Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 48 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Kenteken op brommer
Geschreven door honda_2takt_power
Geplaatst op 27-1-2005 12:04
Categorie Algemeen

Bron: RDW; http://www.rdw.nl



Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.




De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.

Pagina 1 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Joscross 21-2-2005 21:48 Print reply

Posts: 12501
Ctrl c ctrl v van de RDW?
 
wildhaguh 21-2-2005 21:52 Print reply

Posts: 1650
kan ik mijn brommer ook als ligte motor verzekeren als ik 18 ben en licht rijbewijs heb

zou fijn zijn
70cc tje eronder ofsow en geen gezeik met rollers?

 
www.brommer-onderdelen.tk
koen-z 21-2-2005 21:53 Print reply

Posts: 3702
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wildhaguh

kan ik mijn brommer ook als ligte motor verzekeren als ik 18 ben en licht rijbewijs heb

zou fijn zijn
70cc tje eronder ofsow en geen gezeik met rollers?



denk het niet, zit toch geen motor keurteken op??
 
honda_2takt_power 21-2-2005 21:54 Print reply

Posts: 6744
nee
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Hier_ben_ik - Administrator 21-2-2005 21:55 Print reply

Posts: 8497
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Ctrl c ctrl v van de RDW?


volgensmij niet nee, stonden wat spellingsfouten in


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wildhaguh

kan ik mijn brommer ook als ligte motor verzekeren als ik 18 ben en licht rijbewijs heb

zou fijn zijn
70cc tje eronder ofsow en geen gezeik met rollers?



Geen idee, zal vast niet heel handig gaan
Wat wel kan (als je honda iets hebt): duits frame kopen -> invoeren -> overzetten onderdelen -> lala..
 
Members zijn vervelend :-|
honda_2takt_power 21-2-2005 21:58 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

[...]


volgensmij niet nee, stonden wat spellingsfouten in


[...]


Geen idee, zal vast niet heel handig gaan
Wat wel kan (als je honda iets hebt): duits frame kopen -> invoeren -> overzetten onderdelen -> lala..
ik heb gewoon kopieren plakken gedaan dus spelfouten liggen niet aan mij
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Hier_ben_ik - Administrator 21-2-2005 21:59 Print reply

Posts: 8497
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_2takt_power

[...]
ik heb gewoon kopieren plakken gedaan dus spelfouten liggen niet aan mij




in dat geval: zet dat er de volgende keer even bij
 
Members zijn vervelend :-|
poesje 21-2-2005 22:00 Print reply

Posts: 156
maar wat me nu nog niet helemaal duidelijk is kun je je 80blokje dr nou onder laten hangen???

is wel ander blok nr.
 
IK BEN GEIL! wie ben jij...?
honda_2takt_power 21-2-2005 22:02 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

[...]




in dat geval: zet dat er de volgende keer even bij
zal ik volgende keer doen maar ik dacht er is nog geen enkele faq over en wel veel topics dus beter een faq als een hele hoop topics
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Blijhoofd 21-2-2005 22:03 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: poesje

maar wat me nu nog niet helemaal duidelijk is kun je je 80blokje dr nou onder laten hangen???

is wel ander blok nr.


dan geef je toch geen blok nummer op en dremel je het er af
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
KaWaReZ 21-2-2005 22:26 Print reply

Posts: 20564
50% van bf-brommers komt hier niet doorheen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , Duc999
honda_2takt_power 21-2-2005 22:27 Print reply

Posts: 6744
zullen we wel es zien als je je bromhoer goed kent rkijg je em toch wel
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Mol! 21-2-2005 22:35 Print reply
Posts: 1594
Ken nog mooi worden met de handel; al die NS1 "brommers" kom je aan de straatstenen niet kwijt, als die kentekens eenmaal aangevraagd moeten gaan worden
 
honda_2takt_power 21-2-2005 22:49 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mol!

Ken nog mooi worden met de handel; al die NS1 "brommers" kom je aan de straatstenen niet kwijt, als die kentekens eenmaal aangevraagd moeten gaan worden
daarom doen ze het juist om de illigale brommers van de weg af te pesten [sub[ maar ik gamzzl

Dit bericht is ge-edit door honda_2takt_power op 21-2-2005 22:50
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Yanos 21-2-2005 23:00 Print reply

Posts: 596
hoe komt dat kenteken er ongeveer uit te zien? wordt het zon groot ding als op een motor?
 
briand.nl
Joscross 21-2-2005 23:05 Print reply

Posts: 12501
Ik geloof ongeveer 2 keer zo groot als het huidige plaatje.
 
2wheels[jurg] 21-2-2005 23:15 Print reply

Posts: 3503
idd word niet zo groot,

zolang je maar een typegoedkeuring hebt en er is niet gerommeld met framenummer dan kom je er wel door heen. of je moet echt je halve frame verlast hebben. verder is er voor oldtimers een wat softere regeling geloof ik, mijn baas spaart ouwe brommers en die heeft een boekje liggen. als ik er ben zal ik het is effe doorkijken
 
tsx reeser 22-2-2005 8:47 Print reply

Posts: 1492
ik mis nog 1 ding. blijven de gele stikkers er op zitten?
 
pringles
Blijhoofd 22-2-2005 9:03 Print reply

Posts: 7378
en kan je naar oktober bijvoorbeeld 5 jaar later die brommer ook nog op kenteken zetten

en moet hij verzekerd zijn als tie op kenteken staat ook al rij je er neit mee
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
-Tom- 22-2-2005 9:05 Print reply

Posts: 4150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx reeser

ik mis nog 1 ding. blijven de gele stikkers er op zitten?

Gele/oranje plaatje/stickers worden afgeschaft. Ipv daarvan heb je nu 2 verschillende soorten kentekens. Je mag het er natuurlijk wel erop houden, maar het is niet meer verplicht (ik laat m'n plaatje er bv gewoon opzitten, staat gewoon mooier, anders heb ik 2 gaten in m'n spatbord, en het hoort bij die brommer, 't is een oldtimer, van VrOeGaH)
 
FTS Member
redmetallicnsr 22-2-2005 9:33 Print reply

Posts: 735
tot en met 31 oktober 2006, betekend da dan da ik nog tot deze datum mej mun gewoon plaatje kan door blijven rijden?
 
mtx
Shy fx 22-2-2005 10:40 Print reply

Posts: 486
En wat zijn de kosten om gewoon je brommer op de weg te houden??? met zoon kenteken bewijs??


 
Fighting for peace, is like fucking for virginnity
tsx reeser 22-2-2005 11:12 Print reply

Posts: 1492
Quote:

Kentekenen bestaande brom- en snorfietspark
Schouwing marktprijs
Aanvraag kenteken* ? 27,00
Kentekenplaat marktprijs
Inslag voertuigidentificatienummer (VIN) ? 25,00
Identiteitsonderzoek ? 40,00


 
pringles
MotoCrossIpkiss[stan] 22-2-2005 12:07 Print reply

Posts: 7744
dat laatste scheelt per zaak
 
hoi
Teun_GHC 22-2-2005 12:29 Print reply

Posts: 1588
maakt het iets uit als je alles anders heb behalve frame??
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2013 - All rights reserved