan je dat altijd nog bijwerken wat jij wil.


    Als je dat gedaan hebt gaan we het midden van het vliegwielkapje zoeken zodat je een gat kan maken. Dat doe je door bij voorbeeld twee tapeindjes in die gaatjes van je vliegwiel te doen. Vervolgens daar een beetje vet of iets dergelijks op smeren zodat je later 2 puntjes in je Honda kap kan zien.

    Dan zoek je het midden van die puntjes en daar komt je asje. Boor daar een gaatje net zo dik al je asje

    Kijk daarna of het pompje al aardig wil passen.

    Dan haal je de boutjes uit de pomp die op de hoeken zitten, als die tapeind niet doorloopt, moet je hem voorzichtig doorboren vanaf de andere kant. Het is de bedoeling dat die m6 tapeindes daar in moeten zodat je ze vast kan zetten op de kap. Daar moet je ook gaatjes voor
    boren uiteraard. Gewoon aan beide kanten vast zetten met moertjes.

    Dus dan heb je die 3 tapeindes in je Honda-kap, daarna doe je daarboven nog 3 moertjes die je gebruikt om hem in hoogte te stellen. Vervolgens de pomp erop doen, en weer 3 moertjes
    erop.



    Nu draai je hem om, en doe je dat plastic ronde ding met gaatjes op dat asje (dat is voor je aandrijving). Als je mazzel hebt komen de tapeindes in je vliegwiel aardig over een met de gaatjes van het aandrijf plaatje. Anders moet je die zelf boren en tappen.
    De tapeindens in je vliegwiel drijven het aandrijfplaatje aan. Daar heb ik zelf rubbertje op zitten, je kan ze ook
    helemaal glad maken (schroefdraad weg) zodat het niet slijt.

    Vervolgens ga je de pomp een beetje in hoogte stellen, zorg dat alles goed vast zit. Als het goed is pompt het dan
  • Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    ganze 1-8-2006 0:05 Print reply
    Posts: 57
    damn beunhaas praktijken hiero , wrom zou je je mt5 ombouwen naar watergekoeld?? ac rijd net zo goed en word mischien wat minder gekoeld maar boeie...

    ik denk btw wel dat dit systeempje werkt ....




     
    koop een grote boom , zet hem op je hoed , dan is het morgen weer goed.
    BSTS 23-8-2006 14:12 Print reply

    Posts: 4241
    lijkt me vrij link, ivm met onbalans enzo dat de rommel gaat trillen, of gewoon veel te hard gaat pompen.

    beter neem je een accu en een electronisch pompje, das ook nog beter voor je vermogen, want dan hoeft die pomp niet op het blok mee te draaien.

    en is nog goedkoper ook nog denk ik
     
    sprintjah
    Pol de MT5 Crosser 23-8-2006 14:53 Print reply

    Posts: 2892
    ja waar kan je die kopen weet je dat toevllig???
     
    http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
    Vinnie-89 23-8-2006 14:59 Print reply

    Posts: 1870
    http://www.easyparts.nl/
    http://www.scootparts.nl
    http://www.euroscooters.nl/shop/
    etc etc

    En dan bij de zoekfunctie ff waterpomp intypen.
    Dingen zijn zo rond de 50 euro
     
    50cc crosser 4-2-2007 1:11 Print reply

    Posts: 1866
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
    je pomp draait nu de verkeerde kant op en dus werkt je systeempje voor geen meter?


    dan wissel je de slangen toch om
     
    2 stroke ain't for everybody but for those that it is
    daanmtx 4-2-2007 1:15 Print reply

    Posts: 3759
    draait ie nu niet veel te snel? Ik geloof dat er in lc carters reducties optreden. Wel leuk bedacht btw
     
    Honda VFR400R
    Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 4-2-2007 1:19 Print reply

    Posts: 17929
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: 50cc crosser
    [...]


    dan wissel je de slangen toch om



    op je kickt ff een vet oude faq met een onzinnige post?

    een centrifugaalpomp werkt maar in 1 rcihting, alsdie andersom draait werkt die niet
     
    oenoehoofd 4-2-2007 2:35 Print reply

    Posts: 17851
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
    [...]



    op je kickt ff een vet oude faq met een onzinnige post?

    een centrifugaalpomp werkt maar in 1 rcihting, alsdie andersom draait werkt die niet


    hij bedoelt ws, dat je als je de slangen omdraait de koel vloeistof wel in de goeie richting word gepompt schat




    lijkt beetje beun veder, maar wel vet
     
    Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
    K.B Mopeds 5-4-2008 11:43 Print reply
    Posts: 11
    Hallo

    Tuurlijk werkt de pomp wel

    Druk je mt maar naar voren kijk es welke kant de vliegwiel draait??

    als je de mt naar voor stoot gaat de vlieg wiel andere kant op

    bij de scooter zit de vliegwiel aan de andere kant
    en draait de zelfde kant op waar de scooter ook heen gaat

    Dus als je het gaat vergelijken draaien ze allebij de zelfde kant op

    groeten K.B Mopeds vind het een tof idee die ook werkt
     
    steven_tzr 17-4-2009 10:06 Print reply
    Posts: 66
    ik ga eerdaags op men BB blokje denk ik een minibike pompje maken. die werken met een klein snaartje.

    als ik zover ben, post ik wel even wat.

    zal wel iets meer werk zijn als dit en iets meer handigheid vereisen, maar moet cker netter worden. dit omdat ik straks men koelkanaal niet meer op men blok heb zitten (scoot cilinder @ am6).


     
    Oldskool Baby
    Joel_koningslust 17-4-2009 10:56 Print reply

    Posts: 14514
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: kawa-fighter
    ik ga eerdaags op men BB blokje denk ik een minibike pompje maken. die werken met een klein snaartje.

    als ik zover ben, post ik wel even wat.

    zal wel iets meer werk zijn als dit en iets meer handigheid vereisen, maar moet cker netter worden. dit omdat ik straks men koelkanaal niet meer op men blok heb zitten (scoot cilinder @ am6).




    wij hadden op onze lc kreidlers ook altijd een polini minibike pompje. enkel ff de poulie vervangen voor een tandpoulie en een klein tandriemetje erop maken. die ori dingen zijn namelijk maar een paar mm dik. das net een elastiek ( knapt dus ook gouw )
     
    This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
    honda fryslan 17-4-2009 11:05 Print reply

    Posts: 1914
    dit met die aerox waterpomp werkt idd niet! en slangen omwisselen helpt ook niet omdat de schoepjes in het pompje simpelweg verkeerd om zitten.

    polinipompje is idd een betere optie.

    even voor het idee:



    Dit bericht is gewijzigd door honda fryslan op 17-4-2009 om 11:06 uur.
     
    2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
    Joel_koningslust 17-4-2009 11:07 Print reply

    Posts: 14514
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
    dit met die aerox waterpomp werkt idd niet! en slangen omwisselen helpt ook niet omdat de schoepjes in het pompje simpelweg verkeerd om zitten.

    polinipompje is idd een betere optie.

    even voor het idee:

    afbeelding

    Dit bericht is gewijzigd door honda fryslan op 17-4-2009 om 11:06 uur.



    die hadden wij ook op de kreidlers ja. maar dat snaartje wou nog wel eens knappen als je langer reed
     
    This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
    honda fryslan 17-4-2009 11:09 Print reply

    Posts: 1914
    Dat geloof ik zo.. Wij gebruiken dit blok enkel voor de sprint dus dan valt het wel mee.. tevens hebben we reserve snaartjes mee dus gaat goed komen
     
    2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved