Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 883 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 2 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

KaWaReZ 22-2-2005 12:35 Print reply

Posts: 20579
mbxblok-onder-kawa-perikelen bedoel je?
dat denk ik wel :s

mgoed: YES DIE LELIJKE GELE KUTSTICKERS MOGE DERAF !!! MWHAHAHAHAHAHAH!~!!!!


 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
B-100 22-2-2005 14:44 Print reply

Posts: 1384
ik hep dan zo een 80 blok en mbx velgen onder mijn mt, zal dit problemen op gaan leveren om zon kentekenplaat aan te vragen?
 
Te koop: afgeslepen uitlaat, bande die hobbelen en een lekkende kadett voor veelteveel
HayeSM 22-2-2005 19:03 Print reply

Posts: 3052
nee.. kijken alleen naar je frame nummer, merk en type brom.. en ALS HET KAN naar blok nummer.. bij jou kan het niet, want jij gaat voor die tijd ff de dremel of slijpschijf pakken
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
Hollander 22-2-2005 19:04 Print reply
Posts: 33
Shit maar ut gaat je zoiezow dus al meer dan 50 eu kosten,!! kan der oowk nog wel bij en dan je verzekering ook nog eens stelletje kutnaaiers.
Binnenkort kunnen alleen nog maar mensen met VEEL geld schakelbrommers legal rijden.

Nou dat word weer rekenen of ik nu wel weer verderkan met tunen laatst precies uitgerekend!!!


 
Crossroads 4 life
Joostvdw 22-2-2005 19:05 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hollander

Shit maar ut gaat je zoiezow dus al meer dan 50 eu kosten,!! kan der oowk nog wel bij en dan je verzekering ook nog eens stelletje kutnaaiers.
Binnenkort kunnen alleen nog maar mensen met VEEL geld schakelbrommers legal rijden.

Nou dat word weer rekenen of ik nu wel weer verderkan met tunen laatst precies uitgerekend!!!




verzekering zal ook wel goedkoper worden (hoop ik dan maar)

edit: ohnee, dat hoef ik niet te hopen, oldtimer...

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 22-2-2005 19:06
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
mb-gek 22-2-2005 19:07 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

[...]


verzekering zal ook wel goedkoper worden (hoop ik dan maar)

edit: ohnee, dat hoef ik niet te hopen, oldtimer...

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 22-2-2005 19:06

jippi







denk alleen dat het niet veel goedkoper kan ( 38 euro per jaar )


 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Dragonfly 22-2-2005 19:26 Print reply

Posts: 486
heeft maby iemand een foto van de grote van het kenteken of wordt die net zo groot als die nu is ??
 
I am going to find myself, if i return before i found myself keep me here
Tijzzz 22-2-2005 19:29 Print reply

Posts: 4215
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dragonfly

heeft maby iemand een foto van de grote van het kenteken of wordt die net zo groot als die nu is ??


12*14 wordt ie ongeveer.

zijn 2 maten maar ik weet er maar 1 meer.
 
DaVaRo 22-2-2005 19:29 Print reply

Posts: 1382
Ik denk dat we tegen de tijd dat dit gaat gebeuren wel weer een topic kunnen openen hier over omdat ik problemen zie aankomen: bijv. weigering of zo...
 
HayeSM 22-2-2005 19:46 Print reply

Posts: 3052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tijzzz

[...]


12*14 wordt ie ongeveer.

zijn 2 maten maar ik weet er maar 1 meer.


en een is 10*17 volgensmij.. moet je ff googlen op urt forum.. staat ergens een foto van senda, en een topic met handige informatie en preciese maten
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
Ryan 22-2-2005 19:47 Print reply
Posts: 950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

Ik denk dat we tegen de tijd dat dit gaat gebeuren wel weer een topic kunnen openen hier over omdat ik problemen zie aankomen: bijv. weigering of zo...


Jij lijkt wel paranormaal.
 
honda_2takt_power 22-2-2005 21:33 Print reply

Posts: 6744
nee volgens mij niet want je frame beschouwen ze als brommer volgens mij
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
-jaZper- 23-2-2005 7:51 Print reply

Posts: 3841
komt er ook een BF stikker om op het hoekje van het kenteken te plakken net zoals bij de motors?
 
groene motoren gaan harder
S.Brouwer 23-2-2005 8:12 Print reply

Posts: 1783
nu gaat iedereen op zoek naar 80 blokkie en een krad cilinder?

dan heb je toch 50cc en kan je er makkelijk 80cc opdoen en toch het zelfde blok nummerbehouden als op je kentekenbewijs staat.


 
Rive-MBX 23-2-2005 8:56 Print reply

Posts: 764
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik



Geen idee, zal vast niet heel handig gaan
Wat wel kan (als je honda iets hebt): duits frame kopen -> invoeren -> overzetten onderdelen -> lala..


ik heb een duitse brommer en hoe moet ik hem invoeren?
 
*zucht*
Apriliars105 23-2-2005 9:20 Print reply

Posts: 6111
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hollander

Shit maar ut gaat je zoiezow dus al meer dan 50 eu kosten,!! kan der oowk nog wel bij en dan je verzekering ook nog eens stelletje kutnaaiers.
Binnenkort kunnen alleen nog maar mensen met VEEL geld schakelbrommers legal rijden.






want alleen als je VEEL geld hebt kun je eenmalig 50 euro ophoesten
 
As finishing touch, God created the Dutch
arrier 23-2-2005 14:36 Print reply
Posts: 2221
maar er staat dat je na dat je het kentekenbewijs heb opgehaald dat je daarna een kentenkenplaat kan kopen. maar staat het kenteken al vast op het kentekenbewijs of mag je zelf iets leuks kiezen?
 
galibaba 23-2-2005 15:49 Print reply

Posts: 72
voor alle mbx fanaten,koop een nsrframe en jank die nummers over in je mbx-frame,en klaar is clara.......
 
pepijn 24-2-2005 15:43 Print reply
Posts: 1287
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx reeser

Quote:

Kentekenen bestaande brom- en snorfietspark
Schouwing marktprijs
Aanvraag kenteken* ? 27,00
Kentekenplaat marktprijs
Inslag voertuigidentificatienummer (VIN) ? 25,00
Identiteitsonderzoek ? 40,00





logischie prijzen......

Dit bericht is ge-edit door pepijn op 24-2-2005 15:43
 
MC Beuner 24-2-2005 16:04 Print reply

Posts: 3678
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: galibaba

voor alle mbx fanaten,koop een nsrframe en jank die nummers over in je mbx-frame,en klaar is clara.......


heb jij ook zon mooi mepding met een rondje mt NL er in dan?

anders pak je nsr frame en las je de achterkant over...
 
Vivatje snor
johan466 25-2-2005 19:37 Print reply

Posts: 39
ik heb een honda ns-1 maar kan ik die dan nog op 1 of andre manier verzekeren ofzo?
anders moek hem maar verkope h? :(


 
honda_2takt_power 25-2-2005 19:39 Print reply

Posts: 6744
nu verkopen nu vang je er nog geld voor straks moet je em met die kentkens gratis weggeven of weer verkopen in land van oorsprong
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
JCG 27-2-2005 19:12 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johan466

ik heb een honda ns-1 maar kan ik die dan nog op 1 of andre manier verzekeren ofzo?
anders moek hem maar verkope h? :(




papieren opzoeken en laten keuren als motor
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
DaVaRo 27-2-2005 19:14 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ryan

[...]


Jij lijkt wel paranormaal.

dat heet logisch nadenken
 
Shy fx 27-2-2005 19:56 Print reply

Posts: 486
en meot je dan je brommer laten testen of zo??

 
Fighting for peace, is like fucking for virginnity

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved