Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 918 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 4 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

foxbuster666 1-6-2004 11:23 Print reply

Posts: 670
?
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
brommercrazy 1-6-2004 12:17 Print reply

Posts: 2594
Misschien kun je er nog bij zetten heo je je krukas centreerd
 
barry 1-6-2004 16:58 Print reply

Posts: 7387
aan beide kanten een keer met de hamer op de krukas rammen (rubberen hamer)
 
He?
Dustbuster 1-6-2004 17:04 Print reply
Posts: 36



Dit bericht is ge-edit door Dustbuster op 1-6-2004 17:05
 
foxbuster666 3-6-2004 12:18 Print reply

Posts: 670
ja...
Vraag hoe centreer je die het beste...?
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap2 3-6-2004 14:02 Print reply

Posts: 9953
moeren op de krukas, de keerringen mogen er nog niet in zitten.
En gewoon even tikken zodat ie op het oog in het midden zit en soepel loopt (en soepel lopen is dat je 'm met gemak rond kan slingeren, hij mag absoluut niet zwaar gaan zonder keerringen!!!!).
 
Stoere brommers
foxbuster666 6-6-2004 10:06 Print reply

Posts: 670
Keerringen er niet in.
Dus je krukas erin lagers erop, in de carters...maar geen keerringen...
Dat kan niet ene keerring zit tussen lager/krukas
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap2 6-6-2004 10:07 Print reply

Posts: 9953
Pech gehad.
 
Stoere brommers
foxbuster666 14-6-2004 23:30 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Pech gehad.

Lekker antwoord...
Hoe centreer je de krukas het beste?
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap2 14-6-2004 23:58 Print reply

Posts: 9953
mep mep op beide kanten tot ie soepel draait en ie iig op het oog in het midden zit.
 
Stoere brommers
redavac 14-7-2004 0:18 Print reply

Posts: 1716
lol @ de krukas tussen het vlees in de vriezer

dit is wel goeie faq trouwens
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
mr-hund 15-7-2004 14:26 Print reply

Posts: 110
had ik deze FAQ maar eerder gezien nu heb ik al een ander blok gekocht.:-0me oude blok was ook gaar
/btw koop geen honda mb uit balkbrug die mensen daar zijn opligters
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 24-7-2004 21:52 Print reply

Posts: 17929
ik ben nu bezig met een mt blok te reviseren

heb ik hem in elkaar vind ik een ringetje

binnenmaat 12 buitenmaat 19,5 en 3mm dik


waar moet die?
 
wiebutt 11-8-2004 13:06 Print reply

Posts: 6264
Ik ga zo alleen me rechter krukas lager vervangen , wat voor een lager moet ik dan halen ?
En zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten ?

 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Joostvdw 13-8-2004 22:50 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX freak

ik ben nu bezig met een mt blok te reviseren

heb ik hem in elkaar vind ik een ringetje

binnenmaat 12 buitenmaat 19,5 en 3mm dik


waar moet die?


is dat niet het ringetje wat tussen je kickstarter en je koppelings-carter-deel-dinges moet?
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
SkaBla [Pim] 13-8-2004 23:15 Print reply

Posts: 4659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

Ik ga zo alleen me rechter krukas lager vervangen , wat voor een lager moet ik dan halen ?
En zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten ?


waar je op moet letten? dat je beide lagers vervangt, en beide keerringen van je krukas
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
wiebutt 16-8-2004 19:05 Print reply

Posts: 6264
Ik heb echt eindeloos gekut hiermee, nu 2 niewe lagers gehaald , maar als ik me lagers erin heb( carters ) krijg ik niet me krukas er makkelijk in , en nu ben ik godverdomme me kering vergeten en zitten de lagers er al op(krukas) , hier is geen manier voor om die lager er heel af te hale neem ik aan ?

 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Pim rmc 16-8-2004 19:06 Print reply

Posts: 558
krukaslagertrekker
krijg je hem er goed af

 
kreidler.. technik der weltmeister
wiebutt 16-8-2004 19:07 Print reply

Posts: 6264
Dus als ik hem eraf laat rukke is die nog bruikbaar ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Pim rmc 16-8-2004 19:08 Print reply

Posts: 558
als je het goed doet, laat doen wel
 
kreidler.. technik der weltmeister
wiebutt 16-8-2004 19:09 Print reply

Posts: 6264
Okey bedankt man !
En ff tussedoor moet de linker lager helemaal tege de krukas aan ? of klein stukkie ertusse ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
mt80 24-8-2004 15:06 Print reply

Posts: 2071
klein stukje ertussen
 
oranje mt5 24-8-2004 15:08 Print reply

Posts: 24
ik krijg me carterhelften GVD nie van elkaar!
Het lukt nie alles is eraf.

Of moeten die lagers en al ook van de krukas, en het vernsellingsasje ook?

Dit bericht is ge-edit door oranje mt5 op 24-8-2004 15:10
 
wiebutt 24-8-2004 15:09 Print reply

Posts: 6264
Zoek nog een boutje en anders klein schroevedraairtje aan de boven kant van je blok ertussen tikken.
Zodat die niet gaat lekken , en vloeibare pakking gebruiken.
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
oranje mt5 24-8-2004 15:11 Print reply

Posts: 24
woont er iemand in de buurt van arnhem die mij wil helpen met me blokkie?
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved