Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 658 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 3 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

foxbuster666 21-5-2004 20:16 Print reply

Posts: 670
Iemand nog tips ter verbetering
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
arie-de-arier 21-5-2004 20:17 Print reply

Posts: 10000
ja, loctite inplaats van loctide
 
Allah is beter
henk huppelschoten 21-5-2004 20:19 Print reply
Posts: 656
ja ik:

veren onder de koppeling????????/


ringen onder de veren van je koppeling lijkt me verstandiger
 
Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
foxbuster666 22-5-2004 10:43 Print reply

Posts: 670
Typfoutje
Tweede zin staat et wel goed...
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Erik_N 22-5-2004 14:51 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

[...]

Lager mag je nooit verhitten.
Dan vervormen ze...
Dit is zeer slecht voor de lagers!!!

Dus mensen NOOIT je lagers verhitten.
Alleen het carter
Of de krukas koud maken


Dat is onzin.



Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 22-5-2004 14:51
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Erik_N 22-5-2004 14:53 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

Loctide is een soort lijm alleen dan voor metaal
Dit was type om op tussen van lagerspeling.
Er zijn diverse types van.
Reken maar je zal het niet zonder pers los krijgen

Dus als je lager in je wangen valt kun je hem alsnog vastzetten.
Ze mogen namelijk niet gaan ronddraaien in het carter


FF verwarmen, tik je het zo los.

Maar ik bedoelde, loctite heeft diverse soorten lijmen, voor diverse soorten bevestigingen. Een leek zal dus de verkeerde misschien halen, zij het een te sterke, zij het een te slappe, of voor een ander doeleind bedoelde.

Voorderest toppiefaq btw.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
foxbuster666 22-5-2004 20:27 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

[...]


FF verwarmen, tik je het zo los.

Maar ik bedoelde, loctite heeft diverse soorten lijmen, voor diverse soorten bevestigingen. Een leek zal dus de verkeerde misschien halen, zij het een te sterke, zij het een te slappe, of voor een ander doeleind bedoelde.

Voorderest toppiefaq btw.

Ik heb dus cilindrisch bevestigen gebruikt
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
foxbuster666 22-5-2004 20:28 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

[...]


FF verwarmen, tik je het zo los.

Maar ik bedoelde, loctite heeft diverse soorten lijmen, voor diverse soorten bevestigingen. Een leek zal dus de verkeerde misschien halen, zij het een te sterke, zij het een te slappe, of voor een ander doeleind bedoelde.

Voorderest toppiefaq btw.

Bedankt

Maar toch lagers mag je niet verwarmen
Ze mogen niet veel uitzetten en dat gebeurd teveel bij warmstoken.
Kzal het nogwel eens navragen...
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
De Schout 22-5-2004 20:34 Print reply
Posts: 5326
zolang je ze niet veel warmer maak dan 100/120 grdaden zal er niets mee gebeuren. en warmer hoef je ze toch niet te maken om ze over je kruk te krijgen..
 
tune tweak fiddle bang bummer
Ja Weh nou 22-5-2004 20:36 Print reply

Posts: 2242
en mogen je krukas lagers in de vrieser? (nooit gedaan btw altijd zo gelukt)
 
HTS Autotechniek
Marthin 22-5-2004 20:38 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

en mogen je krukas lagers in de vrieser? (nooit gedaan btw altijd zo gelukt)


de oude wel, de nieuwe niet
 
god of darkness 26-5-2004 22:55 Print reply
Posts: 222
"Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen."

Wat is zwaar is dat veel verschil met deo ude krukas of of maar een beetje? mijn gaat serieus zwaar, is dit normaal??

 
Marthin 26-5-2004 23:06 Print reply

Posts: 6164
nee, te zwaar is ook niet goed.
 
ThaYankee 26-5-2004 23:18 Print reply

Posts: 699
kep nog vraagje over het splitsen van de 2 helften, want hoe kan je dit het best doen?
kep afgelopen weekend namelijk ff een oud blok voor ut eerst uit mekaar gehaald, maar het ging toch best wel zwaar dat uit mekaar trekken, en tis beetje kut als ut ineens los schiet, want dan ligt alles over verspreid. en ik neem aan dat je het ook geleidelijk aan los moet halen, omdat je anders de boel scheef trekt en vernaggelt.
 
malaguti rst ! ! !
nsracer 27-5-2004 14:18 Print reply
Posts: 170
Goeie faq!
Maar geld hij ook voor nsr en mbx blokken?
 
www.pilskeet.nl - www.brommerforum.nl/gallery/view/1218 - alles is pas te maken
arie-de-arier 27-5-2004 15:22 Print reply

Posts: 10000
jep persoonlijk vind ik makkelijker:P als die honda blokken 1 pot nat


waarom mogen nieuwe lagers niet in de vriezer
 
Allah is beter
mBeter 28-5-2004 15:47 Print reply

Posts: 983
is lang niet nodig als je het carter warmstookt, hoef je maar een klein beetje te tikken en ze vallen erin.

ik heb vannacht mijn krukas in de vriezer gehad. toen ik em eruit haalde was is IJS en IJS koud en beslagen met condens wat ik er niet zomaar afkreeg omdat het er zo erg in was gevroren .. toen heb ik het blok in elkaar gezet zodat ie zsm zal lopen want dan ben je dat water ook kwijt. ging nog wel goed, maar had niet verwacht dat er zoveel condens op zou komen.

ik vraag me es af he, die tussen as, tussen krukas en balans daar zitten onovereenkomende tanden op en wel overeenkomende dus dik dun dun dik vanaf de boven kant . weet iemand waar dit voor is? soort van trillings demping???
 
gSuper?
foxbuster666 31-5-2004 11:08 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nsracer

Goeie faq!
Maar geld hij ook voor nsr en mbx blokken?

Ja dat is in principe bijna hetzelfde.
Geloof dat nsr/mbx alleen twee mengsmering gekoelde lagers heeft en deze moet je misschien allebei in het carter doen...
voor de rest alleen nog waterpompje erop en klaar.
Zit niet veel verschil tussen

Kheb pasgeleden derbi blok gedaan, komt ook op hetzelfde neer...
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
foxbuster666 31-5-2004 11:09 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

jep persoonlijk vind ik makkelijker:P als die honda blokken 1 pot nat


waarom mogen nieuwe lagers niet in de vriezer

Andere vraag
Waarom zou je dat doen...?
Je lagers worden kleiner dus ze gaan makkelijker in het carter.
En dan zijn ze kleiner en dan moet je krukas erin...dat gaat dus moeilijk.
Dus gewoon carter warmstoken (zodat elke bromfietsboer het) lagers erin en dan krukas erin...
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
foxbuster666 31-5-2004 11:10 Print reply

Posts: 670
Kleine wijziging..
Kan iemand mij helpen hiermee..?

Officieel hoor je bij honda het ene lager op de krukas te doen en het andere in het carter.
Dat komt omdat de ene meer uitzet dan de andere.
Maar welke moet @ krukas en welke in carter?

 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap2 31-5-2004 11:34 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mBeter
ik vraag me es af he, die tussen as, tussen krukas en balans daar zitten onovereenkomende tanden op en wel overeenkomende dus dik dun dun dik vanaf de boven kant . weet iemand waar dit voor is? soort van trillings demping???


Meen dat het is om te voorkomen dat die balansas gaat ratelen als je gas loslaat enzo (hij heeft zo geen overbrengingsspeling).
 
Stoere brommers
racer-01 31-5-2004 11:44 Print reply
Posts: 76
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

Kleine wijziging..
Kan iemand mij helpen hiermee..?

Officieel hoor je bij honda het ene lager op de krukas te doen en het andere in het carter.
Dat komt omdat de ene meer uitzet dan de andere.
Maar welke moet @ krukas en welke in carter?



c3 aan kruk kant, en c4 carter.
d8 het maar vraag het nog maar ff na.
 
foxbuster666 31-5-2004 11:46 Print reply

Posts: 670
Waarom verschillende lagers in een blok...
Ene meer toeren als andere?

Klopt nie helemaal...
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
racer-01 31-5-2004 11:50 Print reply
Posts: 76
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

Waarom verschillende lagers in een blok...
Ene meer toeren als andere?

Klopt nie helemaal...


ff foutje.

aan de kant van koppeling=6204 C3
aan de kant van ontsteking= 62/22 C3
 
foxbuster666 31-5-2004 11:51 Print reply

Posts: 670
Ja en welke in het blok welke @ kruk?
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved