Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 873 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 10 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

-simon- 23-7-2006 19:00 Print reply

Posts: 8211
dus ik kan een brommer met goedgekeurd frame maar met 80blok gewoon laten schouwen zonder problemen?
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
mcdronkz 23-7-2006 19:11 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
dus ik kan een brommer met goedgekeurd frame maar met 80blok gewoon laten schouwen zonder problemen?


Ja.
 
Verschoor 29-7-2006 20:05 Print reply

Posts: 86
Even een quote van de begin post :

"Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden. "

Dus als ik het goed begrijp, hoef ik niet mijn kappen van mijn Aprilia RS50 te halen , zodat degene die mijn bromfiets schouwt, het motorblok nr. kan noteren ? Zolang zij ( schouwer ) het framenummer,merk en type van de brommer kan achterhalen , is alles in orde ?

 
Liever een zuster als hoer , dan een politieagent als broer .
Daan88 29-7-2006 20:06 Print reply

Posts: 87
klopt kappen zitten laten
 
vespacarforum.forumup.nl
Verschoor 29-7-2006 20:35 Print reply

Posts: 86
Bedankt voor je reactie .
 
Liever een zuster als hoer , dan een politieagent als broer .
MB-8 GreenLizar 23-8-2006 12:53 Print reply
Posts: 201
damn....ik heb 2x MB8, 1x MB5 en die wilde ik samen met een maat van me (dus meteen ook zijn NSR met MBX-80 blok) laten schouwen. .....Ik belde op....en die lul gaat gelijk zeuren dat het geen probleem is, zolang er maar geen 80-blokken onder hangen.

Wat een **^&@#(^

Ik heb al op 1 blok ooit een 50bloknummer gemaakt...nu moek die andere dus ook doen. Of een andere schouwer vinden :(



P.S. Diezelfde %#$(*!) zei ook dat het alleen nog tot eind augustus mogelijk is. ....Maar dat is toch eind oktober?

Dit bericht is gewijzigd door oude meester op 23-8-2006 om 12:54 uur.
 
Honda_driver 23-8-2006 12:58 Print reply

Posts: 1574
80 blok maakt niets uit, als het maar geen 80 frame is.
 
gerwin88 23-8-2006 13:13 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: oude meester

P.S. Diezelfde %#$(*!) zei ook dat het alleen nog tot eind augustus mogelijk is. ....Maar dat is toch eind oktober?

Dit bericht is gewijzigd door oude meester op 23-8-2006 om 12:54 uur.


is eind oktober, 31 om precies te zijn...
 
VW rider for live
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 23-8-2006 13:14 Print reply

Posts: 13700
dan wordt het eens tijd dat me slet geschouwd word.. stel kenteken zolang mogelijk uit omdat er ook meer consequenties aanzitten dan voordelen
 
Honda_driver 23-8-2006 13:15 Print reply

Posts: 1574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
dan wordt het eens tijd dat me slet geschouwd word.. stel kenteken zolang mogelijk uit omdat er ook meer consequenties aanzitten dan voordelen


Je ontkomt er toch niet aan.

 
KaWaReZ 23-8-2006 13:17 Print reply

Posts: 20579
moet dus voor in oktober nog "ff" 3 voertuigen laten schouwen, waar ik geen garantie voor heb dak ze verkoop.... geldklopperij
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 23-8-2006 13:18 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
moet dus voor in oktober nog "ff" 3 voertuigen laten schouwen, waar ik geen garantie voor heb dak ze verkoop.... geldklopperij



nah, de geldklopperij vind ik wel meevallen.. mja met 3 voertuigen tikt het idd erg aan op het kosten plaatje... vind meer het gedoe eromheen enz
 
nsrracer 23-8-2006 13:21 Print reply

Posts: 8625
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
[...]



nah, de geldklopperij vind ik wel meevallen.. mja met 3 voertuigen tikt het idd erg aan op het kosten plaatje... vind meer het gedoe eromheen enz


nja ik moet er 12
 
gerwin88 23-8-2006 13:22 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nsrracer
[...]


nja ik moet er 12


wat doe je dan ook met 12 van die barrels
 
VW rider for live
KaWaReZ 23-8-2006 13:24 Print reply

Posts: 20579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gerwin88
[...]


wat doe je dan ook met 12 van die barrels


verzamelen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
MB-8 GreenLizar 23-8-2006 13:24 Print reply
Posts: 201
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nsrracer
[...]


nja ik moet er 12


Thats a lot Dat valt mijn 3 nog wel mee

Maar wel klote....ik moet ook maar zien of ik ze nog kan verkopen. En dan schijnen ze ook nogeens verplicht verzekerd te moeten zijn...ja daaag....ik wacht de aanmaningen van de RDW wel af
 
gerwin88 23-8-2006 13:26 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: oude meester
[...]


Thats a lot Dat valt mijn 3 nog wel mee

Maar wel klote....ik moet ook maar zien of ik ze nog kan verkopen. En dan schijnen ze ook nogeens verplicht verzekerd te moeten zijn...ja daaag....ik wacht de aanmaningen van de RDW wel af


ik had mn dt aan het begin van het jaar ofzo laten schouwen, daarna niet verzekerd, maar ook niks van rdw gehoord dat die geschorst moest worden hoor...
 
VW rider for live

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 10 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved