Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 612 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Poortmap maken / Timingen berekenen
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 12-7-2004 16:33
Categorie Algemeen

Waar is deze faq voor
deze faq heb ik geschreven voor iedereen die wil beginnen met tunen en mensen die dit gewoon interessant vinden.
verwacht niet dat je na het lezen van deze faq een cilinder helemaal goed kan tunen, maar het kan je mischien op weg helpen.
in deze faq leg ik uit hoe je een poortmap moet maken, waar het voor dient en wat je eraan hebt. ook leg ik uit wat timingen zijn, waar het voor is en wat je eraan hebt.


Poortmap, de theorie
Om te beginnen is het het verstandigste om een poortmap te maken, zo kun je al heel veel teweten komen over je cilinder.
Op zon poortmap staan alle poorten uitgetekend met de maten erbij.
Met zo'n poortmap kun je goed bekijken wat bv. de uitlaatpoorttiming is, wat de spoelpoorttiming is en wat de blowdown is. je kunt ook gemakkelijk berekenen hoe breed je uitlaatpoort is in % van de boring en hoe breed je hem kan maken.


Poortmap, de praktijk
Nou al die theorie is leuk en aardig maar je hebt er niets aan als je het int echt niet uitvoert. we gaan dus een poortmap maken.

benodigheden :
- 1 vel papier ( ligt aan cilindergrootte )
- 1 scherp potlood
- schuifmaat ( geodriehoek kan ook )
- evt plakband , das wel zo handig
- cilinder



ok, het is verstandig dat je je handen eerst ff wast en je cilinder ff schoonmaakt, anders heb je kans dat er smeer ect op je poortmap komt en dat leest zo moeilijk.

ok, stap 1
als je een a4 vel ofzo hebt is het handig om het vel door de helft te knippen of in ieder geval zo klein dat het er in een keer inpast, dus dat het onderaan en bovenaan niet uitsteekt en dat het papier niet helemaal over elkaar heen gerolt zit.
je moet dus zorgen dat er bij de poorten het papier niet over elkaar heen zit.
dan word nl. het papier te dik en word het moeilijker om de vorm er goed ingedrukt te krijgen.

zo dus :



stap 2 :
zorg met plakband ervoor dat het papier vast zit in de cilinder.
het hoeft niet supervast te zitten, tis maar dat het niet beweegt als je er met je potlood overeen gaat.
doe 1 plakbandje op de naad van het vel dat het er strak in blijft zitten en 2 of 3 plakbandjes aan de bovekant van het vel en de bovekant van de cilinder.
je kunt hem onder ook nog vast maken maar was bij mij niet perse nodig.

zo dus : ( als je goed kijkt zie je het zitten )


stap 3,
hou je uitlaatpoort in het licht zodat je de vorm goed kan zien.
ga vervolgens met een scherp potlood over de rand licht/ donker heen.
als je iets harder met je potlood op het vel duwt terwijl je er kleine krasjes inmaakt merk je al gauw dat er een lijn ontstaat. ga zo heel je poort af.



stap 4,
nu moet je met je spoelpoorten hetzelfde doen als bij je uitlaatpoort.
deze kan je niet in het licht houden dus je moet ff zoeken en aanvoelen.
bedenk bij het zoeken dat de onderkant van de spoelpoorten net zo hoog ligt als de uitlaatpoort.
als je klaar bent hoort het er ongeveer zo uit te zien :



stap 5
haal je poortmap uit je cilinder en bekijk of je de poortvorm goed ziet, zonee is het mischien wel het verstandigste om opnieuw te beginnen. de eerste paar keer heb je goed kans dat het niet lukt maar na een keer of 2 gaat het gemakkelijk.



nu draai je je poortmap om.
waarom ?, omdat je zo de omlijning goed kan zien en zo vind ik een poortmap er wat netter uitzien. sommige doen het niet maar ik wel.
zo hoort de omlijning er ongeveer uit te zien :



nu moet je met je potlood zo nauwkeurig mogelijk de poorten natekenen.
als het goed is ziet het er dan zo ongeveer uit :



stap 6

nu ga je de maten opmeten en op de poortmap tekenen,
let er wel op dat je geo / schuifmaat recht ligt.



welke maten je opmeet ligt eraan wat je ermee wilt doen, ik doe altijd de breedte en de hoogte van elke poort opmeten.
meet alle spoelpoorten apart op, bij sommige cilinders zit hier nogal verschil in, vooral tussen de voorste en de achterste.
zo kom je er ook achter hoe de cilinder is afgewerkt.

stap 7

eerst zet je de gegevens over de cilinder op de poortmap.
ik heb er brommertype, cilinder, boring en slag opgezet.
soms ik het ook handig om erop te zetten of hij wel / niet getuned is.

nu gaan we kijken wat de ruimte tussen het deck en de bovekant poort is.
dit is heel makkelijk, doe gewoon je slag - je poorthoogte en klaar.
als het goed is klopt dit niet als je de ruimte tussen de bovekant poort en bovekant poortmap opmeet.
dit komt omdat we de deck height niet hebben meegenomen.

die maten zet je ook op je poortmap en je poortmap is klaar




LET OP : dat ik het zo heb gedaan wil niet zeggen dat het altijd zo moet.
het ligt er veel aan wat je met je poortmap wilt doen.
ik heb alleen maar de bedoeling om de spoelpoorttiming, uitlaatpoorttiming en de blowdown teweten te komen.
daarom heb ik de deck height en de inlaatpoorten niet meegenomen in mn poortmap.
stel je wilt je inlaatpoorttiming weten moet je dat dus wel doen.


Timingen, de theorie
timingen zijn ervoor om cilinders te vergelijken.
ook zegt timingen iets over de hoogtoerigheid / gedrag van een cilinder.
een cilinder met blowdown van rond de 25 is zo bv nogal laagtoerig en een cilinder met een blowdown van rond de 35 is bv hoogtoerig.
het is een richtlijn, je kunt niet zeggen van ow deze cilinder heeft een blowdown van 33, dus de brommer is hoogtoerig. er tellen nl. meer factoren mee aan de powerband van een brommer zoals cilinderkop, uitlaat en carburatie.

ok wat is uitlaatpoorttiming , spoelpoorttiming en blowdown.
deze 3 termen zijn al vaak genoemt in deze faq maar mischien weet je nog niet wat het inhoud.

uitlaatpoorttiming : hoeveel graden je krukas moet draaien voordat je zuiger de ruimte tussen de uitlaatpoort heeft afgelegd.

spoelpoorttiming : hetzelfde als uitlaatpoorttiming maar dan voor de spoelpoorten.

blowdown : dit cijfer ( is meestal tussen de 20 en 40 ) geeft aan hoeveel langer de uitlaatpoort openstaat ten opzichte van de spoelpoorten. er is een verband tussen dit getal en de hogtoerigheid.


Timingen, de praktijk

er zijn 2 manieren om de timingen uit te rekenen.

- dmv een formule
- door het uit te tekenen en met een gradenschijf / geo op te meten.

ik behandel hier de 2e manier omdat je zo beter teweten komt wat je nou precies berekent.

men neemt :

- potlood / pen
- geodriehoek / gradenschijf
- passer
- je poortmap
- a4 blaadje ( lieft mm papier, maar hoeft niet )

we gaan nu in feite je cilinder in 2d natekenen.

ok onderaan op het vel teken je met een passen een rondje met dezelfde grootte als je slag.
dus stel je slag is 50.8 ( MT8 ) dan teken je een circel met een straal van 25.4

vervolgens trek je van de bovenkant van de circel een lijn recht naar boven met dezelfde lengte als je drijfstang.
als je deze lengte niet weet pak dan 2x de slag.

ok maak vervolgens een horizontale lijn op dezelfde hoogte als waar je lijn omhoog is beeindigd.
de breedte maakt niet echt uit.

als het goed is heb je nu zoiets :




nu maak je weer een horizontale lijn iets onder je bovenste horizontale lijn.
de ruimte hiertussen moet je slag zijn.

nu moet je beginnen te snappen wat dit allemaal met je cilinder te maken heeft.
die circel onderaan stelt in feite je krukas voor, en de bovenste horizontale lijn is TDC ( bovenste dode punt ) en de onderste lijn is BDC ( onderste dode punt )

nu gaan we de poorten erin tekenen,
pak de hoogte van je uitlaatpoort (bij het voorbeeld hier 24mm)
teken links van de verticale lijn en 24mm ( ligt aan de hoogte van je uitlaatpoort ) een horizontale lijn.

doe vervolgens aan de rechter kant hetzelfde maar doe het met de maat van je spoelpoort (voorbeeld = 10mm)
nu hoor je zoiets te hebben :




ok nu gaan we je drijfstang erbij tekenen.
trek van de uitlaatpoortlijn een lijn van dezelfde lengte als je drijfstang ( of 2x de slag ) naar de circel onderaan.
laat hem links kruizen met de circel.
als het goed is kruist hij ongeveer in het midden of iets onder het midden.
doe vervolgens met je spoelpoort hetzelfde maar laat hem aan de rechterkant kruizen.

dit heeft niet echt een bijzondere reden maar ik vind het wat netter en minder druk staan.
zo hoort het er ongeveer uit te zien :




nu gaan we meten hoeveer graden de uitlaatpoort openstaat.
helemaal onderaan de circel is hoort je uitlaatpoort helemaal open te staan dus meet je hoeveel graden het is tussen de onderkant van de circel en de in het voorbeeld rode lijn.
als het goed is komt er zo ongeveer rond de 80 uit, hier kan veel verschil in zitten.
doe vervolgens hetzelfde aan de rechterkant.
als het goed is kotm daar iets rond de 50 uit.
aangezien de zuiger 2x langs een poort komt in een omwenteling moet je de uitkomsten x2 doen.

nu heb je de timingen.

nu we de timingen hebben kunnen we de blowdown gaan uitrekenen.
de formule daarvoor is alsvolgt :

( uitlaatpoorttiming / 2 ) - ( spoelpoorttiming / 2 )

dus stel je hebt een uitlaatpoorttiming van 190 en een spoelpoorttiming van 100 doe je :

( 190 / 2 ) - ( 100 / 2 ) = 30.
de blowdown is dan dus 30.

als je klaar bent hoort je vel er zo ongeveer eruit te zien :




je kunt zo ook terugrekenen, dus stel je wilt bv een uitlaatpoorttiming van 190 in je cilinder dan kan dat.
je makt gewoon een hoek van 190* in je 2d krukas en je trekt een lijn naar de middelste horizontale lijn.
nu kun je opmeten hoeveel mm je omhoog moet vijlen / frezen / dremelen.
dit geld ook voor de spoelpoorten.


ik heb er ff wat vragen en antwoorden bijgezet :

- Maakt het veel uit als ik ipv de drijfstanglengte 2x de slag pak ?
niet echt, het scheelt zon 1 a 2 graden dus niets om je druk over te maken.

- Ik probeer wel de poortvorm op papier te krijgen maar ik kan de vorm niet zien, hoe kan dat ?
probeer ns een scherper potlood en druk is wat harder op het potlood. Ook moet je zorgen dat het papier niet dubbelzit, dan gaat het ook wat moeilijker.

Wat is de formule ervoor ?

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.


hopelijk heb je wat aan deze faq.
als er iets is hoor ik het graag.

oja : vijl @ own risk :p

Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Royal Club 14-4-2010 21:18 Print reply

Posts: 60390
in hoeverre gaat dat drijfstanglengte = 2x de slag nou op?:/ bij mn am6 krukas gaat dat totaal niet op namelijk.

ori krukas = 39mm slag
zou je op 78 uitkomen
mn TP krukas, = 44 slag
zou je op 88uitkomen..

klopt dus niet, maar waarom staat het er dan?

edit: laat maar. net ff verder gelezen..

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 14-4-2010 om 21:19 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
brommenator 24-4-2011 11:35 Print reply
Posts: 71
Even een vraagje over de spoelpoorttiming. Klopt dit wel op de tekening? Moet het lijntje van de spoelpoort ook niet naar links getrokken worden? Het verschil tussen die waardes is dan meteen de blowdown. En hoe kan het dan dat bij jou de spoelpoort timing lager is dan de uitlaat timing. De zuiger moet toch meer zakken om de spoelpoorten te kunnen openen, hierdoor verdraait de krukas toch weer een aantal graden MEER ten opzichte van de uitlaatpoorttiming?

zie ik het nou verkeerd of wat? Want op deze manier krijg ik een blowdown van 72. En een spoelpoorttiming van 80 graden terwijl mijn uitlaat bij 112 graden opent.

Laat het me even weten, ben wel nieuwsgierig. Gr!!
 
kenny77 24-4-2011 12:00 Print reply

Posts: 29286
Dat de uitlaat timing hoger is dat klopt, want je meet het aantal graden wat de krukas volledig draait, niet hoeveel graden de krukas zakt vanaf het bovenste dodepunt.

En of je het lijntje van de spoelpoort nu naar links of naar rechts tekend of helemaal door, dat maakt niet uit, want de drijfstanglijn komt toch in de midden lijn uit.
Dat de uitlaatpoort naar links is getekend en de spoelpoort naar rechts is getekend, dat is alleen voor de duidelijkheid.
Anders ga je de lijnen kruisen.

als je je berekening hier neer zet, kunnen we misschien eruit komen wat er mis is gegaan.



Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 24-4-2011 om 12:01 uur.
 
brommenator 24-4-2011 12:06 Print reply
Posts: 71
Ik snap het verkeerd denk ik. Ik had het over het aantal graden waarbij de poorten openden. In dit geval opent mijn uitlaat bij 110 graden
dat maal 2 = 220, de uitlaat poort timing. Dus het aantal graden die de krukas moet draaien vanaf het openen v.d. uitlaatpoort tot het sluiten van de uitlaatpoort. Mijn spoelpoort opent bij 140 graden, na 40 graden verdraaiing staat de krukas op 180 graden, hij moet nog 40 graden verder om de spoelpoort weer te sluiten. Dus timing spoelpoort = 80 graden. Dus de blowdown = (220:2-80:2) = 70 en dat klopt voor geen ene hol volgens mij? hahhaa, help me
 
kenny77 24-4-2011 12:10 Print reply

Posts: 29286
Wat is de hoogte van de spoelpoort en wat van de uitlaatpoort?(bovenkant spoelpoort tot bovenkant cilinder, gemeten met de schuifmaat in de cilinder)
je slag?
je deckheight?
je drijfstanglengte?
 
brommenator 24-4-2011 12:15 Print reply
Posts: 71
Oke, mijn slag is 37,6 mm
drijfstang lengte is dan 75,2 (voor het gemak 75)
Squish is 2,2
de afstand van bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant cilinder (min de squish) is 27,5
die van de spoelpoort is 33,8

 
kenny77 24-4-2011 12:20 Print reply

Posts: 29286
Heb je de hoogtes wel goed gemeten?
Want nu kom je op bar slechte timingen uit, kan me niet voorstellen dat een fabrikant, zo'n slechte cilinder maakt.

en je squish is niet je deckheight.
Is dit voor je tsx?
Dan is drijfstang lengte rond de 80mm.
 
brommenator 24-4-2011 12:24 Print reply
Posts: 71
Dit is van een derbi hunter(snor). Maar wat is de deckheight dan..? En ja.. ik heb de poorten goed gemeten. No doubt!

Dit bericht is gewijzigd door brommenator op 24-4-2011 om 12:27 uur.
 
kenny77 24-4-2011 12:27 Print reply

Posts: 29286
wat hier staat als deck clearance



naja dan zou je op een uitlaattiming van 138 en spoeltiming van 84 (bij een deckheight van 0)
Dan is het wel een poep cilinder.
 
brommenator 24-4-2011 12:39 Print reply
Posts: 71
dan is mijn deckheight 2,8 mm. En ja, die derbi is niet vooruit te branden. Wel goed afgesteld, dat wel. Ik was ff met iets in de war met die squish. Is iets anders haha

Dit bericht is gewijzigd door brommenator op 24-4-2011 om 12:48 uur.
 
Floris-tsx 24-4-2011 12:46 Print reply

Posts: 3225
In hoeverre heeft tuning zin op bijv. een 50cc van suzuki? Zul je na een goede tuning echt verschil merken? Of gaat dit alleen op voor de zwaarderen? (80cc's)
 
Iedereen kan professioneel worden
kenny77 24-4-2011 12:48 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brommenator
dan is mijn deckheight 2,8 mm. En ja, die derbi is niet vooruit te branden. Wel goed afgesteld, dat wel.

maar dan is je squish kleiner dan de deckheight??

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
In hoeverre heeft tuning zin op bijv. een 50cc van suzuki? Zul je na een goede tuning echt verschil merken? Of gaat dit alleen op voor de zwaarderen? (80cc's)


Tuurlijk heeft dat zin!

 
brommenator 24-4-2011 12:50 Print reply
Posts: 71
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]

maar dan is je squish kleiner dan de deckheight??

[...]


Tuurlijk heeft dat zin!



ja, sorry. die squish heb ik nooit gemeten. Kan anders ook niet kloppen nee. Maar toch bedankt voor het meedenken! Nu maar aan de slag om die timingen een beetje in orde te maken. Gr!
 
Floris-tsx 24-4-2011 12:51 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77

Tuurlijk heeft dat zin!



Nee ok. Vind het altijd facking interessant iedereen die dat doet/erover praat. Moet zeggen dat me na deze faq een en ander duidelijk is geworden. Maar zouden de prestaties van de brommer echt merkbaar omhoog gaan (lees: kun je een indicatie geven van hoe er dit zou uitmaken ?)
 
Iedereen kan professioneel worden
kenny77 24-4-2011 13:01 Print reply

Posts: 29286
ligt eraan hoe ver je wilt gaan .

je kan hem zo tunen dat hij veel beter optrekt , maar toch geen hogere top hebt.
of je gaat wat meer experimenteren dan dan krijg je veel meer snelheid.

bij mijn rd was het van plus minus 80 km/h met langzaam optrekken.
naar 100 km/h met een stuk meer trekt kracht in de lage en hoge toeren.
(en er zat nog meer in, maar helaas hielt mijn ontsteking het niet bij)

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 24-4-2011 om 13:01 uur.
 
BartHonda 13-9-2011 21:45 Print reply

Posts: 886
Zo, vandaag mezelf eens bezig gehouden met het maken van een poortmap van een standaard GE2 cilinder (puur om van te leren, misschien dat ik later eens een keertje ga proberen 1 van men 50cc Fast Arrow cilinders te tunen ). Echter kom ik op een blowdown van 15..?? Iemand enig idee of dat dit kan kloppen? Mijn uitlaatpoorttiming kwam op 140 graden en mijn spoelpoorttiming op 110 graden.
 
De Schout 13-9-2011 21:59 Print reply
Posts: 5326
duitse ge2 zou dat best kunnen. een belgische niet.
 
tune tweak fiddle bang bummer
BartHonda 13-9-2011 22:03 Print reply

Posts: 886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
duitse ge2 zou dat best kunnen. een belgische niet.

Ik weet niet wat voor 1 het er is. er staat op :
49cm^3 GJOL en op de anderen kant iets van 2 Z F ??
Ik zal morgen eens even foto's maken van mijn poortmapje en van mijn tekeningen/berekening.
 
kenny77 13-9-2011 22:46 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartHonda
[...]

Ik weet niet wat voor 1 het er is. er staat op :
49cm^3 GJOL en op de anderen kant iets van 2 Z F ??
Ik zal morgen eens even foto's maken van mijn poortmapje en van mijn tekeningen/berekening.


Dat is een nederlandse cilinder denk ik dan, die is inderdaad zeer zielig getimed.
 
BartHonda 13-9-2011 22:57 Print reply

Posts: 886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Dat is een nederlandse cilinder denk ik dan, die is inderdaad zeer zielig getimed.


Ah oké, zoiets dacht ik al want dat is natuurlijk zo met die standadaard cilinders ivm het te hard lopen. Ik vond het alleen raar dat er staat dat de gemiddelde blowdown tussen de 20 en 40 ligt en ik op 15 kwam.

Edit : Na het tog maar eens opnieuw te hebben getekent op ruitjes papier, kwam ik tot de conclusie dat ik de uitlaatpoorttiming verkeerd had getekent. Nu kom ik op een blowdown van 25, wat mij een waarschijnlijker getal lijkt. Ik zal dit binnekort eens doen met een andere GE2 cilinder die ik heb liggen. De poorten lijken namenlijk een stuk groter, en op de zijkant staat ook iets anders indegeslagen.


Dit bericht is gewijzigd door BartHonda op 14-9-2011 om 19:14 uur.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved