Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 907 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

L2R-R2L 13-2-2006 21:29 Print reply

Posts: 1553
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
ik zou opzich wel een keer mn blok open willen maken voor revisie en om een 5-6 bak erin te doen.. maar ik zie er echt tegenop..
ik weet niet waarom maar ik ben echt doodsbenauwd dat ik mn blok verkloot..
't is niet zo dat ik onwijs a-technisch ben - intgendeel..
maar mn blokje loopt nu perfect, dus vandaar dat ik er niet teveel aan wil klooien maar die 4 bak begint een beetje te vervelen ..



ik wil je wel helpen ga binnekort ook me eigen en die van een vriend doen.
 
DAX is af 4TAKT OWNED 2 dezelfde frames hmm waarom dan niet 2 dezelfde frame nummers:D en dus 2 verschillende brommers met 1 kenteken en 1 verzekering
Coza_Noztra 1-3-2006 23:29 Print reply
Posts: 257
Heb de 2 carterhelften inmiddels op elkaar zitten, krukas zit in het midden. Op het moment dat ik de bouten van de carters goed aandraai gaat de krukas betrekkelijk stroef, terwijl dit niet het geval is als de bouten nog niet zijn aangedraaid. Nou staat er in de faq wel dat het allemaal wat stroef mag draaien, maar het gaat allemaal niet heel soepel. Ook mn balansas gaat wat stroever als de bouten aangedraaid zijn.

Moet ik m nog een keer opentrekken?
 
If you kiss too much ass, you will choke in the shit
Coza_Noztra 3-3-2006 16:22 Print reply
Posts: 257
Niemand?
 
If you kiss too much ass, you will choke in the shit
MTRudolf 3-3-2006 16:41 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coza_Noztra
Niemand?



wss krukas verkeerd in de krukas wangen gezet
 
MTRudolf 6-3-2006 10:36 Print reply

Posts: 2464
hele goeie FAQ maar wat voor soort keringen kun je het beste nemen ik ben nu 2 blokken aant reviseren mar weet niet precies wat voor keringen ik moet hebben.

het is een mt5 blokje 4 bak
en een honda mt5 5 bak
 
foxbuster666 6-3-2006 10:53 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FoX-racing
Mwah de hele faq vind ik wel leuk.

Lagers verhitten zou ik niet doen....

Lagers erin rammen met een hamer zou ik ook niet doen....


Je carterdelen weer op elkaar rammen met een hamer zou ik ook niet doen... (dat water onder staat: "Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken." lijkt mij de normaalste en makkelijkste/beste manier)

Dat was het wel voor derest doe ik het eigenlijk ook wel zon beetje.


edit: Hier mijn homemade lager trekker, hoef je niks te verhitten (behalve bij carter weer op elkaar doen) je hoeft dan ook niet te rammen met hamers enzo.>>>>

afbeelding

werkt dan zo zeg maar (krukas lager deruit trekken van tsx)
ff vliegwiel gebruikt zodat die hem daar tegenhoud (had ff geen andere plaat of iets sterks af en toe beetje improviseren
)

afbeelding


om zoiets te maken is het wel makkelijk dat je kan draaien
(zon ding kan je volgens mij ook wel kopen of beetje wat proberen met kan en klare buis ofzo)


mzzls Jeffrey



Dit bericht is gewijzigd door FoX-racing op 10-11-2005 om 12:17 uur.


Moet je eens kijken hoe een brommerboer je blokje in elkaar zet
Hij stookt het carter gewoon heel warm, past het niet in elkaar, dan moet er toch wel wat geslagen worden.
In principe maar een klein stukje, want de rest kun je via de moeren vast draaien.

Wat ze ook weleens doen, verschillende lengtes blokmoeren gebruiken, zodat je niet hoeft te slaan, maar het geheel naar elkaar toe trekt.
Toch moet je naderhand altijd even een tikje met een hamer op het vliegwiel geven, anders zit hij veel te vast bij de 1e start...

Het centreren van een krukas kun je btw zelf niet, dit moet je echt laten doen
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
foxbuster666 6-3-2006 10:54 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
idd, door warmte laat loctite los en wordt het weer vloeibaar..

Kweet niet wat voor loctide jij hebt, maar die van mij laat echt niet los
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Jsze-MT5 30-4-2006 22:40 Print reply

Posts: 619
een wereld topic!
 
goeie moggel
jeffreyyy 24-7-2006 16:21 Print reply

Posts: 1634
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nasic
[...]


het is zelfs slecht, bij het uithalen creeer je condensvorming, en water en metaal gaat niet goed.

carters verder zo verwarmen, dat het lager erin valt. erin slaan is slecht en overbodig.

Dit bericht is ge-edit door Nasic op 18-5-2004 20:14


anders kreeg ik ze er echt niet in hoor ( am5 )

oops beetje oud, agjah

Dit bericht is gewijzigd door jeffreyyy op 24-7-2006 om 16:22 uur.
 
mulder 24-7-2006 16:48 Print reply

Posts: 13701
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666
[...]

Kweet niet wat voor loctide jij hebt, maar die van mij laat echt niet los


de "normale" loctite laat los bij 300 graden

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coza_Noztra
Heb de 2 carterhelften inmiddels op elkaar zitten, krukas zit in het midden. Op het moment dat ik de bouten van de carters goed aandraai gaat de krukas betrekkelijk stroef, terwijl dit niet het geval is als de bouten nog niet zijn aangedraaid. Nou staat er in de faq wel dat het allemaal wat stroef mag draaien, maar het gaat allemaal niet heel soepel. Ook mn balansas gaat wat stroever als de bouten aangedraaid zijn.

Moet ik m nog een keer opentrekken?


dan moet je de krukas even centreren door er met een een hamer op te slaan, op de as en het carter dan gaat hij vanzelf in de goede plek zitten.
 
BSTS 13-9-2006 12:08 Print reply

Posts: 4241
is er ook ergens een lijst van alle lagers die ik nodig heb voor mijn mt5 blok.

dus type lager + nummer x aantal?

mvg bennie

wie kan mij een lijstje inboxen.
ik kan niks vinden hier

Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 13-9-2006 om 12:12 uur.
 
sprintjah
Honda_driver 13-9-2006 12:56 Print reply

Posts: 1574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
is er ook ergens een lijst van alle lagers die ik nodig heb voor mijn mt5 blok.

dus type lager + nummer x aantal?

mvg bennie

wie kan mij een lijstje inboxen.
ik kan niks vinden hier

Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 13-9-2006 om 12:12 uur.


Zoeken..
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/87

 
FatAss 13-9-2006 13:49 Print reply
Posts: 164
hey ik heb mn mt blok uitelkaar gehaald om mn krukas kering te vervangen (oliekeering) maar nu i weer in elkaar staat hoor ik het schakel systeem niet meer klikken en hij schakelt heel zwaar ik heb de versnelling bak ed niet uitelkaar gehaald.
 
Kleren maken de man
WiZZ [wesley] 13-9-2006 13:51 Print reply

Posts: 4831
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FatAss
hey ik heb mn mt blok uitelkaar gehaald om mn krukas kering te vervangen (oliekeering) maar nu i weer in elkaar staat hoor ik het schakel systeem niet meer klikken en hij schakelt heel zwaar ik heb de versnelling bak ed niet uitelkaar gehaald.



zit het wel weer goed inmekaar dan ??

geen ringetjes over?

olie er ingedaan?
 
Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
Masterix 13-9-2006 14:19 Print reply

Posts: 236
Bedankt ik ga net me honda mb opknappen .
 
FatAss 13-9-2006 16:07 Print reply
Posts: 164
nou ik heb dus alleen die kering vervangen er zit geen olie in maar normaal ook zonder olie klikt i gewoon na de revisie hij gaat nu egt zwaar ikhad aleen de carter deksel eraf bij de onsteking kant, krukas eruit kering vervangen krukas erin gedaan deksel erop.

maar nu doet it niet goed
 
Kleren maken de man
christianos 13-9-2006 16:08 Print reply

Posts: 20445
even de krukas weer centreren
 
FatAss 13-9-2006 16:10 Print reply
Posts: 164
die draait gewoon soepel... ?
 
Kleren maken de man
christianos 13-9-2006 16:10 Print reply

Posts: 20445
eeh je zegt toch dat je krukas zwaar gaat?
 
FatAss 13-9-2006 16:11 Print reply
Posts: 164
nee hij schakeld zwaar

 
Kleren maken de man
Banaan 24-8-2007 14:51 Print reply

Posts: 5725
ik heb geen balans-as (mt8-125cc) is dit heel erg?

is het verstandig om er 1 te kopen, of kan ik er gewoon mee rijden?
 
Sypie_Honda 24-8-2007 15:35 Print reply

Posts: 13830
nee gewoon door rijden zonder, balansassen zijn voor mietjes

maare ff normaal, zou hem er wel uitlaten, kost je alleen maar vermogen, en het trillen valt best mee vind ik.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Renovator 20-6-2008 20:58 Print reply
Posts: 244
sla wel NOOIT met een hamer op de lagers
neem een vlak stukje alluminium die de lager volldeig afdekt en sla daar maar wat op

als je er rechtstreeks opklopt kan je de lagers helemaal verneuke
 
faffiezwaffie 1-6-2009 16:02 Print reply

Posts: 112
ik heb altijd t idee dat als ik mn carters uit elkaar haal,, al mn versnellingen eruit komen gezet, of staat dat niet onder spanning?
 
er is maar één gas,, en dat is vol gas!
Jelmer MX 1-6-2009 16:15 Print reply

Posts: 13514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: faffiezwaffie
ik heb altijd t idee dat als ik mn carters uit elkaar haal,, al mn versnellingen eruit komen gezet, of staat dat niet onder spanning?

Die komen er niet uit, als je de goede kant eraf haalt.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved