Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 935 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Valse lucht
Geschreven door Teunmenator
Geplaatst op 13-8-2004 13:51
Categorie Carburateur

Wat is valse lucht?
Bij valse lucht krijg je een te arm mengsel in je cilinder. Dit komt omdat er teveel lucht in je mengsel zit. Deze lucht wordt dan aangezogen na je carburateur. (Als het v??r je carburateur zou zijn dan zou je er een grotere sproeier indoen en dan loopt hij toch gewoon goed)

Wat zijn de symptomen van valse lucht?
  • Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat

  • Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.

  • Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.

  • Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.

  • Je cilinder wordt veel te heet


    Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
  • Je bougie wordt wit/grijs.

  • Dit heeft vaak tot gevolg dat als je een tijdje hebt gereden hij stationair wat staat te loeien. Je hoort eigenlijk een helemaal egaal geluid dan en hij slaat snel af.

  • Je kunt een warmloper krijgen (je brommer houd dan ineens in, het voelt een beetje alsof je hem een versnelling terug zet. Hij reageert dan ook helemaal niet op gas geven.)

  • Je kunt een vastloper krijgen (dit is zeg maar een erge vorm van een warmloper, Je zuiger zet door de warmte zo ver uit dat hij vast komt te staan in je cilinder (dit heeft ernstige gevolgen 9 van de 10 keer) je achterwiel blokkeert hierbij ineens)

  • Het kan zo heet worden in je cilinder dat de brommer door blijft lopen als je het contact uitzet. Je bougie/ kooldeetjes zijn dat aan het gloeien door de hitte. (als dit je gebeurt zet dan je contact uit, koppeling in, geef volgas, trek je choke uit en loop naar huis en fix daar het probleem.)

  • Je cilinder en je zuigerveren slijten een stuk harder door de hitte maar dat merk je pas op de langere duur.


    Op welke plekken kun je valse lucht hebben?
    Dat is na de carburateur en voor de uitlaat. (dus niet bij een gaatje in de uitlaat)Dit zijn de meest voorkomende plekken:
  • tussen de carburateur en het spruitstuk
  • tussen het spruitstuk en de cilinder
  • tussen het blok en de voet van je cilinder
  • tussen de pet en de cilinder
  • bij de linkerkrukkaskeerring

    Op al deze plekken zit een pakking/ keerring let er altijd op dat deze netjes plat zijn (niks dubbel gevouwen) dat ze heel zijn, en niet heel erg dik. Vaak is het verstandig een pakking te gebruiken met daarbij vloeibare pakking.

    Op de volgende plekken wordt ook nogal eens valse lucht aangezogen:
  • Je olie nippel op je spruitstuk. Deze moet ?f aangesloten zijn op het oliepompje ?f de nippel moet dicht zitten (DIT IS HET BIJ HEEL VEEL MENSEN). Je nippel kun je vaak goed afsluiten door er een dun slangetje aan te zetten met een parker-schroef erin gedraaid. HET IS ALTIJD GOED DAT FF VOOR DE ZEKERHEID TE DOEN


  • Bij de bougie. Als deze er niet vast inzit, als dat ringetje aan de bougie krom is, of als het schroefdraad eraan is. Dan trilt ie wat (los) en dan kan er lucht langs.

    Denk je dat je valse lucht hebt maar kun je het bij de vorige plekken niet vinden. Kijk dan of er op andere plekken beschadigingen zitten. En of alles goed aangedraaid is (dus niet dat bijvoorbeeld je spruitstuk aan je cilinder zit met 3 schroeven omdat er bij 1 geen goed schroefdraad meer inzit) Je moet er ook op letten of je spruitstuk/ carburateur/ pet niet krom is.

    Hoe kun je checken of je inderdaad valse lucht hebt?
    Je laat je brommer stationair lopen (liefst in hele lage toeren). En dan spuit je op de "kansmakende plek" terpetine (je moet dus ff een spuitbus met terpetine halen). Als je brommer dan afslaat (of ineens anders gaat lopen). Dan zuigt hij daar valse lucht. Je kunt ipv Terpetine ook haarlak, deo, luchtverfrisser, remreiniger enz. gebruiken. (het liefst wel iets wat brand, dat kun je checken door er een aansteker voor te houden )

    Dan nog ff een laatste toevoeging. Stel je brommer af als hij warm is. Als je hem afstelt als hij koud is, heb je een kans dat hij als hij warm is niet goed loopt en een te rijk mengsel heeft.

    edit: Ik heb hem ff ge-edit omdat ik al een paar keer gebeld ben en daar kwam vaak uit dat mense gewoon een verkeerde sproeier hadde, of dat de nippel op het spruitstuk nog open was. Kvind het opzich niet erg als er gebeld wordt, maar bel wel ff buiten schooltijden dan, en je kunt me natuurlijk altijd inboxe...
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Piraat 14-8-2004 13:55 Print reply

    Posts: 530
    handig , thnx keb zelf ook valse lucht denk ik , ff kijken ofk hier iets aan heb
     
    fuck vdh
    koen-z 14-8-2004 18:40 Print reply

    Posts: 3702
    goeie faq, moet je ff weten zoiets, sommige weten soms echt nie wat het is en dan is het dus 9 van de 10 keer valse lucht.
     
    superior mt7 14-8-2004 18:51 Print reply

    Posts: 2675
    netjes!!
     
    V8
    SkaBla [Pim] 15-8-2004 10:38 Print reply

    Posts: 4659
    ERg goede faq! maar dat laatste klopt niet....

    Quote:
    Als je hem afstelt als hij koud is, heb je een kans dat hij als hij warm is niet goed loopt en een te arm mengsel heeft.


    dan heeft ie als ie koud is een te RIJK mengsel...
     
    Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
    SIWWN 15-8-2004 21:57 Print reply
    Posts: 7079
    Waar kun je spuitbussen met terpetine halen?
     
    KaWaReZ 15-8-2004 21:58 Print reply

    Posts: 20579
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SIWWN

    Waar kun je spuitbussen met terpetine halen?


    SPUITbussen ??

    wd40 geen oplossing voor wat je wil doen ??
    of een ouwe fles glassex vullen met terpentine?
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    schakelbende zeddam 16-8-2004 10:35 Print reply
    Posts: 24
    handige faq , thnx voor et posten hek nog wat aan
     
    Marthin 16-8-2004 10:40 Print reply

    Posts: 6164
    dat met die terpetine lijkt me niet zo'n geweldig idee.

    staat niet voor niks zo'n tekentje op van licht ontvlambaar.
     
    tsxerr 16-8-2004 11:06 Print reply

    Posts: 1478
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Marthin

    dat met die terpetine lijkt me niet zo'n geweldig idee.

    staat niet voor niks zo'n tekentje op van licht ontvlambaar.

    Dan heb je opeens heel veel valse lucht
     
    http://groups.msn.com/tsxer
    ThijsS 16-8-2004 16:42 Print reply
    Posts: 109
    Je kan het makkelijker en veiliger testen door hem te laten lopen en dan de uitlaat dicht te houden. Alsie gwn door blijft lopen zuigtie valse lucht, slaatie af dan is het goed.

    Kunnen deze symtomen ook niet ontstaan door een slecht membraam?
     
    maart 16-8-2004 22:14 Print reply

    Posts: 717
    goed idee voor een faq, khoor nl nog best vaak van die dingen van : "me uitlaat is lek, misschien trekt ie nu valse lucht" enzo...

    edit: zoals die meneer hierboven

    Dit bericht is ge-edit door maart??h op 16-8-2004 22:16
     
    henk huppelschoten 16-8-2004 22:26 Print reply
    Posts: 656
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: ThijsS

    Je kan het makkelijker en veiliger testen door hem te laten lopen en dan de uitlaat dicht te houden. Alsie gwn door blijft lopen zuigtie valse lucht, slaatie af dan is het goed.

    Kunnen deze symtomen ook niet ontstaan door een slecht membraam?


    dan is je uitlaat lek dan heb je herrie geen valse lucht


    een ander symptoon is dat je brommer ineens in toeren omhoog schiet
     
    Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
    pepijn 16-8-2004 22:27 Print reply
    Posts: 1287
    wellis valse lucht door je carter gekregen bij een honda, kan dus ook nog
     
    Teunmenator 16-8-2004 22:51 Print reply

    Posts: 2524
    spuitbus terpetine, dat zou gewoon in de winkel staan. Ik heb het van iemand gekregen. Een vriend van me kon het ook niet vinde. Het idee is gewoon dat hij iets vlambaars inzuigt en dat hij daarom afslaat. Je kunt er ook water met een dunnen straal opspuiten maar da is minder vluchtig (tis vaak geen groot gat he) en je hebt liever geen water in je cilinder.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SkaBla [Pim]

    ERg goede faq! maar dat laatste klopt niet....

    [...]


    dan heeft ie als ie koud is een te RIJK mengsel...


    klopt moest andersom (want je gebruikt bijvoorbeeld ook je choke als je brom koud is, hierdoor krijgt ie een rijker mengsel. Na een tijdje is dit niet meer nodig)


     
    maart 16-8-2004 22:53 Print reply

    Posts: 717
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator

    spuitbus terpetine, dat zou gewoon in de winkel staan. Ik heb het van iemand gekregen. Een vriend van me kon het ook niet vinde. Het idee is gewoon dat hij iets vlambaars inzuigt en dat hij daarom afslaat. Je kunt er ook water met een dunnen straal opspuiten maar da is minder vluchtig (tis vaak geen groot gat he) en je hebt liever geen water in je cilinder.
    klopt moest andersom (want je gebruikt bijvoorbeeld ook je choke als je brom koud is, hierdoor krijgt ie een rijker mengsel. Na een tijdje is dit niet meer nodig)
    [...]


    je kan ook deo gebruiken ofzo, haarlak kan ook..

    edit: ging iets fout met de quote

    Dit bericht is ge-edit door maart??h op 16-8-2004 22:56

    Dit bericht is ge-edit door maart??h op 16-8-2004 22:57
     
    SuzukiMARC 17-8-2004 20:08 Print reply

    Posts: 3023
    is het verstandig om bij je koppaking ook vloeibare pakking te doen?
     
    tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
    Teunmenator 17-8-2004 20:37 Print reply

    Posts: 2524
    Bij de koppakking heb ik het nooit gedaan. Maar wel bij spruitstuk-cilinder en spruistuk caberateur (gewone plus vloeibare pakking dus.)

    Als je goeie vloeibare pakking hebt kan het bij de pet ook geen kwaad. zolang je het er maar netjes met beleid op smeert.
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-8-2004 10:06 Print reply

    Posts: 8459
    Een spuitbus waar je een aansteker voor houdt kan ontploffen. Je zal maar pech hebben.
     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Teunmenator 20-8-2004 18:47 Print reply

    Posts: 2524
    D'r staat niet voor nix een achter maar misschien toch goed dat het er staat. dank je !
     
    SuzukiMARC 21-8-2004 20:16 Print reply

    Posts: 3023
    maar is het nou aan te raden om een geringe hoeveelheid op je koppaking te smeren of niet?
     
    tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
    Roedi-Loerbeek 21-8-2004 20:19 Print reply

    Posts: 1492
    volgens mij is mijn puch een en al valse lucht, slaat heel de tijd af, stationair niet te stellen. I LOVE vloeibare pakking.
     
    Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
    NAISH 21-8-2004 20:21 Print reply

    Posts: 870
    juppie!!!
    is dit faqje nog ergens goed voor, ik had valse lucht bij een gsm die ik moest maken dus ik sprayen en ja hoor hij loopt op in toeren en zakte weer terug.......
    dus uhh jongens die 20euries heb ik aan TEUN te danken
     
    Sorry, Ik ben begrensd!
    brutus 21-8-2004 22:00 Print reply

    Posts: 7934
    handige faq. maar ff kijken hoor. bij nsr blok denk ik dat ik valse lucht heb door de linker olie keerring. maar vlieg wiel zit ervoor als hij draaid of moet dat niet uitmaken? en als je er deo op spuit dan moet hij eerst stijgen in toeren en dan weer zakken?

     
    nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
    Teunmenator 22-8-2004 22:57 Print reply

    Posts: 2524
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: brutus

    handige faq. maar ff kijken hoor. bij nsr blok denk ik dat ik valse lucht heb door de linker olie keerring. maar vlieg wiel zit ervoor als hij draaid of moet dat niet uitmaken? en als je er deo op spuit dan moet hij eerst stijgen in toeren en dan weer zakken?



    Nee dat hoeft niet. Als hij constant loopt en je spuit erop dan moet hij anders lopen. Dat betekend stijgen in toeren en weer zakken, afslaan, stijgen en dan afslaan. hij loopt dan iig niet meer constant door. Maar als ik het goed begrijp probeer jij door je vliegwiel en grondplaat heen te spuiten? lijkt me behoorlijk tegenvallen hoor..

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: NAISH

    juppie!!!
    is dit faqje nog ergens goed voor, ik had valse lucht bij een gsm die ik moest maken dus ik sprayen en ja hoor hij loopt op in toeren en zakte weer terug.......
    dus uhh jongens die 20euries heb ik aan TEUN te danken


    rabobank: 10.50.22.853 hehe

    oh shit da is zeker sales

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SuzukiMARC

    is het verstandig om bij je koppaking ook vloeibare pakking te doen?


    natuurlijk dat doe je altijd in mate. Je wilt niet dat er vloeibare pakking in je cilinder terecht komt. Daarbij is veel nergens voor nodig. Dadelijk droogt het goed maar omdat er zoveel uitpuilt trekt het de rest ook min of meer mee. Gewoon met beleid een beetje. Je kunt met vloeibare pakking geen milimeters opvullen. Het moet gewoon netjes recht zijn.
     
    SIWWN 22-8-2004 23:24 Print reply
    Posts: 7079
    Ik heb het weleens met uitlaatmontagepasta gedaan.

    Word hard zodra het verhit wordt.

    Misschien handige tip


     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved