Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 601 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 6 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

NSR-krul 27-7-2005 19:52 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-R2
anyway het komt er dus op neer dat ik mijn MTX-R2 nooooit meer legaal kan rijden

begrenst 80cc blok komt wel door de schouwing heen maar mijn 200cc framepje niet (ook al is ie orgineel)


als motor verzekeren
 
MTX-R2 27-7-2005 19:56 Print reply

Posts: 73
dan moet ie minimaal 100 cc zijn (das geen probleem dat weet ik ook wel), maar ik moet hem ook nog laten keuren als motor (wat k*nker duur is) en mijn rijbewijs halen
 
a
Simpele 27-7-2005 19:59 Print reply

Posts: 251
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-R2
dan moet ie minimaal 100 cc zijn (das geen probleem dat weet ik ook wel), maar ik moet hem ook nog laten keuren als motor (wat k*nker duur is) en mijn rijbewijs halen

Kan gerust met 50cc hoor, keuren als motor..
 
nee.
NSR-krul 27-7-2005 20:01 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Simpele
[...]

Kan gerust met 50cc hoor, keuren als motor..


stfu daar heb je niks aan wel
 
MTX-R2 27-7-2005 20:05 Print reply

Posts: 73
hij snapt het maar er is nog een leuk iets...een r2 heeft tijpegoedkeuringsnr. HD09 oftewel ik moet hem laten keuren terwijl er 80cc onderligt en dan pas kan ik er 200cc onder leggen (hoewel ik dan dus nog steeds lekker illegaal bezig ben)
 
a
zulu007 14-8-2005 20:07 Print reply

Posts: 1362
kan ik mijn zulu laten schouwen terwijl hij onbegrenst is ??
 
tuning_gangsta 29-8-2005 21:12 Print reply

Posts: 41
ze zijn alleen een ding vergeten te melden bij :Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:, er moet nog bij, kunnen we flitsplaen gaan ontwikkelen voor brom,snor of scooter rijders. en wegenbelasting vragen enzo, om nog meer geld te kloppen. oh jah, weet ook iemand een site ofzo waar alle schouwers in de buurt van utrecht liggen ofzo.

Dit bericht is gewijzigd door tuning_gangsta op 29-8-2005 om 21:17 uur.
 
tuning_gangsta 29-8-2005 21:15 Print reply

Posts: 41
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zulu007
kan ik mijn zulu laten schouwen terwijl hij onbegrenst is ??


ze kijken niet naar hoe hard of dat je brommer loopt, alleen of dat alles degelijk aan elkaar zit en niet bij elkaar gehouden wordt door een stukkie plakband of een touwtje ofzo. (als ik het allemaal goed heb).
 
honda_2takt_power 29-8-2005 21:15 Print reply

Posts: 6744
precies geldklopperij dat is het niet meer niets minder
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Travel Fast 31-8-2005 11:52 Print reply

Posts: 486
Bij de halfords kan je schouw laten verichten, en let op het is geen technische keuring dus geen zaken aanpassen, gewoon laten zitten, ze noteren alleen nummers en wel de volgende:
Merk, Handelsbenaming, VIN nummer (framenummer), Motornummer, Type goedkeuring (NL of EU). Via een Computer programma wordt bepaald of deze voldoet aan de wet. Er wordt dus niet naar de brommer gekeken.
 
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland
English_Hooligan 1-9-2005 12:10 Print reply

Posts: 193
Maar als je zo een kenteken hebt he, moet k hem dan nog steeds gaan verzekeren ?
 
yamhaha 16-10-2005 22:13 Print reply
Posts: 49
Voor alle europesche brommers:

Het is zo dat alle niet nederlandse brommers illigaal in nederland rondrijden. Ook al heb je hem verzekerd, komen ze er achter ben je de lul.
Een europesche brommer moet je invoeren in NL. Dat doe je bij een RDW keurinsstation. Dat kost 70 euro. Maar je betaald verder niks aan de schouwing postkantor etc. Allen uiteindelijk je kenteken. dus het is "maar" 20 euro duurder als normaal. De keuring bij het RDW keuringsstation is een echte keuring. Dus er word gekeken of hij technisch motorisch oke is en volgens de nederlandse normen is.
Verder moet je papieren hebben die aantonen uit welk land de brommer komt en wat de technische specificaties zijn. In duitsland heet dit ene betriebserlaubnis, wat ene groen leren papier is met het typenummer naam van de maker en de technische specificaties.

opsomming wat heb je nodig:
-max 55 km lopen
-achter en dimvoorlicht hebben.
-betriebserlaubnis
-uit de EU komen
-technisch en motorisch goed zijn

Als je verder info wilt weten kun je het nummer 09009739 bellen en zij kunnen je dan vertellen wat de eisen zijn (ligt deels aan bouwjaar) en waar je kunt laten keuren.

Hoop schept dut wat licht in de duisternis

Dit bericht is gewijzigd door yamhaha op 17-10-2005 om 16:33 uur.
 
henk huppelschoten 18-10-2005 19:46 Print reply
Posts: 656
ok... vraagje over dit onderwerp ik heb voor mijn nsr nu een kenteken maar op het kentekenbewijs staat dat de brommer 1,35 kw heeft.

maar nu heb ik daarnet nog een boete gehad voor 0,8 kw.

ik snap er dus niet veel meer van.
kan iemand mij duidelijkheid verschaffen??

P.S. ik ben lang niet meer op het forum geweest en kan de knop om een topic te starten niet meer vinden daarom doe ik het dus in dit topic.



 
Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
Scarface 18-10-2005 19:49 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk huppelschoten
ok... vraagje over dit onderwerp ik heb voor mijn nsr nu een kenteken maar op het kentekenbewijs staat dat de brommer 1,35 kw heeft.

maar nu heb ik daarnet nog een boete gehad voor 0,8 kw.

ik snap er dus niet veel meer van.
kan iemand mij duidelijkheid verschaffen??

P.S. ik ben lang niet meer op het forum geweest en kan de knop om een topic te starten niet meer vinden daarom doe ik het dus in dit topic.





Ik heb dus eigenlijk de zelfde vraag, op mijn kenteken bewijs staat ook dat mijn brommer 1,3kw mag hebben, maar hoe zit het dan met de rollerbank? Straks met die nieuwe rollerbanken gaan ze km/h's meten.
Maar nu?
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
yamhaha 18-10-2005 21:54 Print reply
Posts: 49
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Scarface
[...]


Ik heb dus eigenlijk de zelfde vraag, op mijn kenteken bewijs staat ook dat mijn brommer 1,3kw mag hebben, maar hoe zit het dan met de rollerbank? Straks met die nieuwe rollerbanken gaan ze km/h's meten.
Maar nu?



Hoe werkt een rollerbank:
De rollerbank meet hoe vaak het achterwiel ronddraait op de 2 rollers, hij meet dus de snelheid van de scooter. De rollerbank geeft op zijn teller het vermogen aan. Het echte vermogen wordt niet gemeten dat kan immers niet (een tractor kan maar 45km/h, maar heeft veel meer vermogen dan een scooter, dus vermogen is niet uit te rekenen vanuit de snelheid). In een geijkte tabel van de overheid staat welk vermogen bij welke snelheid overeenkomt op een gemiddelde scooter. Vanuit een andere vastgelegde tabel wordt die snelheid vergelijken met een boete.

In het kort gezegd werkt het zo: snelheid van rollers, vermogen op teller van de roller, vermogen wordt vergeleken met snelheid, snelheid wordt vergeleken met boete.

Waarom de rollerbank niet gewoon in zijn teller de echte snelheid aangeeft is een vraag waarop waarschijnlijk de politie zelf het antwoord ook niet weet. Het zou wel effectiever en rechtvaardiger zijn

bron: http://www.scootxtre...&page=rollerbank

afgekeken van: http://www.brommerforum.nl/showtopic/900/2

Dit bericht is gewijzigd door yamhaha op 18-10-2005 om 21:59 uur.
 
scooterkiller 3-1-2006 14:04 Print reply

Posts: 2987
Ik had ook nog even een vraagie hebben ze bij een NSR perse het bloknummer nodig of kan het ook zonder dat nummer omdat ik namelijk meerdere blokken voor mn NSR heb liggen.

Mischien dat iemand ervaring hiermee heeft?

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 3-1-2006 om 14:05 uur.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
redavac 13-1-2006 17:24 Print reply

Posts: 1716
Oke, ik heb dus net gebeld bij de motoport hier in Goes.

Maar snap nog een paar dingen niet.
Er staat hier dat de brommer MAX 55km/u mag lopen, maar wat als je brommer harder loopt dan dat, komt je brommer dan niet door de keuring of kijken ze er niet naar?

En ik heb nu een 18mm carb met een powerfilter op m'n brommer, gaan ze letten op de carb en de powerfilter(zit wel met een slang in de oude luchtfilterbox, zodat er geen rotzooi in komt)?

bvd
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
mb-gek 13-1-2006 17:27 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
Ik had ook nog even een vraagie hebben ze bij een NSR perse het bloknummer nodig of kan het ook zonder dat nummer omdat ik namelijk meerdere blokken voor mn NSR heb liggen.

Mischien dat iemand ervaring hiermee heeft?

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 3-1-2006 om 14:05 uur.

zal toch niet uitmaken welk nummer er op staat van je blok
je mag namelijk gewoon je blok veranderen lijkt mij
ik heb me brommer iig laten schouwen met me ori blok terwijl ik me ori blok zo goed als nooit gebruik
hangt meestal een ander blok onder
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Suzuki-SLK Rijder 13-1-2006 17:40 Print reply

Posts: 3167
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

zal toch niet uitmaken welk nummer er op staat van je blok
je mag namelijk gewoon je blok veranderen lijkt mij
ik heb me brommer iig laten schouwen met me ori blok terwijl ik me ori blok zo goed als nooit gebruik
hangt meestal een ander blok onder


Staat ook nergens op het kenteken, dat motornummer
 
Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.
mtx sh 13-1-2006 18:01 Print reply
Posts: 159
ik heb een nl honda mtx sh met een duits blok eronder die wou ik laten keuren heb het motornummer al onleesbaar gemaakt. maar kan deze dan nog wel door de keuring? of moet er perse een motornummer aanwezig zijn?
 
richard3 13-1-2006 18:05 Print reply

Posts: 5198
het wordt alleen genoteerd als het te lezen is
zo niet staat het er niet op

 
op naar de grote brommers
redavac 14-1-2006 23:47 Print reply

Posts: 1716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
Oke, ik heb dus net gebeld bij de motoport hier in Goes.

Maar snap nog een paar dingen niet.
Er staat hier dat de brommer MAX 55km/u mag lopen, maar wat als je brommer harder loopt dan dat, komt je brommer dan niet door de keuring of kijken ze er niet naar?

En ik heb nu een 18mm carb met een powerfilter op m'n brommer, gaan ze letten op de carb en de powerfilter(zit wel met een slang in de oude luchtfilterbox, zodat er geen rotzooi in komt)?

bvd


iemand hier een antwoord op ?
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
Frysk 14-1-2006 23:49 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
[...]


iemand hier een antwoord op ?

ze kijken alleen frame nummer na
 
giggitybyte
redavac 14-1-2006 23:50 Print reply

Posts: 1716
ok, ty

edit:
maar wat als de rdw net een 'steekproef' komt houden?

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 14-1-2006 om 23:50 uur.
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
Frysk 14-1-2006 23:55 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
ok, ty

edit:
maar wat als de rdw net een 'steekproef' komt houden?

Dit bericht is gewijzigd door redavac op 14-1-2006 om 23:50 uur.

doen ze dat dan ?
 
giggitybyte

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 6 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved