Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 565 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Cilinder verwisselen
Geschreven door MBBBBBBB
Geplaatst op 5-6-01 17:29
Categorie Motor gerelateerd

Hoe moet je je cilinder verwissellen?
Nou dat moet zo.....
1. Haal je carburateur eraf en liefst ook je membraam.
2. Haal de ophangbout eraf ( die verbind je kop met het frame )
3. Draai kruiselings de boutenlos die in je kop zitten ( zijn er 4 )
4. Probeer voorzichtig je kop om hoog te duwen/trekken, als je framestukje in de weg zit moet je die op zij buigen, dat is niet erg want hij trek weer bij elkaar als je die bout daar vast draait
5. Nou zie je de binnenkant van je cilinder met de zuiger.
6. Je cilinder zit voor de rest niet vast ( zonder membraam en kop ) dus je kan hem er zo afduwen/trekken
7.Doe het voorzichtig zodat je zuiger niet in een keer een kant opklettert, hou je zuiger vast wanner je hem vastkan pakken en begleidt hem tot dat hij stil hangt
8.Als je de zelfde zuiger houdt dan doe je dit nu van onder naar boven, zorg wel dat de zuigerveren goed zitten ( zit een puntje in de gleuf waarin je zuigerveer zit en die moet in de opening van je zuigerveer zitten ) en schuif dan je cilinder voorzichtig over je zuiger.
9. Wil je wel een andere zuiger? Dan moet je het ringetje dat in je zuiger zit met een tangetje eruit trekken ( beide kanten )
10. Als die ringetjes weg zijn dan kan je het buisje dat in je zuiger zit eruit duwen ( naar de linkerkant van je blok ( bv. als je er op zit )
11. Til nou voorzichtig je zuiger van de krukas.
12. In het rondje van je krukas zit nog een rollenlager dat je er ook uit kan duwen.
13. Wil je dus een andere zuiger dan doe je dit dus van onder naar boven.
LET OP: Zorg er voor dat je spullen ( lager, zuiger, etc , etc ) wel schoon blijven dus niet onder het zand en zo

Dit is zo ongerveer de goede weg want ik heb het al een paar keer gedaan en elke keer deed hij het weer dus dat zit wel goed.

Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Nick - Administrator 5-6-01 Print reply

Posts: 4967
Vergeet niet een doek om het gat te leggen, dat verschijnt zodra je de cilinder in zijn geheel hebt verwijderd. Dit voorkomt dat, zodra je borgpinnetjes bij je zuiger verwijderd, deze IN je blok vallen. Als dat namelijk gebeurt, heb je een groot probleem.
 
Thomas 5-6-01 Print reply
Posts: 645
eh Nick, wat als't kwaad al geschied is? en het borgpennetje al in mijn blok ligt?

 
<<Punker all the way>>
MBBBBBBB 5-6-01 Print reply
Posts: 69
Altijd goed opletten blijven he!
Maar je kan het afdekken ja
 
Nick - Administrator 5-6-01 Print reply

Posts: 4967
Quote:
eh Nick, wat als't kwaad al geschied is? en het borgpennetje al in mijn blok ligt?


:( Je blok splitsen. Maar als je geluk hebt, kun je het er met een tang uithalen, en anders een beetje vissen met een magneet aan een draadje.
Ik zou die laatste eerst proberen, voordat je je hele blok splitst!
 
Hemmes 5-6-01 Print reply
Posts: 247
Of je doet een beetje benzine ofzo erin en uitspeolen
Of de compresso erop
 
Feel the power of MHR
Thomas 9-6-2001 Print reply
Posts: 645
jaah, ik heb het eruit
 
<<Punker all the way>>
Sneks 5-8-01 Print reply
Posts: 2499
Ik had dit ook. Gewoon m'n blok eraf en op z'n kop gaan staan schudden. Toen viel het pennetje er zo uit
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Zeta-boy 6-8-01 Print reply

Posts: 2066
Klopt blok splitsen is niet nodig omdat het pistonpenveertje niet in je blok komt maar alleen in ruimte onder je cilinder. Vaak kan je rotzooi er:
-uitblazen met een compressor
-uitspoelen met benzine
-een oude panty van je ma er doorheen halen
-gewoon eruit schudden

Maar voorkomen is beter als genezen dus leg altijd een doek in je blok als je de pistonpenveertjes eruit gaat halen.
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
In_Flames 20-11-01 Print reply
Posts: 91
Ik heb een nieuwe zuiger dr op zitten, maar ik krijg het niet voor mekaar om de cilinder er over heen te schuiven. Hij blijft namelijk steken achter de zuigerveren Heeft iemand nog tips of is het een kwestie van de veer heel hard indrukken?
 
Bier Hier
Blukaap 16-12-01 Print reply

Posts: 10006
Inderdaad de veren goed induwen, aan 2 kanten en dan proberen de cilinder er op te duwen (met je elleboog ofzo).
Maar let op of de zuigerveren niet in een poort kunnen blijven haken.
En zuigerveren kunnen kapot, hou daar rekening mee .
 
Bastila is lief
MBBBBBB 20-12-01 Print reply
Posts: 2340
Whhooohoohohohooh, wel opletten he!
Er zitten puntjes in de zuiger, en daar moet de ''opening'' van de veren precies invallen, als je hem dan samenknijpt moet het precies in je cil passen!!
 
Blukaap 20-12-01 Print reply

Posts: 10006
Oepsie, zag het als te vanzelfsprekend .
 
Bastila is lief
speedymark 5-2-02 Print reply
Posts: 605
vergeet vooral niet de uitlaat los te maken, heeeeeel belangrijk, enne ik vervang ook meestal meteen me voetpakking en koppakking en soms die pakkingen bij je carb en spruitstuk, is bij AC op zich niet echt nodig maar bij NSR (LC) kun je t beter wel doen want als je pakking ook maar een beetje rot zijn dan krijg je al water in je cilinder en das niet fijn
 
GUMMEN RULEZZZZZ
SpeedYveS 5-2-02 Print reply
Posts: 1644
dan gaat het zo heeeeerlijk wit smokah
 
kawasaki driver 6-2-02 Print reply
Posts: 5
je kunt ook gewoon een moker of een slijptol gebruike...da gaat veeeeeeeeeeeeel sneller!
 
dutchviggen 8-2-02 Print reply
Posts: 241
kijk ook uit dat niet een of andere dwaas (broer/zus) je brommer een stukje duwt, slaat je cilinder verrot op t carter.
 
[URL[t]]http://www.radiobergeijk.nl[/t]radiobergeijk[/URL]
Blukaap 8-2-02 Print reply

Posts: 10006
Zorg dat ie niet in de versnelling staat als ie zo staat (en leg d'r een handdoek oid tussen) .
 
Bastila is lief
solidsjakie 9-4-02 Print reply

Posts: 2291
ik heb hier allemaal naar geluisterd, maar nog iets:
mn NSR (lc) spuugt alle koelvloeistof eruit. Ik ga vanmiddag naar een goeie brommer boer, en ik denk dat de koppakking lek is. Maar ik vind ut vet klote, me pa mag niet wete dat er een zeta 70 onder zit.
nou, ik zie vanmiddag wel, en voor tips, dit is mijn combi:
70cc cilinder met 50 kop
16 mikuni carb en proma uitlaat(denk een 70.
 
riejuracer 3-1-03 Print reply
Posts: 353
ik doe van tevoren de zuiger al in de cilinder. en laat dan de cilnder zakken. en met een beeje gepruts steek je zo de piston pen door de zuiger en door het naaltlager.
 
pro race vlamt.
Aprilia r-ass 3-1-03 Print reply
Posts: 741
enne bougie dop erafhale is ook handig
 
I like Castrol!
Rtm 2-4-2003 15:51 Print reply

Posts: 784
Vergeet ALSJEBLIEFT die pistonpen-borgveertjes NIET!!

Dat is wel de grootste fout die ik gemaakt heb. Daardoor heb ik mijn 70cc zeta verneukt (NSR) En die reed zooo lekker...

Maarja nu heb ik lekker Malossi
 
Kouwe Arie 2-4-2003 15:53 Print reply
Posts: 2065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rtm

Vergeet ALSJEBLIEFT die pistonpen-borgveertjes NIET!!

Dat is wel de grootste fout die ik gemaakt heb. Daardoor heb ik mijn 70cc zeta verneukt (NSR) En die reed zooo lekker...

Maarja nu heb ik lekker Malossi


Was je die dan vergeten erin te zetten?
 
Mr Pain 2-4-2003 15:55 Print reply
Posts: 4966
gewoon schroefjes los draaien en met een moker er af slaan, en als er iets op moet zuiger op de pistonpen cillinder er boven en beuken en het zit vast aandraaien en klaar, NEE DUS

zorg als je een nieuwe cillinder plaatst dat je de cillinder een beetje insmeert met 2takt olie (in de cillinder dan)
 
shibby 26-4-2004 18:24 Print reply

Posts: 770
Quote:
In het rondje van je krukas zit nog een rollenlager dat je er ook uit kan duwen.



mag er een beetje speling tussen die lager en de drijfstang zijn?
 
Aard 26-4-2004 18:36 Print reply

Posts: 710
als er speling op zit als je je piston pen erdoorheen hebt lijkt het me niet goed, vervangen dan dus.
Zonder piston pen zit er altijd wel wat speling op, dus speling kun je aleen vaststellen met pen erin.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved