Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1144 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Joscross 17-5-2004 20:01 Print reply

Posts: 12501
Goeie Faq
 
Dusk 17-5-2004 20:02 Print reply
Posts: 185
nais
 
Life is a lesson you can only learn for free!!!!!!!
Roedie 17-5-2004 20:05 Print reply

Posts: 3531
dit gaat een hoop onzinnige topics schelen. very nijs
 
BrommerForum... vernieuwingen zijn eng
Luc 17-5-2004 20:06 Print reply

Posts: 3590
goeie faq, dit zal een antwoord zijn op veel topics..
 
mallemeeuw 17-5-2004 20:20 Print reply

Posts: 4088
lkkr bezig herman!!
 
!!!! Lambal United !!!!
Cabessa 17-5-2004 23:16 Print reply

Posts: 230
Krijg ook wel zin in een slavinkje!
 
Hot Wheels
Vincent1988 17-5-2004 23:22 Print reply

Posts: 525
Thnx, erg nuttig
 
Blorn 17-5-2004 23:23 Print reply

Posts: 13825
Ik ben niet echt fan van lagers in vriezer leggen, maargoed.
 
Marthin 17-5-2004 23:24 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Ik ben niet echt fan van lagers in vriezer leggen, maargoed.


ik wel, maar m'n moeder niet
 
SkaBla [Pim] 17-5-2004 23:30 Print reply

Posts: 4659
carter verwarmen alleen is ook vaak genoeg
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Blorn 17-5-2004 23:31 Print reply

Posts: 13825
Ik verhit de lagers altijd, en tik die eventueel op de as als het niet helemaal wil. Laat het boeltje afkoelen, dan carters verhitten en kruk erin zetten.
 
RUTGER_86 17-5-2004 23:34 Print reply

Posts: 1183
goeie faq...

maar dat zie ik bij een hoop mensen maakt nooit iemand zun blok schoon voordat je het open maakt?? ikzelf spuit het altyd af als ik aan het blok ga werken...
 
DE MANNE VAN JANNE
foxbuster666 18-5-2004 0:00 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marthin

[...]


ik wel, maar m'n moeder niet

Nee moet ook niet
Mar de krukas wel
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
foxbuster666 18-5-2004 0:01 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Ik verhit de lagers altijd, en tik die eventueel op de as als het niet helemaal wil. Laat het boeltje afkoelen, dan carters verhitten en kruk erin zetten.

Lager mag je nooit verhitten.
Dan vervormen ze...
Dit is zeer slecht voor de lagers!!!

Dus mensen NOOIT je lagers verhitten.
Alleen het carter
Of de krukas koud maken
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap 18-5-2004 0:13 Print reply

Posts: 10006
Gasbrander op het carter, goed heet stoken, lager d'r in, even wachten en krukas floept er zo in.
Voor de andere kant zelfde doen, zaakje in elkaar, beetje centreren, klaar.
Zonder vriezer, die 15/20 graden dat dat scheelt is ook niet de moeite IMHO.

Zonder verhitten lukt het overigens ook wel, gewoon iets harder timmeren.
 
Bastila is lief
CraftyVirus 18-5-2004 0:38 Print reply
Posts: 1530
goeie faq. Alleen dat slaan met een normale hamer lijkt me niet echt lekker voor je lagers lijkt me beter als je het met een rubber hamer oid doet..
 
WOOJOOOO
Marthin 18-5-2004 0:40 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: CraftyVirus

goeie faq. Alleen dat slaan met een normale hamer lijkt me niet echt lekker voor je lagers lijkt me beter als je het met een rubber hamer oid doet..


met een normale hamer wil wel, moet je er ff stukje rubber/hout tussen doen.
 
Rico _--Senda-DRD--_ 18-5-2004 10:09 Print reply

Posts: 205
Geen nais ook geen very nijs maar --> NICE!!

Zekers wel handige FAQ
 
..:: DerbiThe Red Power ::..
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-5-2004 15:08 Print reply

Posts: 17929
hey mams er zit wat olie met ijzervijlsel tussen mijn spek:P

mooie faq


 
Marthin 18-5-2004 15:18 Print reply

Posts: 6164
zekers handig faq voor iemand die voor de eerste keer een blok los haalt.
 
foxbuster666 18-5-2004 20:02 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap

Gasbrander op het carter, goed heet stoken, lager d'r in, even wachten en krukas floept er zo in.
Voor de andere kant zelfde doen, zaakje in elkaar, beetje centreren, klaar.
Zonder vriezer, die 15/20 graden dat dat scheelt is ook niet de moeite IMHO.

Zonder verhitten lukt het overigens ook wel, gewoon iets harder timmeren.

Dat is jusit niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat bij de revisie de lagers zo min mogelijk te verduren krijgen.
Zo blijven de lagers ook langer heel na de revisie.
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
NAISH 18-5-2004 20:04 Print reply

Posts: 870

Had je hier niet een week eerder mee kunnen komen nu heb ik het zelf al gedaan....
btw alles zit goed aleen me blok lekt
L0L
 
Sorry, Ik ben begrensd!
John Huijben 18-5-2004 20:13 Print reply

Posts: 2433
ik dacht dat je bij honda blokken ee nlager op je krukas moest doe nen ee nint carter maarja.
verders leuke faq, maar krukas in de vriezer leggen is volgens mij niet echt noodzakelijk

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Soepkip 18-5-2004 20:13 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marthin

zekers handig faq voor iemand die voor de eerste keer een blok los haalt.


Nou er wordt wel veronderstelt dat je wel IETS weet, hoe je je blok openkrijgt en alles uit elkaar etc. Ook staat er gewoon "doe nu je schakelbak erin" en dat soort dingen, dus niet helemaal voor de beginners.
 
Nasic 18-5-2004 20:14 Print reply
Posts: 890
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Ik ben niet echt fan van lagers in vriezer leggen, maargoed.


het is zelfs slecht, bij het uithalen creeer je condensvorming, en water en metaal gaat niet goed.

carters verder zo verwarmen, dat het lager erin valt. erin slaan is slecht en overbodig.

Dit bericht is ge-edit door Nasic op 18-5-2004 20:14
 
Ducati 900SS

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved