Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 910 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 4 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SpeedY_the_Devil 6-3-2005 22:51 Print reply

Posts: 2711
nou geloof ik niet dat ik mijn ns-1 ooit als brommer kan verzekeren..
frame is niet NL-gekeurd, en er zit een NS-1 blok op met 80cc

kheb ook geen motorpapieren..
maar kan ik hem nou wel als motor laten keuren en dan als motor rijden of moet ik dan ook nog importgeld enzo betalen omdat hij nooit is ingevoerd in nederland?
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
Lykantroop 6-3-2005 22:53 Print reply

Posts: 4754
geen idee, maar je zou alles wel op een ander frame kunne overzetten, misschien dat een nsr frame alles redelijk op past
 
honda_2takt_power 6-3-2005 22:55 Print reply

Posts: 6744
enkt dat een mh rx frame beter past staat ook mooier
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
brutus 6-3-2005 22:55 Print reply

Posts: 7934
nee want nsr heb buizen frame en ns1 wannebe kut delta box shit
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
SpeedY_the_Devil 6-3-2005 22:57 Print reply

Posts: 2711
niks wannebe kut delta box shit das tenminste een beetje een frame te noemen

nou had ik ergens een ns1 gezien met een 50cc frame en blok.. die heeft arie geloof ik.. maar om zoiets te vinden.. geen zin in ben over paar maanden toch 18 heb alleen geen zin om me brommer weg te pleuren
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
brutus 6-3-2005 22:58 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SpeedY_the_devil

niks wannebe kut delta box shit das tenminste een beetje een frame te noemen

nou had ik ergens een ns1 gezien met een 50cc frame en blok.. die heeft arie geloof ik.. maar om zoiets te vinden.. geen zin in ben over paar maanden toch 18 heb alleen geen zin om me brommer weg te pleuren


hap hap

noem is voordelen dan boven een buizen frame?
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
honda_2takt_power 6-3-2005 23:00 Print reply

Posts: 6744
het enigste wat ik kan bedenk is dat het mooier is en arie de arier heeft een nsr50rx dacht ergens te hebben gelezen dat dat gewoon een mh rx frame
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
SpeedY_the_Devil 6-3-2005 23:04 Print reply

Posts: 2711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_2takt_power

het enigste wat ik kan bedenk is dat het mooier is en arie de arier heeft een nsr50rx dacht ergens te hebben gelezen dat dat gewoon een mh rx frame


hmmz als daarop alles past ben ik wel geinteresseerd in zo'n frame

enne ik vindt het een stuk mooier en tis sterker als een mbx/nsr frame want die heb ik een keer aan puin gereden en ben met mijn ns1 veel harder op me bek gegaan en daar was alleen me subframe (buizen) krom
 
Ex-ex-Honda rijder... :-D --- op naar de 2800 posts :-e :-e --- Mijn site, GB en forum --> http://speeddevil.byethost32.com/index.php
johan466 7-3-2005 19:14 Print reply

Posts: 39
weet er dan ook iemand zeker wat voor frame er bij een ns-1 blok past anders haal ik wel een ander frame..
en kan ik er nie gewoon een framenummer van een nsr inslaan dat is makkelijker

 
MotoCrossIpkiss[stan] 8-3-2005 18:08 Print reply

Posts: 7744
UTFS
 
hoi
orange 11-3-2005 17:38 Print reply

Posts: 672
kan na 16 oktober 2006 een brommer nog steeds op kenteken gezet worden? en kost het per jaar ook nog geld, in de richting van wegenbelasting?
 
MotoCrossIpkiss[stan] 13-3-2005 22:49 Print reply

Posts: 7744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: orange

kan na 16 oktober 2006 een brommer nog steeds op kenteken gezet worden? en kost het per jaar ook nog geld, in de richting van wegenbelasting?


ja, dit moet je alleen dan bij de RDW laten doen, dit kost meer geld + dat het ipv een schouwing een keuring word, hierbij word gekeken of alles ogineel is enz.
je betaald geen wegenbelasting, wel zijn er al plannen om dit in te gaan voeren.... maar voorlopig nog niet
 
hoi
Evilmex 13-3-2005 22:52 Print reply

Posts: 4458
Wat word er eik bedoel mee VIN inslaan?
je hebt toch al een nl teken en frame nummer?
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
MotoCrossIpkiss[stan] 13-3-2005 22:54 Print reply

Posts: 7744
waar zie je dat staan?

ze noteren je vin nummer / framenummer in de comp. @ de dealer... verbonden met netwerk van rdw... om je kenteken te kunnen maken
 
hoi
Evilmex 13-3-2005 22:57 Print reply

Posts: 4458
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

waar zie je dat staan?

ze noteren je vin nummer / framenummer in de comp. @ de dealer... verbonden met netwerk van rdw... om je kenteken te kunnen maken


Kut, ik heb 2 brommers staan zonder nl keur, probleempje
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
MotoCrossIpkiss[stan] 13-3-2005 22:58 Print reply

Posts: 7744
oeps:P

eu keur is btw oowk goed hea
 
hoi
Evilmex 13-3-2005 23:00 Print reply

Posts: 4458
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

oeps:P

eu keur is btw oowk goed hea


ja, Die zou op mijn redrose moeten zitte, (italy import) maar die zit er dus ook niet :S
 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
ARIE_MTX-SH 14-3-2005 18:40 Print reply
Posts: 93
en in 1 mei moet je hem ook laten keuren.. hoezow klote. maarja die van mij is teminste goed ....... maar die kenteken is die net zow groot as van een moter??????????????????
 
www.2fast2bier.tk
MotoCrossIpkiss[stan] 17-3-2005 18:04 Print reply

Posts: 7744
nee
 
hoi
Apriliars105 17-3-2005 18:08 Print reply

Posts: 6111
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

nee


jij was toch dat mannetje dat een aantal maanden teruyg bij hoog en laag volhield dat het een keuring zou worden en geen schouwing?
 
As finishing touch, God created the Dutch
Yanos 17-3-2005 18:33 Print reply

Posts: 596
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ARIE_MTX-SH

en in 1 mei moet je hem ook laten keuren.. hoezow klote. maarja die van mij is teminste goed ....... maar die kenteken is die net zow groot as van een moter??????????????????


10x17 is bijna net zo groot als van een motor en 12x14
 
briand.nl
vroembroem 17-3-2005 18:43 Print reply
Posts: 617
heej weet iemand al of dan de rollenbanken verdwijnen. en/of flitspalen gaan werken op brommers?
 
honda_2takt_power 17-3-2005 18:55 Print reply

Posts: 6744
denk k dat rollerbanken nog blijven bestaan hoe wil jij brommers flitsen speciale flitskasten
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
MotoCrossIpkiss[stan] 17-3-2005 19:09 Print reply

Posts: 7744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Apriliars105

[...]


jij was toch dat mannetje dat een aantal maanden teruyg bij hoog en laag volhield dat het een keuring zou worden en geen schouwing?


sirieus nooit gezegd!, waar haal je dat vandaan?

Dit bericht is ge-edit door MotoCrossIpkiss[stan] op 17-3-2005 19:09
 
hoi
mikkel 17-3-2005 19:18 Print reply

Posts: 1587
heej vandaag krreg ik brief of ik mijn verzekering wou verlengen dit stond er bij

per 1 januarie 2007 gled voor de bromfiets een kenteken verplichting
maar u kunt al vanaf 1 septeber 2005 een kenteken aan vraagen zodra u kenteken bij wijs hebt geefdit dan aan ons door

dit wou ik even zeggen
 
glaasje op laat je berijden

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved