Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 625 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

xeno 27-2-2005 20:04 Print reply

Posts: 1189
1 mag je met crossmotorbanden op de weg?
2 mijn achterveer is verlast mag dit?
3 waar zit het framenummer bij mtx-sh?
3 is die brommerkeuring nu officieel?


thanx

Dit bericht is ge-edit door xeno op 27-2-2005 20:06
 
MotoCrossIpkiss[stan] 28-2-2005 14:10 Print reply

Posts: 7744
1.maakt nixx uit voor schouwing
2. zie 1
3. balhoofd
4. yepz, tijdje al
 
hoi
Skeez 28-2-2005 14:13 Print reply

Posts: 1339
ik vind 't gewoon k*t
 
MotoCrossIpkiss[stan] 28-2-2005 14:14 Print reply

Posts: 7744
tis ut niet, kgaat er strax flink geld meej verdiene
 
hoi
ghost-rider 28-2-2005 14:30 Print reply

Posts: 1886
niet op mij hoer ik krijg korting
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
Skeez 28-2-2005 14:32 Print reply

Posts: 1339
mij gaat 't alleen geld kosten... daarom al flink wat brommers verkocht :-(
 
aprilia rs 50 girl 28-2-2005 15:24 Print reply

Posts: 4805
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ghost-rider

niet op mij hoer ik krijg korting


k ook en niet te zuinig ook

mot k hem alleen wel af gaan voeren mja jammer dan propje in uitlaat lassen klaar
 
henkie
Skeez 28-2-2005 15:25 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: aprilia rs 50 girl

[...]


k ook en niet te zuinig ook

mot k hem alleen wel af gaan voeren mja jammer dan propje in uitlaat lassen klaar


hoezo krijgen jullie allemaal korting
 
Neonlampje 28-2-2005 15:25 Print reply

Posts: 14825
lassen? gewoon een waaier tussen je pakking proppen.. kost je 20 ct en je bent klaar
 
ghost-rider 28-2-2005 15:28 Print reply

Posts: 1886
maar je hoeft hem helemaal nie af te voeren bij de schouwingis al 400 keer gezegd
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
aprilia rs 50 girl 28-2-2005 15:28 Print reply

Posts: 4805
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Skeez

[...]


hoezo krijgen jullie allemaal korting


connecties
 
henkie
aprilia rs 50 girl 28-2-2005 15:30 Print reply

Posts: 4805
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ghost-rider

maar je hoeft hem helemaal nie af te voeren bij de schouwingis al 400 keer gezegd


moet je is een x goed lezen

Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

 
henkie
Neonlampje 28-2-2005 15:31 Print reply

Posts: 14825
Staat er ook bij dat ze dat testen dan?
Tis een schouwing, geen keuring.
 
Skeez 28-2-2005 15:32 Print reply

Posts: 1339
het schijnt dat ze in de eerste periode heel makkelijk zijn en niet echt allerlei prestaties gaan meten...
 
aprilia rs 50 girl 28-2-2005 15:34 Print reply

Posts: 4805
me ma werkt bij een verzekeringsbedrijf en die zegt dat ze wel gaan keuren anders staat dat er tog niet EN ze houden steekproefen dus ze gaan wel keuren
 
henkie
Dapp freak 28-2-2005 15:35 Print reply

Posts: 602
bij de broemboer zei zo'n medewerker dat er voor zundapps en kreidlers een andere keuring komt, omdat er ook veel mensen zijn met een duits frame ofzo, heeft die gast gelijk? of is het bullshit?

 
Skeez 28-2-2005 15:47 Print reply

Posts: 1339
brommers van voor een bepaald jaar (rond 1978 ofzo, oltimers dus) worden idd soepeler gekeurd...
 
MotoCrossIpkiss[stan] 1-3-2005 14:49 Print reply

Posts: 7744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: aprilia rs 50 girl

me ma werkt bij een verzekeringsbedrijf en die zegt dat ze wel gaan keuren anders staat dat er tog niet EN ze houden steekproefen dus ze gaan wel keuren


ZE GAAN NIET KEUREN!!!!!!!!!!!!!
er komt een schouwing, waar alleen naar het framenummer gekeken word......
geloof je het niet?, kom dan langs... kep et zwart op wit hierzo van de RDW
 
hoi
MotoCrossIpkiss[stan] 1-3-2005 14:51 Print reply

Posts: 7744
http://www.brommerforum.nl/showtopic/25533

misschien wat duidelijker.....
 
hoi
ghost-rider 1-3-2005 15:04 Print reply

Posts: 1886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

[...]


ZE GAAN NIET KEUREN!!!!!!!!!!!!!
er komt een schouwing, waar alleen naar het framenummer gekeken word......
geloof je het niet?, kom dan langs... kep et zwart op wit hierzo van de RDW


go stanny(K)
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
MotoCrossIpkiss[stan] 1-3-2005 15:06 Print reply

Posts: 7744

 
hoi
Yanos 2-3-2005 23:54 Print reply

Posts: 596
Zowel voor bromfietsen als voor snorfietsen wordt een nieuwe kentekenplaat ge?ntroduceerd. Voor beide bestaat een staand model van 10 bij 17,5 cm en een liggend model van 14,5 bij 12,5 cm. De afmetingen zijn zo gekozen dat de plaat in de meeste gevallen op het achterspatbord past. Ook bevatten beide platen verschillende veiligheidskenmerken die fraude met de kentekenplaat tegengaan. Bromfietsen krijgen ??n gele retroreflectieve kentekenplaat met zwarte tekens, snorfietsen ??n lichtblauwe kentekenplaat met witte tekens. Dit kleurverschil zorgt voor een goed onderscheid tussen brom- en snorfiets. Het is niet mogelijk om voor historische brom- en snorfietsen een historische kentekenplaat aan te vragen.
 
briand.nl
m_a_r_c_o 4-3-2005 12:14 Print reply

Posts: 6443
heeft er iemand een plaatje van zoon kenteken?
 
Seat Leon 20vt
Tuning_Centre_Tax 4-3-2005 12:30 Print reply

Posts: 901
wat is het originele blok nummer van een nsr??? Want als dat niet overeen komt kan ik de slijptol pakke
 
Nsr onderdelen te koop!!!! Inbox voor meer info.
MotoCrossIpkiss[stan] 4-3-2005 12:32 Print reply

Posts: 7744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tuning_Centre_Tax

wat is het originele blok nummer van een nsr??? Want als dat niet overeen komt kan ik de slijptol pakke


boeit geen ruk....


en is un faq over
 
hoi

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved