Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 647 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 5 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

MotoCrossIpkiss[stan] 18-3-2005 8:30 Print reply

Posts: 7744
ehm, wat is der zo vreemd aan?

vanaf 1spetember 2005 kun je een kenteken aanvragen @ dealer..

en per 1 januari is het verlplicht

 
hoi
MotoCrossIpkiss[stan] 19-3-2005 12:22 Print reply

Posts: 7744
ok misschien wel wat belangrijks....

hetvolgende... lees net papieren van me pa door...

daar staat in dat er ook gekeken moet worden naar het bloknummer, uiteraard moet dit overeenkomen met het type brommer

dusj SH'tjes met ns1 blokjes of mt'tjes met 80blokjes... vergeet et maar...
 
hoi
Blijhoofd 19-3-2005 12:45 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

ok misschien wel wat belangrijks....

hetvolgende... lees net papieren van me pa door...

daar staat in dat er ook gekeken moet worden naar het bloknummer, uiteraard moet dit overeenkomen met het type brommer

dusj SH'tjes met ns1 blokjes of mt'tjes met 80blokjes... vergeet et maar...


zal wel mee vallen zien ze toch nie

bpvendien missen er bij veel tsxjes vaak een stuk van het blok nummer
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Apriliars105 19-3-2005 12:46 Print reply

Posts: 6111
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

[...]


sirieus nooit gezegd!, waar haal je dat vandaan?

Dit bericht is ge-edit door MotoCrossIpkiss[stan] op 17-3-2005 19:09


Dan was het iemand anders

no offence
 
As finishing touch, God created the Dutch
Frysk 19-3-2005 13:07 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

ok misschien wel wat belangrijks....

hetvolgende... lees net papieren van me pa door...

daar staat in dat er ook gekeken moet worden naar het bloknummer, uiteraard moet dit overeenkomen met het type brommer

dusj SH'tjes met ns1 blokjes of mt'tjes met 80blokjes... vergeet et maar...


dus onder een mtx kan geen nsr blokje ! godverdomme
 
giggitybyte
MotoCrossIpkiss[stan] 19-3-2005 18:54 Print reply

Posts: 7744
ehm weetikniet, kweet nie hoe moeilijk ze doen, nsr is natuurlijk wel een NL goedgekeurde brom...

ligt ook aan dealer, bepaalde mensen zijn best om te kopen(), schrijven gewoon originele goedkeuringsnummer op ipv bijv. 80 bloknummer

Dit bericht is ge-edit door MotoCrossIpkiss[stan] op 19-3-2005 19:38
 
hoi
kietje 20-3-2005 14:13 Print reply

Posts: 50
"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."


hele ouwde brommers hebben toch geen maximum constructie snelheid..?!

 
Lykantroop 20-3-2005 14:28 Print reply

Posts: 4754
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kietje

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."


hele ouwde brommers hebben toch geen maximum constructie snelheid..?!



uit nederland wel
 
GU/\/SY 15-4-2005 10:04 Print reply

Posts: 341
Idd, brommer voor 1994 HADDEN geen maximum snelheid. Doordat er door een rechter in 2001 een andere uitspraak is gedaan, geld dat nu niet meer.

 
skip 15-4-2005 19:19 Print reply
Posts: 71
"Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen TYPEGOEDKEURING te achterhalen is."

Ik heb dus een RS50 chesterfield die incorrect geimporteerd blijkt te zijn uit Italie en dat goedkeuringsnummer (K 0094 dacht ik) staat dus niet in mijn frame. Hiervoor heeft hij al bij de Domeinen gestaan,maar ik heb de rechtzaak gewonnen en hem terug gekregen op voorwaarde dat ik niet maar aan het verkeer deelneem....
Nu hoopte ik dus op n omzeiling van dat nummer door n kenteken aan te vragen, maar hiervoor heb ik dus WEER dat F*ck*ng nummer nodig.
Kan iemand mij helpen, heeft r iemand slagletters met de goede maat ofzo of connecties bij Aprilia Nederland, want die doen r zo godsgruwelijk moeilijk over...

gegroet, a desperate Aprilia driver.....

 
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen..
RUTGER_86 15-4-2005 19:21 Print reply

Posts: 1183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skip

"Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen TYPEGOEDKEURING te achterhalen is."

Ik heb dus een RS50 chesterfield die incorrect geimporteerd blijkt te zijn uit Italie en dat goedkeuringsnummer (K 0094 dacht ik) staat dus niet in mijn frame. Hiervoor heeft hij al bij de Domeinen gestaan,maar ik heb de rechtzaak gewonnen en hem terug gekregen op voorwaarde dat ik niet maar aan het verkeer deelneem....
Nu hoopte ik dus op n omzeiling van dat nummer door n kenteken aan te vragen, maar hiervoor heb ik dus WEER dat F*ck*ng nummer nodig.
Kan iemand mij helpen, heeft r iemand slagletters met de goede maat ofzo of connecties bij Aprilia Nederland, want die doen r zo godsgruwelijk moeilijk over...

gegroet, a desperate Aprilia driver.....

zoek een ander frame.. en bouw daar alles op...
 
DE MANNE VAN JANNE
honda-mbx 15-4-2005 19:22 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

ok misschien wel wat belangrijks....

hetvolgende... lees net papieren van me pa door...

daar staat in dat er ook gekeken moet worden naar het bloknummer, uiteraard moet dit overeenkomen met het type brommer

dusj SH'tjes met ns1 blokjes of mt'tjes met 80blokjes... vergeet et maar...


dat betekend dus dat ze bij een nsr enzo alle kappen er om weg kunnen slopen:P..
k was van plan om met mn 80blok er heen te gaan , moet maar even zien hoe dat nu weer moet..
 
ik vlam je..
skip 15-4-2005 19:35 Print reply
Posts: 71
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RUTGER_86

[...]
zoek een ander frame.. en bouw daar alles op...


tja, had k ook al over nagedacht maar ff n nummertje erin laten zetten is eenvoudiger,stel dat t toch ergens mogelijk is, dan alles af en op bouwen en de keuring duurt nog wel ff dus als r iemand wat anders weet...
en zie maar eens n net frame te vinden voor weinig,was niet van plan r nog meiers tegen aan te gooien. Als t kenteken erop zit gaat ie toch de deur uit,heb motorrijbewijs
 
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen..
kut scooters 15-4-2005 19:38 Print reply

Posts: 235
kut keuring gaan ze daar je mooie duure bromm lope te verneuke zeker en dan moe je nog dik dokke ook voor die plaat
laat ze dik opdordere met die kut regering
 
Skeez 18-4-2005 14:03 Print reply

Posts: 1339
hoor net op het radio-nieuws dat het brommerkenteken goedkoper wordt .
4,50 goedkoper ... nu 22,50 (als ik het goed gehoord heb ) omdat er naar schatting meer bromfietsen op kenteken gaan komen dan ze eerst dachten...
 
voederbiet 18-4-2005 14:06 Print reply

Posts: 10000
maare hoe zit et nouw al heb je weleen 50blokkie, maar diekomt niet overeen met je frame NR, dus bijv dattet een vervangings blok is, ben je dan ook fout bezig?et zal togniet?
 
BF is gewoon een kk site
honda-mbx 18-4-2005 14:06 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Skeez

hoor net op het radio-nieuws dat het brommerkenteken goedkoper wordt .
4,50 goedkoper ... nu 22,50 (als ik het goed gehoord heb ) omdat er naar schatting meer bromfietsen op kenteken gaan komen dan ze eerst dachten...


haha ja klopt oowk nog
 
ik vlam je..
Shaggy_Marv 18-4-2005 14:11 Print reply

Posts: 1891
Ik heb 3 verschillende motorblokken.. allemaal rijden ze anders...
Dus ik als hobby-ist verwissel die nog wel eens...
Hoe werkt dat dan?

Dit bericht is ge-edit door Shaggy_Marv op 18-4-2005 14:15
 
Oldtimers Live Longer
MotoCrossIpkiss[stan] 18-4-2005 14:17 Print reply

Posts: 7744
wss gwoon hopen dat je nie gepakt word
 
hoi
Shaggy_Marv 18-4-2005 14:19 Print reply

Posts: 1891
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

wss gwoon hopen dat je nie gepakt word

Maar wat is dat voor gelul..
als je blokkie in de soep draait... dan is 't goedkoper om een nieuwe blok te kopen...
Dus waarom zou dit een probleem moeten zijn?
 
Oldtimers Live Longer
Hier_ben_ik - Administrator 19-4-2005 7:57 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SuperWarma

Heb em gesubmit voor nieuws, maar weet niet hoe lang dat nog duurt dus zet em hier maar ff bij:

Persbericht

Zoetermeer, 18 april 2005

Tarief kentekenbewijs bromfietsen flink lager
Den Haag ? Het tarief voor het nieuwe kentekenbewijs voor bromfietsen is met ? 4,50 verlaagd. Het aanvragen van een kentekenbewijs zal geen ? 27, maar ? 22,50 kosten.

De tariefsverlaging betekent voor de eigenaren van bromfietsen een flinke besparing. Die is mogelijk door een beperking van de kosten bij de RDW, die verantwoordelijk is voor de kentekenregistratie van voertuigen in Nederland. Daarnaast zijn er signalen dat meer eigenaren een kenteken voor hun bromfiets aanvragen dan oorspronkelijk was ingeschat. Naar schatting gaat het om 500.000 bromfietsen.

Naast het tarief voor het kentekenbewijs moet de bromfietseigenaar kosten maken voor de schouwing van de bromfiets en het laten maken van de kentekenplaat. Beide prijzen worden door de branche zelf vastgesteld.

De verplichte kentekenregistratie voor bromfietsen begint op 1 september van dit jaar. Vanaf dat moment krijgt elke nieuwe bromfiets een kenteken. Eigenaren/houders van bestaande bromfietsen hebben tot 1 november 2006 de tijd om een kentekenbewijs aan te vragen. Meer informatie vindt u op de website van de RDW, www.rdw.nl

Op 12 april heeft de Tweede Kamer met de wetswijziging over de verplichte kentekenregistratie van bromfietsen ingestemd. Het wetsvoorstel wordt nu aan de Eerste Kamer aangeboden.



terug

? RDW 18-04-2005 v 1.0
http://www.rdw.nl/ne...tart.asp?pagina=http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_particulieren/ned0203_0047.htm



edit: Nounou...flink lager zeg, toch wel 10 ouderwetse hollandse florijnen

Dit bericht is ge-edit door SuperWarma op 19-4-2005 0:09

 
Members zijn vervelend :-|
schakelchikie 23-5-2005 23:12 Print reply
Posts: 53
hey mischien een hele domme vraag maar sta op het punt een rieju rs1 te kopen, zijn die dan wel op kenteken te maken? anders koop ik natuurlijk niet
en mischien een nog dommere vraag maar als je een rs50 hebt uit 98 kun je hem dan nog op kenteken krijgen als je blokke uit 2000 hebt?


 
harada identikit'02
-Niellesie- 23-5-2005 23:13 Print reply

Posts: 6454
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: schakelchikie2b

hey mischien een hele domme vraag maar sta op het punt een rieju rs1 te kopen, zijn die dan wel op kenteken te maken? anders koop ik natuurlijk niet
en mischien een nog dommere vraag maar als je een rs50 hebt uit 98 kun je hem dan nog op kenteken krijgen als je blokke uit 2000 hebt?




jups kan almaal
 
allalallalallalalallalala
NSR-krul 14-6-2005 19:05 Print reply

Posts: 2981
die keuring en dat kenteken gebeuren is een grote poep ik heb nu niks meer aan me mbx en mtx, het enigste wat ik kan doen ik nederlandse frames kopen en ze daar helemaal op bouwen
nu kan ik alleen nog op me nsr die morgen binnenkomt
 
MTX-R2 27-7-2005 19:51 Print reply

Posts: 73
anyway het komt er dus op neer dat ik mijn MTX-R2 nooooit meer legaal kan rijden

begrenst 80cc blok komt wel door de schouwing heen maar mijn 200cc framepje niet (ook al is ie orgineel)
 
a

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved