Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
FAQ artikel: Dichtvriezende AM6-bakken
|
Geschreven door |
SavagePielk |
Geplaatst op |
27-12-2004 23:22 |
Categorie |
Algemeen |
Veel mensen hebben met hun RS/Classic/RX of andere brommer problemen dat hij dichtvriest in de winter. Daarom deze FAQ, ik hoop dat ik hiermee veel mensen help.
Waar het om gaat is dat de carburateur dichtvriest. Dit is niet alleen van brommers een probleem, ook de Ducati Monster 600 en 998 staan er om bekend dit probleem te hebben, door een carburateur die in de rijwind ligt. Er moet dus meer warmte bij om het probleem te verhelpen.
Ik heb dit bereikt door de warmte van de uitlaat te gebruiken om lucht te verwarmen en dat vervolgens het luchftilter in te zuigen.
Benodigdheden:
Ducktape
Alumiumbuis, diameter 6cm, te koop bij autospeciaalzaken e.d.
Werkwijze:
Zoek eerst een stuk uitlaat waar de buis overheen kan schuiven, ik heb zelf gekozen voor het stuk bij de uitlaatmond. Buig de buis nu dusdanig dat hij 90 graden rond loopt en dat het uiteinde zo ver mogelijk over de uitlaat zit, houdt aan allebei de kanten een ruim stuk buis over. Bij de Classic had ik 75cm aan buis nodig. Midden in de bocht snijdt je nu een gat (kijk uit, de rafels zijn HEEL erg scherp, een snee heb je al te pakken met een zachte aanraking van dit randje) waar de uitlaatmond doorheen komt. Aan de zijkant of bovenkant moet je nog 1 gat resp. 2 gaten, afhankelijk van het model uitlaat. Schuif het geheel over je uitlaat en monteer de uitlaat weer. Het andere uiteinde zet je met ducktape of op een andere manier vast op je luchtfilter. Je zuigt nu warmte aan die vanuit je uitlaat komt. Let er wel op dat je het uiteinde van de buis zo laat lopen, dat niet al het water van je voorwiel direct er in spuit.
Foto's zal ik binnenkort nog wel posten
LET OP. Dit ziet er niet mooi uit, maar het werkt grandioos. De eerste 3 a 4 km zal hij soms nog sputteren, omdat de hele motor+uitlaat nog koud is, maar als de uitlaat eenmaal warm is loopt alles weer als een zonnetje
LET OP. Het kan nodig zijn om opnieuw af te stellen als je dit ding hebt gemonteerd. Let daar goed op, we willen geen warmlopers of vastlopers hebben, toch? |

Pagina 4 van 4
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Apriliars105 |
18-2-2005 19:49 |
 Posts: 6111 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
[...]
Spruitstuk is wel van metaal, maar de slang waarmee de carburateur en het spruitstuk verbonden zijn is van rubber.
Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 18-2-2005 19:31
bij mijn vorige RS niet
|
|
As finishing touch, God created the Dutch |
|
Kampersjaak |
18-2-2005 19:50 |
 Posts: 12285 |
meestal ziet het eruit als rubber en zit er metaal in,
edit: btw, als je een grotere cab neemt, 17.5 oid,
heb je geen last meer van het dichtvriezen
Dit bericht is ge-edit door Kampersjaak op 18-2-2005 19:51
|
|
oderint dum metuant |
|
Racekip #1 |
19-2-2005 18:06 |
 Posts: 1119 |
mijn ori spruitstuk is ook van rubber of er moet metaal binnenin zitten, maar dat zou wel appart zijn, maar ik heb nu een alu spruitstuk en een 19mm carb, en het bevriezen is wel over
|
|
loud pipes saves lives |
|
SavagePielk |
9-4-2005 16:46 |
 Posts: 4562 |
je hebt dan een grotere doorstroom waardoor er gemakkelijker benzine wordt meegenomen, dat scheelt...
|
|
|
|
Remco RS |
9-4-2005 17:15 |
 Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
meestal ziet het eruit als rubber en zit er metaal in,
edit: btw, als je een grotere cab neemt, 17.5 oid,
heb je geen last meer van het dichtvriezen
Dit bericht is ge-edit door Kampersjaak op 18-2-2005 19:51
of 19
|
|
|
|
Fievet |
9-4-2005 17:21 |
 Posts: 1556 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
meestal ziet het eruit als rubber en zit er metaal in,
edit: btw, als je een grotere cab neemt, 17.5 oid,
heb je geen last meer van het dichtvriezen
Dit bericht is ge-edit door Kampersjaak op 18-2-2005 19:51
Ik wou al zeggen, nooit last van dat dichtvriezen gehad, mja hangt ook 17,5 mm onder
|
|
|
|
dt50rcrosser |
5-12-2005 0:11 |
 Posts: 6252 |
niet janken.. zie datum..
het is weer zover.. dus ik denk ik kick deze faq even voor de mensheid zeg maar
oja mijn broem heeft dit standaard. en die versnelt de lucht ook nog..
|
|
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek |
|
daanmtx |
24-1-2006 0:10 |
 Posts: 3759 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joscross
[...]
Ooit wel eens van endothermisch gehoord?
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 16:18
in een benzinemotor zijn exothermische reactie's, geen endotherme
|
|
Honda VFR400R |
|
Joscross |
24-1-2006 0:30 |
 Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
[...]
in een benzinemotor zijn exothermische reactie's, geen endotherme
Carberateur, benzine wat verdampt...
Als je met domme reacties oude reply's op gaat halen rot dan ff heel gauw op hier.
|
|
|
|
-jaZper- |
24-1-2006 0:44 |
 Posts: 3841 |
bij welke temperatuur bevriest benzine eigenlijk?
mis beetje laat voor deze vraag maar ben gewoon nieuwsgierig 
en idd am6 blokken zijn vries gevoelig, wel jammer dat zoon veel voorkomend blok zoon makkelijk oplosbaar defect heeft
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Scarface |
24-1-2006 8:35 |
|
ChielTZR |
5-2-2009 13:22 |
 Posts: 6016 |
Alcohol bevriest toch ook niet? gewoon scheutje alcohol in je tank doen, mengen, en klaar ben je? volgens mij is alcohol tevens goed brandbaar enzo  ?
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
-Bassie- |
5-2-2009 13:26 |
 Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: chieltl
Alcohol bevriest toch ook niet? gewoon scheutje alcohol in je tank doen, mengen, en klaar ben je? volgens mij is alcohol tevens goed brandbaar enzo ?
benzine ook niet.
dus waarom alcohol dan er in donderen??
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
Leen |
5-2-2009 13:33 |
 Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: chieltl
Alcohol bevriest toch ook niet? gewoon scheutje alcohol in je tank doen, mengen, en klaar ben je? volgens mij is alcohol tevens goed brandbaar enzo ?
het is ook niet de benzine die bevriest, maar de waterdamp uit de lucht die in je carb bevriest.
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 4 van 4
|
|