Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 692 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 7 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

-Tom- 15-1-2006 0:25 Print reply

Posts: 4150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR-krul
[...]


stfu daar heb je niks aan wel

Praat geen poep, 50cc kan je gewoon keuren als motorfiets. Als het in het buitenland ook een snelle "brommer" was of lichte motorfiets
 
FTS Member
redavac 15-1-2006 2:28 Print reply

Posts: 1716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Speeder
[...]

doen ze dat dan ?


ja, toen ik belde zei die gast dat, dat me brommer daarna 2 uur moest blijve staan omdat ze mischien een steekproef kwamen houden ofzoiets..
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
Scarface 15-1-2006 10:38 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
[...]


ja, toen ik belde zei die gast dat, dat me brommer daarna 2 uur moest blijve staan omdat ze mischien een steekproef kwamen houden ofzoiets..



Ja heb ik ook gehad, toen kwam de schouwer er achter dat ie mijn bloknummer helemaal niet op hoefde te schrijven omdat het niet direct zichtbaar was. Helaas had ie mijn blok spoiler er al afgeschroefd.
nu staat op mijn kenteken ook mijn blok nummer .
Iemand enig idee hoe dat gaat als ik nu bijvoorbeeld een ander blokje er onder ga hangen?
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
hack_ops 15-1-2006 11:11 Print reply

Posts: 346
zo te zien weten een heleboel personen niet wat het kenteken inhoud.
zal ff proberen het een beetje simpel uit teleggen

het kenteken bewijs bestaat uit 3 delen
deel 1
deel 2
overschrijvingsbewijs (voorheen deel 3)

overschrijvingsbewijs heb je nodig als je je brom verkoopt,hiervoor krijg je een vrijwaringsbewijs(je bent dan officieel geen eigenaar meer van je brom)
deze moet je dus NOOIT bij je hebben,maar netjes thuis bewaren.

dit is een deel van het bewijs dat je ontvangt:



je kunt kiezen uit 2 maten platen de grote en een kleine smalle
ik heb dus gekozen voor een grote


bij het schouwen wordt er NIET gekeken of je brom opgevoerd is
waar kijken ze naar:
merk brommer
handelsbenaming
frame nummer
bloknummer
type goedkeuring

dus op je kenteken komt het bloknummer te staan
mocht je later een ander blok eronder doen.en je laat de brommer NIET opnieuw schouwen dan kun je problemen krijgen met de cops
hetzelfde geld voor het frame

als je dit veranderd ga je gewoon weer opnieuw schouwen(bij rdw station) en krijg je een nieuw kenteken bewijs (+ extra kosten)

mocht je het kentekenplaat of bewijs verliezen handel als volgt
aangifte politie doen
met dit bewijs ga je naar de rdw ,dan krijg je een nieuwe plaat of bewijs(hierop staat dan ook dat de vorige gestolen is,zie auto's waar op de plaat het numertje 1 bijstaat)

verzekering:
de meldcode of plaatnummer geef je door aan je verzekeraar.

rdw steekproef:
de rdw steekproef kijkt alleen of de schouwer zich netjes aan de regels heeft gehouden.maar kan je bromfiets nog wel ff vasthouden om te controleren naar de nummers.meer niet

kosten:
liggen per bedrijf verschillend
maar ongeveer ligt het rond de 50 euro
schouwen+plaat+bewijs+kosten.

en met een kenteken hoef je ook geen gele stickers/plaatje meer te voeren!



duidelijk zo?



Dit bericht is gewijzigd door hack_ops op 16-1-2006 om 20:06 uur.

Dit bericht is gewijzigd door hack_ops op 16-1-2006 om 20:07 uur.
 
gilera rcr cross
verwijderd1 15-1-2006 11:15 Print reply

Posts: 3527
maak daar maar 60 van>

schouwen, ?17,50
rdw registreren, ?20,00
plaatje, ? 20 euro

afzetters.... allemaal geld klopperij
 
hack_ops 15-1-2006 11:18 Print reply

Posts: 346
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bennyboy
maak daar maar 60 van>

schouwen, ?17,50
rdw registreren, ?20,00
plaatje, ? 20 euro

afzetters.... allemaal geld klopperij


yep das kl*te ja
helaas zijn er geen vaste prijs afspraken gemaakt,daarom is het overal zo verschillend.
 
gilera rcr cross
redavac 15-1-2006 12:31 Print reply

Posts: 1716
@hackops: Hoe zit het dan als je bloknummer niet leesbaar is, of als het bloknummer verschilt van je framenummer? Dan komt ie dus niet door de schouwing? (Hier in de FAQ staat namelijk, dat ie bloknummer alleen wordt opgeschreven als het leesbaar is?)

En tegen mij zeiden ze dat schouwen 20 euro kost
Marco, waar heb jij je brom laten schouwen dan?

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 15-1-2006 om 12:31 uur.
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
-Dennis- 15-1-2006 12:32 Print reply

Posts: 919
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
@hackops: Hoe zit het dan als je bloknummer niet leesbaar is, of als het bloknummer verschilt van je framenummer? Dan komt ie dus niet door de schouwing? (Hier in de FAQ staat namelijk, dat ie bloknummer alleen wordt opgeschreven als het leesbaar is?)

En tegen mij zeiden ze dat schouwen 20 euro kost
Marco, waar heb jij je brom laten schouwen dan?

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 15-1-2006 om 12:31 uur.


bij mij was bloknummer ook niet goed leesbaar, dan pakt de schouwer gewoon een stukje schuurpapier en schuurt het even op zodat hij het wel kon lezen.
 
nee, dat mag niet
Scarface 15-1-2006 12:33 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
@hackops: Hoe zit het dan als je bloknummer niet leesbaar is, of als het bloknummer verschilt van je framenummer? Dan komt ie dus niet door de schouwing? (Hier in de FAQ staat namelijk, dat ie bloknummer alleen wordt opgeschreven als het leesbaar is?)

En tegen mij zeiden ze dat schouwen 20 euro kost
Marco, waar heb jij je brom laten schouwen dan?

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 15-1-2006 om 12:31 uur.


Als je bloknummer niet leesbaar is wordt het ook niet opgeschreven
het bloknummer verschilt altijd van het frame nummer dus no problemo
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
hack_ops 15-1-2006 12:40 Print reply

Posts: 346
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
@hackops: Hoe zit het dan als je bloknummer niet leesbaar is, of als het bloknummer verschilt van je framenummer? Dan komt ie dus niet door de schouwing? (Hier in de FAQ staat namelijk, dat ie bloknummer alleen wordt opgeschreven als het leesbaar is?)

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 15-1-2006 om 12:31 uur.


niet leesbaar bedoelen ze meer mee: dat het nummer gevijld is of weg geslepen. of door het overspuiten onzichtbaar is geworden

door spuiten herstellen:
om het nummer heen afplakken met ducktape,dan over het nummer ff verf afbijt erop. nummer komt dan weer tevoorschijn .ff goed schoonmaken.
dan ff aflakken met transparante lak(anders roest het he)

wat betreft blok en frame nummer
een blok heeft een eigen nummer en een frame een eigen nummer
als deze maar goedgekeurd is
je mag dus rustig een andere frame hebben als deze maar is voorzien van een goedgekeurd nummer.
 
gilera rcr cross
red_hawk722 18-1-2006 21:13 Print reply

Posts: 97
Hey,
Ik vroeg me af of ik met de volgende set up op mij tomos brommer door de schouwing kom?
65cc polini
19mm dellorto
20mm minarelli spruitstuk
carters opmaat gemaakt
uitlaat homoet of power 1(heb ik allebei)
Hij loopt zeker wel 90-100KM/H
Dit is alles wat ik weet verder heb ik geen standaard onderdelen heb ik er nammelijk niet bij gekregen En over die uitlaten ZE VALLEN ECHT% HEEL ERG OP. ik denk zelf dat ze daar moeilijk over gaan doen.
Maar aangezien ik er nix van af wist wou ik ff weten wat jullie ervan denken

THNX
Maarten
 
arie !!!!de dildo!!!!
bobje 18-1-2006 21:24 Print reply

Posts: 2955
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: red_hawk722
Hey,
Ik vroeg me af of ik met de volgende set up op mij tomos brommer door de schouwing kom?
65cc polini
19mm dellorto
20mm minarelli spruitstuk
carters opmaat gemaakt
uitlaat homoet of power 1(heb ik allebei)
Hij loopt zeker wel 90-100KM/H
Dit is alles wat ik weet verder heb ik geen standaard onderdelen heb ik er nammelijk niet bij gekregen En over die uitlaten ZE VALLEN ECHT% HEEL ERG OP. ik denk zelf dat ze daar moeilijk over gaan doen.
Maar aangezien ik er nix van af wist wou ik ff weten wat jullie ervan denken

THNX
Maarten


niks aan de hand, kom je gewoon de schouwing mee door. Ze letten niet op snelheid of setup ofzo, alleen framenr. en nl goedkeuringsnr.

 
Sooner or later it's lager time
BSTS 24-1-2006 18:51 Print reply

Posts: 4241
als ik mijn brommer laat schouwen, kan ik hem dan gewoon zonder gebruiken in de schuur laten staan? want ik heb nog een rollend frame waar ik niks mee doe, die ik nog een keer wil opbouwen


weet iemand mail adres van het rdw?

mischien heb ik hem na 31 oktober 2006 pas klaar?

Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 24-1-2006 om 18:53 uur.
 
sprintjah
Suzuki-SLK Rijder 24-1-2006 18:55 Print reply

Posts: 3167
als je hem niet verzekerd moet je hem laten schorsen
 
Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.
BSTS 24-1-2006 18:56 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Suzuki-SLK Rijder
als je hem niet verzekerd moet je hem laten schorsen



als ik hem laat schouwen. moet die dan verzekerd worden? en als je niet verzekerd, ben je dan verplicht te schorsen??
 
sprintjah
honda_2takt_power 24-1-2006 18:57 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
[...]



als ik hem laat schouwen. moet die dan verzekerd worden? en als je niet verzekerd, ben je dan verplicht te schorsen??
wat als je dat niet doet ik heb me kenteken al maar nog niks doorgegeven en ook nog niks gehoord volgens mij hoef je niet te schorsen omdat je toch nog verzekert bent met je verzekeringsplaatje


Dit bericht is gewijzigd door honda_2takt_power op 24-1-2006 om 18:59 uur.
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
BSTS 24-1-2006 18:58 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_2takt_power
[...]
wat als je dat niet doet ik heb me kenteken al maar nog niks doorgegeven en ook nog niks gehoord



heb je kenteken maar nogniet verzekerd????

wie helpt mij??

Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 24-1-2006 om 19:08 uur.
 
sprintjah
Kerry King 24-1-2006 19:10 Print reply

Posts: 5037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
[...]



als ik hem laat schouwen. moet die dan verzekerd worden? en als je niet verzekerd, ben je dan verplicht te schorsen??



en vriend van mij die had hem niet vezekerd en toen schouwde ze hem nie kan da zomaar
 
ik weet niet wat jouw probleem is ? maar de mijne is het niet
onex 24-1-2006 19:12 Print reply

Posts: 464
hoe zit het dan als ik mijn brommer wil verzekeren in 2007,
een yamaha dt80mx(nl brommerframe)
kan dat dan niet meer?
 
honda_2takt_power 24-1-2006 19:13 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
[...]


heb je kenteken maar nogniet verzekerd????

wie helpt mij??

Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 24-1-2006 om 19:08 uur.
ik hbe men kenteken al een tijdje maar ben gewoon verzekerd op me verzekeringsplaatje

 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
BSTS 24-1-2006 19:13 Print reply

Posts: 4241
nog ff mijn vraag, ik wil graag snel antwoord

Ik heb een rollend frame, deze wil ik voor een project bewaren.
als ik mijn brommer nu schouw kan ik hem dan zonder verzekering in de schuur laten staan? en bewijze van spreken over 2 jaar weer opbouwen??

of moet ik dan een schorsing?
 
sprintjah
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 24-1-2006 19:13 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: onex
hoe zit het dan als ik mijn brommer wil verzekeren in 2007,
een yamaha dt80mx(nl brommerframe)
kan dat dan niet meer?


neeh, moet voor oktober, november 2006 geloof ik?
 
honda_2takt_power 24-1-2006 19:14 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: onex
hoe zit het dan als ik mijn brommer wil verzekeren in 2007,
een yamaha dt80mx(nl brommerframe)
kan dat dan niet meer?
verkeerd gelezen ff laten schouwen en dan kan je hem verzekeren

Dit bericht is gewijzigd door honda_2takt_power op 24-1-2006 om 19:16 uur.
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
BSTS 24-1-2006 19:16 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
nog ff mijn vraag, ik wil graag snel antwoord

Ik heb een rollend frame, deze wil ik voor een project bewaren.
als ik mijn brommer nu schouw kan ik hem dan zonder verzekering in de schuur laten staan? en bewijze van spreken over 2 jaar weer opbouwen??

of moet ik dan een schorsing?



helpt mij??
 
sprintjah
mulder 24-1-2006 19:16 Print reply

Posts: 13701
Zonder verzekering geen kenteken. Dachtik
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 7 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved