Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 603 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Gescheurde kappen herstellen
Geschreven door Xanthi84
Geplaatst op 12-10-2004 23:25
Categorie Algemeen

Benodigd
  • vezelmatten
  • polysterhars+verharder (zit er meestal bij)
  • en als je de scheur wil wegwerken ipv te verstevigen koop je ook plamuursel+verharder


    Stap voor stap:
  • je snijt een stukje van de vezelmatten af; dit stukje moet de gehele scheur kunnen bedekken.


  • je maakt een potje klaar met de polyesterhars in+de verharder. (de hoeveelheid verharder staat er meestal wel op, maar ik deed het op gevoel,die verharder zit in een tube, en je duuwt er is goed op zodat er genoeg verharder in het potje met polyesterhars zit ).(NIET VERGETEN DE VERHARDER TE GEBRUIKEN)--> nuttige tip geloof me +boeltje oproeren.


  • je maakt de onder kant van ja kap schoon; en je drenkt dat stukje vezelmat in dat potje met die polyesterhars in (nogmaals, NIET VERGETEN DAT ER VERSTERKER BIJ DIE POLYESTERHARS MOET ).


  • je haalt het stukje vezelmat uit het potje, en je legt het op binnenkant van je kap; op de scheur.(duuw eventueel de kap goed samen, zodat de scheur dicht is,dit droogt normaal vrij snel, dus echt lang zal je niet moeten duwen.
    laat nadien de kap ergens drogen; zodat dit kan uitharden.(staat ook meestal wel op het potje waar de polyesterhars inzat, hoelang dit moet uitharden.)

  • nu is de kap verstevigd, en zal de scheur niet meer loskomen...


  • vind je dat de scheur langs goede kant v/d kap er nog te hard doorkomt? dan moet je dit plamuren.


    Plamuren
    Als je dit doet moet de gehele kap wel herspoten worden (wel kut als je ori kleuren hebt) tenzij de scheur niet echt op een plaats zit waar ze opvalt, dan kan je ze mss nadien gewoon een beejte verbergen met een spuitbus ofzo...

  • dus: kap afschuren, of de plaats waar de scheur zit(en een beetje er rond schuren (met zacht schuurpapier p400ofzo...)


  • dan maak je weer een potje klaar met plamursel+verharder (niet vergeten he) boeltje goed bij elkaar roeren.


  • het plamursel strijk je open over de scheur(maar niet te dik he, anders wordt het straks lastig om alles weer mooi gelijk te schuren.)
    alles mooi gelijk openstrijken, en laten drogen+uitharden.

  • als het plamuursel uitgehard is, dan schuur je het mooi gelijk met de rest van de kap.(ook met zacht schuurpapier weer p400ofzo).


    nadien het boeltje ontvetten met ontvetter (duh) en (laten) spuiten maar
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    verwijderd1 31-10-2004 15:49 Print reply

    Posts: 3527
    goeie faq!!

    kben nu zelf hier ook mee bezig en het gaat behoorlijk goed

    maaruh? wat zit je nou steeds met je verharder?? zelf keer vergeten ofzo?
     
    FazuL NSR 31-10-2004 16:05 Print reply

    Posts: 2046
    mijn brommer is in duitsland gespoten, nu had ik een scheur, al gemaakt enzo maar moet nog gespoten worden door een bedrijf en heb geen kleurcode, al die bedrijven zeggen dat ze dan niks kunnen doen . ik heb wel is iets gehoort over een kleurscan ofzo, bestaat dat, en waar laat je zoiets doen?

    Dit bericht is ge-edit door FazuL NSR op 31-10-2004 16:05
     
    Kampersjaak 31-10-2004 16:27 Print reply

    Posts: 12285
    ja dat kan,
    bij een verf bedrijf,
    gewoon vragen of ff opbellen
     
    oderint dum metuant
    redavac 31-10-2004 23:18 Print reply

    Posts: 1716
    hier ga ik ook nog wat aan hebben, paar kapjes zijn gescheurd... denk dat het hiermee wel gaat lukken
     
    Operator?? Give me the number of 911 fast!!
    Cheynske 31-10-2004 23:53 Print reply

    Posts: 310
    kruipt er daar nie veel werk in en hoeveel kost zo dat boeltje dat je allemaal moet kopen om het te doen? en waar kan je al die boel vinden? in welke soort winkel bedoel ik dan he

    Dit bericht is ge-edit door Cheynske op 1-11-2004 0:10
     
    Greetz Cheynske - Mbk & Ap
    spitfire5 1-11-2004 6:45 Print reply

    Posts: 503
    niet veel geloof 12.50 ofzow voor een setje... kan je wel een paar kapjes mee doen denk ik...
    gewoon bij de gamma/praxis dat soort winkels hebben ze het wel is van albastine als ik het goed spel

    edit, typpolio

    Dit bericht is ge-edit door spitfire5 op 1-11-2004 6:46
     
    's avonds een vent 's ochtends absent
    mb-gek 1-11-2004 8:56 Print reply

    Posts: 10385
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Cheynske

    kruipt er daar nie veel werk in en hoeveel kost zo dat boeltje dat je allemaal moet kopen om het te doen? en waar kan je al die boel vinden? in welke soort winkel bedoel ik dan he

    Dit bericht is ge-edit door Cheynske op 1-11-2004 0:10

    bootwinkels
     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
    Tuning_Centre_Tax 1-11-2004 9:16 Print reply

    Posts: 901
    De beste polyester en plamuur hebben ze bij professionele verf zaken. Ik ha deen pot plamuur van 20euro en is makkelijk bewerkbaar en je ziet er helemaal niets meer van.
     
    Nsr onderdelen te koop!!!! Inbox voor meer info.
    Cheynske 1-11-2004 13:30 Print reply

    Posts: 310
    ik zal dan maar es naar de gamma gaan
     
    Greetz Cheynske - Mbk & Ap
    sebasbear 6-11-2004 22:01 Print reply
    Posts: 3
    Kijk IDD maar eens bij de gamma of Hubo, Hubo hebben ze ook heel veel variaties uit Polyester plamuur
     
    verwijderd1 6-11-2004 22:20 Print reply

    Posts: 3527
    bij doeland hebben ze idd ook zo een setje van albastina... is een plastik koker.. daar in zit een matje van dat vezel spul.. ongeveer 40 bij 40 geloof ik.. 2 busjes met spul die je moet mengen voor de lijm zeg maar.. en een kwast... rond de 13 euro idd... en heel makkelijk!!
     
    asbsolute16 8-11-2004 13:17 Print reply

    Posts: 2485
    bij mij in me kap zit er een scheurtje in maar de ene kant is nu hoger dan de andere kant en ik krijg het niet vlak. Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat de kap toch gewoon vlak wordt, want met vingers erop drukken lukt het niet.
     
    verwijderd1 8-11-2004 23:17 Print reply

    Posts: 3527
    eerst warm maken met de fohn.. zorgen dat ie niet terug kan buigen.. en dan polysteren?
     
    Leen 8-11-2004 23:27 Print reply

    Posts: 26876
    die zooi van de gamma enzo is echt bocht, das van alabastine.... verharder uit een tube???? hoe verzinnen ze het


    meestal kan je bij de verfspeciaalzaak wel aan Poly-service polyestherspul kome, das echt stukken beter, geloof me

    (ik werk dr wekelijks/dagelijks mee )

    Dit bericht is ge-edit door Leen op 8-11-2004 23:27
     
    Xanthi84 8-11-2004 23:31 Print reply
    Posts: 994
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Leen

    die zooi van de gamma enzo is echt bocht, das van alabastine.... verharder uit een tube???? hoe verzinnen ze het


    meestal kan je bij de verfspeciaalzaak wel aan Poly-service polyestherspul kome, das echt stukken beter, geloof me

    (ik werk dr wekelijks/dagelijks mee )

    Dit bericht is ge-edit door Leen op 8-11-2004 23:27




    helemaal juist, deze spullen moet je niet kopen uit de gamma of zo, maar bij api of dergelijke...

    1 ding; verharder uit een tube...daar heb ik wel degelijk mee gewerkt, bestaat dus wel
     
    Evil Erik 9-11-2004 19:34 Print reply

    Posts: 137
    staat er ook iets in over het herstellen van gescheurde sterren?
     
    asbsolute16 12-11-2004 11:53 Print reply

    Posts: 2485
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Xanthi84

    [...]




    helemaal juist, deze spullen moet je niet kopen uit de gamma of zo, maar bij api of dergelijke...

    1 ding; verharder uit een tube...daar heb ik wel degelijk mee gewerkt, bestaat dus wel


    is dat albastine niet goed dan?? Heb net een week terug dat spul gehaald
     
    Luc 12-11-2004 11:59 Print reply

    Posts: 3590
    Hmmm, zou je geen spuitplamuur of je het geplamuurde gedeelte spuiten?

    Had ik ook, dat zie je in het begin niet, maar naderhand slurpt die plamuur je verf helemaal op als het ware.

    Gewoon goedplamure, vlakschuren, flink wat spuitplamuur erop (dikke laag), en dat ook vlakschuren..
     
    BlizzarD 22-11-2004 18:14 Print reply

    Posts: 2050
    Een goedkope manier om je gescheurde kap te maken:

    Leg als het ware een las aan de binnenkant van je kap, waar je kap gescheurd is, met een soldeerbout. Doordat je beide kanten tegen elkaar aan houd en verhit, smelten ze ineen.

    Als je dit doet, ontstaat er een geultje. Hier kun je netjes een beetje loctite (of andere superlijm) in laten glijdem. Wanneer dit uitgehard is, heb je ook een stevige kap.

    Note:
    Als je een kap hebt die nogal flexibel is, dan raad ik deze methode af. Ik heb deze methode zelf toegepast op een zijkap van mijn nsr. Deze kap is nogal dik en stevig, en daardoor blijft het perfect zitten.

    Ik zal misschien dr nog een fototje van maken.
     
    Koos non-brommerloos!
    Leen 23-11-2004 11:06 Print reply

    Posts: 26876
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Xanthi84

    [...]




    helemaal juist, deze spullen moet je niet kopen uit de gamma of zo, maar bij api of dergelijke...

    1 ding; verharder uit een tube...daar heb ik wel degelijk mee gewerkt, bestaat dus wel


    ja het bestaat wel, alene het werkt van geen kant, die verharder mengt zich niet met de hars, maar blijft er gewoon in rondrijven in kleine stukjes

    oja en nog een tip, ipv je handen helemala smerig te maken door die matjes in de hars te drenken, kan je ook gewoon een droogmatje op de scheur leggen , en dan een kwast in de hars te dopen en het matje daarme indeppen/smeren

    Dit bericht is ge-edit door Leen op 23-11-2004 11:12
     
    Harm 22-1-2005 12:07 Print reply

    Posts: 3032
    Gaat dat ook met flexibele kappen zoals van een Tsx?
     
    http://www.durtikkers.tk
    Zeta-boy 26-1-2005 0:39 Print reply

    Posts: 2066
    Ahum, ik heb denk ik hier een veel betere en tevens stevigere manier om je kuip te repareren.

    Bij mijn motor heb ik het zo gedaan:

    - je schuurt het gedeelte rond de kap grof op. p200 is grof genoeg.

    - je neemt de dremel ter hand met daarin een stenen slijpsteen. Je freest de scheur helemaal in. Let erop dat je aan het einde van de scheur rond freest. Hierdoor kan de scheur niet verder 'lopen'. De zijkant frees je schuin af aan beide kanten van de kap.

    - vervolgens spuit je aan 2 componenten expoxy lijm in de scheur en aan de achterkant van de kuip. Hierdoor bouw je meteen een versteviging achter je kuip. De reden waarom je de kuip schuin hebt gefreesd komt hierdoor ook meteen aan het licht. Door dat schuinfrezen heb je een groter contact vlak en wordt het dus steviger.

    - Na het uitharden schuur je het overtollige aan de voorkant weg totdat je weer de vorm van de kap terug hebt. Letop dat je echt niks overtolligs over hebt. Het schuren van dit doe je eerst met p100, dan met p200 en als laatste met p400.

    - Nu ga je met plamuur aan de gang om eventule putjes en krassen weg te werken. Breng telkens dunne laagjes op en schuur bijna alles weg. In principe mag je niks van de plamuur zien behalve in de putjes en krassen die er waren. Om het strak te krijgen heb je ongeveer 5 dunnen laagjes in totaal nodig.

    - Nadat je alles geplamuurd en geschuurd hebt met p1000 kan je de spuiplamuur erop spuiten. Hier heb je als je goed doet maar 1 laag van nodig. Nog een keer schuren met p1000 en je kap is klaar om te spuiten. Net voordat je gaat spuiten ontvet je de boel en met een kleefdoekje haal je de laatste stopdeeltjes van de kap.

    Benodigdheden voor een volledige kappenset:

    - schuurpapier (p100, 200, 400 en 1000)
    - 2 componenten epoxylijm
    - Plamuur en verharder
    - siliconenverwijderaar
    - 1 liter spuitplamuur (goed merk heeft er verharder en verdunner los bijzitten)
     
    The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
    honda mtx 80 crosser 23-6-2005 22:46 Print reply

    Posts: 16
    als je met polyster gaat werken zorg dan dat je stukjes mat vooraf knipt en dat je een soort onderstel maakt waardoor je kappen mooi tegen elkaar aan liggen zodat je het geen 10 min meer moet vasthouden tot het uitgehardt is.
    als je hebt ge plamuurt kan je best met slijpmachientje lichtjes opschuren of met een korrel 400 nat schuren
     
    ?????
    mail2kid 30-10-2005 20:59 Print reply

    Posts: 1905
    kan je mey die vezelmaten ook zelf kappen maken???
     
    Golf II styling
    mb-gek 30-10-2005 21:01 Print reply

    Posts: 10385
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mail2kid
    kan je mey die vezelmaten ook zelf kappen maken???

    ja maar is een heides karwij om strak te krijgen
     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved