Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 631 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Krukas verwisselen (AM4, AM5 en AM6)
Geschreven door Bullet
Geplaatst op 13-1-2005 18:46
Categorie Motor gerelateerd

Voor ik ga uitleggen hoe je een krukas wisselt wil ik je er op duidelijk maken dat dit een werkje is waar enkele ervaring en voorzichtigheid bij is geboden.
Er zijn meerdere technieken om de krukas te wisselen ik zal enkele behandelen.
Verder is het wisselen van een krukas op eigen risico en zijn wij op geen enkele mogelijk aansprakelijk van mogelijke schade.

*Als eerste haal je de kappen eraf weet je niet hoe dit moet zou ik hier absoluut niet aan beginnen .
Nu haal maak je het blok zelf helemaal vrij dus je haalt de olie slangen los verwijderd de koelvloeistof laat de olie uit t blok lopen (olie kan ook als je blok op de werkbank ligt maar dit is makkelijker) je haalt ook de benzine slangen los en haalt t luchtfilter en de ketting los vergeet ook zeker niet de ontstekings draden en van het neutraal lampje en de start motor te verwijderen
Nu kijk je wat er allemaal extra los gehaald moet worden bij nieuw model rs moet t spruitstuk en carb verwijderd worden bij de motorhispania`s zit t voorste deel van t frame vast met 4 imbus bouten 2 daarvan zijn te vinden als je de tank eraf haalt en je kijkt links en rechts waar de draadboom naar voren gaan (dus bij mh t voorste subframe los halen).

Bij oud model rs, moet de rempomp verwijderd worden om extra werkruimte te cre?ren. Bougie moet eruit, en de carburateur van het spruitstuk af en dan kun je de drie bouten van het blok eruit draaien. Je hoeft in principe het blok niet vast te houden, aangezien hij niet kan vallen. Wanneer je dat los hebt, kun je het blok een kwartslag draaien (met de klok mee) en kan hij via de kant van de ontsteking eruit.

Nu is je blok vrij je haalt nu t blok er onder vandaan en legt m op je werkbank.
Denk erom maak ruimte op je werkbank zorg ervoor dat je eerst je blok schoon hebt gemaakt en al t gereedschap bij de hand.
Een zeer goede en makkelijke mannier om je blok schoon te maken, is om motorreiniger te kopen. Dit spuit je op je blok, laat je 10min inwerken, en daarna spoel je het af met water (wel even wat in het spruitstuk en uitlaatpoort drukken.
Omdat het blok bestaat uit honderden onderdelen, is het zaak dat je alles op volgorde ligt van hoe je het eruit hebt gehaald. Doe je dit niet, dat heb je zodalijk het blok inmekaar, en ben je een ring uit de versnellingsbak bijvoorbeeld vergeten. Als je het op rij legt, kun je de onderdelen makkelijk stap voor stap later terug monteren
Verwijder nu het spruitstuk door de 4 bouten los te halen. Je kunt ook het onderliggende membraan uit het carter trekken

Verwijder de cilinder. Draai de 4 moeren van de kop af, en verwijder vervolgens dezelfde kop. Nu kun je ook de cilinder er afpakken, en de zuiger blijf zitten. De zuiger kun je verwijderen door met een puntangetje de circlipjes uit de zuiger te halen, en vervolgens de pistonpen eruit te drukken.
Nu ga je t blok zelf kaal halen dit houdt in je haalt eerst de koppelingskant open.
Hier moet je de koppeling demonteren je haalt de 4 schroeven eruit die de koppelingsdeksel onder druk halen en legt t deksel en de veren en platen apart .
Als je op de as kijkt van je koppeling zie je een stiftje zitten haal deze eruit en leg je blok even op ze kant nu komt er een balletje en nog een lang stiftje uit leg deze bij je koppeling
Buig nu t borg ringetje van de koppelingsmoer om en probeer de moer los te draaien hier voor moet je t koppelingshart blokkeren dit kan je doen door een stuk hout te nemen hier 4 gaten in te maken die over de pootjes van t koppelingshart vallen en in t midden een gat voor je dopsleutel, het kan ook met een stuk ijzer tussen 2 pootjes van je koppelingshart maar je kunt het hiermee beschadigen of zelf iets af laten breken.

Verwijder nu t koppelingshart en t huis denk om de ringetjes die onder t koppelingshuis zitten verwijder deze ook en leg heel de koppeling apart.
Nu moet je de bout van de krukas verwijderen aan de koppelingskant, dit kan je doen door een schroevendraaier tussen de 2 tandwielen te doen dit kan geen kwaad je kunt ook een erg sterke sleutel op stuk ijzer door het small end van je krukas doen maar hier kan je t big end lager mee slopen van je krukas of je small end beschadigen
Nu je deze bout los hebt haal je de 2 tandwieltjes eraf en neem je t staafje uit de gleuf en de krukas en legt dit apart.

Nu draai je t blok om en haal je de ontsteking eraf en t voortandwiel.
Het voortandwiel haal je los door t voorste clipje los te halen t tandwiel te verwijderen en t 2e clipje ook te verwijderen dit leg je ook weer apart.
Nu verwijder je de ontsteking eerst haal t kapje eraf en kijk je op je vliegwiel.
Je verwijderd de vliegwiel moer dit kan je doen door met een schroevendraaier tussen t blok en de startkrans t vliegwiel te blokkeren of weer een stuk ijzer of een sleutel tussen t small end .
Nu heb je de vliegwiel moet los en moet t vliegwiel eraf hier heb je een vliegwiel trekker voor nodig anders gaat t niet.
Heb je t vliegwiel verwijderd pak je t spietje uit de krukas (raak deze niet kwijt) voor de zekerheid kan je t spietje en de moer in t vliegwiel doen (blijft op ze plek door de magnetisme)
Nu draai je de 3 kruiskop schroeven los en verwijder de ontsteking en ze spoelen
Je tekent af met een stift waar je grondplaat zat en verwijderd deze door de 3 imbusjes los te draaien). In veel gevallen zijn deze inbusje niet meer los te krijgen. Je kunt deze makkelijk uitboren.

Je hebt nu t blok klaar gemaakt om m te splitsen verwijder nu alle blok bouten zodat t blok helemaal los is controleer 2 keer of alle bouten eruit zijn.
Je gaat nu t blok splitsen denk erom dat de kant van t vtw eraf gehaald moet worden niet de andere kant dan valt heel je bak over de grond en ben je ver van huis.
Als je t blok gaat splitsen absoluut niet een schroevendraaier tussen t carter meppen zo sla je t carter verrot er is maar 1 plaats waar je een schroevendraaier of iets dergelijks er tussen kan steken dat is voor bij t carter hier zit er een gat voor.

Je kan t krukas lager aan de ontstekings kant warm stoken en m bij dat gat open duwen. Het beste is om m gewoon goed warm te stoken dan gaat t carter zo open
Als je een nieuwe krukas plaatst, kan je ook een tik geven vanaf de koppelingskant op de krukas maar dat mag je alleen doen als je de krukas niet meer gaat gebruiken.
Als je t blok open hebt verwijder je de krukas helemaal (hij blijft namelijk aan 1 kant vast zitten pak gewoon een rubberen hamertje en tik m er voorzichtig uit of je verwamt t lager gewoon goed en pakt m er zo uit.
Nu heb je heel t blok open verwijder de oude krukas lagers en de oude keerringen

Keerringen verwijder je door ze met een schroevendraaier eruit te trekken of door er een schroef in te draaien en m eruit te trekken voor de lagers pak je een pijpsleutel en tik je voorzichtig de lagers uit de carters.
Je maakt nu je nieuwe krukas klaar voor montage of je oude, als er nog lagers op je oude krukas zitten kan je die t beste met een lager trekker verwijderen zit wil de lokale brommerboer meestal wel voor je doen.

Nu plaats je de nieuwe lagers op je krukas let op als je een doppler as hebt dat er 2 verschillende lagers zijn en dat je weet welke links en welke rechts moet, de lagers kan je plaatsen door de lagers in de oven te leggen en ze te verwarmen nu zouden ze zo over de krukas moeten vallen je kan ze altijd verder tikken door met een pijp sleutel op de binnenring te tikken , nou op de buiten ring tikken op dit moment, als de lagers goed op ze plek zitten ga je t blok klaar maken voor afmontage.

Als je de versnellingsbak eruit hebt gehaald doe deze er dan terug in en controleer als nodig nog of alles goed zit met de exploded views, (als je t niet vertrouwd of hij wel schakelt kan je t carter nog even in elkaar drukken zonder de krukas en kijken of hij wil schakelen). Let ook vooral op de uitvulringen die in de versnellingsbak zitten.
Nu ga je de krukas aan de koppelingskant alvast plaatsen dit doe je door t carter goed heet te stoken met een verfstripper (maak t carter echt goed heet) als je t warm genoeg hebt gestookt valt je krukas zo op ze plek erin. Liever niet met een gasbrander gaan stoken. Deze maakt maar heel plaatselijk warm, en je hebt kans dat het alu in je carter gaat smelten als je niet echt het gevoel ervoor hebt
Laat t deel even staan en smeer nu de vloeibare pakking over t carter deze smeer je gewoon over de rand uit let er wel op dat je ieder stukje mee neemt je kunt zelf kiezen of je t dun of dik smeert als t maar afsluit.

Nu stook je t andere carter deel (ontstekingsdeel) goed warm op de lager schaal voor t krukas zorg ervoor dat deze echt goed warm is als je denkt dat hij warm genoeg is druk je t blok opnieuw in elkaar je kunt nu met beleid paar tikjes extra geven om m goed omlaag te krijgen maar niet als een beunhaas erop gaan staan rammen. Stook ook de uitsparingen voor de secundaire versnellingsbakas, en de schakelas warm. Hierdoor zal dadelijk het carter makkelijker over de versnellingsbak vallen. Let wel even op dat je handschoenen aandoet, anders is de hitte niet te houden.
Als je t carter niet dicht genoeg hebt gekregen kan je door de 5 bouten bij de ontstekings kant (rondom t krukas lager) kruislings vaster draaien zodat hij verder er omheen gaat doe dit met beleid en beetje bij beetje anders trek je de draad uit je carter maar de beste oplossing is dan om gewoon t carter extra heet te stokken zodat hij mooi in elkaar valt.

Nu zit je blok dicht als t goed is kijk op de krukas helemaal soepel loopt doet hij dit niet kan je met een pijpsleutel een paar zachte tikjes geven op de binnenringen van de lagers kijk of die soepel draait en draai de blok bouten aan controleer m nog een keer en centreer m desnoods opnieuw en tik m opnieuw vrij.

Nu kan je de keerringen plaatsen doe altijd een klein beetje lagervet op de keerringen zo plaats je ze makkelijker en gaan ze langer mee het is normaal dat de krukas nu wat stroever begint te draaien denk erom dat bij de koppelingskant een busje op de krukas moet en voor de bus een rubberen ringetjes om de keerring af te sluiten (vergeet deze niet)
Nu je blok weer dicht zit en je keerringen kan je m gaan afbouwen.

Eerst plaats je de 2 tandwieltjes aan de koppelingskant van je blok hiermee stel je ook je balans as doe eerst t lange staafje op de krukas en schuif nu t grote (onderste) tandwiel erover heen let op op het balans as tandwiel zitten 2 merktekentjes (balletjes) op t tandwiel op de krukas zit 1 merkteken (balletje) het 1e teken moet tussen de 2 andere tekentjes komen), nu is meteen je balans as ook afgesteld.
Doe t 2e tandwieltje op de krukas en draai de moer er weer op.
Plaats de koppelings weer doe eerst t lange stiftje in de as (let op aan 1 kant zit de uitsparing voor t balletje) doe t balletje er in schuif nu t veer ringetje over de as en de 2e ring er over, schuif t koppelingshuis erover heen doe de ring erop plaats nu t koppelingshart plaats t buigringetje en draai de moer weer aan en buig t ringetjes om, als je de koppeling 5 plaatst heb laten maken heb je een extra ring gekregen doe deze tussen t koppelings hart en t buigringetje deze is bedoeld om de ontstane ruimte op te vullen door t draai werk.
Plaats nu de platen doe de koppelingsdeksel erop (let op de merktekens op t deksel zit een teken en op koppelingshart zit en teken) doe de koppelings veren erop en draai ze aan.

Plaats nu de dekselpakking en schroef je blok weer dicht.
Draai nu je blok om en plaats de ontsteking draai eerst de grond plaat vast en zet hem zoals je hem eraf hebt gehaald (je hebt als t goed is een streepje gezet)
Plaats de spoelen en draai ze vast met de 3 boutjes plaats de spie let goed op dat t vliegwiel nu goed over t spietje valt.
Draai de vliegwiel moer aan en plaatst t kapje.

Plaats je cilinder je kunt kiezen om eerst de zuiger in de cilinder te doen of eerst de zuiger op de krukas
Plaats de voetpakking doe t small end lager in de krukas plaats alvast 1 circlipje in de zuiger let goed op dat je de zuiger er goed in doet (pijl naar uitlaatpoort) doe de piston pen door de zuiger en plaats t circlipje (laat deze niet wegschieten als je pech hebt valt hij in t carter en kan je m eruit halen of je blok splitsen, doe drom een doek in de carter zodat t clipje der niet in kan vallen)
Schuif nu de cilinder over de tapeinden en doe de zuiger in de cilinder (denk om de plaatsing van de zuiger veren dat deze goed op hun plek zitten) mist je de zuiger eerst in de cilinder hebt geplaatst monteer je nu pas de piston pen en t circlipje.
Plaats nu de koppakkingen en doe de kop op de cilinder en draai de moeren vast (denk erom niet te strak 10nm is zat)
Plaats het spruitstuk en het membraam.
Nu is je blok klaar je kunt hem in t frame plaatsen en alles weer aansluiten denk om de koelvloeistof en de blok olie en je kan weer vrolijk rijden.
Rijd de eerste 100km even rustig aan, lage toeren (max8k) om je lagers enigszins in te rijden, en aan de warmte te laten wennen
Hopelijk heb je er wat aan en lukt 't allemaal


(Geschreven door Goot en Nasic, bron: Aprilia200.com)

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Jeroen B 20-2-2005 15:19 Print reply

Posts: 1929
mooie faq
 
www.Rieju-Club.com voorheen Jeroen__
Tsxdude AKU MicheL 20-2-2005 15:21 Print reply

Posts: 10676
jij verveelt je
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Evilmex 20-2-2005 15:25 Print reply

Posts: 4458
(Geschreven door Goot en Nasic, bron: Aprilia200.com)




 
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is?
Tsxdude AKU MicheL 20-2-2005 15:28 Print reply

Posts: 10676
jajaja, gaat om idee
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
ferran 20-2-2005 16:08 Print reply
Posts: 40
nog ff een extra tip om je krukas te monteren leg hem een dagje in de vriezer en dan je carters verwarmen dan gaat hij er ook zow in
 
Jerry27 1-5-2005 21:42 Print reply
Posts: 1
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Evilmex

(Geschreven door Goot en Nasic, bron: Aprilia200.com)






het hoort aprilia2000.nl te zijn
 
jeroen_riejumrx 12-4-2008 16:26 Print reply
Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ferran
nog ff een extra tip om je krukas te monteren leg hem een dagje in de vriezer en dan je carters verwarmen dan gaat hij er ook zow in

as je alle vocht eraf veegt anders heb je een krukas met roest
 
YZ50crosser 4-5-2009 18:50 Print reply

Posts: 2241
Je tekent af met een stift waar je grondplaat zat en verwijderd deze door de 3 imbusjes los te draaien). In veel gevallen zijn deze inbusje niet meer los te krijgen. Je kunt deze makkelijk uitboren.

1 tip: las op iedere kop van de boutjes een moertje, je moet die van de binnenkant van de moer vastlassen anders kan de grondplaat er ook vast aan gaan zitten en draai hem dan los met een dopsleutel

dan hoef je na die tijd hem niet uit te boren en geen nieuwe draad in te tappen

Dit bericht is gewijzigd door YZ50crosser op 4-5-2009 om 18:53 uur.

Dit bericht is gewijzigd door YZ50crosser op 4-5-2009 om 18:54 uur.
 
www.bxteamlg.tk
Raoul 4-5-2009 18:53 Print reply

Posts: 2997
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
Je tekent af met een stift waar je grondplaat zat en verwijderd deze door de 3 imbusjes los te draaien). In veel gevallen zijn deze inbusje niet meer los te krijgen. Je kunt deze makkelijk uitboren.

1 tip: las op ieder boutje een moertje, je moet die van de binnekant van de moer vastpunten anders kan de grondplaat er ook vast aan gaan zitten en draai hem dan los met een dopsleutel

dan hoef je na die tijd hem niet uit te boren en geen nieuwe draad in te tappen


als ze kapot zijn, even een oude schroevendraaier scherp vijlen

mep je in de kop gewoon een gleufje, door de klap is de spanning vrij en komt ie er heel makkelijk uit (zit spanning in door het constant warm worden en afkoelen)


 
Aprilia MX (H)
4takker 4-5-2009 19:00 Print reply

Posts: 2395
wat een lijst duurt mij te lang om te lezen
is er geen verkorte verzie van
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
antonhonda 4-5-2009 19:03 Print reply

Posts: 3616
fotos !
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Error1991 4-5-2009 19:06 Print reply

Posts: 939
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 4takker
wat een lijst duurt mij te lang om te lezen
is er geen verkorte verzie van


blok reviseren duurt langer als deze faq lezen, dus als dit al te lang voor je is
 
4takker 4-5-2009 19:10 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Error1991
[...]


blok reviseren duurt langer als deze faq lezen, dus als dit al te lang voor je is


een blok reviesie stelt wijnig voor deze tekst lezen voor iemand die dyslexie heeft wel

ik bedoel er meer mee zet er ook voldoende fotos bij

 
Never drive faster then your guardian angel can fly

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved