ehhh |
26-11-2004 20:59 |
Posts: 1499 |
Hij is goed voor de n00bs.
Verder overbodig.
Maar toch wel goed.
Begrijp je?
|
|
Allah is groter |
|
Stijnplaykonijn |
26-11-2004 21:00 |
Posts: 643 |
dus handig voor mij
|
|
|
|
Leen |
26-11-2004 21:10 |
Posts: 26877 |
de_koen faker :P
|
|
|
|
yamahacross |
27-11-2004 12:50 |
Posts: 80 |
je mag het eik niet met benzine doen, als je dat doet laten de plakranden los en wordt het filtermateriaal poreus. Beter kun je het dan nog ff nawassen met warm water en dreft ofzo.
|
|
www.jackass-gilze.tk |
|
wildhaguh |
27-11-2004 19:44 |
Posts: 1650 |
ik doe dat met diezel ipv benz
is goedkoper
en diezel schijnt niet zo agresief te zijn
dus is beter voor je filter
|
|
www.brommer-onderdelen.tk |
|
RUTGER_86 |
27-11-2004 22:27 |
Posts: 1183 |
ik zou nadat je hem met banz hebt schoongemaakt, hem nog met dreft en warm water onder de kraan hem nog een keer goeduitwassen dan komt er ook altyd nog veel troep uit.
dat doe ik iig altyd. en daarna goed droogmaken
|
|
DE MANNE VAN JANNE |
|
Bart-DRD |
28-11-2004 22:39 |
Posts: 1838 |
Quote:
17 Gouden tips om uw luchtfilter naar behoren te behandelen.
De meeste mensen denken er niet al te vaak over na wat voor een mooi stukje techniek zich in de filterbak van hun crosser verbergt.
Wij gaan u nu eens uitleggen hoe u uw filter behoort te behandelen om er zoveel mogelijk plezier van te hebben.
De meesten van jullie zullen wel denken een filter is een filter. Je hebt echter wel degelijk verschillende soorten filters, tegenwoordig zijn er zelfs al filters speciaal voor de zogenaamde biologisch afbreekbare oli?n. Dan zijn er ook nog de enkelvoudige filters ( een dikke foamlaag met fijne structuur door het hele filter heen ) of de zogenaamde duallayer filter ( een grove buitenlaag met een fijne binnenlaag al dan wel of niet aan elkaar vast gelijmd.) De keuze van het filter haalt bij het juiste gebruik niet zoveel uit.
Uw filter is net als de rest van de motor onderhevig aan slijtage. Deze slijtage komt voort uit het wassen en opnieuw invetten van het filter.U kunt dit ook zelf zien na verloop van een tijdje als het filter gaat pluizen.( kleine stukjes van het foam laten los en soms verpulvert het filter gewoon.) De meeste crossers rijden ook te lang door met het filter waardoor het weer moeilijker schoonmaken is en het filter weer sneller toe is aan vervanging.Meestal vind de slijtage plaats tussen de eerste en de tweede laag van het filter waar het dus slecht waarneembaar is en vaak pas wordt opgemerkt als het te laat is (zand in de cilinder en grote kosten als gevolg).
Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur. Als alternatief kunnen wij natuurlijk wel gebruik maken van de speciaal ontwikkelde filterreinigers, deze zijn lang niet zo agressief als bv. benzine en andere ontvetters.
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
Indien je om wat voor reden dan ook graag de dure benzine wil gebruiken, dan moet je direct na het wassen van je filter in de benzine, het filter met een lauw sopje nawassen.Dit nawassen in een lauw sopje kan overigens toch geen kwaad, want als u dit voor de grap eens in een teiltje zou doen, kunt u gelijk eens zien hoeveel vuil er nog uit komt.
Normaal gesproken gaat een filter wel een mensenleven mee.Dit gaat natuurlijk alleen maar op als u een nieuw filter koopt en in de kast legt. Als u het filter gebruikt wordt het natuurlijk vies en aangezien wij zuinig zijn op onze motor maken wij het filter met plezier schoon! Tevens vinden wij het ook fijn dat de motor met een schoon filter altijd beter loopt. Het filter kan ongeveer een vijftig wasbeurten doorstaan. Na deze 50 wasbeurten wordt het filter alras minder, voornamelijk tussen de binnen- en buitenlaag in. ( De lijm gaat als eerste naar de knoppen. )
Sommige filters hebben een rubberdopje waar de bout van het filterrekje doorheen gaat. Dit rubberdopje wordt na verloop van tijd keihard, waardoor het niet lekker meer afdicht. Dit rubberdopje zit meestal los in het filter. Het is dan ook raadzaam om dit even uit het filter te halen en pas na het invetten er weer terug in te zetten.
De grootste fout die je kan maken met je filter is het uitwringen na het wassen. DOE DIT NOOIT.
De ergste vijand van je luchtfilter is nog altijd water.Het water kan er voor zorgen dat het fijne zand mee wordt genomen door de druppels water die ( nog ) op je filter zitten.Maak dus altijd je filter schoon na het afspuiten van je motor, ook al ziet je filter er nog zo goed uit: NEEM HET RISICO NIET.
Er wordt ook nog al eens gezegd dat je de rand van je luchtfilter in moet vetten zodat er geen vuil langs het filter en de slang kan komen. Dit is niet echt noodzakelijk, wel is het een beetje afhankelijk van het merk filter wat je gebruikt. De dikte van het filter is bepalend of je er wel of geen vet aan moet smeren.
Het filterhuis moet je ook netjes schoonmaken, het makkelijkste gaat dit tijdens het schoonspuiten van de motor.Hier zijn speciale afdekkapjes voor te koop, deze schroef je op de plek van het filter en zo kan je naar hartelust spuiten in de filterbak zonder water en vuil in de carburateur te spuiten.
Als je het echt goed wilt doen, dan moet je eigenlijk het filterhuis uit de motor halen en met een borstel met lauw water en zeep schoonmaken. De meeste crossers kiezen echter wel voor de manier zoals boven omschreven. ( Wat natuurlijk goed kan.)
Wanneer moet je nu dat filter schoonmaken? Om echt zeker te weten dat je met een optimaal presterende motor aan de start staat moet je na iedere manche je filter vervangen. Soms kan je het filter na de training wel laten zitten, maar nogmaals, het filter ziet er soms schoner uit dan dat het werkelijk is.Ook als je eens een dagje gaat trainen is het van belang om je filter eens te vervangen tussendoor.( Met trainen rij je vaak veel meer dan met een wedstrijd.)
Na het schoonmaken moet er natuurlijk ook weer olie in het filter zitten. Dit is het zogenaamde filterolie.Deze olie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters, je mag dus nooit een gewone (motor)olie op het filter doen, deze olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter waardoor het filter zijn werk niet meer kan doen.Met alle nare gevolgen van dien.
De beste manier van invetten is om je filter onder te dompelen in de filterolie.Hiervoor kun je het beste een afsluitbare emmer kopen en daar de filterolie in bewaren. Let er wel op dat je direct na gebruik de emmer weer afsluit want anders wordt het een dikke vieze drab.
Na het onderdompelen van het filter knijp je de overtollige olie uit het filter. ( niet wringen!) Het beste is om het filter in een oude handdoek of theedoek te wikkelen, en zo de rest van de overtollige olie er uit te masseren. Als het filter egaal van kleur is (afhankelijk van je merk filterolie) is je filter bijna klaar voor gebruik, laat het filter nog een kwartier liggen en zet het dan terug in je motor.
Hoe weet je nu wanneer je de cleaner moet vervangen, en zeer belangrijk is waar laat je de oude cleaner? Je merkt eigenlijk vanzelf aan de cleaner dat het aan vervanging toe is, het wordt een beetje vettig en begint op hele dunne filterolie te lijken. Wij gooien natuurlijk geen oude filtercleaner door de WC of in het riool. Als u de jerrycan (waar het spulletje inzat toen u het kocht) heeft bewaard gooit u het terug hierin en brengt u het bij de gemeente als chemisch afval. Indien u het echt niet weet, brengt u het gewoon terug bij ons, wij zorgen dan voor een juiste afvoer van dit goedje.
Uit het bovenstaande verhaal blijkt wel dat er meer werk te verrichten is aan het luchtfilter dan er door de meeste crosser wordt gedacht. Het is echter wel van belang dat u het filter goed behandeld want dat bespaard u alleen maar geld en ergernis.
bron: www.motorcrossaad.nl
|
|
stom stuk ei uit blik... |
|
MotoCrossIpkiss[stan] |
29-11-2004 10:44 |
Posts: 7744 |
thnx, kzal de link erbij zetten, niet het hele verhaal... word onoverzichtelijk
|
|
hoi |
|
slipknotgek |
29-11-2004 22:15 |
Posts: 18 |
volgens mij si petrolium en kerosiene gwoon hetzelvde kerosiene is aleen zuiverder
|
|
|
|
Lykantroop |
29-11-2004 22:33 |
Posts: 4754 |
t hoeft tog niet persee in benzine, k doe t meestal gewoon in n sopje met zon schoonmaak middel dat niet brandbaar is
|
|
|
|
robert |
1-12-2004 9:56 |
Posts: 900 |
Ik gebruik altijd valvoline filter cleaner, ideaal voor schuimmatten en filters.
Ook niet onbelangrijk, daarna in de filter olie, ik gebruik ook valvoline filter olie daarvoor. Goed in drenken en goed uitknijpen, en goed je handen wassen.
Zo komt er praktisch geen vuil door heen...
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
rasta man |
1-12-2004 10:23 |
Posts: 3612 |
mijn luchtfilter is lekker vies. als ik m reinig dan krijg ik meer lucht door ofzo?
|
|
KLIK>>> http://www.brommerforum.nl/sales/detail/7305 <<<KLIK |
|
MotoCrossIpkiss[stan] |
1-12-2004 14:31 |
Posts: 7744 |
wss
|
|
hoi |
|
UnlimitedSPD |
4-12-2004 20:25 |
Posts: 361 |
In gewone 2 takt olie dompelen gaat dat ook? (ik gebruik m trouwens niet voor de cross, alleen voor op de weg)
|
|
www.poza.nl |
|
rs50je |
11-12-2004 14:52 |
Posts: 22 |
gewoon een bakje met heet water pakken (groot genoeg om je lucht filter er in te plaatsen) en er was middel in doen (niet te veel) dit lost vet op en andere troep en het ruikt ook nog lekker. ong 30min laten liggen. en daarna kun je je luchtfilter laten drogen of in de droger doen, niet uitwringen.
|
|
|
|
MotoCrossIpkiss[stan] |
13-12-2004 7:18 |
Posts: 7744 |
ieder ze eigen manier, k geef alleen een manier aan waarop het zou kunnen
|
|
hoi |
|
asbsolute16 |
13-12-2004 12:54 |
Posts: 2485 |
euhm,
ik lees op de site:
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
|
|
|
|
Tuning_Centre_Tax |
4-1-2005 11:18 |
Posts: 901 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dark
euhm,
ik lees op de site:
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
Idd ik heb het ook een keer gedaan met een power-filter en toen ik hem uit de bezine haalde was da ding kapot slang was gescheurd en het filter liet los dus lekker weg kunne flikkere
|
|
Nsr onderdelen te koop!!!! Inbox voor meer info. |
|
Aard |
4-1-2005 12:04 |
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
4-1-2005 12:09 |
|
Almer |
30-9-2005 23:42 |
Posts: 3325 |
het meeste van die benzine verdampt dan ook nog eerst
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerrit_Z
[...]
Maar niet in zulke grote hoeveelheden
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
Menu2t |
25-12-2005 13:48 |
Posts: 2815 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dark
euhm,
ik lees op de site:
De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
petroleum is ook kut zooi... heb ik me normale filter verneukt... opzich niet erg... ben ff gaan kijken naar twin air.. is alleen te duur voor mij dan..
|
|
NSR Supersprint special! |
|
robinmt5 |
10-3-2006 17:54 |
Posts: 199 |
werkt dit ook met powerfilter, zo ja met welk spul kan ik het dan het best schoonmaken?
|
|
Honda mt power of heaven |
|
robinmt5 |
10-3-2006 17:58 |
Posts: 199 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robinmt5
werkt dit ook met powerfilter, zo ja met welk spul kan ik het dan het best schoonmaken?
????????
|
|
Honda mt power of heaven |
|
Kawasaa |
10-3-2006 18:02 |
Posts: 778 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robinmt5
werkt dit ook met powerfilter, zo ja met welk spul kan ik het dan het best schoonmaken?
Voor een powerfilter met schuim erin werkt dit ook ja
Eerst goed met benzine schoonmaken en dan met luchtfilter olie insmeren
Dit bericht is gewijzigd door Kawasaa op 10-3-2006 om 18:03 uur.
|
|
|
|