Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

foxbuster666 18-5-2004 20:14 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nasic

[...]


het is zelfs slecht, bij het uithalen creeer je condensvorming, en water en metaal gaat niet goed.

Lees goed!!!
Krukas in de vriezer de lagers niet!
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Nasic 18-5-2004 20:15 Print reply
Posts: 890
lijkt me duidelijk dat een krukas ook een lager heeft
 
Ducati 900SS
Soepkip 18-5-2004 20:19 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nasic

lijkt me duidelijk dat een krukas ook een lager heeft


En ook van metaal is.
 
foxbuster666 18-5-2004 20:19 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nasic

lijkt me duidelijk dat een krukas ook een lager heeft

Duh bigend...
Maar gaat erom, hun denken de lagers in de vriezer te leggen.

Carter warmstoken => lagers erin
Krukas in de vriezer (zakje eromheen) => krukas in de lagers

Staat allemaal erin hor

Dit bericht is ge-edit door foxbuster666 op 18-5-2004 20:19
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Soepkip 18-5-2004 20:21 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

[...]
Carter warmstoken => lagers erin
Krukas in de vriezer (zakje eromheen) => krukas in de lagers



Zakje om de krukas als je 'm in de vriezer doet, dan condenseert 'ie niet als je 'm eruit haalt....

(Niet dus)

Edit: Hoe duur waren alle spullen bij elkaar trouwens?

Dit bericht is ge-edit door Soepkip op 18-5-2004 20:23
 
Nick Bakker 19-5-2004 8:29 Print reply
Posts: 81
ik vind het duidelijk uitgelegd maar een vraagje: waarom wordt het biggen overgeslagen? Deze kan zeer belangrijk zijn.
 
Ja Weh nou 19-5-2004 8:33 Print reply

Posts: 2242
het big end bedoel je?
 
HTS Autotechniek
Nick Bakker 19-5-2004 10:37 Print reply
Posts: 81
ja ik typte een beetje lomp denk ik
 
boy.schouten 19-5-2004 10:46 Print reply

Posts: 884
weet je wat ook handig is je broer van je blok laten afblijven, nu mis ik een tandwiel die er op moet. want ik ben nou me blok aan het samenvoegen maar het wil niet , maar nu moet me carter er evengoed weer af.

Maar handig FAQ
 
af1 monoseat http://www.brommerforum.nl/showtopic/30806
foxbuster666 19-5-2004 10:52 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick Bakker

ja ik typte een beetje lomp denk ik

Wat moet je daaraan uitleggen?
Als je die zelf wilt vervangen suc6
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
JJ jong 19-5-2004 10:57 Print reply
Posts: 159
wat zijn ongeveer de totale kosten van het reviseren??? en hoeveel tijd gaat het een beginner ongeveer kosten? beginner in de vorm van reviseren
 
How Can I be so thirsty this morning when I drank so much last Night?!
Blukaap 19-5-2004 11:05 Print reply

Posts: 10006
Totale kosten hangt af vh aantal lagers enzo, maar met 2 krukaslagers, en 2x6303 lagers (achter vtw en achter koppelingshuis) ben je inclusief pakkingen en keerringen zo'n 40-50 euro kwijt.
Tijd hangt nogal af van het gereedschap en in hoeverre het blok gaargesleuteld is.
Als alles meezit kun je een (los) blok in een halve dag wel afkrijgen zonder je echt te haasten.

En
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

[...]

Dat is jusit niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat bij de revisie de lagers zo min mogelijk te verduren krijgen.
Zo blijven de lagers ook langer heel na de revisie.


Dat ze wat meer op hun donder krijgen als je ze koud houd, okee.
Maar de rest van m'n manier is niks mis mee, die paar graden vh in de vriezer leggen weegt niet op tegen het ongemak wat je er van hebt en kan krijgen.

daarnaast zal ik toch wel een beetje weten wat ik doe aangezien m'n NSR na een 4000km nog nergens last van had met redelijk wat vermogen op de krukas en m'n overige blokken ook nooit kapot zijn gelopen
 
Bastila is lief
bartos 19-5-2004 11:06 Print reply

Posts: 1372
Als je een lager monteer kan die ook met een gewoone hamer. Ook zonder rubber of ander blokje's. Zo lang je er maar voor zorgt dat: Je altijd op de ring staat de geklemt wordt. Dus als je hem om je krukas doet dan. Maak je een buisje die over krukas heen gaat en zelde diameter heeft als het dikte deel van de binnen ring of kleiner. Echt als je op de buiten ring gat slaan als je het om de binnen stering klemt dan gaat je lager kapot.

Bij in het carter moet je ook doormiddel van busje op buitenste ring slaan.

Het komt er dus op neer dat er nooit krachten mogen worden overgebracht via de kogels. Wil niet zeggen dat het anders niet goed gaat maar pervegt is het niet.

Nog beter zou zijn als je de lagers er in trekt of douwt inplaats van er in slaat. Want dan kunnen ze niet scheef in.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-5-2004 11:48 Print reply

Posts: 8460
Dank voor deze FAQ !
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
foxbuster666 19-5-2004 11:53 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bartos

Als je een lager monteer kan die ook met een gewoone hamer. Ook zonder rubber of ander blokje's. Zo lang je er maar voor zorgt dat: Je altijd op de ring staat de geklemt wordt. Dus als je hem om je krukas doet dan. Maak je een buisje die over krukas heen gaat en zelde diameter heeft als het dikte deel van de binnen ring of kleiner. Echt als je op de buiten ring gat slaan als je het om de binnen stering klemt dan gaat je lager kapot.

Bij in het carter moet je ook doormiddel van busje op buitenste ring slaan.

Het komt er dus op neer dat er nooit krachten mogen worden overgebracht via de kogels. Wil niet zeggen dat het anders niet goed gaat maar pervegt is het niet.

Nog beter zou zijn als je de lagers er in trekt of douwt inplaats van er in slaat. Want dan kunnen ze niet scheef in.

Idd you're right!
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Pol de MT5 Crosser 19-5-2004 18:43 Print reply

Posts: 2892
He mooie faq zal ik binnekort toch maar eens een keer een blok gaan reviseren voor het eerst in me eentje

kheb er namelijk nog 3 liggen

Dit bericht is ge-edit door Pol de MT5 Crosser op 19-5-2004 18:44
 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
Erik_N 19-5-2004 21:10 Print reply

Posts: 5360
Quote:
-Loctide


Kan dat niet iets specifieker?, btw niet hele artikel geleze.?
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
foxbuster666 19-5-2004 21:17 Print reply

Posts: 670
Loctide is een soort lijm alleen dan voor metaal
Dit was type om op tussen van lagerspeling.
Er zijn diverse types van.
Reken maar je zal het niet zonder pers los krijgen

Dus als je lager in je wangen valt kun je hem alsnog vastzetten.
Ze mogen namelijk niet gaan ronddraaien in het carter
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
Blukaap2 19-5-2004 21:22 Print reply

Posts: 9953
Welk type loc-tite bedoelt ie.
En loc-tite is easy los te krijgen, gewoon hard meppen .
 
Stoere brommers
foxbuster666 20-5-2004 11:33 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Welk type loc-tite bedoelt ie.
En loc-tite is easy los te krijgen, gewoon hard meppen .

Mep jij maar...
Carters rot...

Als je het goed vastzet krijg je het niet los met hamer.

Loctide die ik bedoel is cilindrisch bevestigen
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
bart de scootergek 20-5-2004 11:42 Print reply

Posts: 8916
welke loctite is het dan? rode blauwe? welke cijfers staan erop. is wel handig om te weten aangezien er veel soorten loctite bestaat, anders komt er iemand die de faq leest in de winkel en zegt doe mij maar loctite, zegt de verkoper ja welke, ja uuuuuuhm dat weet ik niet.
 
Honda RC-33
Blukaap2 20-5-2004 11:46 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666
Mep jij maar...
Carters rot...



Sarcasme heb je nog nooit van gehoord, of wel ?


Overduidelijk niet


Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 20-5-2004 12:02
 
Stoere brommers
Ja Weh nou 20-5-2004 11:50 Print reply

Posts: 2242
verneuk deze faq nou nie
 
HTS Autotechniek
foxbuster666 20-5-2004 12:01 Print reply

Posts: 670
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

[...]


Sarcasme heb je nog nooit van gehoord, of wel ?

Ik praat altijd kort.. maar goed

Ik bedoel dus als je de loctide op de juist manier samen met de lagers in het carter zet dat je het niet gemakkelijk los krijgt.
Ik moet gewoon met een pers bij bromfietshandel de zooi er uit laten persen.
Kost me niks aangezien ik daar bijna vaste klant ben met lagers.
Sorry voort sarcasme oid
 
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
bartos 20-5-2004 12:04 Print reply

Posts: 1372
loc tide is gewoon een merk die vloeistoffen heeft die handig zijn in de metaal industrie. Er is nog veel meer als die lijm. En er zijn zoizo 4 soorten lijm speciaal voor lagers. Dat heeft dan temaaken met de magelijk heden van verwijdering.

Het heeft bijv ook zinkspray tot 600 graden en vloeibaarepaking en vloebaar metaal

Dit bericht is ge-edit door bartos op 20-5-2004 12:08
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved