Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 617 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Verwijderen Carterbegrenzing AM6
Geschreven door Cabrinha
Geplaatst op 15-1-2005 2:23
Categorie Motor gerelateerd

Velen kennen dit probleem wel.
Je wilt een leuke cilinder erop....alles gekocht,
ben je lekker bezig, tja wilt je cilinder er niet op...

In de carters (of blokhelften) daar waar de cilinder in schuift.... zit een kleine rand.
Die houd de kraag (onderste gedeelte van de cilinder)
tegen.

Je kan deze weghalen met een handig trucje:

Je haalt je blok onder je brommer vandaan, of niet, licht eraan hoe goed je erbij kunt, maar het beste is om hem even eraf te halen.

Benodigdheden:
  • ontvetter (wasbenzine bijv.)
  • dremel met slijpsteentje..
  • rol ducktape (of andere sterke stape..)
  • stofzuiger
  • spuitbus verf
  • vloeibare pakking


    Stap 1:
    Je ontvet de hele binnekant van de carterruimte zegmaar.

    Stap 2:
    Pak nu een rol ducktape, en plak door middel van kleine reepjes en stukjes je complete carterruimte af, dus je maakt zegmaar een bakje in je blok.
    Leg je krukas in het midden en tape eromheen zodat hij omhoog blijft staan en doe hier even iets (doek ofzo) overheen (voor de mensen met parkinson ofzo....) zodat de krukas ook niet kan beschadigen.
    Dus blijven plakken totdat je carter vol is en volledig bedekt is, ook tot bovenaan met tape.
    Werk nu de randen waar de tape ophoud af met vloeibare pakking af , zodat er GEEN vuil in je blok kan vallen...

    Stap 3:
    Spuit nu op de tape (leg wel doeken over je rest van je blok vanwege de verf...) een laagje verf.
    Dit is om later NA het dremelen de stof enzo makkelijk op te kunnen stofzuigen, omdat ze verf een gladde laag maakt op de stukjes tape...

    Stap 4:
    Als dit droog is kan je beginnen met dremelen, maar niet meer dan de rand weghalen.
    Dus gewoon relaxt alleen dat randje wegslijpen, en ga er wel goed bij zitten. Het is aluminium, dus het is zo weg...

    Stap 5:
    Stofzuig nu alle stof van de tape af..
    Maak het nog even schoon met wasbenzine en haal dan (probeer heel) het bakje eruit te halen.
    Voila, een schone carter, zonder begrenzing.
    Haal de vloeibare pakking weg van je carter en klaar.

    Ik zal volgende week even foto's erbij posten....

    Tip:
    Mocht je nou toch rotzooi in je blok gekregen hebben, spoel hem dan even een aantal keer door met wasbenzine....

    mvg, Cabrinha (tim)
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Kampersjaak 20-2-2005 13:53 Print reply

    Posts: 12285
    handig voor diegenen die het niet weten.

    je kunt btw toch beter met een frees beizg gaan dan een slijpsteentje?
     
    oderint dum metuant
    WiZZ [wesley] 20-2-2005 15:22 Print reply

    Posts: 4831
    ik mis fotos meschien wat makkerlijk om te zien hoe jij dat dat of meschien iemand anders
     
    Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
    M.O. 20-2-2005 15:31 Print reply

    Posts: 1289
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: WiZZ [wesley]

    ik mis fotos meschien wat makkerlijk om te zien hoe jij dat dat of meschien iemand anders


    volgens mij staat er dit

    "Ik zal volgende week even foto's erbij posten...."
     
    Metrakit SP -->24mm OKO D-slid--->Yasuni HM Cross!!! 230!!!! MAN WHEEOOOW
    WiZZ [wesley] 20-2-2005 15:41 Print reply

    Posts: 4831
    niet gelezen
     
    Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
    Rio88 20-2-2005 15:48 Print reply

    Posts: 841
    idd, heel handig. Maar foto's zijn wel nodig, want ik kan me niet echt zon bakje voorstellen...
     
    Cabrinha 20-2-2005 19:17 Print reply

    Posts: 1729
    Je hebt een leuke cilinder gekocht, maar die past er niet op:(


    haal alles eraf, en stop EERST een doek in je carterholte,
    daarna plak je het af met dunne stukjes tape:


    daarna de randen dichtmaken met vloeibare pakking, niet te weinig erop smeren, als de pakking nog nat is, blijft het slijpsel erop kleven...


    het randje zit btw net iets boven de tape...



    Dit bericht is ge-edit door Cabrinha op 20-2-2005 19:31
     
    Soepkip 20-2-2005 19:39 Print reply

    Posts: 1339
    Er zit een randje in de weg en dat kan je met een trucje weghalen, namelijk... wegslijpen! Wow, nooit kunnen bedenken...

    En geen zooi in je blok laten vallen, dat lijkt me inderdaad handig ja...

    Gelukkig wel een half nuttige foto erbij.. ofzo..

    Dit bericht is ge-edit door Soepkip op 20-2-2005 19:39
     
    Cabrinha 20-2-2005 22:18 Print reply

    Posts: 1729
    ach, er zijn mensen die het totaal niet weten, bij onze brommerwinkel staan gasten die hun ketting LATEN spannen.

    en denk dat een trucje altijd handig is toch, hoe je het bijv. kunt doen...
     
    Mitchell17 20-2-2005 22:52 Print reply

    Posts: 556
    whaha LOMP wrm rijd je dan brommer sjeez

    Dit bericht is ge-edit door Mitchell17 op 20-2-2005 22:52
     
    Soepkip 21-2-2005 22:02 Print reply

    Posts: 1339
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha

    ach, er zijn mensen die het totaal niet weten, bij onze brommerwinkel staan gasten die hun ketting LATEN spannen.




    Jonguh, weetje hoe moeilijk met enkele achterbrug
     
    Furiaal 9-3-2005 15:41 Print reply
    Posts: 165
    Als je deze "begrenzing" hebt verwijdert, kan de originele cilinder er dan nog wel fatsoenlijk op??
     
    Werner 9-3-2005 15:47 Print reply

    Posts: 2127
    ja

    edit: mooi cilinder tim waar zal die toch vandaan komen

    Dit bericht is ge-edit door Werner op 9-3-2005 15:48
     
    Mike de klerk 2-6-2005 17:20 Print reply
    Posts: 211
    (voor de mensen met parkinson ofzo....)

    Komt voor sommige menesn hard aan... Zulke soort teksten om grappig / populair te doen mogen van mij weggelaten worden.

    het FAQ vind ik trouwens niet zo nuttig. Ik kan zelf ook wel bedenken dat ik moet dremelen. Of het beste mijn blok erop of eraf kan halen. en dat ik die rotzooi niet in mijn carter moet hebben kan ik ook wel zelf bedenken.

    Voor de rest... Leuk bedacht
     
    MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
    Fievet 2-6-2005 17:23 Print reply

    Posts: 1556
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Mike de klerk

    (voor de mensen met parkinson ofzo....)

    Komt voor sommige menesn hard aan... Zulke soort teksten om grappig / populair te doen mogen van mij weggelaten worden.

    het FAQ vind ik trouwens niet zo nuttig. Ik kan zelf ook wel bedenken dat ik moet dremelen. Of het beste mijn blok erop of eraf kan halen. en dat ik die rotzooi niet in mijn carter moet hebben kan ik ook wel zelf bedenken.



    Voor de rest... Leuk bedacht


    uhm....http://www.brommerforum.nl/showtopic/29771/1
    Stfu
     
    Cabrinha 2-6-2005 17:31 Print reply

    Posts: 1729
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Mike de klerk

    (voor de mensen met parkinson ofzo....)

    Komt voor sommige menesn hard aan... Zulke soort teksten om grappig / populair te doen mogen van mij weggelaten worden.

    het FAQ vind ik trouwens niet zo nuttig. Ik kan zelf ook wel bedenken dat ik moet dremelen. Of het beste mijn blok erop of eraf kan halen. en dat ik die rotzooi niet in mijn carter moet hebben kan ik ook wel zelf bedenken.

    Voor de rest... Leuk bedacht


    sorry, jij bent natuurlijk te goed voor dit forum

     
    RiejuSprinter 4-6-2005 9:53 Print reply

    Posts: 341
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha

    [...]


    sorry, jij bent natuurlijk te goed voor dit forum



    Maar voor welke am6 blokken geldt die begrenzing. Want ik heb een blok uit 2003 en zit er daar ook carterbegrenzing op?

    gr michiel
     
    Remco RS 4-6-2005 10:49 Print reply

    Posts: 11463
    die cilinder komt me bekend voor
     
    Saknet 4-6-2005 11:00 Print reply

    Posts: 10355
    gek he het is er 1 van een rs

    mn oma stierf aan parkinson.. was de enigste leipe ouwe die ik heb gekend..

    Dit bericht is ge-edit door Saknet op 4-6-2005 11:00
     
    het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
    Mike de klerk 5-6-2005 17:52 Print reply
    Posts: 211
    ff weer een reactie terug.

    Waarom zou je je carters bijwerken?
    1. Originele cilinderhemd heeft dan in totaal 2 mm speling, lijkt me onwaarschijnlijk dat dit niet uitmaakt. En het lijkt me dat je hier wel last van krijgt. Verbeter me als het fout is i heb het nog niet geprobeerd.
    2. Dremelen is leuk voor kleine membraampjes, iets eruit slijpen maar niet voor grote lange stukken zoals dat randje in je carter. Het moet dan ook nog mooi rond zijn.
    3. Zodra je je carter verkl**t. Dan kun je in principe een nieuwe kopen. Beetje risico zit er dus wel aan.

    Betere oplossing:
    Zet je cilinder in een draaibank, draai wat van je cilinder hemd af, en hopla. geen geprul, op de 2 decimalen van een milimeter precies (mits je een goeie draaibank hebt).

    mijn buurman heeft dat voor me gedaan, nu is mijn 74 cc Gilardoni cilinder hemd precies even dik als mijn origineel. (gemeten met digitale schuifmaat).

    Nu weet je zeker dat je originele cilinder er nog op kan als je hem ooit weer eens origineel wilt maken. Cilinder kun je makkelijker verkopen omdat die mensen dan niet hoeven te kl*ten met dremelen of iets dergelijks. Cilinder past er zo in bij de nieuwe am6 blokken. Hoe het bij andere blokken zit weet ik niet. Maar aangezien alle rieuj's aprillia's en motorhispanias met een nieuw am6 blok rijden maakt het toch niet als hij niet op een ander blok zou passen.

    Ik heb hem er zo op kunnen beunen na de bewerken, kheb er al 210 KM mee gereden zonder problemen en hij blaast lekker
     
    MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
    Fievet 5-6-2005 18:06 Print reply

    Posts: 1556
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: tomos-racer17

    [...]


    Maar voor welke am6 blokken geldt die begrenzing. Want ik heb een blok uit 2003 en zit er daar ook carterbegrenzing op?

    gr michiel


    Volgens mij zit die op alle am6 blokke
     
    Furiaal 10-6-2005 18:31 Print reply
    Posts: 165
    Ik heb op de malossi site gezien dat je voor de malossi MHR team meer moet weghalen dan alleen het ribbeltje..



    namelijk bij manier 2, nou wilde ik een gewone mhr gaan kopen(niet de team dus) is manier 1 dan voldoende??
     
    Ryan 10-6-2005 18:41 Print reply
    Posts: 950
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Mike de klerk

    ik ben een wijsneus



     
    mb-gek 3-10-2005 17:11 Print reply

    Posts: 10385
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Mike de klerk
    ff weer een reactie terug.

    Waarom zou je je carters bijwerken?
    1. Originele cilinderhemd heeft dan in totaal 2 mm speling, lijkt me onwaarschijnlijk dat dit niet uitmaakt. En het lijkt me dat je hier wel last van krijgt. Verbeter me als het fout is i heb het nog niet geprobeerd.
    2. Dremelen is leuk voor kleine membraampjes, iets eruit slijpen maar niet voor grote lange stukken zoals dat randje in je carter. Het moet dan ook nog mooi rond zijn.
    3. Zodra je je carter verkl**t. Dan kun je in principe een nieuwe kopen. Beetje risico zit er dus wel aan.

    Betere oplossing:
    Zet je cilinder in een draaibank, draai wat van je cilinder hemd af, en hopla. geen geprul, op de 2 decimalen van een milimeter precies (mits je een goeie draaibank hebt).

    mijn buurman heeft dat voor me gedaan, nu is mijn 74 cc Gilardoni cilinder hemd precies even dik als mijn origineel. (gemeten met digitale schuifmaat).

    Nu weet je zeker dat je originele cilinder er nog op kan als je hem ooit weer eens origineel wilt maken. Cilinder kun je makkelijker verkopen omdat die mensen dan niet hoeven te kl*ten met dremelen of iets dergelijks. Cilinder past er zo in bij de nieuwe am6 blokken. Hoe het bij andere blokken zit weet ik niet. Maar aangezien alle rieuj's aprillia's en motorhispanias met een nieuw am6 blok rijden maakt het toch niet als hij niet op een ander blok zou passen.

    Ik heb hem er zo op kunnen beunen na de bewerken, kheb er al 210 KM mee gereden zonder problemen en hij blaast lekker

    ff reactie op dit klets verhaal

    ga niet je cyl hemd af draaien want daar word het niet beter op en ontiegelijk slap van dus

    Dit bericht is gewijzigd door mb-gek op 3-10-2005 om 17:23 uur.
     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
    ghost-rider 3-10-2005 17:20 Print reply

    Posts: 1886
    ontiegelijk slap van bedoel je?
     
    Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
    mb-gek 3-10-2005 17:23 Print reply

    Posts: 10385
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: ghost-rider
    ontiegelijk slap van bedoel je?

    ja

    ik was laatst aan et informeren voor een nieuwe wand in me cil maar daarbij zou de hele cil moeten worde uitgeboord
    zo zou ook het hemd dunner worden en teveel eraf halen werd mij dan ook zeer afgeraden omdat het slap word
     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved